Körkort 2010

Risk 1 & 2 gjorda.. skrivning på måndag 31/5... uppkörning den 16/6, om skrivningen går som den ska.. men de ska nog inte va några problem... =)

Tog mitt kort i förrgår men har varit upptagen med att köra sedan dess och datorn har inte alls varit lockande. Nu är man hemma och håller kväll och ska väl till att grilla lite så passar på att posta den glädjande nyheten.

Underbar känsla att köra utan att någon iakttar en hela tiden. :)


Då får man allt gratulera... :tummenupp

Ta hand om dig där ute på vägen.. =)
 
Last edited:
Risk 1 gjord och övningskörde för första gånggen igår :) Känns riktigt härligt att köra :P
 
Risk 1 & 2 gjorda.. skrivning på måndag 31/5... uppkörning den 16/6, om skrivningen går som den ska.. men de ska nog inte va några problem... =)




Då får man allt gratulera... :tummenupp

Ta hand om dig där ute på vägen.. =)

Kan du boka uppkörning innan du skrivit provet? :va

Isåfall vet jag vad jag ska göra...
 
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
 
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
 
Kan du boka uppkörning innan du skrivit provet? :va

Isåfall vet jag vad jag ska göra...

går intensiv så dom har bokat uppkörning.. men klarar man inte skrivningen så får man boka om körningen bara.. =)
 
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen
 
Last edited:
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen

Har teorin på tisdag + uppkörning kvar. Övningskör privat som en tok just nu.
Det du sammanfattat är i stort sett det jag tänker på vid banövningarna, kommer för tillfället inte på något att tillägga :)
 
Sådär, tagit risk1, risk2 och teorin (i fredags, 63/65, heja TEO-programmet). Känns jävligt dumt att man inte gjorde dom momenten tidigare i våras, men men. Ska bli sjukt spännande att se vilken uppkörningstid man får av körskolan.

Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla

...och för högfarten:

* knip lite kring tanken och håll ihop kroppen
* jämn gas i alla kurvorna
* öva lite motstyrning, det kan hjälpa

Vid inbromsning:

* bromsa mjukt (men bestämt)
* nästan bara frambroms
* rak i ryggen

Vill bara tillägga att hålla blicka högt vid in bromsningen och inte titta på framstänkan :tummenupp
 
2 80 min lektioner bokade, 14 och 18 Juni :) Hoppas jag hinner göra risk 2 och teori innan 3 Juli då jag åker på semester :gnissla
 
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.


Fotbroms får man väl absolut inte använda?
 
27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
 
Lågfarten sitter inte riktigt 100% än, men på god väg. Har samlat lite tips från olika trådar, har ni några mer att fylla på med?

* öva skitmycket så man får balansen (tog min lärare 2 min (sant) att lära mig hitta balansen. Har du inte funnit den har du fel teknik (vilken är väldigt enkel bara du har någon som kan visa dig den)
* titta långt fram, kolla dit du ska
* sitt i "stolt" position Kläm åt tanken!
* väldigt små kopplingsrörelser vid dragläget
* "öka farten" (koppla) lite om man tror man ska ramla
När du skall krypa, börja med att öka farten (ca 10 km/h?) Hitta sedan krypläge genom att använda koppling, gas och FOTBROMS. Det är högerfoten som är hela hemligheten om du fortfarande har problem efter det du skrivit ovan.


Hoppas du förstår vad jag menar.

Sen ett tips jag har till lågfarten som jag märkte funkade bättre för mig är att inte titta dit du ska jag sitter låst med blicken långtfram. För att lättare kunna hålla balansen. Jag vet var nånstans jag ska köra så det är bara att svänga och använda periferiseendet för att se koner och annat.

Angående fotbromsen så står det i provförrättning att man bara ska använda koppling för att reglera fart men det verkar inte vara något som förarprövarna är speciellt hårda på så länge man inte kör med bromsljuset tänt konstant.
 
Last edited:
Nu glömde ni ju bort mig och "gbr" i körkortslistan :P
Jag gör ett nytt försök att hålla listan korrekt :D

27/4 Palaxx, STHLM
28/4 Hoken78, Gotland
28/4 Tanja, Gotland
29/4 Fermie, Göteborg
29/4 Schooled, Göteborg
29/4 SmiiX, Jönköping
04/5 hs01jowe, Uppsala
04/5 djungel-Jim, Stockholm
04/5 Lillsven, Malmö
05/5 David, Höganäs(hbg)
05/5 Yeltzin, Halmstad
04/5 X4rookie (Linköping)
06/5 Rapp, Västerås
06/5 Goxx, Stockholm
10/5 Micro, Stockholm
11/5 Kattis, Åkersberga
11/5 Najjklas, Göteborg
12/5 Tamma, Hässleholm
12/5 Wahoo, Stockholm
17/5 AmiloDanne, Borås
17/5 Pudding, Båberg (Trestad)
18/5 Dannelito, Värnamo
18/5 Ägge, Stockholm (tullinge)
19/5 magnus123, Göteborg
20/5 DML, Göteborg
20/5 aftersun, Malmö
20/5kurdsson,stockholm
25/5 Kielbasa, Stockholm
25/5 Marmelad, Umeå
25/5 Jokenr1, Göteborg
25/5 kakafoni, Lund
26/5 JonteB, Linköping
26/5 gbr, Örnsköldsvik
27/5 Indian + Sambo, Halmstad
27/5 Rocklets, Sundsvall
27/5 cbr1000 rr, Säffle
 
Jo, fotbroms är kanon i lågfart. Frambroms i en vändning så tar man ju en tugga av asfalten. :D

ok, Kuggade förra året pga att jag använde fotbroms, dock så fick jag använda den hela tiden då hojjen inte gick att frikoppla... Utan den drev när kopplingen var max intryck samt ettan var i. Fick ett till försök då försökte jag att lägga i neutralen mellan krypkörningen men det gick inge bättre.... Han sade att lågfarten skall körast med Gas och Koppling, därför kuggade han mig sa han. För att jag använde broms.
Kanske har ändrats iår igen?
 
ok, Kuggade förra året pga att jag använde fotbroms, dock så fick jag använda den hela tiden då hojjen inte gick att frikoppla... Utan den drev när kopplingen var max intryck samt ettan var i. Fick ett till försök då försökte jag att lägga i neutralen mellan krypkörningen men det gick inge bättre.... Han sade att lågfarten skall körast med Gas och Koppling, därför kuggade han mig sa han. För att jag använde broms.
Kanske har ändrats iår igen?

I göteborg har jag hört att banan lutar lite, dvs du får nedförsbacke ibland och då kommer motorcykeln att rulla för fort för att vara krypkörning. Då ska man använda bakbromsen, det har min körskolelärare sagt.

På en bana som inte lutar åt något håll så behöver man troligtvis aldrig bromsa om man inte råkat dra på lite för mycket dvs.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top