Körkort 2008

Grattis dan_the_man. Jag har också upplevt detta flera gånger då farsan varit på uppkörning tre gånger och kuggat i Göteborg. Då hade instruktören sagt till farsan att han var bäst på manöverbanorna på uppkörningen, men han kuggade på grund av spårval i skymda kurvor.

Han körde enligt boken, dvs vid högerkurvor placering nära mitten och sen skärm man kurvan och kör så rakt genom den som möjligt. Den här placeringen skall ge bästa synsträcka.

Vid skymda vänstersvängar så placerades han längst till höger och skar kurvan. Precis som det står i teoriboken. Han blev kuggad pga det, den placeringen skall tydligen vara käpprätt åt helvete fel - kan någon förklara till mig varför den finns i boken då? Synd nog hade vi inte med oss teoriboken, men hade vi haft den och visat den för honom så hade vi iallafall kunnat bevisa att det står i teoriboken.

Och då är farsan kung i trafiken, det kan jag lova er. Han fräschar upp kunskaperna varje år med teoriprovet så det är inte konstigt.

Nä, Göteborg suger för privatister iallafall, jag ska inte ens försöka i Göteborg nu. Ska upp till Halstahammar på en 3 dagars körkortsintensiv med 11 körlektioner och kör upp på den tredje dagen i Västerås. Lite pirrigt men jag hoppas det går vägen.

Tog ut ZX7:an och snurrade runt lite utanför huset och gjorde garagevändningar, krypkörde. Efter 30-40 min fick man tillbaks lite av känslan man hade förra året, det börjar ta sig igen. Ska lägga upp lite koner överimorgon och öva på den svåra lågfartsbanan. Manöverbanan ska sitta, och det med min ZX7R innan jag åker iväg till Halstahammar. Vill vara väl förberedd innan man åker upp!

Så jag hoppas ni håller tummarna för mig om 2 månader (säger inte exakt vilket datum) :)

Förresten, vilken industriområde tränade du på Dan_the_man?

Är det någon som har kört upp i Västerås? Synpunkter?

Tack =)
Aröds industriområde. A jag bojkottar gbg hehe... det e ju inga dåliga pengar man får punga ut med för en uppkörning heller... hellre åka till en stad med mer rättvisa provanrättare..
Lycka till!
 
Passar på att göra mitt första inlägg i denna tråden.

Efter fyra långa månader tog jag iaf mitt A-kort i veckan! Så himla gött. Tog det på första försöket ute på Flatåkern, Gbg. Trodde som många andra att gubbarna på Vägverket skulle vara stenhårda men dem var riktigt schysta. Privatisterna klarade sig bra också. Men man ska nog tänka efter innan man bestämmer sig för vilken hoj man ska köra upp på som privatist.
 
Fixade den efterlängtade A-bokstaven på körkortet den 3 juni i Borlänge. :tummenupp :)
Sååå härligt!! Har kört ca 15-20 mil/dag och det är ren njutning. Till er som har uppkörningen kvar vill jag bara säga, nöt på med konbanorna, det är värt besväret att kunna dom bra när nerverna börjar spela sitt spel på uppköningen.
Jag körde upp som ensam privatist tillsammans med 3 st körskoleelever och tyckte inte att jag blev tuffare behandlad än dem. Men 75 % av uppkörningen handlar om att klara konbanorna iaf om man har haft B-kort några år så man kan trafik och förstår farorna i den.

Lycka till till er som håller på!

Hoj hoj
 
Jättegrattis till alla er som klarat kortet, och till er som tragglar - ge inte upp, känslan när man får åka när man själv vill är oslagbar.

/J - tog kortet 080526
 
Det enda jag är osäker är lågfartsdelen ohhh tänker hur jag inte ska tippa när jag utför svängen ...
 
Det enda jag är osäker är lågfartsdelen ohhh tänker hur jag inte ska tippa när jag utför svängen ...

Att ge tips på hur du ska utföra manöverbanan är ju helt omöjligt nästan, per internet iallafall!

Öva. Det finns folk som kör manöverbanan på helt olika sätt, beror på hur du känner dig komfortabel och hur du gör bäst. Manöverbanan är något fullständigt individuellt ifall du frågar mig. Så öva... att fråga hur du ska göra fungerar inte lika bra :)
 
Det enda jag är osäker är lågfartsdelen ohhh tänker hur jag inte ska tippa när jag utför svängen ...

Planera inför vändingen... försök komma in tajt efter den 3:e konan och ta ut svängen ordentligt, så kommer du inte behöva luta hur mkt som helst:tummenupp
Och när du lutar, håll stadig blick mot ditt mål (långt över axeln) och tänk på att luta ut med den andra axeln åt motsatt håll och känn efter så att du har balans.
Sitt avslappnad....luta dig aldrig framåt i krypkörningen.... blir bara svårare.... varva mkt med gasen och slira på kopplingen (du behöver egentligen aldrig dra in kopplingen helt, om du inte behöver sänka farten).

Öva öva öva:)
 
Han körde enligt boken, dvs vid högerkurvor placering nära mitten och sen skär man kurvan och kör så rakt genom den som möjligt. Den här placeringen skall ge bästa synsträcka.
Vid skymda vänstersvängar så placerades han längst till höger och skar kurvan. Precis som det står i teoriboken. Han blev kuggad pga det, den placeringen skall tydligen vara käpprätt åt helvete fel - kan någon förklara till mig varför den finns i boken då? Synd nog hade vi inte med oss teoriboken, men hade vi haft den och visat den för honom så hade vi iallafall kunnat bevisa att det står i teoriboken.QUOTE]


Gjorde han så i alla kurvor? I så fall var det fel. Man skär bara kurvorna där man måste för att vägen svänger mycket. Annars ligger du i mitten av körfältet. Är ingen ide att överdriva, finns det behov så skär du annars inte.
 
Han körde enligt boken, dvs vid högerkurvor placering nära mitten och sen skär man kurvan och kör så rakt genom den som möjligt. Den här placeringen skall ge bästa synsträcka.
Vid skymda vänstersvängar så placerades han längst till höger och skar kurvan. Precis som det står i teoriboken. Han blev kuggad pga det, den placeringen skall tydligen vara käpprätt åt helvete fel - kan någon förklara till mig varför den finns i boken då? Synd nog hade vi inte med oss teoriboken, men hade vi haft den och visat den för honom så hade vi iallafall kunnat bevisa att det står i teoriboken.QUOTE]


Gjorde han så i alla kurvor? I så fall var det fel. Man skär bara kurvorna där man måste för att vägen svänger mycket. Annars ligger du i mitten av körfältet. Är ingen ide att överdriva, finns det behov så skär du annars inte.

Detta utförs endast vid dolda kurvor, och det var det han gjorde.

8 meter på bredden också..

Frågat VV?

Står inget på skisserna så jag undrar.
 
Last edited:
Frågat VV?

Står inget på skisserna så jag undrar.

Står på sidan 70 i denna tråd då jag frågade samma sak om bredden.
tror det var någon som hade kört upp nyligt och då var det begränsat till 8m
+ att det står angiven bredd längst till vänster på konbanans ritning.
 
Nån som vet lämpligt ställe att ställa upp konor för manöver träning runt haninge trakten eller söder om stockholm iallafall
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top