Körkort - NU!!

jävlar! nu blir man ju rädd.. fan va alla går lös!

Dom säger ju till och med på körskolan att i genomsnitt så behöver en person bara 5 lektioner. Jag har nämligen bokat in 4 st.. så har jag uppkörning den 4e... jag har aldrig kört hoj tidigare men jag har kört cross osv... ni skärmmer mig. inte hade ja tänkt ta 10 dubbellektioner vilket blir typ 9 miljoner kronor till körskolan.

Körde 4 st lektioner, varvat med både manöverkörning och trafikkörning.
Körde sedan upp idag och allt gick lysande :tummenupp :yoparty

Jag åkte moppe när jag var 15... Det var det sista jag åkte "hoj" på gata, sen tog jag körkort! Jag har kört lite i grustaget med hojen, men inget gata. Har dock haft B-kort i 2 år, så man vet väl hur man kör i trafiken osv. Bara å köra som om man kör bil, och deras banor på uppkörningen var inge svåra!

Min historia är något annorlunda. Tog lätt MC kort 1988 och slutade köra MC 1990. Tog aldrig bilkort.

En dag för någon månad sedan bestämde jag mig för att göra något åt saken och ringde runt diverse bil/mc skolor varvid de flesta var motvilliga och ville helst sälja in deras paketlösningar, som jag visste inte passade mig.

Tröttnade på deras översitteri och beställde körkortstillstånd till både A och B kort och beställde uppkörningstider(var tvungen att ta teori på B). Körde inte en enda lektion varken på bil eller mc och tog allt privat. A kortet tog jag på första försöket för ett par veckor sedan (körde dessutom upp på min R1:a) och B kortet fick jag idag, också på första försöket (halkan tog jag igår).

A och B kort kostade mig bara de fasta utgifterna, har inte räknat exakt men det rör sig om under 4000 sek. Bil har jag kört kontinuerligt under åren men motorcykel har det inte blivit något mellan åren 1990 och 2007.

Tror bestämt att jag haft flyt men tror även att en hel del handlar om att inte vara nervös (lättare sagt än gjort) och förbereda sig teoretiskt så att man har klart för sig vad som gäller. Att köra upp på en hoj som R1:an är givetvis inte optimalt men det går.

Tycker dagens teori och praktik är förnuftigt upplagd. När jag tog mitt lätta MC kort 1988 var exempelvis teorin just mer teoretisk och inte till för att man skulle bli en bättre förare. Idag har de i mina ögon lyckats få till en bra balans mellan teori och praktik och jag har även haft turen att träffa på bra människor överallt. Halkan, eller riskutbildningen var mycket givande och bra upplagd.

Jag hade förväntat mig att bli kuggad på någon del men det räckte med att vara lugn och väl förberedd på de viktiga delarna. Tror man själv känner när man är redo och jag tror garanterat att det finns en del körskolor som överdriver svårigheterna för att tjäna mer pengar. Men det är bara något jag tror och inte säker fakta.

Mitt råd är att läsa in teorin ordentligt samt köra privat tills dess att ni känner er så säkra att ni blir trygga i körningen. Att man kan ha otur då man kör upp är givet men bara ni kan er sak så lär det gå nästa gång.

Lycka till! /D.

Lyckades få sån tur att tiden mellan teproprov och uppkörning bara var 3 veckor så det gick jävligt snabbt.
Men till din fråga där så tror jag att jag körde ca. 11-12 ggr med körskola och inget privat. Kände att det räckte direkt.
Kan säga att de första 5 lektionerna var hemska då jag inte kände att jag blev bättre på krypkörningen (som var det stora problemet för mig...o oftast alla andra)
Men den 6:e gången släppte det så resterande lektioner var finslip. O sedan körde jag en lektion på gatan några dagar innan uppkörning. Gick galant

Prislappen hamnade på ca. 15.500:-

Var i samma sits, B-kort i många år och skulle fixa mc kort och enda erfarenheten på 2 hjul var moppe för ännu mer år sedan.

Hur svårt kan det vara , men efter första körningen på skolan kunde jag lätt konstatera att jag behövde lite mer tid mellan konerna än vad jag trodde.

men, men...

Har du hoj, så skulle jag träna idiot mycket på ngn parkering... alla kon tester på uppkörningen finns på vägverket.´
Det handlar bara om att nöta in och det kan ju kännas lite överflödigt att ta lektioner för det.

Sedan kan man ta 1 el 2 lektioner för körning i trafik, rätt bra investering då man är rätt utsatt där ute.

Lycka till

Tycker också att krypkörningen är lite lurig men jag får en känsla av att man på körskolan verkligen vill poängtera hur svårt det är att köra upp.

Kan man begära uppkörningstid om man känner sig klar?

Det kan du nog inte göra. Körskolan ger dig en uppkörningstid när dem ser att du är redo, annars får du boka en uppkörning privat om du själv tycker att du är redo.

Körde ni många lektioner?
Är uppkörningen tuff?

5 lektioner på 40 minuter. Hade kört moped och cross i skogarna runtomkring hemmet innan, samt haft B-kort i 2 år. Hade kört ca 10 mil med farsgubben och tränat en timme eller två på garagesväng + maxbromsning också.

Uppkörningen var jäkligt soft tyckte jag. Jättetrevlig uppkörningskontrollant (eller vad de nu kallas) som gjorde sitt till den allmänna trivseln. Enda problemet var att det blåste nåt så inih-vete och att jag inte hörde ett j-vla något i komradion (kass hjälm+låg volym).

Jag vet, körde nämligen på fel sida konen när man skulle svänga runt o köra tillbaka, manöverproven är det svåra enligt mig, däremot trafiken hur lätt som helst bara följa regler o använda lite sunt förnuft.

hade aldrig suttit på nått annat 2hjuligt än vanlig cykel innan, så det va lite ovant i början. Tog totalt 12 dubbellektioner för att lära mej det nyttiga en gång för alla, och klarade kortet efter det.

Man tränar ju på alla moment i uppkörningen, så om du följer allt enligt övningarna så går det ju finfint :)

Måste ju säga att det va 10 gånger roligare o ta mc-kort än bilkort. Känslan att köra bil ensam första gången va grym, men att åka hoj under alla lektioner va extremt mycke roligare än att åka bil under billektionerna.

Bilkort i 13 år tog då intensiv. Trodde därför att teorin var klar gick och skrev på måndagen och kuggade med typ 4 fel från godkänt! Pluggade i boken i fyra dagar skrev på fredagen gick kanon!

5 lektioner på körskola ingen privat körning alls!

2 uppkörningar på grund av missad högerregel samt för lite aktiv med fotbromsen! Vad man nu ska ha den till!

A-kort sen sept förra året!

5 lektioner på manöverbanan.....50mil privat, uppkörning, sen vare klart! Vägverks snubben var också från dalarna :yoparty

Tog inga lektioner inför A1, och tar inga lektioner inför A nu heller. (Uppkörning inom två veckor). Har kört en hel del privat istället. Uppkörningen tyckte inte jag var särskilt svår, det är den inte heller om du kan vad du förväntas kunna. (logiskt, eller hur? :))

Tog ingen lektion.

Körde upp en gång extra i stället.
Missa någon höger regel i trafiken och körde lite för fort i stan, annars var det inget problem.

Jag tror du glömde skriva att du hade kört privat, låter lite konstigt annars..

Tog inga lektioner inför A1, och tar inga lektioner inför A nu heller. (Uppkörning inom två veckor). Har kört en hel del privat istället. Uppkörningen tyckte inte jag var särskilt svår, det är den inte heller om du kan vad du förväntas kunna. (logiskt, eller hur? :))

Jag tror du glömde skriva att du hade kört privat, låter lite konstigt annars..

Nja, någon mil körde jag väl, men inte mer.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman