Körkort 2013

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Hehe kul :)

Jadu, det får förarprövaren besluta, men jag tycker det känns som jag har koll.
Körde min sista lektion idag med lågfart, högfart, bromsningar och det gick kanon.

Själv? Kör du genom körskola?

Då har vi våra uppkörningar riktigt nära varandra. Själv kör jag upp den 7/5 :)

Hur ligger du till , kan du allt till 100 % redan nu eller är du osäker på någon del ? :)
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Jag kör genom skola, har aldrig kört hoj i hela mitt liv fram till i höstas då jag började lite smått. Hann inte med så mycket då tyvärr. Så nu har jag knåpat ihop en egen intensivutbildning där jag kör 2 dubbellektioner per gång. Det bästa sättet för mig att lyckas. Ligger ändå rätt bra till.
Har landsväg och grusväg kvar men det är ju eg kurvtekniken som jag ska träna på ute i trafiken, allt annat är bara en bonus att träna på. Yrkeschaffis sedan 6 år tbx så regler och diverse kan jag ju redan. Har kört lite i trafik redan och det går mycket bra.

Men jag håller med dig, det får förarprövaren besluta på dagen D. Kuggar jag så kuggar jag, shit happens ibland.

Hehe kul :)

Jadu, det får förarprövaren besluta, men jag tycker det känns som jag har koll.
Körde min sista lektion idag med lågfart, högfart, bromsningar och det gick kanon.

Själv? Kör du genom körskola?
 

gixxer87

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2013
Ort
avesta
Hoj
gsxr 600 -07
Risk1 och 2 klara
Skrivningen klar förra veckan
Inga uppkörningstider släppta där jag bor :huvet
 

Buddhabuilder

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2010
Ort
Borås
Hoj
R1 08
Någon som vet vart man kan boka risktvåan (helst riskettan med) billigt i norrort? Tid eller dag spelar ingen roll :)
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Ett steg närmare körkortet och 1000 spänn fattigare med riskettan avklarad!:banana
 

måsskit

Med lem
Gick med
28 Mar 2013
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha MT09 (såld), Yamaha XT660X (såld)
Tips till alla som ska ta mc kort i örebro: någon har märkt ut 2x lågfartsbana 1, 2x lågfartsbana 2 och en högfartsabana på den nedlagda Coop lillån parkeringen, det är fantastiskt bra!
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Enligt min körskolelärare så är tydligen en perfekt kurvteknik innan uppkörning ett MÅSTE, annars är man rökt. Löjligt tycker jag, tar alla kurvor i den hastighet som gäller och det blir inte " korrekt " varje gång men jag lyckas ju iaf. Är det någon som hört någon annat ang kurvteknik på uppkörning ? Hur överseende är dom eg ?

Läser ju att dom har överseende om man sätter ner en fot lr river ner en kona på någon av k-banorna, så vad ska då en kurva eller 2 spela för roll ? Någon har t o m blivit godkänd vid rödljuskörning och div andra saker.

Håller på att få spel för att jag inte lyckats få till varenda kurva på " uppkörningssträckan " och snart är dagen D här.

Hoppas på lite tur kanske man ska göra helt enkelt och köra som jag gör idag.
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Mina vänner som kört upp för A kort i Malmö som kuggat har berättat för mig följande;

Bland annat får du inte välta några konor i någon av banorna = dålig kontroll på mcn
Du får givetvis en chans extra om du missar en gång.

Du måste ha rätt kurvteknik annars är det tack och hej.
Samma gäller placering och planering av körningen både i och utanför tätort.

Mindre miss är ok, flera små fel = kugg

Inspektörerna i Malmö skall enligt ryktet vara rätt hårda. Vet inte hur övriga landet är.

**edit** nu kan jag inte svära på hur mycket detta stämmer men två av dessa försökte köra upp tre respektive fyra gånger och lade sedan mc körningen på hyllan ** edit **

Jag kör upp 6/5, så återkommer jag med fakta när jag kuggat :)
 
Last edited:

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Dom verkar vara rätt hård här. Iaf i jämförelse med tex Luleå och Umeå ( mina hemtrakter ). En kille körde på samma skola som mig och bokade sin uppkörning själv , läraren hade då sagt att han inte bedömde att eleven var riktigt klar ännu. Eleven kuggade men 2 dagar senare på en ny uppkörning , fast denna gång i Umeå, så klarade han det. Han blev ju knappast bättre på att köra på 2 ynka dagar. Så det var väl antingen tur eller så är dom bara snälla där uppe i norr :p ( vilket jag är ) :)


Mina vänner som kört upp för A kort i Malmö som kuggat har berättat för mig följande;

Bland annat får du inte välta några konor i någon av banorna = dålig kontroll på mcn
Du får givetvis en chans extra om du missar en gång.

Du måste ha rätt kurvteknik annars är det tack och hej.
Samma gäller placering och planering av körningen både i och utanför tätort.

Mindre miss är ok, flera små fel = kugg

Inspektörerna i Malmö skall enligt ryktet vara rätt hårda. Vet inte hur övriga landet är.

**edit** nu kan jag inte svära på hur mycket detta stämmer men två av dessa försökte köra upp tre respektive fyra gånger och lade sedan mc körningen på hyllan ** edit **

Jag kör upp 6/5, så återkommer jag med fakta när jag kuggat :)
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Äsch :) Det är bara att köra upp, se det som en vanlig mc lektion.
Kuggar du så är det bara på det igen.


Dom verkar vara rätt hård här. Iaf i jämförelse med tex Luleå och Umeå ( mina hemtrakter ). En kille körde på samma skola som mig och bokade sin uppkörning själv , läraren hade då sagt att han inte bedömde att eleven var riktigt klar ännu. Eleven kuggade men 2 dagar senare på en ny uppkörning , fast denna gång i Umeå, så klarade han det. Han blev ju knappast bättre på att köra på 2 ynka dagar. Så det var väl antingen tur eller så är dom bara snälla där uppe i norr :p ( vilket jag är ) :)
 

Linnis

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2013
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki
Japp ska göra mitt bästa, kuggar jag så väntar ny tid i lule. :) Staden jag kan utantill och där dom inte är lika hårda.


Äsch :) Det är bara att köra upp, se det som en vanlig mc lektion.
Kuggar du så är det bara på det igen.
 

Still_Alive

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
2007, Yamaha Fz6n
Hade uppkörning idag i Norrköping och klarade kortet!!! Känns helt fantastiskt!!!!! :tummenupp
Känns overkligt att få köra själv
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top