Körkort 2009

ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...
jag såg en 16-åring som satte ner foten 3 gånger,körde på TVÅ koner, och blev godkänd. Det är helt upp till inspektören, om han har vaknat med vänster fot eller ej.
 
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

Jag tror att man brukar få två försök på sig på banorna, och sedan helhetsbedömer de dig... :)
 
ok men hur hårda är dom när man kör då? om man råkar sätta ner foten vid någon vändning blir man hemskickad eller brukar dom vara snälla?
Polaren påstog att vissa satte ner foten 2-3ggr utan att bli underkänd?
kommer ju fan börja lipa om det första jag gör är att sätta ner foten i vändningen :näsblod Jobbigt med underkänt då man får punga ut lite pengar för hyra av mc samt uppkörningskostnad och utebliven lön från jobbet...

Jag satte ned foten i vändningen och blev nervös som fan, fick köra högfartsbanan, bromsprov och sedan göra om krypkörningen minus delen att leda cykeln. Toknervös men ökade farten mikroskopiskt lite men tillräckligt för att hjälpa mig och det gick hem.

Har också hört om folk som sätter ned foten och klarat sig, tror nog att det handlar om att kontrollanten ser att man har väldigt bra koll ändå och att det är nervositet eller dylikt. De är trots allt människor och går efter vad de anser är en tillräckligt bra mc-förare för att få fortsätta utan övningskörningsskylten.
 
Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?
 
De är trots allt människor ...
ja några av de. De andra är onda demoner

Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?

kolla tidigare i tråden det finns länkar till youtube
 
Last edited:
Undrar hur det är med "säkerhets kontrollen" av hojen vid upp körningen, enligt min körlärare är jag klar för upp körningen, och jag känner mig redo, men den kontrollen känner jag mig helt lost på:va vad är det man vanligtvis får kolla?

Finns inget sådant. Olika varje gång, men jag gissar isf på att elen är det vanligaste man får kolla. Men kul om du har råpluggat elen och så får du kolla lager och inte vet ett skit om hur man kollar det:död
 
Säkerhetskontroll

Det skall väl räcka att kunna de 13 checkpunkterna
i det lilla häftet (från STR) man får på körskolan
 
Gjorde min uppkörning i dag och klarade den fint. Fick köra krypet två ggr. Andra försöket gick stabilt och bra. Trafikdelen gick bra. Körde lite för långsamt på grusväg och kunde vara tydligare placerad vid högersväng. Men sammantaget tyckte inspektören att det såg fint ut. Skönt att vara klar.

Nu har jag en väst för övningskörning som jag inte behöver längre. Om ngn vill ha den så är det bara att droppa ett PM.

Grattis o kul att så många verkar klara sig här även om nu inte hela mc-sverige håller till här:tummenupp
 
Lågfart ja. Han fick motorstopp ett par gånger på krypet. Tror att hab rev lite konor på serpentinen. Privatist. Men han hade helt ny o fin hoj. Gissar att det sved lite.

Trist men dumt o komma dit o kugga på en sån grej även om det kan ha varit nervositet inblandat.
 
Nu börjar alla bli så där lagom uppspelta och nervösa inför sina uppkörningarna :jisses

Alla tar en valium en timme innan, så går allt luuuugnt och fiiiint! :hihi
 
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbana 1; den utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

I trafikdelen fick jag köra till Jakan och in i ett bostadsområde, sedan ut på E18 mot Kallhäll, körde en bit på en 50-väg där och vände. Sedan tillbaks på E18 mot Barkarby och IKEA och tillbaks till vägverket.

Ett väldigt störande moment var intercom-systemet som både tjöt, brusade och leverade förarprövarens röst i en låg ljudnivå.

Känns nästan lite tomt nu när allt är klart. Har laddat, förberett mig och sett fram mot detta datum sedan slutet av januari.
 
Last edited:
ÄNTLIGEN! Klarade uppkörningen ute i Barkarby idag utan några som helst problem. Så skönt!

Började med att kolla lagren, körde lågfartbanan utan dubbelkonor med stopp. Högfartsdelen med undanmanöver till höger. Bromsningarna i 70 och 90 gick utan problem.

Stort grattis! :tummenupp
Menar du att du körde lågfart 1 (serpentin) eller 2 (med stoppen)?

Blir en sväng på Hornet ikväll antar jag? ;)
 
Stort grattis! :tummenupp
Menar du att du körde lågfart 1 (serpentin) eller 2 (med stoppen)?

Blir en sväng på Hornet ikväll antar jag? ;)

Tackar! Körde lågfart 1. Kommer nog att åka ut en sväng ikväll, måste dock jobba ikapp lite här på jobbet först!
 
hur är det med att stanna och åka iväg utan att sätta ner fötterna? har övat det lite på körskolan men kommer en sådan övning med på uppkörningen?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top