Körkort 2010

Några mer saker till som är viktiga:
Titta långt fram, dvs inte framför framhjulet.
Titta åt det håll du skall. Skall du t ex göra 180graders vändningen, så vrid på huvudet i tid och fäst blicken bakom dig (långt bort i fjärran). Hur man lutar överkroppen är mycket viktigt.
Tillslut lär man sig. Det gäller att komma rätt in i kurvorna, att veta vilket spår man skall ta (vart man skall hållla ut och vart man skall köra nära konorna).
Ge inte upp! Själv fick jag lägga flera vackra tusenlappar på denna förbannade krypkörning förra sommaren. Kuggade första uppkörningen på detta. Jag var alldeles för nervös.

Ja, glömde nämna det... så fort du tittar ner på framskärmen så ryker balansen direkt.

Om du har problem med balansen så kan du prova be läraren stå gränsle över framhjulet (och hjulet vridet till max styrutslag) och hålla fast cykeln, sen lutar du dig åt andra hållet tills du hittar en jämviktspunkt... kan öva balansen så utan att riskera att trilla.

Till slut håller han cykeln med två pekfingrar medans du balanserar.. och då vet du hur man gör :)
 
1km/h? :confused: under 3 blås är det ju i princip omöjligt

Inte då. Håller stadiga 2km/h när jag krypkör. När jag inte ligger på backen och svär villsäga. 6 lektioner så har jag lagt omkull hojen 4 gånger, och då bara under krypkörningen. Känner nu att kuggar jag nåt på uppkörningen så är det krypningen.

Ja, glömde nämna det... så fort du tittar ner på framskärmen så ryker balansen direkt.

Jajamen. Har hittat en punkt på den plats där vi övningskör att fästa blicken på, men så fort jag får för mej att kolla min hastighet börjar det vingla.

Jag har jättesvårt med krypet. Så svårt att jag senaste lektionen började överväga att skita i allt. Acca kan jag, bromsa kan jag, start i backe kan jag, men just krypet... Har dessutom av nån anledning fått svårt med tighta svängar av nån anledning. Antagligen för att jag i just den sväng jag har svårt med lagt omkull hojen. Dessutom så har det varit några veckor mellan de tre senaste lektionerna och jag har ingen som helst möjlighet att övningsköra privat.
 
Precis samma sits jag var i... ge inte upp, det går... :)

Skit i att kolla hastigheten, den har ingen betydelse... du märker när det går för snabbt... och när du väl får kläm på det så kan du nästan stå still, och då finns det ingen anledning att kolla på den :)
 
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
 
Köpte hoj i måndag, körde upp för andra gången i onsdags och fixade det! Kört massor varje dag sen dess.
Första gången körde jag upp på barkarby och jag kan skylla på det mesta men det som gjorde att jag misslyckades var nervositet samt snubben från VV som hade dålig attityd.

När jag försökte boka en ny tid visade det sig att nästa lediga tid på Barkarby var i mitten på Juli och nästa tid i Tullinge var slutet på Juni, vilket jag inte hade tålamod för. Däremot fanns det hur mycket tid som helst i Västerås och det gick ju att lösa!
 
Inte då. Håller stadiga 2km/h när jag krypkör. När jag inte ligger på backen och svär villsäga. 6 lektioner så har jag lagt omkull hojen 4 gånger, och då bara under krypkörningen. Känner nu att kuggar jag nåt på uppkörningen så är det krypningen.



Jajamen. Har hittat en punkt på den plats där vi övningskör att fästa blicken på, men så fort jag får för mej att kolla min hastighet börjar det vingla.

Jag har jättesvårt med krypet. Så svårt att jag senaste lektionen började överväga att skita i allt. Acca kan jag, bromsa kan jag, start i backe kan jag, men just krypet... Har dessutom av nån anledning fått svårt med tighta svängar av nån anledning. Antagligen för att jag i just den sväng jag har svårt med lagt omkull hojen. Dessutom så har det varit några veckor mellan de tre senaste lektionerna och jag har ingen som helst möjlighet att övningsköra privat.

Kör inte FÖR sakta det blir vara onödigt svårt då :rolleyes:
 
Får min handledare följa efter i bil vid privat övningskörning eller är det bara på trafikskola man får göra så?
 
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
 
En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.
 
En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.

Beror väl på utbildarna hur de gör men på gillinge hade de en "uppvärmning" där de troligtvis drog en del slutsatser utifrån det. Men det är en utbildning och inget prov och man har med andra ord inte speciellt höga krav.
 
En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.

Förmodligen samma sak som när du gör halk-körningen med bil. Då får man börja med ett litet slalomtest på torr bana för att se om du kan köra bil över huvud taget. När grabben gjorde sin kurs så var det ett par kulturberikare som åkte ut redan då....
 
Tar detta privat och hoppas att det finns folk här inne som kan förklara lite saker för mig:

Speglar, är det precis som i bil? Likaså döda vinkeln? Japp. Men glöm inte att huvudrörelsen är det viktiga!

Är det någon form av eco-driving? Visst är det det. Snabb men kontrollerad fartökning. Rätt växel för farten osv.

Vart ska man ligga i filen med hojen? Mitt i? Mitt i vid körning rakt fram. Skall du svänga, var tydlig med din placering. Om körfältet endast är till för ex högersvängande skall du ligga mitt i det fältet.

På körskola med bil fick man ju lära sig massor med tips som kan vara nödvändiga, någon som har lust att dela med sig?

*Tänk på att korsningar ALLTID skall köras som om de är utformade som ett T och inte som ett Y. Mao rakt ut sedan 90 graders sväng.

*vid vänstersväg gäller också T formen. Du skall mao INTE gena i svängen, det räknas som att du kör i fel körfält = kugg.

*uppkörningsförättaren får INTE be dig svänga där man inte får sväna, då begår han tjänstefel. Om han försöker lura dig kommer det troligast låta "-Sväng nästa MÖJLIGA höger"

*använd hela ditt körfält vid kurvtagning. Visa att du kan välja rätt linje, öppnar kurvor osv.

*om vägen saknar mittlinje innebär inte detta att du får köra över hela vägen, du får använda dig av en fiktiv mittlinje.

Hoppas du har någon hjälp av detta. Lycka till :tuttar

En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.


När jag gjorde var det krypkörning i cirkel runt läraren. Visa att man har någon form av kontroll på hojen. Vissa satte ned ett par fötter men fick fortsätta, så det verkar inte vara så strikt i Härnösand iaf.
 
Last edited:
jag har nu A1 kort och skall köra upp och få A(begränsad)
undrar bara om det är endast uppkörning eller mer än det?
bör man ta körlektion igen och gå via körskolan eller är det bättre att köra privat?
 
jag har nu A1 kort och skall köra upp och få A(begränsad)
undrar bara om det är endast uppkörning eller mer än det?
bör man ta körlektion igen och gå via körskolan eller är det bättre att köra privat?


Bara uppkörning, men där är väl kanske inte så bara. Se till att du har koll på din stadskörning, undanmanöver och krypkörning. Ta en lektion och be dem köra en "test" med dig. Kan vara värt en lax att få det bekräftat...
 
VI SOM HITINTILLS TAGIT KÖRKORT I ÅR 2010:

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
19/5 errno, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5 kurdsson, Stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
31/5 the_dreamer, Luleå
1/6 J3sper, Umeå
1/6 Newbornkano, Trosa.
1/6 Lledaw, Borås
1/6 Palle, Uppsala
1/6 Quattrojonas Stockholm
2/6 SC Aero, Norrköpning
2/6 Kret, Mora
3/6 Tykoz, Stockholm (Tullinge)
7/6 Drm4rtin, Örnsköldsvik
 
En liten fråga,Jag sitter och titta på papprena angående r2 och läser att man ska göra en typ av mindre körtest innan !! vad e det och hur går det till ? om det går bra får man fortsätta om inte så e det tack och hej med dom 3600:- och bara till att boka ny tid.

Jag vet inte hur det är på stället du tänker på men på Gillinge ska du vara mycket bra kass för att lyckas "kugga". Kan du svänga någorlunda, nita från 70 någorlunda (inga egentliga krav) och starta/stanna utan problem så är det inga problem. Deras inställning är verkligen att man ska få prova på och inte bedömas. Jag kommer precis därifrån och kan rekommendera deras kurs som dessutom "bara" kostade 1950:- tror jag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top