Körkort 2013

"Prövotid med några månader kvar innebär att jag måste ta om både A och B kortet?"

Och så är det ju, alltså hade han ju det men har det inte längre

Haha! Ja, det är ju en tolkningsfråga förstås. Jag har tolkat tråden som gällande första gången man tar kortet. Så teoretiskt sett kan han (eller någon annan) skriva upp sig i körkortstråden varje år alltså... :7peta
 
Någon som vet om det finns något ställe med markeringar för manöverbanor i Örebro-området? (kör som privatist). Och vart utgår uppkörningen ifrån i örebro? :tungan

Köp asfaltskritor på biltema för 20kr och använd petflaskor med vatten i botten som koner. Markera var flaskorna ska stå så att du kan ställa tillbaka flaskan ifall du råkade välta. :hej

Här är måtten för de båda lågfartsbanorna
manoverprov-krypkorning.png

Här för högfartsbanorna
manoverprov-hogfartsdel.png
manoverprov-bromsning.png

Här hittar du mer information
 
Hallå blivande MC-kollegor!

Risk 1:a 12/4e..men sen inget mer bokat...harvar fortfarande på högfartsbanan (men nu börjar det flyta).
 
Bokat r1, r2 & teorin i april. Planen är ha kortet innan juni och köpa en ducce strax efteråt :)
 
Bra tips.
Men är du säker på att man ska ha vatten i botten på flaskan, funkar det inte i toppen? ;)

Kör lågfartsbana för fullt med frugan så det blir nog att köpa lite kritor för snart så stänger dem väl manöverbanan för allmänheten igen skulle jag tro :(


Jag köpte sådana där platta småkoner man har för fotboll ex, lätta att få med sig.
 
Tänk på att det kan hända att foten stötte till och välter en kona, detta kommer ej ske om ni kör med platta små koner. Därför är det viktigt att ha rätt höjd.
 
Kommer man så nära en kon på högfarten att foten går i så har man kommit in väldigt fel, det hände mig typ en gång på en triljard körningar och det var bara rent slarv .. Och på lågfarten så är ju risken nära nog obefintlig.

IMHO. :)
 
Jag köpte sådana där platta småkoner man har för fotboll ex, lätta att få med sig.

Har koner, vanliga halvhöga, dock lägre/mindre än dem som körskolorna har vilket egentligen är lite dumt då man ska lära sig att köra runt konerna, inte "över" dem så att säga.
 
Jag har planer på att ta i år, allt har haft lite dålig timing bara. Köpte i alla fall en Honda 450 CRF och motard däck härom dagen. Tänkte skriva in mig på trafikskolan men jag har lite cashflow probs tills den 25e :gråta
Men efter det blir det intensivt som fan tills jag har de!:yoparty:tummenupp
 
Tack för svaren! köpte koner på rusta, 4st för 40 spänn 24 cm höga. Riktigt smidigt! :tungan
 
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle
 
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle


Och vurpa inte!
 
Lycka till med kortet alla!

Mina två bästa tips för uppkörningen är:

1. Högfartsbanan: Slå absolut inte av på gasen precis innan väjning - det hörs direkt.
2. Lågfartsbanan: Kör sakta mellan konerna men öka farten lite i långsvängen.

/Calle

Ett par tillägg till annars bra tips:

1. Högfartsbanan: Kom upp i fart snabbt så du hinner planera undanmanövern i godtid, likaså efter vändningen, kom upp i fart snabbt så du hinner planera stoppet.
2. Lågfartsbanan: Blicken upp och kläm med knäna mot tanken. En del (jag) tyckte att det gick lättare om man tryckte med foten mot fotpinnen vid rundning av konerna, motsatta sidan av konen. Tips 2 med lågfarten, träna den korta banan (slalom), fixar du den så fixar du den andra enkelt.

/Rikard
 
Risk ett klar, risk två bokad för 2/5 :)

Vill ha kortet innan juni börjar, men då får jag lägga på ett kol!
 
Ett tips är att kolla "boka körprov", flear gånger varje dag när det börjar bli långt mellan tillfällena, man kan tjäna flera veckors tid på uppkörning genom att omboka då en del blir lediga.
 
Back
Top