Körkort 2008

Hmm, för mig är det tvärtom med konbana å trafik..

Körde första lektionen i trafiken, flöt på hyssat..

Körde min andra lektion idag, trafiken klockrent!!!
Sen var det krypkörningskonbana, inte skitlätt nånstans, men det var jäkligt kul.

Någon som kan ge något bra tips på krypkörningen förutom att fokusera långt bort?

Min lärare verkar inte vilja mjölka mig alls på lektioner, utan han verkar vilja att jag tar kortet på kortast möjlig tid bara..

Vissa körskolor (läs: bra körskolor) ser till statistiken att de lyckas få ut körkort till så många som möjligt på kortast tid. Mer info än det behövs väl inte när man ska välja trafikskola? :)
 
Hmm, för mig är det tvärtom med konbana å trafik..

Körde första lektionen i trafiken, flöt på hyssat..

Körde min andra lektion idag, trafiken klockrent!!!
Sen var det krypkörningskonbana, inte skitlätt nånstans, men det var jäkligt kul.

Någon som kan ge något bra tips på krypkörningen förutom att fokusera långt bort?

Min lärare verkar inte vilja mjölka mig alls på lektioner, utan han verkar vilja att jag tar kortet på kortast möjlig tid bara..

Med tanke på hur mycket jag kört borde jag ha massor av tips(eller inte) ;)

Några jag fått av min lärare:

- Vid 360* svängen, ta ut gumpen lite på motsatt sida som en motvikt mot om hojen lutar lite(luta inte hojen för mycket!).
- Mellan de 2 sista konerna ta ut kurvan så mycket du kan inför svängen, börja sväng inåt när du är jämsides med sista konen.
-Antar att du redan tittar dit du vill svänga... alltså huvudet ska inte titta rakt fram utan 30-50* längre "inåt i svängen"

I själva slalomen har jag inte fått så många tips... kanske någon annan har några bra.
 
Fick träna på att bromsa 90 km/h ner till 0 km/h idag. Fan, vad olätt det var! Krypkörning, konbana och stadstrafik har jag inga problem alls med. Men denna bromsning... Känns som att jag måste träna en hel del på det.
Bara jag som har fått testa att bromsa ned från 110km/h:näsblod
värkar bli regn på onsdag:huvet
 
Vissa körskolor (läs: bra körskolor) ser till statistiken att de lyckas få ut körkort till så många som möjligt på kortast tid. Mer info än det behövs väl inte när man ska välja trafikskola? :)

Jo, det skulle jag kunna tänka mig att man kan kolla på. Någon aning om vart man skulle kunna hitta sådan statestik?
 
Tjena!

Ny här och ska göra uppkörningen den 27/5.

Lite frågor dyker fort upp och tänkte kolla ifall nu har koll på dessa.

Hur ser upplägget ut för uppkörningen? Vad jag förstått så är man långt ifrån ensam, men gör man sitt prov klart och sen går körledaren vidare till nästa eller kör alla ett moment och sen vidare till nästa moment eller?

Hur lång tid tar en uppkörning ungefär? Man har ju ett jobb att sköta också ;)

Hur lång tid tar de olika momenten? Ungefär..

Hoppas det går bra att besvara dessa!
 
Tjena!

Ny här och ska göra uppkörningen den 27/5.

Lite frågor dyker fort upp och tänkte kolla ifall nu har koll på dessa.
Man brukar vara i en grupp på 4 pers. Man gör konbanorna och bromsning i tur och ordning, när alla är klara med det så är det dags för körning itrafik, för dom som klarade manöverbanorna och bromstestet, vill säga.

Mina uppkörningar (A1 och A-beg.) tog båda ca 4 timmar, ca 5-10 min på manöverbanorna och ca 40 min trafik och väntetid! men tro mig, tiden springer iväg på en uppkörning (utom när man är ute och kör i trafiken:gnissla ).

Lycka till:tummenupp
 
NU JÄVLAR! Nu har det lossnat :yoparty

Efter lite goa tips (både här och från trafikläraren) så börjar jag lyckas med krypkörningen :)
Verkar som att så länge man kör JÄVLIGT sakta (faktiskt lättare då) och absolut INTE lutar nånting alls så går det skitbra! Sen är det bara att lira koppling!

Högfarten går hur bra som helst och bromsproven gjorde jag en gång sen tyckte läraren att det var meningslöst :D Det gick för bra för att övas på sa han.

En ynka lektion kvar nu innan uppkörning på fredag :gnissla men det ska nog fan gå vägen.
 
Nån som kört upp i Örebro? Manöverprovet och körningen i trafik utgår visst från olika ställen. Undrar hur det går till vid förflyttningen mellan de olika platserna. Kan bli bökigt eftersom jag ska köra upp på min egna och transporterar dit den på släp.
 
Man brukar vara i en grupp på 4 pers. Man gör konbanorna och bromsning i tur och ordning, när alla är klara med det så är det dags för körning itrafik, för dom som klarade manöverbanorna och bromstestet, vill säga.

Mina uppkörningar (A1 och A-beg.) tog båda ca 4 timmar, ca 5-10 min på manöverbanorna och ca 40 min trafik och väntetid! men tro mig, tiden springer iväg på en uppkörning (utom när man är ute och kör i trafiken:gnissla ).

Lycka till:tummenupp

Från och med i år är det ändrade rutiner för uppkörning. Man kör upp en och en. Så en uppkörning tar nu inte mer än 1 timme.
Man börjar med att skriva på ett papper (som förhoppningsvis 1 timme senare blir ditt tillfälliga körkort). Efter det är det säkerhetskontroll och oftast bara en liten del av den. Jag fick kolla bromsarna.
Efter det krypkörning. Vidare till höghastighetsbanan och efter det bromsning från 70 och 90 km/h.
Sen rullar man ut i trafiken och kör. Tror vi körde 25 min ungefär.
VV kontrollanten vet givetvis att man är nervös så på manöver banorna behöver inte allt se helt perfekt ut. Gör man någon tabbe får man ett nytt försök. Jag bromsade lite för lite vid den första 70 bromsningen men det var ju bara att ta i lite mer vid nästa.

Lycka till alla som kämpar med kortet! Vi verkar bli många nya åkare i år, hoppas vi ses där ute på vägarna! :)
 
Nån som kört upp i Örebro? Manöverprovet och körningen i trafik utgår visst från olika ställen. Undrar hur det går till vid förflyttningen mellan de olika platserna. Kan bli bökigt eftersom jag ska köra upp på min egna och transporterar dit den på släp.

Har de inte ändrat på nåt sen jag körde upp (o kugga hehe) så börjar ni vid Örebro Motorstadion med manöverproven.. En person får starta trafikkörningen därifrån efter att alla har kört manöverproven.. Resten åker sen vidare till Vägverket och väntar, där de sen får starta trafikkörningen.
 
Last edited:
Nja stämmer inte riktigt, inte på min uppkörning iaf, började kl 08.00 var klar 11.20.


Edit: Kortade ner citat.

Jaha, då kanske dom har lite olika rutiner ute i landet ändå. Bra att du kommer med dina erfarneheter så jag ljuger ihop nått som bara gäller Barkarby. :)
Men hade besiktningsmannen flera samtidigt eller körde du själv?
Vart körde du upp?
 
Vad var det som du råkuggade på? (om man får fråga)

Krypkörningen, han var snäll ändå och lät mig prova 3 ggr..men ändå 3 fötter i marken och han sa att det gick i för snabb fart.

Kom aldrig längre än så. Så total tid spenderad på uppkörningen den dagen nån timme bara..
 
Förrättaren ska kunna gå brevid dig när du krypkör.. Det är ett bra riktmärke om hur "sakta/fort" du ska köra... På det igen bara !
 
Jo den biten viste jag om, men knappt ens övat på att krypköra. Provade som privat uppkörningen den gången, blir som som sagt in i skolan ist.

Sidenot* lite kul o se uppköraren småspringandes bredvid mig enligt övriga som inväntade mig*
 
Jag kommer köra upp på en Bandit 1250SA. ABS bromsar på den så det känns nästan lite fuskigt. Men det är ett moment mindre man behöver oroa sig över då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top