Körkort 2016

Grattis AxelSa :banana

Dags att starta listan då :

1. AxelSa, Kalmar, A

(redigera om jag skrev fel ort/behörighet)
 
Körde min första körlektion förra veckan. Inte kört något på 2hjul på ca 10år. Men allt gick bra, rev en kon två ggr i väjningsmanövern (?) men annars såg allt bra ut sa läraren.

Körde lågfartsbanan, låg runt 7-9km/h så vill få ner det lite mer men tyckte det var lite svårt. Så ska träna mer på det. Även tränade på väjningsmanövern i 50km/h vilket gick ok, lite scary att svänga så fort när man bara kört 60min men det tar sig =)

Har Risk1&2 nu till helgen så det ska bli spännande. Inte med 1an då ;)

Något man bör tänka på när man kör risk2an? Vad gör man på den egentligen?
 
hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. En rolig dag på banan!
 
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.
Fick gå vidare och göra resten men visste innerst inne att det redan var över för min del.
Provförrättarna var supertrevliga och gav mig verkligen chansen men som jag levererade idag tror jag inte 5 försök till hade hjälpt.
De frågade mig i efterhand hur det kändes och jag sa att jag skulle aldrig ha godkänt mig om jag vore i era kläder.

Tips från coachen är att värm upp lite innan kanske bara genom att rulla lite och få in känslan. Tänk även på att ni kör upp för vanliga människor som inte är där för att kugga er utan för att se om NI är redo.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Uppkörning för a2 imorgon, har kört a1 i två år nu så tror inte det blir några problem. En fråga bara, hur gör ni med bromsljuset när ni saktar ner till exempelvis ett rödljus. På 125an så lägger jag an bromsen då motorbromsen är ganska svag men på hojen jag kör upp med är det en ganska stark motorbroms och jag använder nästan aldrig bromsarna. Ska man lägga foten på bromspedalen bara för att tända lampan eller ska man skippa det?
 
Uppkörning för a2 imorgon, har kört a1 i två år nu så tror inte det blir några problem. En fråga bara, hur gör ni med bromsljuset när ni saktar ner till exempelvis ett rödljus. På 125an så lägger jag an bromsen då motorbromsen är ganska svag men på hojen jag kör upp med är det en ganska stark motorbroms och jag använder nästan aldrig bromsarna. Ska man lägga foten på bromspedalen bara för att tända lampan eller ska man skippa det?

Gör som du gjorde för 2 år sedan, på A1 uppkörning :tummenupp du ska visa för kontrollanten att du uppmärksammat potentiella faror t.ex. gående som kommer mot ett övergångsställe, bilar som är på väg mot en korsning, åt din höger eller vänster. Detta kan du göra genom att ha bromsberedskap med hand- och fotbroms, ja ta i lite grann så lampan tänds, och vrida huvudet, även det för att visa att du sett faran :fakta
 
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.

Lider med dig, ungefär så gick det för mig första gången :huvet

Hade ni två kontrollanter? Var en under upplärning? Eller var det en stor grupp?

Snart klarar du detta :tummenupp
 
Lider med dig, ungefär så gick det för mig första gången :huvet

Hade ni två kontrollanter? Var en under upplärning? Eller var det en stor grupp?

Snart klarar du detta :tummenupp

Tack för peppen kul att höra att det finns hopp för nu känns de mesta bajs..får man bara va göbbgrinig ett tag så är de tagga igen!!!

Vi var bara 2 (privatister), jag och en tjej som hade A2 sen tidigare. Hon briljera på allt förutom en inbromsning som lämna 2 stora streck på asfalten. Bara att hon höll hojen stabilt i det läget var inponerande.

Det var en ordinarie kontrollant + en under upplärning. Det kanske gjorde att de var lite hårdare men i ärlighetens namn var jag inte värd ett kort idag.
 
Gjorde min uppkörning i morse och kuggade kapitalt.
Allt kändes asbra tills jag satte mig på hojen för lågfart, där brast det.
Istället får gångfart blev det rask språngmarsch med lagomgången vingel.
Fick en andra chans och gjorde i princip en kopia av 1:a försöket.
Fick gå vidare och göra resten men visste innerst inne att det redan var över för min del.
Provförrättarna var supertrevliga och gav mig verkligen chansen men som jag levererade idag tror jag inte 5 försök till hade hjälpt.
De frågade mig i efterhand hur det kändes och jag sa att jag skulle aldrig ha godkänt mig om jag vore i era kläder.

Tips från coachen är att värm upp lite innan kanske bara genom att rulla lite och få in känslan. Tänk även på att ni kör upp för vanliga människor som inte är där för att kugga er utan för att se om NI är redo.

Nu är det bara att bryta ihop och komma igen.


Du är inte den första som bombat. Jag var äckligt cool inför min första uppkörning. Kunde också alla momenten utan och innan men hade inte riktigt nerverna med mig. Det är bra att ha en viss nivå av nervöshet med sig. Fixade lågfart och skitsnackade mig igenom säkerhetskollen (jag var nog ute ur leken redan här). Vidare till högfart....kunde plötsligt inte lägga hojen "ut ur" banan. Drog med mig så många koner jag kunde (rekord!). I mitt fall behövde jag få en knäpp på näsan och bli lite nervös inför nästa tillfälle. Allt satt som en smäck på mitt andra prov.

Tog två "underhållslektioner" mellan mitt första och andra prov och på en av lektionerna råkade jag på en riktigt mysig person :kär ...Ibland finns det en dold bonus med att inte lyckas direkt!
 
Då var det min tur att fixa A-kortet efter två år med A2 i juni. Har bokat uppkörning den 14/6 och innan dess har jag två körlektioner inbokade. Får hoppas att lågfarten sitter, var ju ett helvete sist man körde den...:huvet
 
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(
 
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(
Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 
Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Tror du sätter den bra! Du kör gruppen efter mig, min uppkörning börjar 08.30! Lycka till!
 
Lågfarten är det enda jag är orolig för, högfarten har jag aldrig haft några problem med och säkerhetskollen är inga problem. Trafiken känns som att köra bil fast ändå inte, lite koncentration där så sitter den också som en smäck. Men lågfarten, fyfan vad jag inte tycker om den, tycker den är skit svår.. :(

Ja jag har bara övat lågfarten 2ggr. Men igår fick jag till den ganska bra, men den är helt klart det värsta orosmomentet. Högfartsbanan har jag inte ens testat än. Bara en del av den eftersom jag inte fick plats att bygga hela. Men den känns ändå rätt ok.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Nu körde jag visserligen upp förra året och kört mc sen fem års ålder. Jag hade dock samma respekt som er för manöverbanorna så här kommer lite tips (som ni säkert hört flera gånger innan)

Till er som är lite mer orolig för lågfarten (och även undanmanöverbanan). Det går aldrig att öva för mycket. Nöta skiten så sitter den sen. Ju fler gånger ni kör banorna, desto mindre nervösa blir ni när det verkligen gäller.

Själv tog jag och införskaffade konor från Ullared och satte upp på den redan markerade banan där körskolan övar ibland. Nötte, nötte, nötte. Såg även till så att någon filmade så jag fick se hur det såg ut och jag måste påstå att undanmanöverbanan såg lekande lätt ut på film. Påbörja undanmanövern tidigt, annars kommer ni helt fel.

På uppkörningen klippte jag precis en kon i undanmanövern med fotpinnen men lyckades ändå få in hojjen i slalomsvängarna. Fick trots allt köra ytterligare en gång och satte det perfekt.
 
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex
 
Lycka till idag!

Hur griniga är dom på hastigheten på lågfartsbanan vid uppköprning? Kuggar man om man ligger på 7-8km/h? och om man drar ned en kon på undanmanövern en gång? Är allt kört eller hur stängt är det?
Kör man dom bara en gång på uppkörningen eller kör man flera ggr?

Tex om man river en kon en gång på 3-4ggr på undanmanövern tex

Runt 5-8 km/h är en rimlig fart i lågfartsbanan, tänk på att hela tiden slira på kopplingen. Körde upp på en hoj som var så lågt växlad att man kunna glida fram på tomgång utan några problem men var tvungen att göra lågfartsbanan igen fast med högre varvtal och kopplingsslir.

Som sagt så får man göra om banorna åtminstone en gång om man gör ett inte för allvarligt misstag. Om man blir kuggade eller inte för att man river ned en kon på högfartsbanan beror helt och hållet på om man i övrigt visar att man kan hantera hojen. Banorna är bara ett hjälpmedel för inspektören att bedöma om du kan hantera hojen på ett säkert sätt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top