Körkort - NU!!

Pigall

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
Honda
Är lite nyfiken på hur mycket ni körde innan ni hade lappen.

Vet inte om jag bara är ivrig men det känns som om körskolan drar ut på det lite.... Jag har haft B-kort i nästan 20 år.

Körde ni många lektioner?
Är uppkörningen tuff?

ca 100 mil privat övningkörning, 3 dubbellektioner på körskola. klarade uppkörningen på första. hade inga större problem, men krypkörningen är knepigast.

1. 6 Lektioner á 70 min.
2. Nu efter så tycker jag inte det, men när jag övade så tyckte jag att det
var lite lurigt med krypkörningen. Men jag satte ju provet på första försöket
så att det var nog inte så svårt.

Vet inte om jag bara är ivrig men det känns som om körskolan drar ut på det lite.... Jag har haft B-kort i nästan 20 år.

Är uppkörningen tuff?

Jag körde ca 10 lektioner (dubbel) innan jag körde
upp. Blev kuggad en gång, pga av att jag körde för "mesigt"
på motorväg.

Körde en lektion till och klarade sedan uppkörningen.

/P

7 lektioner och jag hade aldrig kört hoj innan och hade inte heller nån möjlighet att köra privat.

100mil övningskörning
4 dubbellektioner

Uppkörningen är inte svår så länge trafikskolan ser till att du kan köra tillräckligt bra men det är ju ganska logiskt.

1 körlektion med trafikskola för att veta hur banorna såg ut.....innan dess hade jag kanske kört hoj 1 gång tidigare och aldrig tung mc....

Sen vare bara att smygköra varje dag till Solvalla parkering (sthlm) och träna i ca 2 månader sen klarade man det på första försöket! :yoparty

Tycker också att krypkörningen är lite lurig men jag får en känsla av att man på körskolan verkligen vill poängtera hur svårt det är att köra upp.

Kan man begära uppkörningstid om man känner sig klar?

Körde upp idag, det gick perfekt! (070511)

8x60 minuter på körskola, det var kanske 2 mer än vad jag behövde men då kändes det hur lugnt som helst. B-kort i 8 år.

10 dubbellektioner (70min) ingen övningskörning för jag hade ingen att köra med då. Missade första uppkörningen för att jag körde för fort. Jäkligt klantigt, men fick ny tid bara några dagar senare och den klarade jag :D B-kort i snart 5 år. Tycker det var ganska lätt med alla manöverprov och fick känslan att det var lättare att göra en maja på trafikkörningen.

När jag tog det så hade jag (liksom du tydligen) haft B-kort i 20 år, och jag hade bara begränsad MC-erfarenhet (kört lite cross i skogen och liknande).

Körde inte en meter privat, utan köpte ett paket med 10 dubbellektioner. Övade som f-n på krypkörning minns jag :huvet

Men det räckte till!:tummenupp Jag tog teori o uppkörning på första, kändes som om jag hade flyt.

Edit: Uppkörning svår? Krypkörningen ska inte underskattas. Någon svarade "nej", men jag vill säga som så, att uppkörningen är visst svår - om du underskattar den. Jag lade ner enorm möda på krypkörningen, som jag skrev ovan, och jag har känslan av att om jag INTE hade gjort det så hade jag nog fetmissat uppkörningen. Så har du bara gjort läxan ordentligt så ska det gå bra.

Last edited:
Första året..
200mil olagligt utan lapp på XN85-Turbo(hade dock 125cc kort), 30mil lagligt efter klarat kort.

Hade väl kört bil i ~9år innan jag tog mitt hojkort.
Körde hoj 2-3 timmar om dan i 1 vecka på körskola, hade aldrig suttit på tung hoj innan. Körde sedan upp och hade kortet. :tummenupp

Jag tycker krypkörningen var lite krånglig men resten var rätt enkelt.

Är uppkörningen tuff?

Tog ingen lektion.

Körde upp en gång extra i stället.
Missa någon höger regel i trafiken och körde lite för fort i stan, annars var det inget problem.

6*80min på körskola, ingenting privat. Teori pluggade jag själv. Fixade båda proven på första försöket.
Som sagt, underskatta inte krypkörningen, känns jäkligt skönt att känna sig säker på den när det är dags för uppkörning.

Lycka till!

Började med att köpa en billig hoj att öva med.
Tog sen 1 st dubbellektion för att veta vad jag skulle träna på.
Köpte fotbollskoner och tränade lågfartsbana privat en 8-10 gånger. Landsväg övade jag bara en gång privat, körde ca 8 mil.
Tog sen 2 enkel lektioner precis innan uppkörning. En för att repetera övningsbanan och en för att träna trafik.
Hyrde sen uppkörningshoj från en körskola.

Tack vare att jag kunde träna privat så tjänade jag i stort sett in hojen jämfört med att ta en massa svindyra körlektioner.

Teorin övade jag på genom vissa datorprogram som finns tillgängliga på nätet. Gjorde alltså båda proven som "privatist" och inte genom körskolans omsorg (även om körskoleläraren var med och övervakade sina två uthyrda mc:ar på uppköringen). Klarade båda proven på första försöket.

En bonus med att hyra hoj/köra upp med körskolea var att man fick åka upp en timma innan och värma upp på de olika banorna. Utan det hade jag nog inte klarat uppkörningen på första försöket.

Last edited:
Hade aldrig åkt hoj tidigare.. inte ens haft moppe när jag va yngre.

* 2 st 1 timmes pass övningskörning
* 10 lektioner á 40 min
* Nej inte svår. Men som några sagt innan så ska inte krypkörning, undanmanöver och bromsprov underskattas. Några körde fel vid vändningen när man ska göra undamanöver. Det räcker med att missa en kona så kan man bli kuggad.

Last edited:
Back