Körkort för tung lastbil

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Funderar på att ta körkort för lastbil och eventuellt tungt släp för framtida behov inom rejsing (eventuellt). Är det någon som har erfarenhet kring detta? Jag har noll erfarenhet att köra lastbil eller köra med släp, men anser mig vara hyggligt kapabel att lära mig nya saker.
Någon som kanske kan hjälpa till med några lektioner så man får prova på?

/Freppa

Ps. Det är fett med rejsing....

Freppa skrev:
Funderar på att ta körkort för lastbil och eventuellt tungt släp för framtida behov inom rejsing (eventuellt). Är det någon som har erfarenhet kring detta? Jag har noll erfarenhet att köra lastbil eller köra med släp, men anser mig vara hyggligt kapabel att lära mig nya saker.

/Freppa

de är skit lätt...nemas problemas..

Freppa skrev:

/Freppa

Jag tog C och CE på drygt en månad i jan-feb i år. Teorin är en barnlek om man läser ett par gånger extra i avsnitten om lastvikter och vilotider, det övriga kan du redan. Att köra för C är också busenkelt, det blir svårare först när det gäller CE där framförallt backövningarna är svåra, men att köra framåt är inte heller så enkelt som det ser ut. Min körskolelärare hävdade bestämt att det var svårare att köra framåt än bakåt...

PM´a mig din adress så skickar jag upp mina böcker till dig, så kan du iaf se lite om vad det handlar om! :tummenupp (om jag hittar dem dvs)

Det är nu du ska ringa Mumlan. Nej, du har inte ringt fel, det är hallänska.

Oscar min lilla honungskaramell - jag PM:ar. Vad blev totalkostnaden för dig?

Valmers: Du förföljer mig. Jag skall få dig bannad! Jag kräver RespECKT(tm).
Jodå, Humlan har jag tänkt på, men tänkte börja här och arbeta mig vidare.

Köra C e en barnlek... Att backa med ledat släp är knepigare men man kommer in i tankesättet och känslan ganska snabbt.

För bensin i blodet har du!

Freppa skrev:
Funderar på att ta körkort för lastbil och eventuellt tungt släp för framtida behov inom rejsing (eventuellt). Är det någon som har erfarenhet kring detta?

Kan ju inte låta bli att undra vad du har för storslagna planer ?

Min C-behörighet fick jag på köpet när jag körde upp för buss. ( Dagen efter slutade dom med det.. :rolleyes: )

CE-behörigheten tog jag i Nyköping -97, kommer inte ihåg hur många lektioner jag tog, men jag hade nästan noll erfarenhet innan även på lastbil, plus att jag inte hittade alls i Nyköping.
Efter att ha räddat den sämsta uppkörningen jag någonsin gjort (var ju så äckligt nervös!) med att göra en så-jäkla-klockren fickparkering med lastbil och släp, så slutade nog notan på närmre 28´. (företag som betalade, så jag vet egentligen inte)

Mitt råd till dig tjära Freppsigullet är nog att ta en provlektion hos nån trafikskola, som är försäkrad om nåt mindre lustigt skulle hända.
Eller gör som jag o flirta in dig hos nån åkare så du får träna med 24-meters på stoooort inhägnat område en dag eller två :tungan

Om du ändrar dig kan du alltid anställa mig. Jag kan najja också. :tomten

Det är väl som med allt annat en del lär sig fort och en del lär sig aldrig. Dock ganska dyra körlektioner. Teorin är väl inte speciellt svår om man har lite kunnande om det praktiska. Du skall kunna redogöra hur tex broms och styr system funkar. Min fru klarade det dock och hon är inte speciellt teknisk av sig.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Back