Körkort 2009

Nej så är det.... sa han flera gånger då jag tog i för hårt
i handbromsen och låste framhjulet.Jag var inne på att
bromsa på så kort sträcka som möjligt

Givetvis finns en gräns enl sunda förnuftet att bromssträckan
inte får bli FÖR lång dvs att man uppenbart varit FÖR försiktig
vid bromsningen
Bromssträckan mäts inte upp i alla fall

På min uppkörning brydde dom sig inte så mycket om bromssträckan mer att man bromsade jämt och kontrollerat. På 90-bromsprovet så lyfte jag bakhjulet en del på slutet :D .. Men det var godkänt (var fortfarande kontrollerad bromsning så), lätt att man lyfter bak lite när man inte är helt rak i armarna då flyttas tyngdpunkten fram lite.

På skolan fick vi lära oss att man ska trycka till direkt så hårt det går utan att låsa och sen hålla kvar trycket, i slutet av bromsningen kan man ju trycka lite hårda.

funderar oxå lite grann på det där, nån som har nått enkelt "tänka" när man ska hålla till höger/vänster alt ligga kvar typ mitten....
Även fundering när man ibland kör sträckor med pilar i marken som visar rakt fram, spelar det då någon roll om man ligger precis till vänster alt till höger om dem då?:rolleyes:

Angående pilarna, så ska du ligga precis till höger om pilen om du ska rakt fram enligt min körskolelärare.
Angående placeringar vid trafikljus så fick jag svar på det en sida bakåt.

"Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen."

Då kan jag/vi sluta tro ..... nu VET vi :tummenupp

Jag har vetat det i 2 år, Krilllan ännu längre. Varför tog det så lång tid för dig att "tro" på vad Krilllan skrev?

Gäller lågfart 1 och högfarten

Mailade vägverket i Helsingborg om frågan
Fick svaret :

"Aspiranten väljer vändning genom att ta första konen på ena eller andra sidan. Detta gäller både låg- och högfartsdelen.

Svaret är förankrat hos aktiva MC-prövare.

Lycka till med körningen (åt valfritt håll)."

Då kan jag/vi sluta tro ..... nu VET vi :tummenupp

Trodde vi kom fram till det för längesen:7peta

Hej!

Har hittat en tid i Örebro nu på fredag för uppkörning ! :)

Bor i Stockholm så jag är inte alltför hemma i Örebrotrakten, nån som har tips om hur de brukar köra efter manöverbanan? Nåt som är extra lurigt? Kör de mkt landsväg eller mest stadstrafik?

Hej!

Har hittat en tid i Örebro nu på fredag för uppkörning ! :)

Bor i Stockholm så jag är inte alltför hemma i Örebrotrakten, nån som har tips om hur de brukar köra efter manöverbanan? Nåt som är extra lurigt? Kör de mkt landsväg eller mest stadstrafik?

Manöverbanan ligger ca 10 minuter från centrum. Den första personen som kör efter manöverbanan utgår därifrån och får således några minuter motorväg innan de oftast kör in i city och leker runt en sväng på diverse enkelriktade gator och annat spännande. De andra börjar sin körning från vägverkets kontor på tunlandsgatan och åker troligen direkt in i stan, möjligen med en liten sväng på någon större väg.

Örebro har några ställen som är lite småkluriga men så länge man håller ögonen öppna så bör det inte vara några problem.

Manöverbanan ligger ca 10 minuter från centrum. Den första personen som kör efter manöverbanan utgår därifrån och får således några minuter motorväg innan de oftast kör in i city och leker runt en sväng på diverse enkelriktade gator och annat spännande. De andra börjar sin körning från vägverkets kontor på tunlandsgatan och åker troligen direkt in i stan, möjligen med en liten sväng på någon större väg.

Örebro har några ställen som är lite småkluriga men så länge man håller ögonen öppna så bör det inte vara några problem.

Okej! Tack för snabbt svar :)
Får se hur de blir, eventuellt kanske alla får starta från motorstadion, eftersom jag inte har någon handledare med mig och då måste jag lasta upp bågen på släpet igen å allt för att åka till deras kontor:huvet

men men, de löser sig säkert och jag hoppas allt går bra :)
Hur är de i örebro? Brukar man få 2 chanser på lågfarten osv? :gnissla

Nej så är det.... sa han flera gånger då jag tog i för hårt
i handbromsen och låste framhjulet.Jag var inne på att
bromsa på så kort sträcka som möjligt

Givetvis finns en gräns enl sunda förnuftet att bromssträckan
inte får bli FÖR lång dvs att man uppenbart varit FÖR försiktig
vid bromsningen
Bromssträckan mäts inte upp i alla fall

nej det förstår jag att den inte kan var hur lång som helst men skönt att veta att de liksom inte står och "mäter" med måttband på metern hur många det blir när man försöker få stopp så fort som möjligt men säkert också:)
Det ger även mig lite bättre självförtoende att jag gör helt rätt(jo de säger att jag gör rätt men det är klart jag undrar):p

en dum fråga då på samm ämne, när man får helt stopp på hojen får man sätt aner fötterna i backen för att liksom visa at tman är helt stopp elelr ska man efter stoppet åka direkt? ja jag vet dum fråga men jag blev så fundersam:D

Last edited:
Okej! Tack för snabbt svar :)
Får se hur de blir, eventuellt kanske alla får starta från motorstadion, eftersom jag inte har någon handledare med mig och då måste jag lasta upp bågen på släpet igen å allt för att åka till deras kontor:huvet

men men, de löser sig säkert och jag hoppas allt går bra :)
Hur är de i örebro? Brukar man få 2 chanser på lågfarten osv? :gnissla

Jodå man får allt 2 chanser på sig i Örebro också.

Lågfartsbanan är lite lurig för när man kör den åt ena hållet lutar det svagt nedåt så man knappt behöver ge gas medan på tillbakavägen så blir det då naturligtvis en svag uppförsbacke. Inga problem om man kan krypa men första gången jag provade där innan uppkörningen så tyckte jag det var lite lurigt men sen satt det som ett smäck.

Lågfartsbanan är lite lurig för när man kör den åt ena hållet lutar det svagt nedåt så man knappt behöver ge gas medan på tillbakavägen så blir det då naturligtvis en svag uppförsbacke. Inga problem om man kan krypa men första gången jag provade där innan uppkörningen så tyckte jag det var lite lurigt men sen satt det som ett smäck.

aha det var en bra information, det ska jag lägga på minnet när det är min tur att köra upp :)

nej det förstår jag att den inte kan var hur lång som helst men skönt att veta att de liksom inte står och "mäter" med måttband på metern hur många det blir när man försöker få stopp så fort som möjligt men säkert också:)
Det ger även mig lite bättre självförtoende att jag gör helt rätt(jo de säger att jag gör rätt men det är klart jag undrar):p

en dum fråga då på samm ämne, när man får helt stopp på hojen får man sätt aner fötterna i backen för att liksom visa at tman är helt stopp elelr ska man efter stoppet åka direkt? ja jag vet dum fråga men jag blev så fundersam:D

Om du pratar om den andra lågfartsbanan så ska man sätta ner foten vid dubbelkonerna när du stoppar.

Självklart kan man inte nypa till bromsen hur snabbt som helst eftersom det låser upp framhjulet pga att trycket på framhjulet ökar succesivt och så måste även bromsverkan göra. "Krama" som någon skrev, men kramar inte för långsamt för då blir bromssträckan för lång.

/fysikern

Helt riktigt och detta har mer med fysikens lagar att göra än regler från myndigheter.

Vad härligt att du vet hur man gör... fortsätt att göra så på din 125:a.
Själv tog jag mitt kort i höstas och då en av lärarna även har som jobb att utbilda och examinera andra mc-lärare så känns det som att jag lärt mig rätt... just det, sen var en av de andra även tidigare SMC-instruktör... tror faktiskt inte att de snackar i nattmössan.
Och just det, lärde mig tydligen tillräckligt rätt för att klara uppkörningen på första försöket utan några bekymmer.

Men kom igen med dina fysikerteorier du... :huvet

Okey, bra att veta!
o
Är det öppet där eller hur funkar det? Ska nämligen hyra en båge i köping, en bmw 650gs, skulle vara bra om man fick värma upp lite innan. Går det tror du?

På min uppkörning brydde dom sig inte så mycket om bromssträckan mer att man bromsade jämt och kontrollerat. På 90-bromsprovet så lyfte jag bakhjulet en del på slutet :D .. Men det var godkänt (var fortfarande kontrollerad bromsning så), lätt att man lyfter bak lite när man inte är helt rak i armarna då flyttas tyngdpunkten fram lite.

På skolan fick vi lära oss att man ska trycka till direkt så hårt det går utan att låsa och sen hålla kvar trycket, i slutet av bromsningen kan man ju trycka lite hårda.

Du skall inte vara rak i armarna... Armarna skall vara lediga med ett löst grepp om styret! Man håller i sig med benen runt tanken för att inte glida framåt! :tummenupp (Det skall alltså kännas i magmusklerna samt benmusklerna när du har tränat intensiv bromsteknik.)

jag låg för nära bilarna och var för agresiv och miljötänk sen planer jag inte min körning så bra. förra gången kugga jag på att jag var för feg:O aldrig blir det bra:( men det är bara och försöka igen

Det är inte hela världen, träna på det du kuggade på så ska du se att de går vägen nästa gång :tummenupp

Kollade lite i "Full Kontroll" och där står det ordagrant så här:
Dosering och bromstryck
Vi koncentrerar oss på frambromsen först. En effektiv inbromsning är beroende av att du snabbt och mjukt uppnår maximalt bromstryck. Väldigt många förare bromsar för lite i början och måste öka trycket mer och mer efterhand. Bromssträckan blir då längre än nödvändigt.
Du måste därför träna på att effektivt använda bromsarna omedelbart efter att du insett att en inbromsning är nödvändig. För att åstadkomma detta måste du dra in handbromsen mjukt och bestämt. Mjukt för att låta fjäderbenen komprimeras kontrollerat. Bestämt för att uppnå en effektiv inbromsning så snabbt som möjligt. Kom ihåg att motorcykeln förflyttar sig 25 meter per sekund i 90 km/tim. Du har inte råd att slösa en enda sekund!

För mer info och råd/övningar så läs gärna hela Full Kontroll från SMC.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon