Körkort 2009

Jaha, då förstår jag:tummenupp

Enligt min mc-lärare så väljer man själv vilken sida om kornan man skall köra. Men sen är det alltid nån stjärna som hört något annat och påstår att man absolut inte får välja själv, utan att inspekören väljer det åt en 10 ggr av 10.

:rolleyes:

Vet inte vad jag tycker låter mest logiskt här. Väljer man ändå själv så tar man ju självklart det håll man tycker är lättast (om man har ett sånt) och då har ju inte uppköningsgubben så mkt att säga till om. Men bäst är väl att fråga innan man rullar iväg så man slipper göra om allt om man har en nitisk kontrollant :huvet

Min lärare har iof inte heller sagt ngt om vilket håll jag än tar första konen på men ser man på VV's illustrationer över banorna så finns det ju ett "förbestämt" håll du ska börja på om du kommer ifrån höger eller vänster korridor, samma sak med högfarten (efter undanmanövern).
Så det är "frivilligt" där också vilket håll man vill börja köra serpentinerna?
 
Vet inte vad jag tycker låter mest logiskt här. Väljer man ändå själv så tar man ju självklart det håll man tycker är lättast (om man har ett sånt) och då har ju inte uppköningsgubben så mkt att säga till om. Men bäst är väl att fråga innan man rullar iväg så man slipper göra om allt om man har en nitisk kontrollant :huvet

Min lärare har iof inte heller sagt ngt om vilket håll jag än tar första konen på men ser man på VV's illustrationer över banorna så finns det ju ett "förbestämt" håll du ska börja på om du kommer ifrån höger eller vänster korridor, samma sak med högfarten (efter undanmanövern).
Så det är "frivilligt" där också vilket håll man vill börja köra serpentinerna?

YES. Alltså: oftast så säger vv-gubben/gumman vilket håll du börjar ifrån, den biten måste du kunna från båda hållen för att vara säker (sen kan det säkert finnas tillfällen där de säger att du får välja), efter det, så är det upp till dig vilket håll du tar första konan. Nu pratar vi om "korridorbanan". Samma sak gäller högfartsbanan, de bestämmer oftast vilket håll du skall göra undanmanövern, så den skall du kunna åt båda håll, sedan är det upp till dig vilken sida du väljer om första konan. (Illustrationerna visar ju ETT exempel.)
Lycka till! :)
 
Ja men då är det ju glasklart :)
Satt nämligen själv och funderade på frågan för ett tag sen och löste det genom att kolla hur VV hade illustrerat det. Då har man ju genast lite bättre förutsättningar att klara banan när man får välja sitt "starkaste" håll själv!

Nu gäller det bara att ta reda på vilket håll man är bäst på.. tycker det är rätt jämt :gnissla
 
Ja men då är det ju glasklart :)
Satt nämligen själv och funderade på frågan för ett tag sen och löste det genom att kolla hur VV hade illustrerat det. Då har man ju genast lite bättre förutsättningar att klara banan när man får välja sitt "starkaste" håll själv!

Nu gäller det bara att ta reda på vilket håll man är bäst på.. tycker det är rätt jämt :gnissla

Ja men då så, då behöver du ju inte ens fundera!!! Då var ju det problemet löst! :)
 
drygt, fick uppkörningstid om lite drygt 1 månad,,,är sååå jobbigt & bara gå & vänta & vänta...och även fast man inte borde tänka på det så finns det ändå där i bakhuvudet att "om nått går fel" så lär man få vänta lika länge till!bokat via körskola, hoppas dem får tag i nån återbudstid =)
 
ja man vill ju bara kunna tänka "det går som det går", inte hela världen osv,,,men likt fan kommer man vara skit nervös ändå!!
 
Sista övningskörningen nu innan uppkörningen imorgon.. var ute i 2 timmar nu och det gick jättebra sa både handledaren o polaren som var med. Lik förbannat är man nervös :S

Kommer säkert bli kuggad för nån liten grej bara för att man är privatist...
 
Sista övningskörningen nu innan uppkörningen imorgon.. var ute i 2 timmar nu och det gick jättebra sa både handledaren o polaren som var med. Lik förbannat är man nervös :S

Kommer säkert bli kuggad för nån liten grej bara för att man är privatist...
Lycka till, har själv uppkörning om ett tag och är redan sjukt nervös :P
 
Sista övningskörningen nu innan uppkörningen imorgon.. var ute i 2 timmar nu och det gick jättebra sa både handledaren o polaren som var med. Lik förbannat är man nervös :S

Kommer säkert bli kuggad för nån liten grej bara för att man är privatist...

Jag körde upp som privatist och det gick jätte bra, om både din polare och handledaren sa att det gick bra har du nog inget att vara nervös för.
Jag va oxå toknervös, så här i efterhand så kan jag säga att det va helt i onödan, kontrolanten va jättebussig och rättvis.
 
Det finns ingen regel om vilken sida du skall köra om första konan! (Om du menar direkt efter "korridoren".) Den är helt upp till en själv, beroende på vilken håll du vill svänga åt vid vändningen! :) (Detsamma gäller på högfartsbanan.) Oftast har man lättast att vända åt ett speciellt håll!

Var försiktig att tro att ovanstående är sant i alla lägen och orter ?!
Logiskt sett så borde det ju vara utifrån beskrivningarna på
vägverkets hemsida på lågfart och högfart den sida om 1:a konen
som gäller
Man måste ju kunna vända (både lågfart och högfart) åt båda hållen !
Att ha möjligheten att bara vända åt ett håll oavsett hur banan påbörjas
verkar mysko :confused:
Man måste ju kunna vända åt både höger och vänster !:)
 
Det gick åt helvete.

Var tydligen ojämn på gasen genom högfarts delen.

Glömde ju även reg. bevis hemma, så redan där hade man ju ett ont öga på sig :(
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top