Körkort 2009

dav1d

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
där du inte bor!
Hoj
98
Nån som har kört upp i Uppsala!

Hej,

Man har fått mycket inspiration från denna forum.

Ska köra upp snart i Uppsala och behöver tips ifrån er som har kör där!

Hur dom är där ? Svåra? Konstiga vägar?
 

jetson

Guest
Du skall inte vara rak i armarna... Armarna skall vara lediga med ett löst grepp om styret! Man håller i sig med benen runt tanken för att inte glida framåt! :tummenupp (Det skall alltså kännas i magmusklerna samt benmusklerna när du har tränat intensiv bromsteknik.)

Ok kanske blir mer ben och mindre armar när man kört lite men nu i början känns det tryggare att hålla bestämt i styret vid hård inbromsning.

Din teknik kanske funkar bättre på en sporthoj (jag körde upp på en kawa z750)

Ska gå nån smc kurs sen när jag skaffat hoj så får se om man lär sig köra lite bättre då :yoparty
 

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Nora
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Okey, bra att veta!
o
Är det öppet där eller hur funkar det? Ska nämligen hyra en båge i köping, en bmw 650gs, skulle vara bra om man fick värma upp lite innan. Går det tror du?

Direkt när du svänger in mot motorstadion så är du på en lång asfaltsväg med bom på som används för manöverprovet. Min trafiklärare hade nyckel till bommen så jag tittade inte så noga på om det är klurigt att komma in utan men det borde gå antar jag.
 

Mc-Krille

Lär andra köra hoj
Gick med
11 Jan 2006
Ort
lägenhet
Hoj
BMW f650gs, kawasaki och suzuki
Hej,

Man har fått mycket inspiration från denna forum.

Ska köra upp snart i Uppsala och behöver tips ifrån er som har kör där!

Hur dom är där ? Svåra? Konstiga vägar?


Slappna av och kör hoj helt enkelt, det ska kännas som naturlig körning inget "spel för galleriet", se dig för och anpassa hastigheten överdriv inte utan var naturlig så ska du se att det går bra. Vi har två bra inspektörer de heter Mats och Bosse, de är lugna och trevliga.:tummenupp
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Ok kanske blir mer ben och mindre armar när man kört lite men nu i början känns det tryggare att hålla bestämt i styret vid hård inbromsning.

Din teknik kanske funkar bättre på en sporthoj (jag körde upp på en kawa z750)

Ska gå nån smc kurs sen när jag skaffat hoj så får se om man lär sig köra lite bättre då :yoparty

Du ska självklart hålla i styret. Men din kroppsvikt ska du förankra i tanken, dynan och fotpinnarna.
Själv kniper man om tanken med knäna för kung o fosterland. (Tränade på bromsning i 30minuter idag och träningsverken börjar komma nu...)
Och det går bra mycket bättre på alla hojar än om man hänger på styret.
Men läs Full Kontroll, där får du många bra tipps om bromsningen och mycket annat också :)
http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jag tror nog att de vill ha riktiga godkända handskar, vad det nu räknas som... Jag menar, det finns ju mc-handskar med "skydd" samt utan... Men crosshandskar verkar väl tveksamt? (jag har i alla fall aldrig haft "krafiga crosshandskar" :) ) Jag skulle nog köra upp i "riktiga" mc-handskar om jag vore du! Körskolan lär väl stå för rätt utrustning? :confused:

enligt läraren skulle de gå bra med crosshandskarna:)



Märkte vid 70 och 90 inbromsningarna att crosshjälm med lite uppvinklad skärm var hyfsat känslig för vinden:p blir nog att skruva av skärmen eller låna en hjälm av skolan till lektionen i landsvägskörning på tisdag:rolleyes:
 

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
--
Hade min första lektion idag, läraren verkade nöjd, likaså jag!! Ett stort smile hela tiden.

Har aldrig kört mc/moped eller liknande innan så det var något helt nytt. SKITSKOJ!!!
 

PrincessLina

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Kristianstad (snart Hässleholm)
Hoj
Kawasaki GPZ 500s -92
Vaf sket sig då?

Järnvägsövergången? ;)

Nä det var faktiskt så illa att jag inte använde min fotbroms. Så jag förstår att jag blev kuggad,trots att allt annat gick bra. Blev dock lite putt när jag fick höra av den andra jag körde upp med att han hade lyckats med bedriften att hålla 50 på en 30-vägen, men klarade sig ändå!

Ahh, vad trist! Men nya friska tag o nästa gång fixar du det:tummenupp:)

Ja, det e inte lönt å sura, utan det blir mer övning helt enkelt =) håll tummarna ;-)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nä det var faktiskt så illa att jag inte använde min fotbroms. Så jag förstår att jag blev kuggad,trots att allt annat gick bra. Blev dock lite putt när jag fick höra av den andra jag körde upp med att han hade lyckats med bedriften att hålla 50 på en 30-vägen, men klarade sig ändå!



Ja, det e inte lönt å sura, utan det blir mer övning helt enkelt =) håll tummarna ;-)
Ajdå, surt fel att kugga på.. På det igen bara, ringa som en idiot så man får tid fort! :)
 

dav1d

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
där du inte bor!
Hoj
98
Slappna av och kör hoj helt enkelt, det ska kännas som naturlig körning inget "spel för galleriet", se dig för och anpassa hastigheten överdriv inte utan var naturlig så ska du se att det går bra. Vi har två bra inspektörer de heter Mats och Bosse, de är lugna och trevliga.:tummenupp

Hej.

Härligt och höra... Är rätt avslappnad men man blir ju ändå lite spänd inför uppkörningen. vi får väl se hur det kommer gå :yoparty

Hälsningar, David
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Nä det var faktiskt så illa att jag inte använde min fotbroms. Så jag förstår att jag blev kuggad,trots att allt annat gick bra. Blev dock lite putt när jag fick höra av den andra jag körde upp med att han hade lyckats med bedriften att hålla 50 på en 30-vägen, men klarade sig ändå!



Ja, det e inte lönt å sura, utan det blir mer övning helt enkelt =) håll tummarna ;-)

Vill minnas att jag sa -använd inte bakbromsen MEN lägg dit foten. Nåja, nästa gång går det:)
Vi har bestämt oss för att min puma inte kommer att klara konbanan med gixxern :gnisslaså vi får väl hyra/köpa en annan hoj till henne.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top