Körkort 2012

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Tips för er som ska köra upp !!

1. Är ni nervösa så visa det !! Det sämsta du kan göra är att spela cool och sen fucka upp totalt. Ödmjukhet och mänsklighet trots att inspektören verkar vara gjord av sten.

2. Ge inte upp även om du gör ett misstag eller säg 2 som jag gjorde.

PS. Tack alla här på forumet för mitt MC kort. Det är här inne jag fått all info till mitt körkort, endast tagit två lektioner på körskolan och där fick jag tips jag redan fått här.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Vad var det som gick dåligt? *Nyfiken*! Grattis :rock.

Lågfarten tappade jag balansen i vändningen, varva till och släppte upp kopplingen, bromsa upp cykeln runt nästa kon på vägen tillbaka tappa jag balansen igen sen flöt det på sista biten.

Högfarten slog jag omkull konan vid undanmanövern. Resten av banan flöt på bra. Fick göra ett nytt försök då jag låg längre till höger vid ingången i banan vilket gjorde att jag hade lite bättre marginaler vid undanmanövern till höger. 70 bromsningen bromsa jag som en kärring. Kör nittio nu sa han och jag bromsa nästan på lika lång sträcka som vid 70 :) Slapp göra om det då han såg att jag kunde nypa åt vid 90.

Trafiken flöt på fint. Han som körde före mig körde 70 på en 50 sträcka TVÅ ggr och klara kortet han med !!

Ses på vägarna, kör med förstånd !!!

Rock ON !!!!!!!
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 9/5 Pippii, Göteborg
11. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
12. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge
13. 14/5 Sthlm:are, Stockholm/Gillinge
14. 14/5 Wellinder, ?, ?
15. 29/5 Sarrow, Avesta
 

Makish

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2011
Ort
Solna
Hoj
Hojlös
Lågfarten tappade jag balansen i vändningen, varva till och släppte upp kopplingen, bromsa upp cykeln runt nästa kon på vägen tillbaka tappa jag balansen igen sen flöt det på sista biten.

Högfarten slog jag omkull konan vid undanmanövern. Resten av banan flöt på bra. Fick göra ett nytt försök då jag låg längre till höger vid ingången i banan vilket gjorde att jag hade lite bättre marginaler vid undanmanövern till höger. 70 bromsningen bromsa jag som en kärring. Kör nittio nu sa han och jag bromsa nästan på lika lång sträcka som vid 70 :) Slapp göra om det då han såg att jag kunde nypa åt vid 90.

Trafiken flöt på fint. Han som körde före mig körde 70 på en 50 sträcka TVÅ ggr och klara kortet han med !!

Ses på vägarna, kör med förstånd !!!

Rock ON !!!!!!!


Skönt att veta att man får vara mänsklig, har uppkörning imorgon...lite svettig just när det kommer till krypet.. =/ Satte dock 9/10 försök igår.. men nerver spelar en stoooor roll!
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 9/5 Pippii, Göteborg
11. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
12. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge
13. 14/5 Sthlm:are, Stockholm/Gillinge
14. 14/5 Wellinder, ?, ?
15. 29/5 Sarrow, Avesta

Lägg till mig med. 29/5, Luleå :tummenupp
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Lägg till mig med. 29/5, Luleå :tummenupp

1. 19/4 bosze, Göteborg
2. 23/4 RuffRiderz, Trelleborg
3. 3/5 xaxpop, Göteborg
4. 4/5 OMartini, Jönköping
5. 4/5 skold040, Svedala
6. 8/5 N3nn3, Stockholm/Tullinge
7. 8/5 Kazagger, Gillinge
8. 9/5 Lindev, Kristanstad
9. 9/5 Kalsvad, Kolsva
10. 9/5 Pippii, Göteborg
11. 10/5 Brickhead, Stockholm/Tullinge
12. 10/5 sjukihuve, Stockholm/Gillinge
13. 14/5 Sthlm:are, Stockholm/Gillinge
14. 14/5 Wellinder, ?, ?
15. 29/5 Sarrow, Avesta
16. 29/5 Rullen, Luleå
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Teorin avklarad idag. 58 av 65. Kände mig extremt säker, men väl där så vart jag osäker..

Fått uppkörning 3 juuli... Långt dit! Detta om jag kör genom trafikskolan.
Funderar på att skita i Uppsala och försöka köra upp i västerås.. Men då lär det väl bli som privatist och risken för kuggning känns större pgr av det samt att jag aldrig kört i västerås medans Uppsalas trafik är som ens bakgård ;)
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Teorin avklarad idag. 58 av 65. Kände mig extremt säker, men väl där så vart jag osäker..

Fått uppkörning 3 juuli... Långt dit! Detta om jag kör genom trafikskolan.
Funderar på att skita i Uppsala och försöka köra upp i västerås.. Men då lär det väl bli som privatist och risken för kuggning känns större pgr av det samt att jag aldrig kört i västerås medans Uppsalas trafik är som ens bakgård ;)

Tror ärligt inte att du har större risk att kugga bara för att du är privatist. Grattis till teorin förresten!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
Teorin avklarad idag. 58 av 65. Kände mig extremt säker, men väl där så vart jag osäker..

Fått uppkörning 3 juuli... Långt dit! Detta om jag kör genom trafikskolan.
Funderar på att skita i Uppsala och försöka köra upp i västerås.. Men då lär det väl bli som privatist och risken för kuggning känns större pgr av det samt att jag aldrig kört i västerås medans Uppsalas trafik är som ens bakgård ;)

Tror du allvarligt det är större risk att kugga med att köra upp privat eftersom du inte "lärt" dig vägen innan? Kan man köra så kan man köra upp vart som helst. Gäller bara att inte vara nervös och ta det som en vanlig dag.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Har min första mc-lektion nästa vecka. Vad kan förväntas på en 70min lektion. Vad fick ni göra första gången? :)
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Har min första mc-lektion nästa vecka. Vad kan förväntas på en 70min lektion. Vad fick ni göra första gången? :)
Första gången jag körde så var vi 50 minuter på konbanan och sedan 30 min i tät stadstrafik och bostadsområde! Sen dess har jag inte haft nåt med skolan för dom glömde besiktiga sina hojar... så körförbud på dom nu :rofl
 

Bass

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR1000RR 2017
Tror du allvarligt det är större risk att kugga med att köra upp privat eftersom du inte "lärt" dig vägen innan? Kan man köra så kan man köra upp vart som helst. Gäller bara att inte vara nervös och ta det som en vanlig dag.

Absolut inte.. Men av erfarenhet (B) så vet jag att om man går via skola så har man råd med lite missar på annat sätt än som privatist då körskolan har utbildningsplanen och anser att eleven är lämplig att köra upp.
Att köra upp på väg som man kört bil i 15 år är nog lite lättare än på helt ny miljö.. Sen ska man ju klara köra överallt så klart.
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Absolut inte.. Men av erfarenhet (B) så vet jag att om man går via skola så har man råd med lite missar på annat sätt än som privatist då körskolan har utbildningsplanen och anser att eleven är lämplig att köra upp.
Att köra upp på väg som man kört bil i 15 år är nog lite lättare än på helt ny miljö.. Sen ska man ju klara köra överallt så klart.

Det har ju uppkommit flera gånger att folk som kört upp privat har svårare än via körskola. Att det är vanligare att man får köra upp två gånger. Har väl varit uppe en del tester om det? Har för mig att jag läste det.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Det har ju uppkommit flera gånger att folk som kört upp privat har svårare än via körskola. Att det är vanligare att man får köra upp två gånger. Har väl varit uppe en del tester om det? Har för mig att jag läste det.

Varför privatister kuggar är därför att vilken nöt som helst kan åka och köra upp. En trafikskola släpper inte iväg en elev som inte kan hantera hojen på ett säkert sätt vilket är självklart, vad skulle annars den skolan få för rykte.
 

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Skönt att veta att man får vara mänsklig, har uppkörning imorgon...lite svettig just när det kommer till krypet.. =/ Satte dock 9/10 försök igår.. men nerver spelar en stoooor roll!

Klart du klarar det. Bestäm dig för att klara det så gör du det !! Nervös blir alla !!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top