Körkort med udda MC-begränsning - vad kan jag köra?

Dalleponken

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2019
Ort
Järna
Hoj
ingen än
Bodde i London i 12 år, gjorde CBT på tung hoj där för många år sedan (men körde bara sparsmakat med lätt scooter i London) och fick nyligen mitt engelska kort utbytt till ett svenskt när jag flyttade tillbaka då Brexit kommer göra det ogiltigt inom EU.

På framsidan har jag AM3/A1/A2/A/B
På baksidan har jag följande begränsningar i sektion 12:
A1 - inga begränsningar
A2 - 79.03
A - 79.03

Eftersom jag främst vill köra på landsväg så är A1 inget roligt alternativ, speciellt som de flesta A1 hojar är strypta långt under de lagliga 11 kilowatten och växlade för statskörning. Betyder det att jag bara får köra tung och mellan med sidvagn? (79.03 betyder begränsat till 3 hjul) Och vad skulle påföljden bli om jag blev stoppad med en vanlig A2 eller A-hoj? Böter? Eller är det svensk uppkörning som gäller?
 
Last edited:
Efter lite sökande hittade jag följande på riksdagens hemsida.

”Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott:
3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.”
 
Vad menas med CBT? Hade du nångon begränsning på motorcykelkörkortet i Storbritannien? Om inte så är väl det smartaste att ringa transportstyrelsen och fråga varför du har det nu och om något blivit fel. Har du begränsningar är det väl bara att gilla läget eller ta om körkortet på nytt i Sverige.

Jag skulle inte oroa mig för att få böter för olovligkörning men vara orolig för om det skulle hända nåt tex en olycka där någon annan eller en själv skadades, då kan man nog få det betydligt värre om man har otur.
 
Yamaha Niken är ju trehjulig och hojig. Annars finns ju MP3 och dess gelikar.
Vad gäller att köra 3-hjuligt och fortfarande inte behöva köra sidovagn. Men det låter som en knepig begränsning så fråga som sagt folket på tramsportstyrelsen varför du fått begränsningarna.
 
Last edited:
Compulsory basic training (CBT) is a course you usually have to take before you ride a moped or motorcycle on the road.
The training makes sure you can ride safely on your own while you practise for your full moped or motorcycle test.

CBT isn’t a test that you pass or fail.

After you’ve completed CBT, you can ride a:

moped if you’re 16 or over

motorcycle up to 125cc and with a power output of up to 11kW if you’re 17 or over

You must use L plates (L or D plates in Wales).
You must pass your full moped or motorcycle test within 2 years, or you have to either take CBT again or stop riding.


Källa: https://www.gov.uk/motorcycle-cbt

Det är alltså någon typ introkurs du gjort, inte någon uppkörning eller liknande över huvudtaget.

Gör dig själv en tjänst och ta en riktig svensk mc-utbildning med påföljande uppkörning.
 
Last edited:
Så i princip har jag bara ett vanligt bilkort och lätt mc? De där fina A2/A betäckningarna på framsidan är i princip värdelösa eftersom man ändå får köra trehjulig hoj på bilkort? :(

Räcker det med uppkörning på tung för att få full A, eller måste man göra om teorin med?
 
Last edited:
Så i princip har jag bara ett vanligt bilkort och lätt mc? De där fina A2/A betäckningarna på framsidan är i princip värdelösa eftersom man ändå får köra trehjulig hoj på bilkort? :(

Räcker det med uppkörning på tung för att få full A, eller måste man göra om teorin med?

Såsom du beskriver det och jag tolkar informationen från england samt svensk lagstiftning så har du inte ens någon giltig teori från början...
 
Såsom du beskriver det och jag tolkar informationen från england samt svensk lagstiftning så har du inte ens någon giltig teori från början...

Jag gjorde det svenska teoritestet för hoj för 20+ år sedan (missade sista uppkörningen för säsongen dock, och lade sen ner MC-kortet), CBT teoritestet i UK är liknande men kanske något enklare vad jag kan minnas. Samma sak med uppkörningen på CBT, kanske något enklare än i Sverige (ingen garagevändning ) men i 30 gånger värre trafik. Och du kan visst kuggas, känner flera stycken som blev underkända och fick köra upp på nytt.
 
Jag gjorde det svenska teoritestet för hoj för 20+ år sedan (missade sista uppkörningen för säsongen dock, och lade sen ner MC-kortet), CBT teoritestet i UK är liknande men kanske något enklare vad jag kan minnas. Samma sak med uppkörningen på CBT, kanske något enklare än i Sverige (ingen garagevändning ) men i 30 gånger värre trafik. Och du kan visst kuggas, känner flera stycken som blev underkända och fick köra upp på nytt.
Har det gått så lång tid har giltigheten för teoriprovet gått ut
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top