Körkort & Utveckling framåt

FyrionCBR

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2024
Hoj
honda CBR650R 2022
Har nu haft kortet i ca 2 veckor och är sugen på att utveckla vidare mina kunskaper. Köra fort kan väl alla göra men manövrering är en annan femma ;)

Söker nu lite input när det kommer att kunna lägga ner hojjen!

Utifrån vad jag kunnat läsa & lyssnat mig till. Så gör jag en egen bedömning av mig själv att jag inte lutar / pekar med bröstet tillräckligt utåt i svängen? Tycker även den yttre armen bör läggas mer inåt/emot tanken och inner armen riktas mer utåt?

Hade varit super kul att få input ifrån folk som är riktigt duktiga på att lägga ner hojjen. Brukar ju finnas lite trix som man kan dra nytt av.

Video: https://www.youtube.com/shorts/WDxHwGemMR8
Bild:
Min egen lista som jag försöker att tänka på är nedan:

-Blicken, titta långt fram
-Fotposition (fotsulan/främre fotsula emot pinnarna)
-Arm position, inte ha raka och stumma (avslappnad)
-Motstyrning
-Hålla handtagen som en glasstrut
-Flytta röven (innan svängen utförs)
-Lägga över ytter arm över tanken / emot tanken
-Jobba med trianglar (armar och ben)
-Rikta bröstet utåt
-När man applicerar tryck på innre fotpinne, så sätter man sig inte på sadeln.
-Jämngas

Kör en Honda CBR650R, är 185cm lång och väger 80kg.

Är lokaliserad i Västerås
 
Last edited:
Svårt att ge ett svar bara baserat på det du skriver och ett kort klipp i låg fart. Risken är att bara röra till det genom att gå in på de detaljer du tar upp. Jag tror inte detaljerna kring olika kroppsdelars exakta position är det viktigaste just nu, det finliret kan du fokusera på senare.

Försök öva och fokusera på en faktor i taget tills du får in flytet, sedan nästa.

Kolla in klassikern Twist or the Wrist

Ett mycket bra sätt att öva och få en grund att öva vidare med är att gå SMC:s knix- och storbanekurser.
 
Det viktigaste är nog som nybörjare att ha blicken långt fram.
Det finns ju tre varianter minst.
En är att luta hojen mer än kroppen
Och att luta kroppen mer än hojen.
Och slutligen både hoj å kropp i samklang i svängen
 
Se långt fram som sagts tidigare är nyckeln. Om du ser mot utgången av kurvan så kommer lutningen mer eller mindre av sig själv. Givet att du håller en hastighet som du behärskar. Den stora faran med att försöka tänja på gränserna på allmän väg är att rätt vad det är så ligger det en massa grus mitt i kurvan. Det är väldigt vanligt tyvärr. Tittar du bara långt framför dig då så kanske du missar gruset och då är det stor risk att du hamnar i diket. Så ta det lugnt på allmän väg och ta en SMC-kurs istället eller kör på en bandag. Själva tekniken med hur man sitter på hojen lär man ut på dessa kurser bl.a.
 
Gå med i SMC boka valfri kurs! Vill du lära dig att skrapa armbåge! Utveckla din Skyddsutrustning. Börja där, samma tjata på, med mina valpar! Jaja när fan blir gammal....:)
Och lägga ner hojen vill man inte!
 
Last edited:
Det finns också en grupp på Facebook som heter "GTR Motorpark MC" som kör på GTR Motorpark i Eskilstuna. De brukar köra på fredagar.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top