Körkort 2008

Vilket gäller?

Båda lågfarts gäller, men gäller båda högfartsdelarna eller har de tagit bort ena? fan ni förvirrar ju en.
 
va tycker ni om en Suzuki GS 500 -80 års modell som övningkörsningshoj? Skall ha den i en månad och träna manöverbanan. Är den tillräcklig "tung" för att få in känslan lr va tycker ni.
 
Vilket gäller?

Båda lågfarts gäller, men gäller båda högfartsdelarna eller har de tagit bort ena? fan ni förvirrar ju en.

Dom ahr som sagt tagit bort högfartsbanan med hindret i slalomkonerna..

Dan the man i en körkortstråd.... :va tills jag såg när du joina. Du vet att du har samma namn som allas vår kungen av bulten? Han som går på vatten, han som klyver ett hav, han som kör bombrepor på bulten...

Asså jag förstår inte vem det e alla snackar om hehe.... Jag har använt det nicket i 4 år eller nåt...:confused:
 
Last edited:
Ingen som vet vilka vägar de tar när man kör upp i barkarby? för andra gången
 
Ja, eftersom jag har väldigt svårt att uttrycka mig i skriflig form har jag levt ett mycket tungt liv.
Eftersom du verkar vara väldigt ung, så slapp du göra det gamla teoriprovet. Alltså det prov där 1,2,3 eller fyra alternativ kunde vara rätt. Frågorna i det gamla provet innehöll frågor som var direkt hämtade från pärmarna på trafikskolan. M.a.o lätt att plugga till.

Både högskoleprovet och teoriprovet är båda prov och kan därför jämföras i svårighetsgrad.

Om du inte förstår det jag skrivit nu (ja, jag har ju så svårt att uttrycka mig i text), så kan du PM:a mig för att få detta inlägg i talbandsform. Eller så kanske du kan be någon förälder läsa detta för dig.

Nu ursäktar jag mig samtidigt som jag känner att jag blir tvungen att lägga in ett ord i denna debatt.

Jag reagerade kraftigt på påståendet: "Både högskoleprovet och teoriprovet är båda prov och kan därför jämföras i svårighetsgrad".
Låt oss först inte gå in så djupt på just vad dessa prov innebär, utan snarare generellt säga att intelligens är ett nyanserat begrepp.
Det finns teorier som utgår från att människor har olika begåvningsfaktorer, exempelvis: språklig förståelse, språklig rörlighet, numerisk förmåga, spatial förmåga, minne, preceptuell förmåga och logisk förmåga (Thurstone).

Minnet är ett exempel på en förmåga som kan hjälpa en gott vid provet på vägverket, eftersom att ämnet som behandlas är tydligt begränsat och i stort sett baseras på ett fåtal böcker. En språklig förståelse och språklig rörlighet är också väldigt fördelaktigt för att kunna tolka de ibland kluriga formuleringarna.
Provet har som syfte att se till så att en förare av ett fordon skall vara kunnig och förstå varför reglerna finns, så att de i möjligaste mån efterlevs.

Högskoleprovet däremot, har ett helt annat syfte. Här ställs inte frågor som man med minnets hjälp kan läsas in över ett par veckor.
Den numeriska och den logiska förmågan har stor betydelse. Liksom på vägverkets prov så är den språkliga förståelsen och rörligheten också viktig, troligen egentligen mer här än hos vägverket.
En god perceptuell snabbhet är nog också en förutsättning, t.ex. vid snabba blickar på kartor, diagram och tabeller.

Kort och gott så önskar högskoleprovet värdera generell kompetens, medan vägverket skall kontrollera ett ytterst begränsat område: trafikduglighet.
Mycket mer kan räknas upp, och många är säkert redan nu trötta på detta inlägg - men jag vill bara göra ett tydligt inlägg om att skillnaden mellan prov är enorm och i grund och botten handlar om till vilket syfte och vad proven skapats för (och framförallt skickligheten hos de som skapat proven)!
 
Har uppkörningen kvar, blir av i mitten av maj men trots det var jag faktiskt ute å fuskkörde min Fz6a idag :P Så jävla gott.

Svar på din fråga gällande teoriprov.

Om du kan så ska du göra mcfaserna.
Det är i princip samma som till bil men det kommer även mc-relaterade frågor. Som typ vad som utmärker att packboxarna i dämparna är slut osv.

mm btw hur fan märker man att packboxarna är slut, börjar spricka eller läcka olja typ eller?
 
Har precis börjat med övningskörningen och är sjukt nöjd =). Två stycken 3 timmars pass och jag känner mig sjukt mycket bättre på att krypköra =), från motorstopp mellan varje kon till att klarar båda banorna utan att ens sätta ner fötterna!
 
Skriver teoriprovet på fredag. Nån som vet hur lång kötiden är för uppkörningen för tillfället här i Stockholm? Ni som nyligen klarade teoriprovet kanske har nån susning? :)
 
Ingen som vet vilka vägar de tar när man kör upp i barkarby? för andra gången

Inte direkt färdväg men informationen jag fick idag av min lärare är att man har gått ifrån grupptider till att ha en person per uppkörningstid. Jag skall köra upp 8.15 på onsdag i Barkarby och om jag inte minns fel kör även du upp på onsdag.

Detta gör att man inte hinner att kolla på landsvägskörningen på samma sätt som ex Tullinge (Slingerbulten passerar utanför).

Troligt scenario är att du kommer att göra
Säkerhetskontroll
Lågfartsdelen
"Högfartsdelen"
Bromsproven från 50, 70 och 90

sen tar det "lång" tid att komma iväg från området som ligger väldigt bortom allt vilket gör att du troligen inte hinner mer än att köra på motorvägen, accelerera och kolla den typen av körning förrän ni måste tillbaka och då blir det körning i villaområden med fokus på bromsberedskap, högerregel och vakenhet för potentiella trafikfarliga situationer. "Överdriv" huvudrörelser när du skall kolla korsningar etc..

Vet inte om det blir så men den informationen fick jag med mig från sista lektionen.
 
Hej
Kul att se att det fler en mig som skall ta kort nu vår. Själv har jag inhandlat en gsx 750 -84 och fixat all utrustning samt en tid för teori provet (7 Maj). Men jag har en fråga som jg har gått och funderat på. Min hoj är ju lite gammal och skabbig men nybesktad. Saken är den att jag har en packbox till den främre stötdämparen som läcker lite. Om jag kör med den till uppkörningen och gör säkerhetskontrollen skall jag då påpeka min läckande packbox ? Kommer jg då få fullfölja uppkörningen eller tror ni att vv kontrollant kommer att säga att körningen blir för farlig för att det kan läcka olja på frambromsen ?
 
Hej
Kul att se att det fler en mig som skall ta kort nu vår. Själv har jag inhandlat en gsx 750 -84 och fixat all utrustning samt en tid för teori provet (7 Maj). Men jag har en fråga som jg har gått och funderat på. Min hoj är ju lite gammal och skabbig men nybesktad. Saken är den att jag har en packbox till den främre stötdämparen som läcker lite. Om jag kör med den till uppkörningen och gör säkerhetskontrollen skall jag då påpeka min läckande packbox ? Kommer jg då få fullfölja uppkörningen eller tror ni att vv kontrollant kommer att säga att körningen blir för farlig för att det kan läcka olja på frambromsen ?

Den där packboxen bör du fixa innan uppkörningen. Utan bromsar är du tot, död, rökt, ett streck i statistiken, blötfläck på asfalten, dead etc etc. Bara att fixa.

Glöm inte att 90% av all bromsverkan sitter i frambromsen.
 
Antar att jag får ta mig en titt på det där med packboxen. Får kolla lite på nätet om hur krångligt det är att byta. Någon som har tips på site med mek tips ? Har ingen egen instruktionsbok.
 
På gång nu i alla fall. Skrev teorin idag, 61 p rätt, så det kändes bra, sedan åkte jag från jönköping till göteborg för att hämta min nyinköpta Honda VFR -99. det kändes ännu bättre. nu står hon i garaget och bara väntar på nästa get together med Vägverket. Det är typ sommar ute, och livet i princip leker!
 
Om en timma ska jag sätta mig i bilen och åka upp till klarabergsviadukten och göra mitt första teoriprov på A kortet :) Har inte hunnit plugga speciellt mycket pågrund av jobb men hoppas på att det sitter kvar lite från B kortet och alla timmar bakom ratten.

Önska mig lycka till
 
Jag är så jäkla nervös inför uppkörningen den 30:e. Det är liksom snart! Känner att jag kört för lite (endast på skola). Undrar över höghastighetsbanan, jag har vält koner några gånger på den vid träning. Risken att jag gör ett misstag nu när jag har pressen på sig och alla står och glor känns ju ganska överhängade. Låt säga att man välter en konjävel, blir man kuggad på direkten? Eller får man fortsätta och bli bedömd helhetsmässigt ändå?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top