Ni som tar lappen nu, är det första eller andra gången ni kör upp? Det intressanta hade varit om man kunde få lite tips på vad man ska göra för att undvika det ni ev. kuggat på. Någon som kan träda fram?
Här kommer några tips jag tyckte var vettiga.
- I korsningar med högerregeln, där du ska lämna företräde. Visa att du har bromsberedskap genom att bromsa mkt lätt så att bromslampan tänds (sätt även upp foten på fotbromsen) vrid på huvudet så att förarprövaren ser att du tittar. När du typ kan se 20 m in på vägen till höger och vet att allt är okej, släpp och kör vidare (detta funkar ju bra i alla korsningar, men bli inte för passiv när det är du som har företräde).
- Räkna med att folk inte ser dig och var alltid beredd.
- Sök av alla korsningar i tid (anpassa hastigheten om du inte ser var du ska), var vaksam på ALLA skyltar, ligg alltid i högerfil om filerna tillåter det.
- Var alltid mkt tydlig när du tittar, förarprövaren ser ju inte om du bara tittar med ögonen, vrid lätt på huvudet så att det syns var du tittar.
- Ska du svänga (titta, även döda vinkeln, blinka), lägg dig till vä/hö strax innan så att ingen annan kan tränga sig emellan när du svänger (extra vaksam på cykelbanor).
- På enkelriktad gata, lägg dig ordentligt till vänster om du skall svänga vänster.
- Vänstersväng på "farliga vägar". Anpassa så att du inte blir stående mitt i. Ev lägg dig i väggrenen till höger och släpp förbi den som ligger bakom dig, stanna till på en busshållplats, använd korsningen/avtagsväg till höger, alt åk förbi om det kommer för mkt trafik, men stanna INTE mitt i om du har en massa trafik bakom dig.
- Håll din plats på vägen, ta för dig när du har chansen, hitta flyt utan att behöva bromsa för mkt.
- Blir du osäker på vad det är för hastighet, kör hellre 30 på 50 väg än 50 på 30 väg...
- Koll på hur du ska placera dig i en rondell.
- Stäng av blinkers när du svängt.
- Självklart koll på att du fixar alla banorna och bromsningen.
- Kunna genomföra säkerhetskontroll.