Körkort- Motstyrning

mcnoobie

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
ingen än så länge
Hej

Köpte en Suzuki SV650S för ett par veckor sen, gjorde teorin inga problem
körde upp igår=kuggade, segt

Provförrättaren snackade något om motsyrning.

Kan någon förklara vad motstyrning är samt vad man skall tänka på teknikmessigt när man gör högfartsprovet samt lågfart.?

Någon som vet om man får olika lågfartsbanor beroende på vilken typ av hoj man har?

Tacksam för svar
hälsningar
McNoobie

När du trycker med högerhanden på högra handtaget så svänger hojjen höger, och inte vänster som man kanske tror. Det är motstyrning.

Säg att du ska svänga vänster till exempel. Då trycker du med vänsterhanden och drar med högerhanden. Detta gör att den svänger.

Lätt förenklat..

Last edited:
Hmm.. Ja.. Svänger du höger så lutar sig hoj åt vänster, och tvärtom.

Testa!

Givande förklaring:arsele

Kolla den här filmen den är lite väldigt Amerikansk men men, dom visar grejen iaf.
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C848R9xWrjc&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C848R9xWrjc&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Kuggar de för specifikt motstyrning ??? Det låter konstigt. Var det inte för att du helt enkelt inte svängde snyggt nog ? Jag har inte hört talas om motstyrning förran ett år efter att jag fått lappen, på en Sporthojskurs.

Hej

Kan någon förklara vad motstyrning är samt vad man skall tänka på teknikmessigt när man gör högfartsprovet samt lågfart.?

Någon som vet om man får olika lågfartsbanor beroende på vilken typ av hoj man har?

Tacksam för svar
hälsningar
McNoobie

Säker på att du gjorde kursen? :va

Säker på att du gjorde kursen? :va

Tackar för alla svar.
Filmerna var mycket bra beskrivande även "Full kontroll"-boken.

Lite synd att personer som ovan skall förstöra bra trådar.
Hoppas "Farochson" att du kände att du kunde tillföra något.

Ni andra tack än en gång...

Det finns två lågfartbanor, du kan få olika vid varje prov. Men har du hoj kan du ju enkelt träna hemma. Håll upp blicken!

Det är först i högfartsbanan som motstyrning blir bra att kunna (och självklart sen när du ska köra på riktigt också). Jag råkade hela tiden peta ner ena konen vid "undanmanövern" pga att jag inte svängde tillräckligt kraftigt, jag tyckte svängen så ganska stor och fin ut så jag tog det ganska lugnt, tyvärr tog tån i. Men efter lite träning så fick jag ut svängen och uppkörningen gick klockrent.

Motstyrning skulle jag träna på en ganska bred väg genom att köra i S i ca 50km/h. Men prova även i en större kurva, går nästan förvånansvärt enkelt att svänga då ;)

Lite synd att personer som ovan skall förstöra bra trådar.

Vad som har framkommit är att du kan inte svänga. När du svänger används alltid motstyrning, annars funkar det inte.

Dvs, uppkörningsförrätaren ser att du inte har kontroll över hojen, därmed kläcker ur sig motstyrning.

Ta ett par körlektioner samt träna på nån undanskymd plats. Ju säkrare du är på att framföra hojen, desto större chans att du klarar dig helskinnad i trafiken! ;)

Hej

Tacksam för svar
hälsningar
McNoobie

Ett bra ord att kugga en privatist på..

Givande förklaring:arsele

Kolla den här filmen den är lite väldigt Amerikansk men men, dom visar grejen iaf.
[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/C848R9xWrjc&hl=sv&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/C848R9xWrjc&hl=sv&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Väldigt bra video :tummenupp

Kuggar de för specifikt motstyrning ??? Det låter konstigt....
Nej, snarare för att snabba konbanan går jäkligt kryckigt om man försöker svänga på nåt annat sätt. Typ genom att bara vrida styret, trycka ner hojen från sida till sida eller luta sig.

När jag tog korten i "gamla" uppkörningen talade man heller inte om motstyrning, däremot jobbade vi mycket med att hitta rytm i slalombanan och styra från höften. Det gav en ganska tydlig motstyrning utan att vi diskuterade det separat eftersom man tryckte emot på styret för att få till "gunget"...

Nu lär man sig som körskoleelev bara att klara uppkörningen, de flesta vet ingenting om körteknink egentligen efteråt. Tyvärr får man inget riktigt samband till riskbedömning och situationshantering heller på så sätt, vilket måste vara är ett tankefel... Men det är bara spånerier och trådkapande från min sida :D

Last edited:
Nej, snarare för att snabba konbanan går jäkligt kryckigt om man försöker svänga på nåt annat sätt. Typ genom att bara vrida styret, trycka ner hojen från sida till sida eller luta sig.

När jag tog korten i "gamla" uppkörningen talade man heller inte om motstyrning, däremot jobbade vi mycket med att hitta rytm i slalombanan och styra från höften. Det gav en ganska tydlig motstyrning utan att vi diskuterade det separat eftersom man tryckte emot på styret för att få till "gunget"...

Just det, lite så menade jag !

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...