Körkort i USA?

LinKin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 2007
Ska kanske ta mig en tripp till USA, och undrar vad reglerna där säger om ett A-Begränsat kort? vad får jag köra där osv? någon som vet något om detta? tack för info! :tungan
 

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Västerort
Hoj
Suzuki
Ska kanske ta mig en tripp till USA, och undrar vad reglerna där säger om ett A-Begränsat kort? vad får jag köra där osv? någon som vet något om detta? tack för info! :tungan

Finns säkert folk här som vet bättre, men hör med SMC.
Och som sagt, de utfärdar ju även internationellt körkort. Kom hem från en roadtripp på 6000km för en vecka sen å en del snutar där gillar inte våra EU-kort, de säger att man som besökare i ett engelskspråkigt land måste ha ett översatt körkort, blev en väldans tjafs om visum å grejer. Så jag rekommenderar att du skaffar ett.
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
gå in och ta ett amerikanskt om du ska köra mycket, ordnat på en dag om du har ngn polare som kan trixa lite innan. :D
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
du behöver ett internationelt körkort för att få köra i usa , fixar du hos motormänens riksförbund .

Jag har aldrig fixat det, har hyrt bilar med mitt svenska kort och aldrig fått problem med polisen där. Säger inte att du har fel men ingen jag känner har behövt internationellt kort.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Jag har aldrig fixat det, har hyrt bilar med mitt svenska kort och aldrig fått problem med polisen där. Säger inte att du har fel men ingen jag känner har behövt internationellt kort.

Har både hyrt bil och åkt dit för fortkörning i USA med mitt svenska körkort. Har aldrig varit något problem, snarare en fördel (skolengelskan tas fram fortare än kvickt. -Aj am sorrii, offiseer! ).
Skadar nog inte att ha fixat ett internationellt innan, men tror ej att det är något krav (kan iofs skilja mellan delstaterna)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Som sagt, vill du slänga pengar i sjön kan du skaffa ett internationellt körkort...

Jag tror inte du får några problem med ett begränsat kort. Har svårt att tänka mig att polisen här ens skulle bry sig om att fråga vad det är för skillnad mellan begränsad och inte begänsad. Sen skiljer det såklart en del beroende på vart du ska någonstans. Kör du vettigt så har du nog inget att oroa dig för.

Däremot så bör du inte räkna med att bara kunna knalla in och skaffa ett amerikanskt körkort. Det skiljer från stat till stat, mellen generellt sett så ska du vara bosatt i staten där du skaffar körkort. Om du anger att du bor i en stat där du egentligen bara är på besök och lyckas få igenom ansökan så ljuger du om din status i landet och det är obra om du vill komma hit igen. Om du inte kommer hit under VWP utan på ett visa så är det enklare.

Om du tänker hyra hoj/bil så underlättar det om du är över 25 också...
 

LinKin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 2007
Har både hyrt bil och åkt dit för fortkörning i USA med mitt svenska körkort. Har aldrig varit något problem, snarare en fördel (skolengelskan tas fram fortare än kvickt. -Aj am sorrii, offiseer! ).
Skadar nog inte att ha fixat ett internationellt innan, men tror ej att det är något krav (kan iofs skilja mellan delstaterna)

verkar lovande detta, :tungan men vet ingen om de har lika regler på mellanklass och tung osv?
 

LinKin

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 2007
Som sagt, vill du slänga pengar i sjön kan du skaffa ett internationellt körkort...

Jag tror inte du får några problem med ett begränsat kort. Har svårt att tänka mig att polisen här ens skulle bry sig om att fråga vad det är för skillnad mellan begränsad och inte begänsad. Sen skiljer det såklart en del beroende på vart du ska någonstans. Kör du vettigt så har du nog inget att oroa dig för.

Däremot så bör du inte räkna med att bara kunna knalla in och skaffa ett amerikanskt körkort. Det skiljer från stat till stat, mellen generellt sett så ska du vara bosatt i staten där du skaffar körkort. Om du anger att du bor i en stat där du egentligen bara är på besök och lyckas få igenom ansökan så ljuger du om din status i landet och det är obra om du vill komma hit igen. Om du inte kommer hit under VWP utan på ett visa så är det enklare.

Om du tänker hyra hoj/bil så underlättar det om du är över 25 också...

tack för svar! de du skriver verkar realistiskt! :D
 

Westergren

Homokuppe, liten palle, söka andra kille
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
S3 -05, Perák -49, Z650 -82
Detta gäller i Wisconsin (stat i mellanvästern):

Vad är en hoj?
http://www.dot.wisconsin.gov/drivers/drivers/apply/types/motorcyc.htm

Nu när jag vet vad en hoj är, hur skaffar jag kortet?
http://www.dmv.org/wi-wisconsin/motorcycle-license.php

När vi ändå snackar amerikanska körkort och har folk med inside knowledge, over there.

Hur gör man om man vill sticka över till USA i te x ett år, och under den tiden till exempel sysselsätta sig med att köra trailer lite kors och tvärs? Antar att det inte funkar att visa upp sitt svenska CE-kort..
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag aer i USA just nu och som jag forstatt det behover man ett internationellt/amerikanskt koerkort om man stannar laengre aenn tre monader (och do behover man ett "riktigt" visum ockso). Jag har saekert fel men jag holler mig fron fortkoerning (svort att komma tillbaka om man aker dit) och har inte behovt visa koerkort. Jag har en vaenn som gjort det dock och han tjaenade po att visa upp ett svenskt koerkort do han bara fick en varning istaellet...

Men problemet i det haer fallet handlar inte om svenskt eller amerikanskt koerkort utan om A begraensat. Jag tror att du far koera fullstora hojjar haer po begraensat kortet. Dom kommer ha svort att tyda koerkortet hursomhelst... Se bara till att inte bli stoppad so kommer det funka ;) Po tre veckor i Washington DC har jag inte sett nogon poliskontroll som i sverige daer man kollar nykterhet och koerkort...
 

elmlund

Materialåkare
Gick med
2 Mar 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia RS 125 -07
När jag var i USA med min familj i somras så hyrde vi en bil i 2 veckor, och man behöver inte ha ett Internationellt Körkort.
Det är nog som Olof Eriksson säger om man stannar en längre period!
 

U.Blomqvist

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Njurunda
Hoj
Ingen än så länge!
Jag aer i USA just nu och som jag forstatt det behover man ett internationellt/amerikanskt koerkort om man stannar laengre aenn tre monader (och do behover man ett "riktigt" visum ockso). Jag har saekert fel men jag holler mig fron fortkoerning (svort att komma tillbaka om man aker dit) och har inte behovt visa koerkort. Jag har en vaenn som gjort det dock och han tjaenade po att visa upp ett svenskt koerkort do han bara fick en varning istaellet...

Men problemet i det haer fallet handlar inte om svenskt eller amerikanskt koerkort utan om A begraensat. Jag tror att du far koera fullstora hojjar haer po begraensat kortet. Dom kommer ha svort att tyda koerkortet hursomhelst... Se bara till att inte bli stoppad so kommer det funka ;) Po tre veckor i Washington DC har jag inte sett nogon poliskontroll som i sverige daer man kollar nykterhet och koerkort...

Polisen i USA får inte stoppa någon som inte är misstänkt för någonting.
-I alla fall var det så i Kentucky när jag bodde där 1989 och 1991.

Jag aer i USA just nu och som jag forstatt det behover man ett internationellt/amerikanskt koerkort om man stannar laengre aenn tre monader (och do behover man ett "riktigt" visum ockso). Jag har saekert fel men jag holler mig fron fortkoerning (svort att komma tillbaka om man aker dit) och har inte behovt visa koerkort. Jag har en vaenn som gjort det dock och han tjaenade po att visa upp ett svenskt koerkort do han bara fick en varning istaellet...

Men problemet i det haer fallet handlar inte om svenskt eller amerikanskt koerkort utan om A begraensat. Jag tror att du far koera fullstora hojjar haer po begraensat kortet. Dom kommer ha svort att tyda koerkortet hursomhelst... Se bara till att inte bli stoppad so kommer det funka ;) Po tre veckor i Washington DC har jag inte sett nogon poliskontroll som i sverige daer man kollar nykterhet och koerkort...

Det enklaste är ju att åka till Social Security Office och få ett Social Security Number.

För att få det måste man dock kunna uppge en "fast adress", (en kompis adress duger).

Sedan är det bara att knalla in där man avlägger proven, visa sitt svenska körkort, göra några frågor på en dator, ett syntest, betala X antal dollares, (åtta dollar kostade det sommaren 1989), ta ett fotografi på plats, och sitta ner och vänta.

När jag "böt in" mitt svenska körkort klass A Lätt MC, som det hette då, mot ett amerikanskt så fick jag dock bilfrågor på testet, och följdaktligen ett bilkörkort, (Operators).

Så kolla två gånger att det blir rätt är ett hett tips.

Jag har däremot ett mycket vagt, OBS! MYCKET VAGT!, minne att just MC- och lastbilskörkort inte var tillåtna att "byta in" från andra länder.

Detta var dock i Lexington, Kentucky, sommaren 1989 då jag var ner med föräldrarna bara över sommaren.

Det är mycket möjligt att reglerna skiljer sig avsevärt från stat till stat.

(Skriver på frugans användare igen! :gnissla )
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
När vi ändå snackar amerikanska körkort och har folk med inside knowledge, over there.

Hur gör man om man vill sticka över till USA i te x ett år, och under den tiden till exempel sysselsätta sig med att köra trailer lite kors och tvärs? Antar att det inte funkar att visa upp sitt svenska CE-kort..

Det skiljer som sagt från stat till stat. Här i Wisconsin så måste du varit bosatt i staten i minsta 30 dagar och kunn abevisa det genom tex brev från en bank eller myndighet. Ska du vara yrkeschaufför så krävs commersial license. Lastbilskort krävs bara för lastbil med trailer (semi´s) om jag inte minns fel.

Skaffar ett social security number gör man inte heller bara sådär numera. För att få ett SS card så krävs det normalt arbetstillstånd (såvida du inte får ett begränsat kort). Arbetstillstånd är inte heller lätt att skaffa.

Mitt tips är att först ta reda på vad du verkligen VILL göra och vart du vill göra det för att sedan kontakta lokala myndigheter (eller be om specific hjälp här) och reda ut om det är möjligt.

Lycka till!

Edit: Om jag inte minns fel så var det OK att köra på det svenska kortet i upp till ett år.


Hahaha! :D
 
Last edited:

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Ska du kora i Californien ar det amerikanskt korkort som galler, spelar ingen roll om du har internationellt, Svenkt eller korkort fran Canada.
Jag fick dryga boter i vintras nar jag da korde pa mitt Svenska, kollade upp det och sedan ca 2 ar tillbaka ar det US korkort for MC om du ska kora i Cali.:näsblod
 

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
tjena..jag e i usa nu uch jag har latt mc kort och jag fick kora pa det och jag fick kora tung mc direkt..ska kolla upp det mer och pratar med en snut senare
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top