Körkort 2011

Helt riktigt, jag kuggade idag (pga en jävla skitsak..:huvet), men jag skulle ta med mitt protokoll till nästa uppkörning. Står även på baksidan att man ska det:tummenupp

Tråkigt att du kuggade idag :/, men vad var det som gjorde att du kuggade? Kör upp imorgon och skulle vara bra att veta så man kanske inte torskar på samma sak. mvh M
 
Jag har för mig att man ska ha med sig sitt gamla protokoll, men kan inte påstå att jag hade det på min andra gång, sa bara det till honom (hade samma tomte) och han kom ihåg mig.

För du har väl tränat lite extra på det du kuggade på? ;)

Har tränat som ett as... Den ska sitta den här gången!
 
Tråkigt att du kuggade idag :/, men vad var det som gjorde att du kuggade? Kör upp imorgon och skulle vara bra att veta så man kanske inte torskar på samma sak. mvh M


Krypkörningen, högfarten och bromsningarna satt hur bra som helst, gick kanon att köra i stan med, men sen skulle vi ut på motorvägen en sväng. Kommer ikapp en buss i högerfilen, kollar i backspegeln och över axeln, bra med trafik i vänsterfilen så hade inget läge att köra om.

Kuggade mig på att jag skulle planerat min körning bättre.. kom för nära bussen:/ Fan skulle jag gjort då.. en idiotomkörning hade han ju knappast godkänt:va
 
Krypkörningen, högfarten och bromsningarna satt hur bra som helst, gick kanon att köra i stan med, men sen skulle vi ut på motorvägen en sväng. Kommer ikapp en buss i högerfilen, kollar i backspegeln och över axeln, bra med trafik i vänsterfilen så hade inget läge att köra om.

Kuggade mig på att jag skulle planerat min körning bättre.. kom för nära bussen:/ Fan skulle jag gjort då.. en idiotomkörning hade han ju knappast godkänt:va

Rätt jävla retarderat egentligen. I verkliga livet hade du lugnt och stilla legat bakom bussen till rätt läge för att sen köra om - onödig kuggning tycker jag. Eller man ska hela tiden planera sin körning så man kommer fram så snabbt som möjligt? pff... :huvet
 
Rätt jävla retarderat egentligen. I verkliga livet hade du lugnt och stilla legat bakom bussen till rätt läge för att sen köra om - onödig kuggning tycker jag. Eller man ska hela tiden planera sin körning så man kommer fram så snabbt som möjligt? pff... :huvet

Samma sak tyckte jag. Meen snubben från vv hade väl pms eller nått. Var så sur när jag kom hem att jag var tvungen att dra å spela lite tennis för att tänka på nått annat:mad:
 
Samma sak tyckte jag. Meen snubben från vv hade väl pms eller nått. Var så sur när jag kom hem att jag var tvungen att dra å spela lite tennis för att tänka på nått annat:mad:

Det känns som att han ville att du skulle lätta på gasen och lämna lite lucka istället för att ligga tätt bakom.. Pluss att om du förklarar för honom varför du gjorde vad så brukar dom säga okej bra du vet vad du gjorde för fel här får du kortet :) fick du inte argumentera varför ?? Dåligt isf...

Själv så klarade jag teorin idag 60 rätt smutt som fan ska boka uppkörning imorrn hoppas jag inte behöver vänta 5-7 veckor som vissa andra fett drygt :/
 
Det känns som att han ville att du skulle lätta på gasen och lämna lite lucka istället för att ligga tätt bakom.. Pluss att om du förklarar för honom varför du gjorde vad så brukar dom säga okej bra du vet vad du gjorde för fel här får du kortet :) fick du inte argumentera varför ?? Dåligt isf...

Själv så klarade jag teorin idag 60 rätt smutt som fan ska boka uppkörning imorrn hoppas jag inte behöver vänta 5-7 veckor som vissa andra fett drygt :/

Jag förklarade precis hur jag tänkte för honom, men då kontrade han bara med att jag skulle planerat omkörningen så fort jag såg bussen..
 
Jag förklarade precis hur jag tänkte för honom, men då kontrade han bara med att jag skulle planerat omkörningen så fort jag såg bussen..

Det verkar helt sinnes sjukt han måste ha sett till helheten oxå och kanske tyckte du körde lite halv knackit generellt ? Vart körde du upp någonstans ?
 
Det stämmer han vägverkets gubben sa att jag skulle ha med mig protokollet så dem inte skulle kolla massa onödiga saker utan mest det jag inte kunde förra gången.

Men då vill man ju inte ha med sig det :P
Vill ju helst slippa det jag kuggade på. Kan ju inte vara ett krav? Men man lär bli kuggad ändå för att han blir sur eller nåt. :va
 
Det verkar helt sinnes sjukt han måste ha sett till helheten oxå och kanske tyckte du körde lite halv knackit generellt ? Vart körde du upp någonstans ?

Det tyckte jag med, han sa att manöverproven var inget att prata om, stadskörningen samma där, det var enbart detta..:va
Körde upp i växjö.
 
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.
 
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.

Tyvärr så måste den uppfylla båda kraven om jag inte fått något om bakfoten.
 
Detta har säkert varit uppe redan i forumet men orkar inte läsa igenom hela.
Håller på med mitt kort nu oxå. Tänkte göra detta privat, och då måste jag ju ha egen hoj till uppkörningen.. Ska ta för A "obegränsad" och har hört massa olika nu.. Det är väl 600cc som gäller? men sen har jag hört att det ska vara 45kW. Måste hojen uppfylla båda dessa krav isåfall? Har en Yamaha XT660X men den ligger ju bara på 35kW.

Saxat ur körkortsportalen

"Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov."

Din xt660 funkar inte för uppkörning. Var själv sugen på en sån annars.
 
Har ställt upp som handledare åt en vän som är sugen på att ta kort.
Har själv haft kortet sen -05, kört hoj en hel del och känner väl att jag har hyfsad koll på det mesta, som banor och prov, då jag själv tog kortet helt och hållet med körskola.

Men lite nytt har hänt så klart, bland annat har de lagt till två riskutbildningar, som jag har sämre kunskap om.
Dessutom är miljötänk på tapeten. Hittade ett stycke:

"Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning"

Ni som kört upp nyligen, har ni tips till mig som handledare vad gäller riskutbildningarna samt miljötänket?
Man vill ju bidra så mycket som möjligt till vännen, inte lära fel och så. :)
 
1. 26/4 Eastflower, Halmstad
2. 26/4 Danne1979, Lund
3. 26/4 SuperbikeLKPG, Linköping
4. 27/4 Adde-på-2-hjul, Uppsala
5. 27/4 Cagiva raptor, Uppsala
6. 27/4 Istvan84, Borås
7. 28/4 SheikYoras, Hbg
8. 28/4 Henkenilsson, Kristianstad
9. 3/5 Rags, Uppsala
10. 4/5 Maxb, Stockholm (Tullinge)
11. 3/5 Link_696 Lessebo
12. 5/5 Rylander Oxelösund
13. 10/5 TheoFlow Stockholm (Barkarby)
14. 11/5 Kirreno Uppsala
15. 11/5 Crassappeal Gävle
16. 11/5 Nibla (Tullinge)
17. 11/5 Cross250cc Stockholm (Tullinge)
18. 11/5 Bimpen Stockholm (barkarby)
19. 12/5 Sam.g Stockholm (Barkarby)
20. 12/5 B33R, Barkarby
21. 12/5 Davey, Karlstad
22. 13/5 redz Jönköping
23. 13/5 raaz83 Jönköping
24. 16/5 Strandiz Göteborg(körde upp i Malmö)
25. 17/5 Wrazxc, Åmål (Uppkörning Karlstad)
26. 18/5 lekwall, Linköping
27. 18/5 Cubalibre, Göteborg(Säve)
28. 18/5 pumpe3, STHLM (Tullinge)
29. 18/5 helgon1 STHLM (Tullinge)
30. 19/5 jimmystrom, nyköping
31. 19/5 garrett_turbo, Uddevalla
32. 19/5 Woggi, Göteborg
33. 20/5 Gio, Stockholm (körde upp i Västerås)
34. 20/5 snickaren73, Stockholm (körde upp i Västerås)
35. 20/5 hazze02, Göteborg (Säve)
36. 18/5 jagochjag, Östersund
37. 23/5 Simmi, Växjö
38. 24/5 Bowser, Nykvarn (tullinge)
39. 25/5 EWessman, Näsum(Olofström)
40. 25/5 Kulla,Borås
41. 25/5 Jahsoldier, Linköping
42. 24/5 Kimbokub, Olofs
43. 24/5 Snubbben, Stockholm (Barkarby)
44. 25/5 Bikerboy 1, Uddevalla
45. 26/5 edvinzzon, Stockholm
46. 26/5 PeterNorth, Stockhlm (Tullinge)
47. 26/5 andersson_556, örebro
48. 30/5 Leris, Borlänge (Körde upp i Ludvika)
49. 3/5 Tapeworm, Stockholm (Barkaby)
50. 31/5 LURKEN, Stockholm (Tullinge)


Då var det klart!!! Ses ute på vägarna alla!
 
Har ställt upp som handledare åt en vän som är sugen på att ta kort.
Har själv haft kortet sen -05, kört hoj en hel del och känner väl att jag har hyfsad koll på det mesta, som banor och prov, då jag själv tog kortet helt och hållet med körskola.

Men lite nytt har hänt så klart, bland annat har de lagt till två riskutbildningar, som jag har sämre kunskap om.
Dessutom är miljötänk på tapeten. Hittade ett stycke:

"Ditt körsätt påverkar motorcykelns bränsleförbrukning och därmed även i hög grad miljön och människan. Med ett sparsamt körsätt bidrar du till att utsläppen av skadliga ämnen minskas. Det vanligaste är att inspektören observerar och bedömer hur du utför följande:

- tomgångskörning
- start och acceleration
- val av växel
- motorbromsning
- framförhållning"

Ni som kört upp nyligen, har ni tips till mig som handledare vad gäller riskutbildningarna samt miljötänket?
Man vill ju bidra så mycket som möjligt till vännen, inte lära fel och så. :)

Riskutbildningarna är ingen större grej.
Ettan är mest att sitta och snacka, tvåan är att få ha lite roligt på konbanor med hojen. Typ höger/vänsterkurvor och avstånd till framförvarande, bromsning och annat praktiskt.

Vad gäller miljö så ska man helt enkelt inte stå och brumma på tomgång när man står stilla länge, ligga på höga varv och annat sånt.
 
Men då vill man ju inte ha med sig det :P
Vill ju helst slippa det jag kuggade på. Kan ju inte vara ett krav? Men man lär bli kuggad ändå för att han blir sur eller nåt. :va

Jag tror det är en fördel att han ser att du varit här förut och har du övat på dem grejerna han pratade om så ser han att du lyssnar så blir han nog positiv + att dem har fått in dubbla pengar ;). Min slutsats nog större chans få kortet om dem vet att det är 2:a gången.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top