Körkort 2008

Min skola sa också att man kan gå ner på 1an och ta det rätt lugnt i den där svängen..
 
Precis, man ska ju bara rulla igenom den svängen, sakta och lugnt. Dock inte "krypkörningssakta" kanske.
 
Tempo ska hålla så långt som möjligt upp i banan.
Ber mina elever köra framhjulet emot första linjen & sedan emot den andra linjen, för att ta del av hela rutan. Sedan få blicken långt fram i banans början & dra upp i 50 så fort som möjligt för att kunna planera inbromsningen i 50.

Du nämde ej vilken skola?


De va så jag lärde mig med , att utnytja så mkt av rutan som möjligt ..

Skolan ligger ej i göteborg o inte heller där jag gjorde uppkörning , jag har flyttat från göteborg.

Precis, man ska ju bara rulla igenom den svängen, sakta och lugnt. Dock inte "krypkörningssakta" kanske.


Ne exakt , de tyckte jag med , men men man vet ju inte hur olika dom är dom här nissarna som ska godkänna kortet , jag menar en annan kanske hade tyckt att de va perfekt . men jag ska testa o se om jag möjligtvis kan få mer fart i svängen , Har uppkörning den 14.e augusti igen , då får jag se till o va lite mer Vale...Rossi:yoparty :yoparty
 
Last edited:
Ta svängen på 2:an o ha lite fart i vändningen. Mycket enklare att bara växla upp 1 gång o sen koncentrera sig på fart, koner och inbromsning. Testade med 1:an i vändningen men det va kasst.
 
Tjena !

Jo klart man ska ha fart igenom , de va inte så att jag stannade , eller krypkörde igenom vändningen , Men ärligt , Hur hög fart kan man ha egentligen ? de e ju skit trångt där , de viktigaste tycker jag är att dom ser så man har koll på läget , inte hur fort man gör en vändning . för jag lyckades få upp farten innan inbromsningen.

Jag fick lära mig att ta vändningen på tvåan och luta innåt ordentligt för att kunna hålla rätt bra fart. Funkade allra bäst när jag blev lite småarg :)
 
Tänkte lägga fram en idé här som lät väldigt bra när jag själv satt o tänkte på den :D
Vad säger alla med mellankort om att fixa en egen hojträff?!?
Jag tänker t ex bulten? Skulle va hur kul som helst att träffa andra med mellankort och umgås me folk som också gillar hoj i sin egen ålder!

Därför ville jag kolla om intresset fanns??
Jag lägger upp en ny tråd på samåkningar där alla som är intresserade kan gå för o snackaihop nått!! :yoparty

Hörs där!!!
 
Klara mitt kort igår kl15 på tullinge, fick chaba som inspektör,, as trevlig kille... Nu jävlar ska det ut och åkas kan jag låva ;)
 
Ta svängen på 2:an o ha lite fart i vändningen. Mycket enklare att bara växla upp 1 gång o sen koncentrera sig på fart, koner och inbromsning. Testade med 1:an i vändningen men det va kasst.


Jag fick lära mig att växla ner till 1.an .. Men skit bra tips , har inte ens tänkt på de att testa med 2.an , ska testa nästa gång o se hur de går :yoparty :yoparty

Klara mitt kort igår kl15 på tullinge, fick chaba som inspektör,, as trevlig kille... Nu jävlar ska det ut och åkas kan jag låva ;)


GRATTIS !!!:hoppa

Nu får du åka ut o ha skoj :hojbusa :hojcbr :hojraket
 
Last edited:
Min lärare sa åt mig att lägga i 1:an, men 2:an låter ju fan så mycket smidigare? Fick aldrig nå riktig flyt i det där! :va
 
Imorse kl 09.00 på barkarby klarade jag det! :) Började med att åka med hojen till jobbet, perfekt! :tummenupp
Slippa SL är värt mycket!
 
Min körskolelärare sa att det gick bra med antingen 1:an eller 2:ans växel, allt handlar ju om att bromsa sent (sista konan). ha driv igenom vändningen samtidigt som man vänt på huvudet och tittar upp mot konbanan) och gasar upp i fart igen snabbt efteråt.

Det provförättaren tittar på är att det ser kontrollerat ut och att du litar på cykeln, dvs lutar ner den lite i svängen (jämfört med lågfarten där du har cykeln mer upprätt).

Bara nöta högfartsbanan mera så ska du se att du klarar den nästa gång oavsett om du väljer 1:an eller 2:ans växel.

//Mvh Joakim.J
 
WEEI, jag klarade det i torsdags! Har inte suttit på en mc sen jag klev av min 125a för 1½år sedan. Men övade en timme innan uppkörningen i torsdags, och jag klarade det :D 100mil redan!
 
mina lärare (second opinions are good) har inte anmärkt på att det ska vara nån speciell växel i , går det i lagom hastighet så att vändningen kan göras kontrollerat så kvittar det väl.

jag har försökt provocera fram en reaktion ett par gånger genom att köra lite snabbare och senare krypköra igenom vändningen..
de har inte sagt så mycket om det mer än
"hitta rätt hastighet för manövern du ska göra"


att säga åt nån att den ska ha en viss växel i vid en viss situation blir ju lite fel, eftersom det är vanligt att folk tar lappen på stånka eller liknande och sen går ut och kör själva med helt annan typ av hoj..
så har personen då ett för hojen felaktigt beteende inlärt, vilket är dumt..
 
Höghastighetsvändningen sker i valfri hastighet. Jag gjorde den i c:a 10km/h, dvs på 1an. Andra kanske gör den i 15-20 och ligger säkerligen då på 2an. Har inte sett någon som sagt sig bli kuggad pga att de höll för låg fart där och tvekar på att det finns.

Ang jocke-js inlägg ... Bromsa vid sista konan, what? Det är inget bromsprov detta. Jag lärde mig att börja släppa på gasen och motorbromsa efter 3dje (av 5) konan och gjorde även så på uppkörningen och det gick så fint så, både första gången då jag misslyckades med att ta kortet och andra gången då jag lyckades.
 
Jag släpper gasen och bromsar strax innan sista konan innan vändningen.
Kör vändningen på 2:ans växel, tar ut rätt mycket så ja kommer tight runt konan. Sen försöker jag få upp farten som fort som möjligt och i med 3:an.

Har kört banan endast vid ett tillfälle, verkar på körskoleläraren som om jag inte behöver köra den mera :)
Vill minnas att jag kom runt högfarts banan på 19sek när jag hade rätt bra tempo.
21 sek har jag för mig han sa va normalt vad man brukar köra.

Lågfarts banorna är jag mer orolig för, jag kommer ju runt dom båda men om jag tabbar mig så gör jag nog det där.
Tycker inte om styret på körskolans hojj, får ont i ena handleden ganska fort (pga gammal skada).

Snart dags för uppkörning, börjar bli lite nervöst.
Har fått väntat så jäkla länge från ja klara teorin tills jag nu får köra så en del saker börjar jag bli tveksam på. Kanske dags att öppna böckerna en sista vända innan det är dags.
 
uppkörning på torsdag. Har samma problem, krypkörningen. Om det är något jag tabbar mig på så är det den. Har svårt att köra den snyggt, blir hackigt som fan för att hålla balansen. Sen hjälper det inte heller att jag har två frakturer i min högerhand just nu som vägrar läka och som gör S**t ont när jag spänner handen. JAJa, hoppas på det bästa.
 
uppkörning på torsdag. Har samma problem, krypkörningen. Om det är något jag tabbar mig på så är det den. Har svårt att köra den snyggt, blir hackigt som fan för att hålla balansen. Sen hjälper det inte heller att jag har två frakturer i min högerhand just nu som vägrar läka och som gör S**t ont när jag spänner handen. JAJa, hoppas på det bästa.

lycka till grabbar... Rätt sjyst förstahoj du ligger inne med tvoben :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top