Körkort 2012

Håller på att träna bromsteknik. Min körskolelärare säger att man får bäst bromsverkan om man nyper så hårt så att hjulen nästan låser sig. Tar det tid innan man får feeling för det där "greppet" för jag verkar inte ha hittat det känns det som.

Tips tas gärna emot :gnissla. Håller min blick långt fram, lätt i armarna, nyper åt frambromsen och duttar på bak.

http://www.youtube.com/watch?v=VXld132gjzM&feature=youtu.be
 
Håller på att träna bromsteknik. Min körskolelärare säger att man får bäst bromsverkan om man nyper så hårt så att hjulen nästan låser sig. Tar det tid innan man får feeling för det där "greppet" för jag verkar inte ha hittat det känns det som.

Tips tas gärna emot :gnissla. Håller min blick långt fram, lätt i armarna, nyper åt frambromsen och duttar på bak.

http://www.youtube.com/watch?v=VXld132gjzM&feature=youtu.be

Snygg hoj :) Exakt lika hoj som mig. Inte för att jag har klarat kortet men jag tycker det så okej ut. Sen är det ju 70 och 90 som gäller på uppkörningen men det visste du kanske.
 
Det är 50, 70 och 90....50 på högfartsbanan...../inbromsning)
 
Snygg hoj :) Exakt lika hoj som mig. Inte för att jag har klarat kortet men jag tycker det så okej ut. Sen är det ju 70 och 90 som gäller på uppkörningen men det visste du kanske.

Får hälsa polaren det, då det inte är min hoj :). Mjo, känns som det går bra men jag har inte fått in finessen att bromsa maximalt utan att låsa, men det är väl skitsamma på abs-hoj :banana.
 
Får hälsa polaren det, då det inte är min hoj :). Mjo, känns som det går bra men jag har inte fått in finessen att bromsa maximalt utan att låsa, men det är väl skitsamma på abs-hoj :banana.

ABS:en får inte gå i under inbromsning vid uppkörningen. Gör den det så har du bromsat för hårt och risken är stor att du blir kuggad.

Tänk på att vid uppkörningen vill han se att du klarar av att göra en kontrollerad hård inbromsning där du ska komma så nära att däcken låser sig/ABS går in. Jag fick kritik för att jag förberedde mig för inbromsningen för mycket. (Satt med handen på broms och koppling innan konerna, samt att jag släppte lite på gasen).

Så mina tips är.

1. Få upp hastigheten fort så du kan koncentrera dig på bromsningen
2. Blicken högt och långt framåt
3. Knip med benen runt tanken
4. Mjuka armar
5. Bromsa hellre för sent än för tidig
6. Jämn gas hela vägen fram till konerna (släpp inte av innan)
7. Om du har problem med att bakdäcket låser sig så sätt bara foten på bromsen utan att trycka mer än jätte lite
8. Bromsa först koppla sedan

Det är väll det som jag fick som tips. Lycka till! :tummenupp
 
Tack för tipsen :). Det är väl bara att öva öva och åter öva på inbromsningen då :tungan. Det är känslan som inte har kommit än, jag kanske tänker för mycket.
 
Får hälsa polaren det, då det inte är min hoj :). Mjo, känns som det går bra men jag har inte fått in finessen att bromsa maximalt utan att låsa, men det är väl skitsamma på abs-hoj :banana.

Med ABS är det bara nöta till.. med utan ABS som jag har gäller det att nöta utan att låsa, ett tips, åk till en avselägen raka utav avsfalt börja från 50km/h sen 70, 90, 110, 120 och bromsa. Själv tvärnitade jag i 120 bara för att få en "aha" upplevelse om hur mina bromsar tar. Va säker när du bromsar och tveka inte.
 
Övergående talare sa att ABSen inte fick ta i? Jag ska köra upp med en hoj som har ABS men det är ju inte fel att lära sig att bromsa på rätt sätt.
 
Övergående talare sa att ABSen inte fick ta i? Jag ska köra upp med en hoj som har ABS men det är ju inte fel att lära sig att bromsa på rätt sätt.

Nej det är sant men jag tänkte mest för att du ska få känna på när väl ABS tar i, just för att få känna på.
 
Hm....för min del får man "utlösa" abs...bara bromstekniken är den som det ska....sa min lärare....tydligen från skola till skola...
 
Håller på att träna bromsteknik. Min körskolelärare säger att man får bäst bromsverkan om man nyper så hårt så att hjulen nästan låser sig. Tar det tid innan man får feeling för det där "greppet" för jag verkar inte ha hittat det känns det som.

Tips tas gärna emot :gnissla. Håller min blick långt fram, lätt i armarna, nyper åt frambromsen och duttar på bak.

Enligt min körskola skulle in bromsningen gå till såhär:

1. Nå din fart så fort som möjligt för att kunna koncentrera på bromsningen.
2. Blicken högt och långt fram.
3. Knip åt med knäna om tanken och var avslappnad i armarna (föra över din vikt till hojen)
4. Släpp gasen ca 1-2 meter innan konerna.
5. Ansätt frambroms, fotbroms och koppling samtidigt.
6. Tryck till med frambromsen på ett sånt sett att hojen niger ner och krama denna sedan hårdare och hårdare medans på fotbromsen anlägger du bara foten med ett lätt tryck.
7. Skulle bakbromsen låsa sig, lätta på trycket och ansätt igen.
8. Sätt ner vänster foten först för att bibehålla bromsvärkan på både fram och bak så länge som möjligt.
 
Enligt min körskola skulle in bromsningen gå till såhär:

1. Nå din fart så fort som möjligt för att kunna koncentrera på bromsningen.
2. Blicken högt och långt fram.
3. Knip åt med knäna om tanken och var avslappnad i armarna (föra över din vikt till hojen)
4. Släpp gasen ca 1-2 meter innan konerna.
5. Ansätt frambroms, fotbroms och koppling samtidigt.
6. Tryck till med frambromsen på ett sånt sett att hojen niger ner och krama denna sedan hårdare och hårdare medans på fotbromsen anlägger du bara foten med ett lätt tryck.
7. Skulle bakbromsen låsa sig, lätta på trycket och ansätt igen.
8. Sätt ner vänster foten först för att bibehålla bromsvärkan på både fram och bak så länge som möjligt.

Håller med om alla punkter utom nr 4. Detta är ju ett test att kolla din bromsteknik vid en "nödsituation" och då kan du ju inte släppa på gasen innan du måste nödbromsa? Låter fel i mitt huvud iallafall :confused:

Edit: Är det bara precis innan så kanske det inte spelar någon större roll, bara du inte släpper av flera meter innan konerna.
 
Enligt min körskola skulle in bromsningen gå till såhär:

1. Nå din fart så fort som möjligt för att kunna koncentrera på bromsningen.
2. Blicken högt och långt fram.
3. Knip åt med knäna om tanken och var avslappnad i armarna (föra över din vikt till hojen)
4. Släpp gasen ca 1-2 meter innan konerna.
5. Ansätt frambroms, fotbroms och koppling samtidigt.
6. Tryck till med frambromsen på ett sånt sett att hojen niger ner och krama denna sedan hårdare och hårdare medans på fotbromsen anlägger du bara foten med ett lätt tryck.
7. Skulle bakbromsen låsa sig, lätta på trycket och ansätt igen.
8. Sätt ner vänster foten först för att bibehålla bromsvärkan på både fram och bak så länge som möjligt.

7. Det gäller väl inte ABS-hojar?
8. Borde väl sätta ner lämplig fot då jag ändå står still när jag har bromsat?

Jag har inte tränat på kraftig inbromsning ännu men jag ska göra det i veckan på trafikskolan :). Har endast gjort i 50km/h på skolan och där lärde jag mig utan att få ABS-ryck.
 
Hm....för min del får man "utlösa" abs...bara bromstekniken är den som det ska....sa min lärare....tydligen från skola till skola...

Men om bromstekniken är som den ska så skall inte ABS:en gå i. ABS:en är ju en sista livlina för att du inte ska ligga som en fisk och sprattla när du bromsat för hårt.

Du ska ju kunna köra en hoj även utan ABS på samma behörighet som en hoj med, därför måste du kunna visa att du kan bromsa utan att låsa däcket vid en "panik" inbromsning. När ABS:en går i så har du ju låst däcket men ABS:en räddar upp situationen.

Något enstaka hugg vid inbromsningen är väll OK, men det ultimata är ju att ABS inte går i alls.

My 50 Cents..
 
började intensiven i måndags, risk2an tisdag, teori onsdag, tränat krypkörning på zx6r -98 igår och idag, lektion på måndag uppkörning bokad 30/5 som va tidigast! de går bra nu!
 
började intensiven i måndags, risk2an tisdag, teori onsdag, tränat krypkörning på zx6r -98 igår och idag, lektion på måndag uppkörning bokad 30/5 som va tidigast! de går bra nu!

Snacka om intensivt.. Känns som jag har kortet i slutet på nästa månad eller något. *Hoppas på mitten* :3freak
 
And: nja va väldigt sent ute och övningskört en del med farsan privat, och han hinner inte köra så mycket som ja vill, men allt va fan fullbokat över allt så tog kontakt med trafikskolan(i falkenberg, rekomenderar starkt!) ja tog B-kortet med och fick grymt bra mottagande som löste det hela för mig, finns de återbud på uppkörning nästa vecka så bokar ja om!
 
Håller med om alla punkter utom nr 4. Detta är ju ett test att kolla din bromsteknik vid en "nödsituation" och då kan du ju inte släppa på gasen innan du måste nödbromsa? Låter fel i mitt huvud iallafall :confused:

Edit: Är det bara precis innan så kanske det inte spelar någon större roll, bara du inte släpper av flera meter innan konerna.

Detta är iallafall vad min körskole lärare sa till mig. Gjorde så på uppkörningen och det gick jätte bra. Det är ju inte en nödbromsning du kollar? för de hade dem haft en lampa eller liknande som skulle tänts så du bromade eller liknande. Det är ju en kontrollerad och säker inbromsning från 70 och 90 till stillastående från en fast punkt.
 
Detta är iallafall vad min körskole lärare sa till mig. Gjorde så på uppkörningen och det gick jätte bra. Det är ju inte en nödbromsning du kollar? för de hade dem haft en lampa eller liknande som skulle tänts så du bromade eller liknande. Det är ju en kontrollerad och säker inbromsning från 70 och 90 till stillastående från en fast punkt.

Kanske inte en "rödbromsning" men du ska ju stanna så snabbt och effektivt du kan utan att låsa några hjul. Men som jag sa innan med, så länge man inte släpper av på hastigheten allt för tidigt så är det nog inga bekymmer! :tummenupp
 
Viktigt att inte använda armarna när du bromsar, utan i princip all kraft skall du ta upp genom att du kniper och låser benen mot tanken. Pröva att krumma ryggen lite och visualisera att "all kraft skall från din höft skall snett ned inunder tanken på hojen"
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top