Körkort 2013

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Aaaw , såg att du missade =( . Fan vad trist ! Å så lång väntetid, herregud ?!?

Men jag tänker hur f*n du kunde bli kuggad eg ( har läst varför ) , men jag körde högfarten tre (3) ggr och gjorde om inbromsningen i 70 en gång och i 90 en gång men blev ändå godkänd ?!?

I trafiken fick jag köra till Rosenhill och tillbaka, klart !

Åter igen, stackare tycker fan synd om dig alltså =/

Jag hade min uppkörning idag, samtidigt som Linnis här ovan.
Det gick riktigt bra på lågfart, inga fötter i marken eller liknande.
Högfart däremot gick tydligen inte alls enligt han som hade hand om det. Jag var för stel i kroppen och för mjuk vid inbromsningen... Så jag fick inte köra vidare...

Surt som fan, riktigt knäckt just nu, alla de momenten har gått bra varje gång på körskolan, körde skola efter och då satt allt igen. Nästa uppkörning var 25/6... Så halva säsongen borta. :död
 

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Ort
Sthlm
Hoj
En dekaltrimmad en..
Grattis, va kul! Ska också köra upp i tullinge! Får man välja sida på ingången (och därmed u-svängen) i banan?
 

Skumgummits

Medlem
Gick med
1 May 2013
Ort
Hbg
Hoj
CB1000R -12
Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar
4. 2/5 Skumgummits, Helsingborg
5. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
6. 6/5 :KiM, Malmö
7. 6/5 Blue-Angel, Skövde
8. 7/5 Linnis , Tullinge

La till mig själv också...
Grattis till alla som har grejat A:et på lappen!

Sparkade ner en kona på högfarten, "Gör om, gör rätt" sa inspektörn. Jag lydde order och fixade den.
När jag övat satt den i princip 9/10, så jag var inte så nervös, mest ivrig, och det var tydligen inte så mycket bättre.

Tog Risk 1 i mitten på mars, sen hann det bli 7 lektioner på körskola + det övriga man skulle göra.

Lider med dig som missa och kan inte komma på nått annat en floskler för att pigga upp dig, men vad du gör, ge inte upp.
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Grattis till er som har lappen klar! :tummenupp



Mitt tips är att inte ha stela armar när du bromsar. Du skall vara mjuk i kropp och armar när du kör. Vid manövrering och speciellt vid inbromsning skall du nypa fast dig själv i tanken med benen. In med knäna mot tanken och håll fast. Då låser du underkroppen i förhållande till motorcykeln så att tyngdpunkten förskjuts så lite som möjligt framåt. Dessutom slipper du fenomenet som uppstår om du har stela/raka armar när du bromsar, nämligen att din tyngd överförs direkt till styret/framgaffeln/framdämparen och gör motorcykeln svårare att balansera och hantera. Du skall kunna hålla dig fast enbart med knäna och använda buk/bål/rygg-muskulaturen till att hålla överkroppens position, det skall du inte göra genom att ha stela armar. Någon erfaren räv får gärna rätta mig om jag har fel.

Stela armar resulterar i att du låser fast dig på hojen och hoppar styret till kommer din kropp hänga med och förstärka wobblet, resultatet är att man antingen ramlar eller åker ut åt sidorna. Värsta fall frontalkrockar du.

Försök cykla med helt raka armar och se hur det går.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Grattis till er som fixat lappen. Kommer ihåg hur jag följde 2012 tråden förra året när jag tog lappen.

Det där med inbromsningen. Ett tips är att träna med en arm och göra inbromsning för att verkligen använda benen. Blir grym skillnad och mycket säkrare än att hänga på styret vilket de ser vid uppkörningen. Med konbanerna tog jag det säkra före det osäkra och tränade som en idiot för att nervositeten spelar alltid lite spratt vid uppkörningen. La upp träningen med konbana kanske 5 gånger sedan högfarten och inbromsning ett par gånger och sedan konbana igen 5 gånger.
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Han bestämmer från vilken sida i korridoren du ska börja (inkl. leda hojen) men när du ska igenom slalomen ( det 4 konorna )så får du välja vilken sida om första konan du ska köra. Dock ska du avsluta banan åt samma håll som du började.

Ang högfarten så bestämmer han åt vilket håll du ska göra undanmanövern men sedan får du köra slalombanan åt vilket håll du vill efter undanmanövern.

Lycka till :)


Grattis, va kul! Ska också köra upp i tullinge! Får man välja sida på ingången (och därmed u-svängen) i banan?
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Min körförrättare sa " lägg bara foten på bakbromsen , du behöver inte använda den ". Alltså det jag har läst mig till att man ska använda BÅDA bromsarna är inte riktigt sanningen, iaf inte enligt min körförrättare.
Sen kan väl någon annan tycka något annat såklart.

Detta sa han efter att det hade slagit slint i skallen på mig å jag tänkte fel, tänkte att NU SKA JAG SLÄPPA EFTER PÅ BAKBROMSEN , men så släppte jag lite lätt på handbromsen istället, blandade ihop den vilket resulterade i en " dubbelbromsning " med frambromsningen:huvet . Fick göra om och då la jag bara foten på bromsen och nöp fullt med frambromsen istället. Världsklass sa han då haha
 

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
luleå
Hoj
Körkortslös..
Grattis Linnis! :yoparty

j0cke, som nån ovan sa, bryt ihop kom tillbaka starkare!
Men du får kortet tidgare än mig, jag lämnade mitt i tryggt förvar hos polisen
förra helgen o håller på sälja av hojjen nu...Nåja, ölen är kall o sommaren på väg!

Lycka till med fortsättningen o Linnis, tare lugnt med gasen :fakta
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Grattis Linnis! :yoparty

j0cke, som nån ovan sa, bryt ihop kom tillbaka starkare!
Men du får kortet tidgare än mig, jag lämnade mitt i tryggt förvar hos polisen
förra helgen o håller på sälja av hojjen nu...Nåja, ölen är kall o sommaren på väg!

Lycka till med fortsättningen o Linnis, tare lugnt med gasen :fakta

Varför fick polisen äran att ta kortet ditt? :confused:
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Aaaw , såg att du missade =( . Fan vad trist ! Å så lång väntetid, herregud ?!?

Men jag tänker hur f*n du kunde bli kuggad eg ( har läst varför ) , men jag körde högfarten tre (3) ggr och gjorde om inbromsningen i 70 en gång och i 90 en gång men blev ändå godkänd ?!?

I trafiken fick jag köra till Rosenhill och tillbaka, klart !

Åter igen, stackare tycker fan synd om dig alltså =/

Jag tror att det såg svajjigt ut, och inbromsningen såg väl kass ut... Såg att du fick testa någon gång extra, men han lät mig inte göra det, så jag körde väl kass helt enkelt... Surt.

Grattis till dig! Bra jobbat! :)
 
Last edited:

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Lite orättvist kan jag tycka =/ .


Jag tror att det såg svajjigt ut, och inbromsningen såg väl kass ut... Såg att du fick testa någon gång extra, men han lät mig inte göra det, så jag körde väl kass helt enkelt... Surt.

Grattis till dig! Bra jobbat! :)
 

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Jag måste bara fråga, håller ni 50km/h genom HELA högfartsbanan? Jag klarar av 50km/h på undanmanöver men sen saktar jag alltid ner inför slalombanan till typ -40km/h?
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Gasa upp till 50km/h håll denna hastighet genom undanmanövern påbörja slalomen, vid tredje konan släpp av gasen, bromsa ner och gör vändningen.
Gasa upp samtidigt som du göra slalom påvägen tillbaka.

Jag måste bara fråga, håller ni 50km/h genom HELA högfartsbanan? Jag klarar av 50km/h på undanmanöver men sen saktar jag alltid ner inför slalombanan till typ -40km/h?
 

Danijal

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki EX 500S GP-Z
Gasa upp till 50km/h håll denna hastighet genom undanmanövern påbörja slalomen, vid tredje konan släpp av gasen, bromsa ner och gör vändningen.
Gasa upp samtidigt som du göra slalom påvägen tillbaka.

tackar, ska prova detta på min sista körlektion
 

Bme

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2012
Ort
Degerfors
Hoj
-91, Honda, CBR600
Idag var det min tur!!!!! :banana :rofl :hej
Efter mycket om o men.......

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar
4. 2/5 Skumgummits, Helsingborg
5. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
6. 6/5 :KiM, Malmö
7. 6/5 Blue-Angel, Skövde
8. 7/5 Linnis , Tullinge
9. 8/5 Bme, Karlstad
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Grattis även till dig :)

Idag var det min tur!!!!! :banana :rofl :hej
Efter mycket om o men.......

Nr. Datum Nic, Ort
1. 26/4 Still_Alive, Norrköping
2. 2/5 021, Västerås
3. 2/5 dRUGdEALER, Hallstahammar
4. 2/5 Skumgummits, Helsingborg
5. 3/5 Danne_smedjan, Jönköping
6. 6/5 :KiM, Malmö
7. 6/5 Blue-Angel, Skövde
8. 7/5 Linnis , Tullinge
9. 8/5 Bme, Karlstad
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
Jag håller på att ta kortet, (risk 1&2 klart, teori bokad 21/5) Men jag måste fråga...
När ni tränar högfartsbanan, var håller ni till då? Lågfart har jag tränat en del, och det går bra. Men måste träna på högfarten också ;) (Om ni tränar privat dvs)
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag har varit mitt emot scaniarinken i södertälje och så kan du åka till almnäs vid gamla militärgrejjen. Har själv inte varit där men andra har kört där.

Jag håller på att ta kortet, (risk 1&2 klart, teori bokad 21/5) Men jag måste fråga...
När ni tränar högfartsbanan, var håller ni till då? Lågfart har jag tränat en del, och det går bra. Men måste träna på högfarten också ;) (Om ni tränar privat dvs)
 

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Årsta
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
klarade äntligen mitt kort igår.:yoparty

Blev dock på 3:e försöket :huvet

var ute lite sent i förra sommaren så första uppkörningen blev först i agusti. Missade den på ren nervositet.
(Satte ned en fot på krypkörningen sedan kunde jag inte lugna mig längre)
Andra gången hade jag övat så sjukt mycket kryp så då ställde det till sig i vändning högfart vilket resulterade att jag inte ville lägga ned hojen tillräckligt och fick således lite trångt ut och körde lite långsamt. Vilket då inte var omtyckt.

Lite extra press då jag visste att det skulle bli sista försöket innan vintern.

Nu mera gått och varit sjukt nervös och lyckades iallafall få till 3 körlektioner innan och trodde väl 40% sannorlikhet att det skulle gå vägen. Då jag missade typ var 3/4 ggr under lektionen oavsätt moment.

Men själva uppkörningen gick bra och fick inte en ända kommentar. :va
Dock så kan jag ärligt säga att jag kört bättre i alla moment för sig men tror det var som helhelt lugnt och kontrollerat. Så även de mindre missarna vart "uppräddade" snygg och lugnt så att säga utan att man helt tappa kontrollen.

Hoppas att ni som haft problem också kommer igenom och så kan ni ju alltid minnas att det finns sådana som mig som missar 1 och 2 ggr för att klara det direkt på 3:e då allt bara "klaffar" likt som det kan vara på en körlektion. :crash

Otroligt skön känsla iallafall att få köra hojen hem själv och njuta av att vara själv på landsvägen.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top