Körkort på livstid

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
Nu var det dags igen.
http://www.aftonbladet.se/stockholm/article1135945.ab

Jag undrar hur länge till vi får ha körkortet på livstid.
Ja, jag vet att i teorin inte är så men i praktiken så är det så länge du kan gå
och se skillnad på översta och nedersta lampan på ett trafik ljus så får du
fortsätta köra.

Jag tycker att det är dags att ändra på reglerna så att man måste bevisa att
man kan köra och att man kan reglerna åtminstone en gång vart 5:e år.
Misslyckas man en gång inga problem, kör vidare men återkom om ett år
klarar du det inte då så kan det vara dags att gå tillbaka till körskolan.

Han verkar inte ha haft alla hästar i hagen så att säga heller den där sn/g-ubben. Får mig att tänka på en äldre herre som jag brukar se ibland på väg till eller från skolan. Om han har alla hästar i hagen eller inte vet jag inte, men jag vet att han kör en Volvo 850, som alltid står parkerad så att han måste ta sig över en femtioväg. Vägen är kanske 10 meter bred, så vägen till bildörren är väl ungefär 8 meter från andra sidan trottoaren.

Och jag skojar inte när jag säger att det tar honom ungefär EN MINUT eller så, och då är han ändå beväpnad med käpp. (Har iofs klockat honom på 34 sekunder i smyg men den dagen småsprang han fanimej.)

Att han sedan får krypa runder i en 1.5 ton tung bil är rätt skrämmande, hans reaktionstider skojar man inte bort. Hade nog tagit honom en dag eller så innan han till exempel hade förstått att han hade kört rakt ut framför en hoj. Att han har körkort är vrickat, minst sagt.

Såhär kanske politikerna skulle tänka i det avseendet:

Det finns en ekonomisk baksida att plocka av gamlingarna sina körkort. Vem skall då skjutsa dom dit dom skall? Till läkare, affären, barnbarn, vårdhem osv.

Jo, det blir ju färdtjänst eller andra kommunalt eller statligt påkostade färdmedel.

Att låta gamlingarna köra, och orsaka ett "mindre" antal olyckor per år kostar samhället mindre.

Så kanske?

Dessutom har vi väl ganska många gamlingar i det här landet? Vill man riskera att förlora deras röster?

Håller med föregående talare, men måste dock invända och säga att alla gamla inte är totala livsfaror. Ett test var 5:e år efter 60 för alla som vill ha sitt körkort kvar.

Och tvinga alla med cornflakes-körkort att göra en uppkörning om de vill ha sina kort kvar.

cha0s,

Vilket jäkla besvär att ompröva körkortet var femte år. Men jag antar givetvis att du har djupare tankar bakom detta... vill du dela med dig av hur du kommit fram till det? Till att börja med: hur många trafikolyckor anser du kunde förhindras med ett system som detta? Det är inte ofta jag ser en olycka som verkar uppkommen som en följd av att kunskaper saknas (och som dessutom kan upptäckas på ett teori-prov eller körprov).

Tror i så fall att det är viktigare att göra något åt unga män i trafiken på ett eller annat vis.

Slopa kvinnorna från trafiken när vi ändå håller på :fakta.

Det är inte ofta jag ser en olycka som verkar uppkommen som en följd av att kunskaper saknas (och som dessutom kan upptäckas på ett teori-prov eller körprov).

Det brukar snarare vara så att man skiter i vad man lärt sig för att det är 'jobbigt' - som att titta i döda vinkeln t.ex.

cha0s,

Vilket jäkla besvär att ompröva körkortet var femte år. Men jag antar givetvis att du har djupare tankar bakom detta... vill du dela med dig av hur du kommit fram till det? Till att börja med: hur många trafikolyckor anser du kunde förhindras med ett system som detta? Det är inte ofta jag ser en olycka som verkar uppkommen som en följd av att kunskaper saknas (och som dessutom kan upptäckas på ett teori-prov eller körprov).

Tror i så fall att det är viktigare att göra något åt unga män i trafiken på ett eller annat vis.

Några djupare tankar vet jag inte men några funderingar har jag iaf haft.
Jag ser det inte som ett besvär att ompröva körkortet var 5:e år, varken rent praktiskt hur det ska göras eller av vilken anledning.

T.ex., så sätter du inte en helt obildad person bakom ratten på en bil, men en som har körkort och kört kanske 100 mil på dom senaste 5 åren får utan problem sätta sig i en bil och åka ut på bilsemester. Visst den personen har vissa grundkunskaper men jag tror inte att dom är mycket bättre än den som inte har något körkort. Man glömmer mycket på kort tid.
Rent praktiskt så kan proven genomföras av bilskolorna, vägverkets kontor för förarprov eller varför inte privata uppkörningsmän?

Jag tror inte att det är många olyckor som uppstår av okunskap, däremot uppstår många pga ouppmärksamhet och aggressivt betende i trafiken.
Båda dom sakerna kan man dölja under omprövningen, men jag har tillräkligt förtroende för uppkörningsmännen för att tro att dom hitta dom som borde hittas.

Unga män, jag tillhör väl själv den gruppen även om jag har lungnat ner mig själv lite. Även jag har varit odödlig:rolleyes: Men har insett mitt misstag efter att ha kört några 10000 mil och några olyckor. Riktigt hur man ska komma tillrätta med det problemet vet jag inte.

hur många här tror att de på fullaste allvar åker sporthoj efter pensions ålder? En redigare hoj kräver ju lite mer av sitt sällskap än en glidare...

Hur många gampäron ser ni i turbobilar?

Jag kommer att göra som morfar, när reaktionerna inte riktigt är med och synen börjar svikta... Då lämnar jag in lappen... Blir det före 65 års ålder så blir det. OM jag inte fattar det själv så är det fan upp till min familj att ta den diskussionen med mig.

Man undrar ibland hur många olyckor dessa långsamma, ouppmärksamma (syn/hörsel), äldre förare orsakar som inte härleds till deras åldersrelaterade beteende.
Det jag tänker på är t.ex förare som tvingas väja eller panikbromsa för att det helt plötsligt ligger en bil i 50 på 90-väg och gör konstiga manövrer och liknande.
Jag var ohyggligt nära att väja ner i diket pga en GAMMAL tant som vinglade ut på det sättet på E20 i närheten av Skara förra sommaren. Det hade säkerligen betraktats som singelolycka i tidningarna och jag hade garanterat fått betala kalaset själv.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1239911

Nerikes Allehanda skrev:
En trafikolycka inträffade vid 10.30-tiden på Östra Bangatan, strax norr om Postterminalen. Fyra bilar var inblandade i olyckan. Två personer skadades.
- Det var en 87-årig dam som varit på Postterminalen och som när hon svängde norr ut hamnade i fel fil, säger vakthavande polisbefäl Per Lundbäck.
Den första bil hon mötte snuddade hon. Bil nummer två krockade hon med, dock inte allvarligt. Bil nummer tre hann inte stanna, utan körde in i bil nummer två.
- De två förarna i bil nummer två och tre fördes till USÖ med nacksmärtor. I den ena bilen fanns även två barn. De fick också följa med till USÖ, men de är oskadda, säger Per Lundbäck.
Det är dubbelfiligt körfält vid olycksplatsen, vilket innebar att ett körfält hela tiden var öppet förbi platsen.
Den 87-åriga kvinnan som orsakade tillbudet chockades och är inte närmare hör av polisen.

När man åker ut från posten är det tvåfiligt åt båda hållen som delas med stålräcken som har en öppning precis vid posten. Hon trodde troligen att det högra av de två närmaste fälten var det hon skulle köra i. Varför hon inte insåg att det fanns två fina körfält en meter till höger kan man bara spekulera i...

Last edited:
Min mormor är 88år gammal och kör exemplariskt.
Om det är mörkt eller halt brukar hon ställa bilen för att inte ställa till det.
Inte för att hon inte klarar av att köra utan för att inte försätta sig i trafikfarliga situtioner.

Jag är imot alla typer av inblandning från myndigheter, alla förare måste få information redan när dom tar körkort att deras kapacitet är kan vara nedsatt på äldre dagar och man ska själv ta beslut när man bör lämna in kortet.

Vissa klarar av det vissa inte...

Till och med min mamma kör inte bil för hon inte klarar av att framföra bilen i trafiken på ett säkert sätt, hennes helt egna beslut och hon har både bil och körkort.

Hur många gampäron ser ni i turbobilar?

Min farsa har en V70T5 :tungan

Jo finns en del skräckexempel. Det kanske inte behövs körkortstest vart 5:e år men en läkarundersökning vore inte helt fel. Och det där med att inse själv att man inte kan köra längre. Glöm det. Vet av närstående att det tar hus i helvete om man som barn nämner något om att pappa ska sluta köra bil. Inte alla men några och det räcker. (Hade en släkting med parkinson som krockade tre gånger innan han slutade köra) Appropå cornflakeskörkort: Kommer många som tror det bara är att köra upp så har man fixat svenskt körkort. En körlärare gav några exempel häromsistens. Uppkörningsmannen stoppade provet redan när personen ifråga backade, eller försökte backa ut från parkeringsplatsen. Många kommer bara till första korsningen så avbryter man uppkörningen.

Som yrkeschaufför med högre behörigheter CE DE, måste jag vid 45 göra en hälsokontroll för att få behålla mina kort.
Varför inte införa något liknande även för A B förare, vet inte vid vilken ålder det skulle va, men nånstans mellan 60-70 börjar det ju smyga in lite slowmotion i roten. Känner många bra äldre bilförare, men ser mycket skrämmande exempel på äldres oförmåga att hänga med i tempot som finns i trafiken idag.

Unga män, jag tillhör väl själv den gruppen även om jag har lungnat ner mig själv lite. Även jag har varit odödlig:rolleyes: Men har insett mitt misstag efter att ha kört några 10000 mil och några olyckor. Riktigt hur man ska komma tillrätta med det problemet vet jag inte.

Efter några olyckor? Och du, efter att ha läst om en 88-årig man som orsakar en olycka, drar slutsatsen att han är en sämre förare än du varit under någon period av ditt liv? Vem vet, han kanske kört säkrare totalt sett än du under sitt långa liv?

Jag försöker inte anklaga dig personligen på något sätt, men jag tror uppriktigt sagt att problemet med äldre och olämpliga förare är försvinnande litet i jämförelse med problemet med yngre och odödliga förare (en grupp som jag själv också naturligtvis tillhört).

Körkortsprov vart 5:e är är en smula opraktiskt, dessutom knappast lösningen på dagens STORA problem i trafiken, nämligen bristande hänsyn mot medtrafikanterna och bristande respekt för lagar och regler. Hur tror du att en 5-årig omprövning ska lösa det?

Efter några olyckor? Och du, efter att ha läst om en 88-årig man som orsakar en olycka, drar slutsatsen att han är en sämre förare än du varit under någon period av ditt liv? Vem vet, han kanske kört säkrare totalt sett än du under sitt långa liv?

Jag försöker inte anklaga dig personligen på något sätt, men jag tror uppriktigt sagt att problemet med äldre och olämpliga förare är försvinnande litet i jämförelse med problemet med yngre och odödliga förare (en grupp som jag själv också naturligtvis tillhört).

Körkortsprov vart 5:e är är en smula opraktiskt, dessutom knappast lösningen på dagens STORA problem i trafiken, nämligen bristande hänsyn mot medtrafikanterna och bristande respekt för lagar och regler. Hur tror du att en 5-årig omprövning ska lösa det?

Kanske ska precisera vad jag menade med mina olyckor. Några (4 st)
avåkningar på halt underlag. Det är roligt att köra bakhjuls drivet på vintern,
tyvärr så gick det inte riktigt alltid som jag ville utan var tvungen att plocka
fram bogserlinan. Ännu har jag inte skadat någon människa i trafiken, som tur
är, och jag hoppas att jag slipper det.

När det gäller proven så skulle jag vara nöjd om det var med vanliga
trafikanter som för yrkesförare, efter 45 år ålder måste man till doktorn
och få godkänt för fortsatt färd vid ratten vart 5:e år.

När det gäller lagar och regler så finns det i mitt huvud bara ett sätt att få
Svensson mer laglydig. Mer poliser som inriktar sig på rätt saker. Det räcker
med att polisen syns i trafiken så skärper dom flesta till sig lite, dom behöver
inte stå och skjuta med laser för att det ska få effekt. Och nej jag vill inte ha
en polis vid varje gathörn.

Angående att visa hänsyn i trafiken så säger den här en del :gnissla
[YOUTUBE-ID]i4Gqmfa7qog[/YOUTUBE-ID]
Kanske dags att utrusta alla fordon med efterföljande stridsvagn...

Några djupare tankar vet jag inte men några funderingar har jag iaf haft.
Jag ser det inte som ett besvär att ompröva körkortet var 5:e år, varken rent praktiskt hur det ska göras eller av vilken anledning.

Det är väl klart att det är ett besvär. Eller kan dessa prov lösas genom att man inte tar någon tid från människor? Jag kanske är för inskränkt i mitt tänkande för att se din geniala lösning? ;) Klart som tusan att det är ett bevär.

Dessutom är det en kostnad som någon måste betala, antingen alla genom statskassan eller de enskilda trafikanterna. En arbetsdag försvinner var femte år för en väldigt stor del av den arbetande befolkningen, alla ska ta sig till platser där proven utförs, proven i sig ska utföras vilket är en påfrestning för många (jag tog inte mina körprov med en axelryckning iaf och kommer ihåg att många som körde upp samtidigt inte såg ut att ha sitt livs mest roliga dag), och så kostnaden för proven.

Det är väl inte för mycket begärt att du redovisar hur många olyckor du anser detta skulle förhindra när du förespråkar införandet av dessa regleringar? Jag vet inte om jag tror för gott om människor, men jag tror i vart fall inte att du skulle föreslå en långtgående och kostsam reglering utan att ha någon uppfattning om hur fördelarna ser ut.

T.ex., så sätter du inte en helt obildad person bakom ratten på en bil, men en som har körkort och kört kanske 100 mil på dom senaste 5 åren får utan problem sätta sig i en bil och åka ut på bilsemester. Visst den personen har vissa grundkunskaper men jag tror inte att dom är mycket bättre än den som inte har något körkort. Man glömmer mycket på kort tid.
Rent praktiskt så kan proven genomföras av bilskolorna, vägverkets kontor för förarprov eller varför inte privata uppkörningsmän?

Jag har lite dålig koll på olycksstatistiken för människor som kör så lite som du skriver. Kanske kan du presentera några siffror så att det blir lättare att diskutera (med tanke på att du tar upp det som ett problem)?

Som jag ser det, dvs en spekulation innan du presenterat den fakta du har, är det lämpligt att vi en gång kontrollerar individer när de tar sitt körkort. Därefter är det upp till individen att bedöma sin förmåga och jag tror att problemet är rätt litet med människor som är riktigt rostiga på bilkörning och sedan slänger sig ut i trafiken. De "övningskör" istället med sig själva för att få upp vanan igen.

Jag tror inte att det är många olyckor som uppstår av okunskap, däremot uppstår många pga ouppmärksamhet och aggressivt betende i trafiken. Båda dom sakerna kan man dölja under omprövningen, men jag har tillräkligt förtroende för uppkörningsmännen för att tro att dom hitta dom som borde hittas.

Jag håller med dig om att många olyckor inträffar p.g.a. ouppmärksamhet och aggressivt beteende i trafiken. Men vi måste väl också vara överens om att det inte upptäcks vis en uppkörning? Ouppmärksamhet inträffar sällan när man sitter på helspänn i en uppkörningssituation givetivs. Och aggressivt beteende upptäcks inte heller givetvis (hur många av det här forumets besökare skulle ha ett körkort om uppkörningskontrollanterna kunde upptäcka sådana psykologiska faktorer?).

Mycket av den bristande respekten etc är pga okunskap.

Själv tycker jag det var lite oroande när jag frågade en person jag åkte med varför denne aldrig kollade döda vinkeln, och svaret var
"vad är det?. Nää, jag kollar aldrig över axlen, jag har ju backspeglar..."

Dessutom. har man kontroller ofta så kommer en del inte att klara det, och där med blir det färre bilister, och absolut färre "jag kör endast på söndagar trafikanter."

Dock så tycker jag vart 5e år är lite väl. Vart 10de räcker gott och väl, och ska naturligtvis gälla från dag ett man tar kortet. Så slipper vi tjatet om åldersdiskriminering.
Det finns gott om 30åringar som inte kört mer än 10 ggr sedan de tog kortet. En sådan vill man INTE möta med hojen, eller bilen eller pedal cykeln för den delen!

Att ha körkort är ingen rättighet som många tycks tro. Det är bara skyldigheter inblandade.

Men, natrutligvis löser det inte alla problem, men det är en markering av politiker att trafiken inte är en slentianmässig transportsträcka. Man måste börja någonstans för att bygga upp respekten igen.
Förr i tiden var ju bilarna rätt kassa så problemet var självreglerande. Men i dag känner sig förarna odödliga i sina plåtburkar och att köra i 110 eller 150 ger ungefär samma feedback från bilen - dvs ingen. Så respekt för fart kommer när de haft sin första högfarts olykca, så dags då...

:hej

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma