Körkort och teori!

Tjena!

Teorin är i stort sett densamma fast med ett antal extra frågor för mc, så du måste läsa in dig på mc-teori också utöver bildelen. I provet så är det ca 55 bilfrågor och 10 för mc, om jag inte minns fel.
Vad det kostar är ju rätt olika från person till person och det beror på om du gör allt som privatist eller skolelev, och hur mycket förkunskaper du har. Vad som funkar för mig är teorin som privatist och sen uppkörningen som skolelev. Jag räknar med ca 10 körlektioner eftersom jag har "lagom" mycket förkunskaper, och då blir min totalsumma ca... :va hmm... ca 7000 för hela rasket. Går ju att komma mycket billigare undan om du kör mycket privat.

/Marcus

Du kan göra bil teorin och mc teorin på samma gång. Du får extra frågor då...

Rolle85 skrev:
Du kan göra bil teorin och mc teorin på samma gång. Du får extra frågor då...

är det ändrat eller?

Jag fick inte skriva för båda samtidigt ivf, utan man fick skriva två olika prov som var typ likadana. Men det var ett par år sen iofs

/xf

xfader skrev:
är det ändrat eller?

Jag fick inte skriva för båda samtidigt ivf, utan man fick skriva två olika prov som var typ likadana. Men det var ett par år sen iofs

/xf

kan vara ändrat...vet en som gjorde båda i samma prov...var kanske 4-5 år sedan?

xfader skrev:
är det ändrat eller?

/xf

Du kan INTE göra bil och Mc provet samtidigt, du måste boka två separata tider. Förut gick det men det är ändrat i samband med att dom gick över till datorprov istället för pärmprov.

Jag har haft b-kort i drygt ett år. Skrev teorin för A för ett par veckor sedan, hade inte behövt läsa spec. teori för mc, dessa frågor kan man besvara med antingen sunt förnuft eller med hjälp av baskunskaper kring mc.
Jag kör upp 27 april med min nedstrypta r6a. Tänker inte ta lektioner eller övningsköra privat men åker och övar lite balansgrejer och inbromsning precis där jag bor (på landet). Var ute första svängen idag, underbart!
För mig kostar kortet knappt 1000 kronor totalt.
Kan man behärska cykeln och kan köra bil i trafiken tror jag det är lugnt!

Har någon nån helt annan uppfattning?

kurre

helt rätt inställning!

kurre3 skrev:
Jag har haft b-kort i drygt ett år. Skrev teorin för A för ett par veckor sedan, hade inte behövt läsa spec. teori för mc, dessa frågor kan man besvara med antingen sunt förnuft eller med hjälp av baskunskaper kring mc.
Jag kör upp 27 april med min nedstrypta r6a. Tänker inte ta lektioner eller övningsköra privat men åker och övar lite balansgrejer och inbromsning precis där jag bor (på landet). Var ute första svängen idag, underbart!

kurre
jag har samma uppfattning som dig och jag ska göra samma grejj fast den 22 april, lycka till

kurre3 skrev:

kurre

Jag hade grymt stor nytta av att ha kört konbanan och garagevändningen innan uppkörningen. En sak mindre att vara nervös får då. Är dock inte så insatt i hur den nya uppkörningen fungerar men jag rekomenderar att ta åtminstone en lektion då du då får en chans att testa detta.

800kronor för uppkörning och 300kronor för teori.. sen om du vill gå på skola eller inte bestämmer du :D

Konbanan är de enda som är kvar och den går numera inte heller på tid.
mv hHenke

Jag är lite fundersam till teoridelen....har kört igenom lite sådana här kombinerade b-kort/a-kort program på datorn och behärskar detta...körde tex bonniers bilskola på datorn enbart och klarade teorin för b kort och de var typ lite över 1.5 år sedan...vad tycker ni...kan man boka tid nu tror ni...hur pass svårt är de jämfört med b teorin då man va färsking?

Last edited:
Ärligt talat så tyckte inte jag att teorin va så jävla lätt som många tycker. Det finns ju ett antal olika prov man får på uppskrivningen. Första gången jag skrev (utan att ha pluggat så mycket) fick jag enligt mig ett ganska svårt prov. Typ hälften av frågorna va skyllt kombinationer och andra hälften va frågan "vad gäller här" huvudledsregel, högerregel eller utfartsregel. Jag fick 51p den gången. Pluggade en del till omskrivningen och fick enligt mig ett lättare test andra gången med mera frågor om själva körningen. gick därifrån med 62 rätt. Och som sagt mycket lättare prov.

Och sen vad det beträffar körningen så är ju konbanan den samma som innan fast med längre avstånd mellan konerna och att man strata med en undanmanöver istället för att avsluta med en.
Ja visst är garagesvängen borttagen som ett eget moment men den är ju ersatt med olika lågfartsmoment så jag vet inte om det är sådär mycket enklare nu. Det ända mer enkla jag ser i detta är att man slipper nervösiteten just för moment garagevändning. Och sen varför 50 inbromsningen är borta förstår ju inte jag.

Men väl ute i trafiken på uppkörningen så ska det ju inte kuggas lika lätt som innan för småfel man lyckas med. = lite högre tolerans för nervösitet och liknande.

Men mitt råd är att skriv in er på skola efter det ni klarat skrivningen. Hos mig kostade det 175kr och kör sen ett par letioner så får ni ju lite tips mm av läraren. Och säger han att du behöver två lektioner till så har han / hon till 98% rätt. Dom andra 2% vill ju bara tjäna en slant till åt trafikskolan eller så har dom fel. Det är ju deras jobb att lära oss och avgöra när vi är mogna för en uppkörning. Detta är i alla fall mina råd och tankar

// Micke

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026