Körkort - Länsstyrelsen

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Länsstyrelsen, hur funkar den?
- Dom verkar ju vara dumma i huvudet allihop (iallafall de jag stött på)

Tidigare i år när jag bodde på annan ort blev jag stannad av farbror blå under framförarnde av mitt fyrhjulsdrivna fordon. Polismannen påstod att färden gått alldeles för fort mm, vilket jag inte ansåg. Nekade å nekade å det har lagts ner.

Länsstyrelsen däremot hade ju en annan åsikt, drog sin egna slutsats å drog in mitt körkort. Jag överklagade detta å pekade på att jag faktiskti inte blivit dömd eller fälld för något. Nåja, det verkade dom kunna köpa det å sköt på den "preliminära" domen tills ett utslag ifrån eventuell tingsrätt eller liknande skulle komma.
När inte detta kom ringde jag dem å bad dem då ta bort alla "anklagelser" eller "domar" mot mig. Fick svaret att detta kunde dom ju inte göra då de ansåg att jag säkert begått ett brott.
Jag förklarade än en gång att en spärrtid (indraget körkort) i 2 månader inte kunde vara aktuellt eller någon jag kunde gå med på då jag inte begått något brott eller blivit dömd för något. Detta verkade de dock ha svårt att köpa utan gick på sin egen linje. Däremot gick det bra att anse att spärrtiden var avverkad - skönt tänkte jag. MEN säger idioten i andra ändan av telefon, du hade 19 dagar kvar på din prövotid så du måste fortfarande ta om dina behörigheter.. VA!??? dom är ju ta mig fan inte riktigt kloka i huvudet? Hur funkar den där jävla myndigheten egentligen?

(detta senaste samtal och info fick jag igår, idag har det skrivits 2 teoriprov å nästa vecka ska de köras upp för A och B igen -suck!)

Eftersom jag kunde överklaga dommen mm gjorde jag givetvis detta, men min "prövotid" kunde ändå inte tillgodoses eller överskrivas... däremot var de fritt fram att ta om körkorten nu med en gång om jag ville.. Valet var alltså
ta om körkorten nu med en gång, eller vänta på ett utslag till från länsstyrelsen som skulle kunna komma att falla till min fördel, däremot skulle jag inte få köra något fram tills dess - och de kan ta tid innan sådana beslut tas påpekades det.. vad väljer man?? (inte svårt för mig)
Men får dom bete sig hur som hellst??

oj vad långt de blev å oj vad förbannad jag är! :mad:

å tilläggas kan att jag är arg över att jag inte får köra upp på 600cc. EFtersom jag ska ta tungt kort och då måste volymen överstiga minst 700cc. Däremot så får man inte framföra en R6a på mellankort då den har för hög effekt.. borde inte de där gränserna å reglerna ses över? -kan köpa att det handlar om att man ska kunna hantera vikten av de tunga motorcyklarna när man ska ta behörighet A, men på dagens 600 och 1000cc skiljer det ca 20-30 kg..??
 
Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Låter ju väldigt märkligt! Om man läser körkortslagen står det ju att körkort endast kan återkallas om man brutit mot diverse paragrafer i vägtrafikförordningen. Eftersom ditt fall blev nerlagt av åklagare kan det inte bevisas att du brutit mot någon lag, om du då inte har någon fortkörning eller annan dom på dig sedan tidigare borde det inte finnas skäl till återkallelse av kk.

Men tyvärr är det så att handläggarna på länsstyrelsen bedömer en persons "lämplighet" att inneha körkort. Kommer det till deras kännedom att någon t.ex har alkoholproblem kan kk återkallas. Men att en rapporterad hatighetsöveträdelse som inte ens har bevisvärde nog för en dom i tingsrätten (och där krävs det inte särskilt hållbar bevisning i trafikmål!) kan orsaka en återkallelse låter ju som sagt väldigt skumt!

Om jag vore du skulle jag kontakta www.trafikjuristen.se och höra om det åtminstone är värt att driva ett skadeståndskrav mot länsstyrelsen för att ersätta kostnader för omtagande av körkort samt ev. andra kostnader du haft i samband med detta!
 

Erick

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki Busa -05
Vad ska man säga?

När det gäller Länsstyrelsen och körkort måste alla lära sig att ingen, jag menar, INGEN går säker från de som tror sig veta bättre.
I visa fall struntar dom helt om du blir fälld eller inte. Jag vet fletalet som utan juridiska problem ändå fått indraget körkort.
Samma sak gäller om du döms för något brott, oavsett vad för brott så kan du med 95% bli av med lappen. Just för att du som person har bevisat att du kan vara kriminell och därför så skulle du visa ett farligt betende i trafiken.
Så ingenting gör mig förvånad när det gäller Länssytrelsen.
Bit ihop och nästa gång var ännu tuffare mot myndigheten.
:mad:
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
det verkar ju skjutas för lite / fel folk här i världen.. dom på länsstyrelsen verkar inte ha många hästar i hagen kvar att rida på
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition

Om jag vore du skulle jag kontakta www.trafikjuristen.se och höra om det åtminstone är värt att driva ett skadeståndskrav mot länsstyrelsen för att ersätta kostnader för omtagande av körkort samt ev. andra kostnader du haft i samband med detta!

Jag vet, har försökt få kontakt med honom men han verkar inte ha tid och vara iväg på någon kurs/utbildning fortfarande

Låter helt sanslöst :3freak

Ja, gissa vad jag tyckte från början över huvud taget. Eller när jag fick höra kärringen säga att spärrtiden kan vi ju anse vara passerad å stryka den.. det går att deala alltså?? -sanslösa..


jävla idioter

för övrigt, någon som har koll på om de finns några bra trafikskolor här i stan som hyr ut mc för uppkörning eller går med på att man enbart gör uppkörning med dem (inskrivningsavgiften kan man ju gå med på)?
 
Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Låter helt sjukt men har hört om liknande grejor där byråkratin slår knut på sig själv.

Överklaga beslutet och dra ärendet till JK. Eftersom du inte blivit fälld så har de mao dragit in KKet helt godtyckligt. På vilka grunder? Detta ska och är de skyldiga till att motivera (skriftligt).
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Jag fick tillbaks mitt körkort när det var troligt att jag skulle vinna mot polisen i tingsrätten.
Länsstyrelsen skulle senare ta in körkortet igen om jag mot förmodan förlorade mot polisen.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Låter helt sjukt men har hört om liknande grejor där byråkratin slår knut på sig själv.

Överklaga beslutet och dra ärendet till JK. Eftersom du inte blivit fälld så har de mao dragit in KKet helt godtyckligt. På vilka grunder? Detta ska och är de skyldiga till att motivera (skriftligt).

Ja jag har ju överklagat osv så vi får se vad de blir av de. men tänker inte gå en halv sommar utan kk
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Ordet länsstyrelsen gör att jag ryser. Har haft med dem att göra ibland (dock inte när det gäller mitt körkort...) och man undrar ju allt som oftast om de bara är ute efter att jävlas.
 

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
helt jävla handlingsförlamade! å som små barn -ber man om något så blir det tvärt nej och rakt emot..


någon som för övrigt viste om någon sjysst trafikskola här i stan? elle rfinns de någon mc uthyrning i närheten?
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Du verkar ha en massa tur i sommar...

Länstyrelsen kan väl dra in körkort som en disiplinåtgärd, även om du blir friad från böter (som enligt länstyrelsen är själva straffet) i tingsrätten.

Har hänt att länstyrelsen plockar kortet fastän du inte erkänner fortkörning, de väntar inte på rättegången. Sjukt, men så verkar det funka.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
välkänt

Det du beskriver har hänt fler än dig. Men körkortsåterkallelsen är ingen disiplinåtgärd, det är därför inget straff. Därför har du inte blivit "dömd". Dom kan utan större problem ta kortet av vem som hellst.

Du låter dock inte så oskyldig, men det verkar vara väl häftigt att du skall ta om korten. UNdersök om du kan driva denna frågan i EU-rätten. Jag är lite fundersam om dom skulle kunna ta upp detta och göra en överprövning av myndighetsutövningen på länsstyrelsen. Inom 3 veckor kan du även överklaga till länsrätten. Du har inte överklagat någon dom, för det fanns det ju ingen. Utan du har överklagat en administrativ åtgärd (myndighetsbeslut).
http://www5.g.lst.se/verksam/experter/ratts/ratts3.htm


Mitt råd är att du skall vara mer ödmjuk i dina kontakter med länsstyrelsen. Dom fikar säkerligen med uppkörningsinspektörerna ibland. Om du förstår vad jag menar?:rolleyes:
 
Last edited:

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Tackar, ska rota lite mer i de där till helgen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top