Körkort 2009

erixon21

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Bengtsfors
Hoj
Suzuki gsxr 1000 -02
ännu en mc åkare på vägarna nu ;) grattis till alla andra som fixat kortet, och lycka till ni andra så ses vi på vägarna i sommar :D
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05


Har inte gjorde det där så ska egentligen inte säga något men det spelar ingen roll vart du är i landet alla har likadan banor, men efteråt när du kör i trafik har ju självklart dom flesta olika men brukar ju vara, vänster sväng på landsväg,stats körning och så
 

BaMF

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 660 04
Nä det var faktiskt så illa att jag inte använde min fotbroms.

Jag jobbar också på A behörigheten för fullt, fick tips av polaren att justera fotbromsen så att den tog långt ner. Så att det blir tydligt att man använder den, även fast man kanske inte gör det så mycket. Vet inte om du kör på trafikskolans hoj eller egen, kan ju blir lite svårt att göra så på deras :gnissla

"vänta lite, jag ska bara justera fotbromsen lite"
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Trist att det gick åt fan-ta-drycken!

Men du verkar redan vara laddad för nästa rond, bra bra :tummenupp

Rotor, jag vet att du lagt in lite filmer, vilket varit bra att se. Har du nån med höghastighetsbanan? Tänkte främst vändningen? Är rätt osäker på hur snabbt det ska gå, om man ska krypa runt eller mer lägga MC:n.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Rotor, jag vet att du lagt in lite filmer, vilket varit bra att se. Har du nån med höghastighetsbanan? Tänkte främst vändningen? Är rätt osäker på hur snabbt det ska gå, om man ska krypa runt eller mer lägga MC:n.

Du skall vända 180grader på väldigt liten yta, så du bör sakta ned rejält och även en viss nedläggning... när du provar så lär du märka.
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
JAAAA!!!! klara mitt igår =))))

Stort grattis mannen! Jag hoppas det går lika bra för mig på den kära Sukkan. :D

Rotor, jag vet att du lagt in lite filmer, vilket varit bra att se. Har du nån med höghastighetsbanan? Tänkte främst vändningen? Är rätt osäker på hur snabbt det ska gå, om man ska krypa runt eller mer lägga MC:n.

Tyvärr ingen film på högfartsbanan. Har inte tränat något privat på den, då den kräver ganska stort område och många koner. Vad gäller vändningen ska du bromsa in ganska hårt i slutet av serpentinen, ta ut svängen och "glid" igenom vändningen på 2:ans växel. Hojen lägger man ner hyfsat mycket.
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Högfarten

[/QUOTE]Tyvärr ingen film på högfartsbanan. Har inte tränat något privat på den, då den kräver ganska stort område och många koner. Vad gäller vändningen ska du bromsa in ganska hårt i slutet av serpentinen, ta ut svängen och "glid" igenom vändningen på 2:ans växel. Hojen lägger man ner hyfsat mycket.[/QUOTE]

Motorbromsa vid ca 2-3 koner kvar
Bromsa vid sista konan och lägg i 2:an
Försök ta ut svängen så långt från vändkonan
som möjligt
Min körlärare tyckte jag körde lite för fort genom vändningen :va
så jag har därför börjat lägga i 1:an precis innan vändningen påbörjas
( i höjd med sidokonan)
Efter vändningen acca upp till 50 igen och lägg i 3.an så fort som möjligt i början av serpentinen
Cykeln skall läggas ned lite i vändningen
 
Last edited:

Aarstadt

Eternal rookie
Gick med
15 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1990 Kawasaki GPZ900R
Snart dags

Fick kuvert igår från Transportstyrelsen och det är dags för mig att köra upp i Göteborg 27 maj. Bara jag inte missar så hela sommaren blir förstörd, jag har ju vissa planer för hur den här sommaren ska läggas upp.

Ni andra som är på gång, lycka till!
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Vill minnas att jag sa -använd inte bakbromsen MEN lägg dit foten. Nåja, nästa gång går det:)
Vi har bestämt oss för att min puma inte kommer att klara konbanan med gixxern :gnisslaså vi får väl hyra/köpa en annan hoj till henne.

Ja nu får jag helt enkelt lära mig att använda den rejält, för han kommer va på mig som en hök nästa gång!
Nej, jag förstår hur hon känner sig. Jag lyckades inte heller så bra med konbanan på min egen hoj, men zephyren jag har på körskolan e ju perfekt för det. Hon kommer fixa det galant med en sådan enkel "brukshoj" om ni kan få tag på en.

Jag jobbar också på A behörigheten för fullt, fick tips av polaren att justera fotbromsen så att den tog långt ner. Så att det blir tydligt att man använder den, även fast man kanske inte gör det så mycket. Vet inte om du kör på trafikskolans hoj eller egen, kan ju blir lite svårt att göra så på deras :gnissla

"vänta lite, jag ska bara justera fotbromsen lite"

jo jag hörde faktiskt körlärarna disskutera detta häromdagen. det var en skola istan som justerade sina så att man fick trampa som satan för att något skulle hända, men då sa min lärare "att hos oss får man lära sig att använda den på riktigt istället"...
det gick ju bra.. ;-)
 
Last edited:

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Oh fan, så man ska ha andra växeln i i vändningen på högfartsbanan? Har bara testat med ettans växel... Ska bli spännande att se hur det går då.
 

Andersson

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skövde
Hoj
Suzuki GSX-R 600-05
Oh fan, så man ska ha andra växeln i i vändningen på högfartsbanan? Har bara testat med ettans växel... Ska bli spännande att se hur det går då.

Ja brukar köra på ettan för att få en jämn utgång av vändningen sen komma upp snabbt till 50 igen får ju inte gå för slött, beror väl självklart vilken mc man åker på
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Oh fan, så man ska ha andra växeln i i vändningen på högfartsbanan? Har bara testat med ettans växel... Ska bli spännande att se hur det går då.

Du bestämmer själv vilken växel du vill ta vändningen med. Men personligen kom jag fram till att det ger bättre flyt på högfartsbanan enligt följande --> att snabb gasa upp till 50 km/h och skicka i 4:an, glida igenom undanmanövern, serpentinen, bromsa in, pang pang ner till 2:ans växel, gasa ur vändningen och upp till 3:an/4:an innan inbromsningen.

När jag körde vändningen på 1:an blev vändningen oerhört "ryckig och ostabil". Men det beror nog som sagt mycket på hojen. :)
 

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
Grattis:) Körde du upp i västerås?

Japp. Måste säga att jag fick en ganska enkel uppkörning, körde först ut mot Irsta kyrka, sen tebax och in mot Oslo, svängde av mot Tillberga och igenom ett bostadsområde, lie rondeller sen var detklart.
Skönt att man slapp åka innanfr cityringen.
 

kvistarn

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2009
Ort
mjölby
Hoj
Honda vfr750
nån som lyckats köra krypkörning med en vfr eller liknande hoj? jag lyckas verkligen inte när jag försöker hemma, på körskolan går det lätt med deras lätta offroad maskin på 150kg... med hondan känns det som jag behöver 10m för att lyckas vända runt sista konan...
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
bläää, fick en ex militär som heter Kjell+en gotlänning under upplärning (han var dock schysst)

Har numera 1 själv till att ogilla cyklister..
Bara att jaga ny tid då :(
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top