Körkort 2009

Dollyeaa

En Honda vet inte vad skära är
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Östersund
Hoj
2003 Honda CBR 954RR
Nu har jag iaf bokat in första lektionen! Torsdag den 2a blev det.
Började känna på krypkörandet lite mer seriöst på egen hand i helgen.
Har kommit fram till att 4 meter mellan konerna må se långt ut när man sätter ut dom på marken, men när man sitter på hojen blir det rätt tight ändå!
Balansen börjar sätta sig mer och mer i låga farter, men av ngn irriterande anledning så tippar jag alltid inåt vid fullt utslag höger/vänster...

Exakt samma fenomen här :mad: tror nötning är svaret! Dock så måste de bli ganska olagligt om jag ska kunna nöta själv :S Bor mitt i midsommarkransen och ingen fin parkering o träna på alls:( Trist o ha en hoj som bara står fyfan!

EDIT ska testa Kristers knep.
 

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Mjölby
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
Jag har ett riktigt problem här...
Jag har en ZX6-R -99, 600 kubik och över 25kW, som jag trodde klassades som tung/obegr.

Enligt vägvärket:
Motorcykelkörkort

A1 (lätt motorcykel)

motorcykel vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter och en effekt av högst 11 kilowatt.

A (begränsad effekt)


motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg.

A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel.

Uppfyller du inte ovanstående krav får du endast köra motorcykel med begränsad effekt .

Vidare på krav om fordon enligt vägverket:
Krav på fordon

Behörighet A (obegränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):

* Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
* Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg.

Behörighet A1:

* Slagvolymen på en lätt motorcykel får inte understiga 120 cm³.
* Motorns effekt får inte överstiga 11kW.

Detta betyder att med min hoj kan jag inte köra upp för begränsad, pga av effekten. (Över 25kW)
Jag kan inte heller köra upp för obegränsad då slagvolymen är under 700 cm³?

Är detta korrekt? Lite tråkigt o behöva köpa en 900 för uppkörningen :(
 

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
R6
Nu har jag iaf bokat in första lektionen! Torsdag den 2a blev det.
Började känna på krypkörandet lite mer seriöst på egen hand i helgen.
Har kommit fram till att 4 meter mellan konerna må se långt ut när man sätter ut dom på marken, men när man sitter på hojen blir det rätt tight ändå!
Balansen börjar sätta sig mer och mer i låga farter, men av ngn irriterande anledning så tippar jag alltid inåt vid fullt utslag höger/vänster...

Ett tips då är, att gasa till något, så rätar hojen upp sig igen! :tummenupp
(Ledsen, såg att detta svar fanns redan ute...)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Nu har jag iaf bokat in första lektionen! Torsdag den 2a blev det.
Började känna på krypkörandet lite mer seriöst på egen hand i helgen.
Har kommit fram till att 4 meter mellan konerna må se långt ut när man sätter ut dom på marken, men när man sitter på hojen blir det rätt tight ändå!
Balansen börjar sätta sig mer och mer i låga farter, men av ngn irriterande anledning så tippar jag alltid inåt vid fullt utslag höger/vänster...
Flytta rumpan på sadlen så att du sitter rakt upp och nästan lutar åt det håll mcn inte lutar. Funkade bra för mig.
 

Roppilu

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 2006
Jag har ett riktigt problem här...
Jag har en ZX6-R -99, 600 kubik och över 25kW, som jag trodde klassades som tung/obegr.

Enligt vägvärket:
Motorcykelkörkort



Vidare på krav om fordon enligt vägverket:
Krav på fordon



Detta betyder att med min hoj kan jag inte köra upp för begränsad, pga av effekten. (Över 25kW)
Jag kan inte heller köra upp för obegränsad då slagvolymen är under 700 cm³?

Är detta korrekt? Lite tråkigt o behöva köpa en 900 för uppkörningen :(

är bara att hyra hoj av en körskola ;) wippps problemolöst!
 

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Mjölby
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
är bara att hyra hoj av en körskola ;) wippps problemolöst!

Det är så alltså? Fan då måste man ju vänja sig lite vid den hojen osv..
vilket då medför en hel del påtvingad körning med skolans hoj?

Jag har övningskört 1 säsong med min hoj.. så den kan jag bra.. känns surt att just 600'an hamnar i kläm och inte kan tillämpas på någon kategori :(
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
men av ngn irriterande anledning så tippar jag alltid inåt vid fullt utslag höger/vänster...

Luta kroppen åt samma håll som den lutar..låter konstigt jag vet.
Exempel. Hojen vill falla till höger.Luta kroppen åt samma håll och tryck med vänster hand på styret så rätar du upp hojen.Det sitter i höften(du pressar upp hojen) För att hjälpa till lite extra så ge lite mer gas.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag har ett riktigt problem här...
Jag har en ZX6-R -99, 600 kubik och över 25kW, som jag trodde klassades som tung/obegr.

Enligt vägvärket:
Motorcykelkörkort



Vidare på krav om fordon enligt vägverket:
Krav på fordon



Detta betyder att med min hoj kan jag inte köra upp för begränsad, pga av effekten. (Över 25kW)
Jag kan inte heller köra upp för obegränsad då slagvolymen är under 700 cm³?

Är detta korrekt? Lite tråkigt o behöva köpa en 900 för uppkörningen :(

Hyr/låna en tyngre MC eller hitta en billig 750 som sedan går att sälja bort. :tummenupp
 

Hild

Rookie
Gick med
19 Mar 2009
Ort
Mjölby
Hoj
Kawasaki zx-6r -99
Hyr/låna en tyngre MC eller hitta en billig 750 som sedan går att sälja bort. :tummenupp

Lite svårt då jag inte känner så många som har en cykel i den storleken. Farsgubben har en ZX12-R med 40+ försäkring och hans vänner har också 40+ försäkring, vet inte hur det ställer sig.

Att köpa en 750 för att ha en vecka känns inte heller så attraktivt :p
Men får försöka prata med byns körskola och se om det går hugga en eller två timmarslektioner och hyra/låna deras hoj under uppkörningen.

Dock såg jag att körskolan i Mjölby har dessa hojjar:

Suzuki Gsx 750 & Suzuki Savage 600.
http://www.ahlsenstrafikskola.com/?page=3&pg=2

Borde inte Suzuki'n också falla på samma plats som zx6'an?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Lite svårt då jag inte känner så många som har en cykel i den storleken. Farsgubben har en ZX12-R med 40+ försäkring och hans vänner har också 40+ försäkring, vet inte hur det ställer sig.

Att köpa en 750 för att ha en vecka känns inte heller så attraktivt :p
Men får försöka prata med byns körskola och se om det går hugga en eller två timmarslektioner och hyra/låna deras hoj under uppkörningen.

Dock såg jag att körskolan i Mjölby har dessa hojjar:

Suzuki Gsx 750 & Suzuki Savage 600.
http://www.ahlsenstrafikskola.com/?page=3&pg=2

Borde inte Suzuki'n också falla på samma plats som zx6'an?

Försök köra upp genom skola, alltså att du använder deras hoj. Problemet med detta är att du måste oftast vissa dom att du är redo för uppkörning sen kan dom försöka suga ut pengar från dig genom att säga att du ska ta flera körlektioner.

Men kan säga att det är mycket svårare att köra upp på en sporthoj pga den lilla svängradien.
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Jippiiiiii!

Idag avklarades skrivningen för andra gången, eftersom det var mer än ett år sedan jag klarade den senast (hann inte köra upp under giltighetstiden).

Men nu är lektioner bokade hos Dalens trafikskola samt Jaggan ute till försäljning för att bytas ut mot spott-hoj :)

Ses förhoppningsvis snart ute på vägarna..
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Ja detta år blir det ju hojkort, vet att uppkörningshojen om man ska ha A behörighet ska ha mer än 700c. Blir dom grinig om man kommer på en VN1500 att köra upp på tro? eller går det bra? enda hojen jag har nu :p
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja detta år blir det ju hojkort, vet att uppkörningshojen om man ska ha A behörighet ska ha mer än 700c. Blir dom grinig om man kommer på en VN1500 att köra upp på tro? eller går det bra? enda hojen jag har nu :p

Den enda som blir grinig är nog du själv när du skall göra manöverprovet på den.
 

800cc

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
04 Suzuki vl800
Ja detta år blir det ju hojkort, vet att uppkörningshojen om man ska ha A behörighet ska ha mer än 700c. Blir dom grinig om man kommer på en VN1500 att köra upp på tro? eller går det bra? enda hojen jag har nu :p

Tror du gör det otroligt svårt för dig själv att köra upp på en Custom hoj , manöverprovet blir ingen lek!! Å andra sidan , fixar du det slalomen så imponerar du antagligen på vägverksgubben :tummenupp
 

amlin

Wheelie is tha shiiit
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Såld
Uppkörning bokad 23 april på Tullinge! :)

Våren och sommaren ser allt ljusare ut för var dag..;)
 

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Tror du gör det otroligt svårt för dig själv att köra upp på en Custom hoj , manöverprovet blir ingen lek!! Å andra sidan , fixar du det slalomen så imponerar du antagligen på vägverksgubben :tummenupp

alright, ja om det ställer till det vid manöverprovet så vill jag inte ha en customhoj att bråka med, och försöka inbilla att den är smidig :)
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Oj, vad skojigt!
Har varit ute o kört i två timmar idag. Kändes som en kvart.
Tränat på att starta o stanna. Men också på att växla upp o ner. Äntligen får man sitta o gasa själv :D
Synd bara att det blev så kallt på slutet.
Men det kommer fler dagar!!!
 

Bifogat

  • 022.JPG
    022.JPG
    159.3 KB · Visningar: 97

Marvin

Newbie
Gick med
14 Sep 2007
Ort
08
Hoj
Monster 696
Jippiiiiii!

Idag avklarades skrivningen för andra gången, eftersom det var mer än ett år sedan jag klarade den senast (hann inte köra upp under giltighetstiden).

Men nu är lektioner bokade hos Dalens trafikskola samt Jaggan ute till försäljning för att bytas ut mot spott-hoj :)

Ses förhoppningsvis snart ute på vägarna..

Grattis! Jag har själv skrivning nästa fredag. Har du något tips på läromedel? :gnissla

Lirat trafikskolan teo och ska köpa några prov från str, har du något tips på en bok kanske? :tungan
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top