Körkort 2008

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Teorin avklarad förra veckan, första lektionen idag....skön o euforisk känsla överlag som sig bör, men hojen var inte alls som jag tänkt mig, kändes som min gigatiska firmabil var lättare att köra efteråt *s

Kör på Forsbergs trafikskola i GBG, Roger är GRYMT BRA som lärare...men hojen kom jag inte alls överens med (kawasaki Z-750) rycken när man släpper gasen o över ökar gaspådrag påminner om de äldsta spårvagnarna *haha
Har bara kört Moppe, Cross o 125:a förut...är sporthojarna såna överlag?

Han pratade dock om att de flesta tar 20-25 dubbellektioner (715k st) dvs 28600-35750 för bara körningen på trafikskola.....så nu börjar jag känna att jag bör vänta o köra privat nåt annat år....faaan vilka ilandsproblem man får ibland *haha

Skall köra där i veckan! Tog mitt B-körkort där för många år sen. Men några 20-25 dubbellektioner hoppas jag verkligen slippa. Vart fick du köra? Frihamnen till att börja med?
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Körde på "Kul på hjul" vid Redbergsplatsen

www.mckorkort.se

Ok, de o Forsbergs fick väldigt bra kritik har jag sett...funderade på dem först men Forsbergs låg bra till, nära jobbet.

Skall köra där i veckan! Tog mitt B-körkort där för många år sen. Men några 20-25 dubbellektioner hoppas jag verkligen slippa. Vart fick du köra? Frihamnen till att börja med?

Jag ville ut i trafiken o fick köra efter honom upp till ramberget sen runt Lundby en sväng - Tollered o tillbaks...höll upp o var jättekul :yoparty förutom då att jag inte alls gillade hojen pga dess intressanta ticks *s

Får ta mig en rejäl funderare tills imorrn :huvet på om jag skall köpa en hoj i sommar o leta upp nån o övningsköra med...:va
 
Last edited:

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Ok, de o Forsbergs fick väldigt bra kritik har jag sett...funderade på dem först men Forsbergs låg bra till, nära jobbet.



Jag ville ut i trafiken o fick köra efter honom upp till ramberget sen runt Lundby en sväng - Tollered o tillbaks...höll upp o var jättekul :yoparty förutom då att jag inte alls gillade hojen pga dess intressanta ticks *s

Får ta mig en rejäl funderare tills imorrn :huvet på om jag skall köpa en hoj i sommar o leta upp nån o övningsköra med...:va

Ok, körde du enkel- eller dubbellektion?

Förstår att du tvivlar om det skall ta så många lektioner. Tror allt du borde klara det på mindre om du har B-körkort sen innan och kört 2-hjul innan. Men vem vet, Kanske står jag och tvivlar senare i veckan ;)
Forsbergs är ju bra så tror inte dom lurar dig på lektioner iaf...

Vad var det för banavgift du prata om i tidigare inlägg? Köra bana redan?
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Körde min första dubbel lektion idag hos guld hedens trafikskola. Gick bättre än vad jag hade väntat mig. Krypkörning, och hantering av själva hojen var inga problem, körde lite slalom mellan konerna o.s.v. Själv ville jag köra i trafiken , men lärarn tyckte vi väntar till nästa lektion. (aldrig suttit på en hoj innan, och kört moppe 2-3 ggr länge sedan).

Jävligt synd annars att man inte har någon att övningköra med, hade nog klarat mig då på 2-3 lektioner. Funderar på att köpa en gammal mc för runt 8 papp och köra själv i industriområde eller nått. Får hitta nån och dela mc med...

Men jag hade planerat att ta ett par dubbel lektioner i göteborg, och sedan åka ner till körkortexpress och köra deras superintensiv.

Är student, så försöker att minimera kostnaderna.


Jävligt kul annars idag, är mer ivrig att ta kortet nu än förut. Längar till nästa lektion :)
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Ok, körde du enkel- eller dubbellektion?

Förstår att du tvivlar om det skall ta så många lektioner. Tror allt du borde klara det på mindre om du har B-körkort sen innan och kört 2-hjul innan. Men vem vet, Kanske står jag och tvivlar senare i veckan ;)
Forsbergs är ju bra så tror inte dom lurar dig på lektioner iaf...

Vad var det för banavgift du prata om i tidigare inlägg? Köra bana redan?


Ja trafiken o dess risker sitter ju i sen 15 års daglig bilkörning.
Jag trodde faktiskt att det går fortare än så för de flesta, så det känns märkligt...å andra sidan så kan jag tänka mig att det blir rätt många lektioner bara för att mästra den typen av hoj vilken jag upplever som svårkörd...därför sitter jag o tvivlar p hur jag skall göra...spara pengarna o testa ett annat år då med egen mc som man väljer själv.....

De flesta körskolor är anslutna till ett förbund, de har hyrt en del av ett flygfält i där man kör bana (krypkörning, bromsning osv), avgiften är en engångssumma (500kr) som körskolan vidarebefodrar.
Tanken är att jag skall dit på onsdag & då måste jag ha bestämt mig då jag blir tvungen att slanta 500 spänn.

Men samtidigt är jag spänd på om hojen känns bättre nästa gång....

Hojta så fort du kört, skulle vara intressant o höra hur du upplever hojen!?

Körde min första dubbel lektion idag hos guld hedens trafikskola. Gick bättre än vad jag hade väntat mig. Krypkörning, och hantering av själva hojen var inga problem, körde lite slalom mellan konerna o.s.v. Själv ville jag köra i trafiken , men lärarn tyckte vi väntar till nästa lektion. (aldrig suttit på en hoj innan, och kört moppe 2-3 ggr länge sedan).

Jävligt synd annars att man inte har någon att övningköra med, hade nog klarat mig då på 2-3 lektioner. Funderar på att köpa en gammal mc för runt 8 papp och köra själv i industriområde eller nått. Får hitta nån och dela mc med...

Men jag hade planerat att ta ett par dubbel lektioner i göteborg, och sedan åka ner till körkortexpress och köra deras superintensiv.

Är student, så försöker att minimera kostnaderna.


Jävligt kul annars idag, är mer ivrig att ta kortet nu än förut. Längar till nästa lektion :)

Låter intressant dedär med att köpa en övningshoj, men men...då måste jag köpa ställ o grejer innan....hmmm
Var hade du tänkt köra då....farbror blå kikar väl runt lite överallt i stan när man minst behöver dem *s

Körde min första dubbel lektion idag hos guld hedens trafikskola. Gick bättre än vad jag hade väntat mig. Krypkörning, och hantering av själva hojen var inga problem, körde lite slalom mellan konerna o.s.v. Själv ville jag köra i trafiken , men lärarn tyckte vi väntar till nästa lektion. (aldrig suttit på en hoj innan, och kört moppe 2-3 ggr länge sedan).

Jävligt synd annars att man inte har någon att övningköra med, hade nog klarat mig då på 2-3 lektioner. Funderar på att köpa en gammal mc för runt 8 papp och köra själv i industriområde eller nått. Får hitta nån och dela mc med...

Men jag hade planerat att ta ett par dubbel lektioner i göteborg, och sedan åka ner till körkortexpress och köra deras superintensiv.

Är student, så försöker att minimera kostnaderna.


Jävligt kul annars idag, är mer ivrig att ta kortet nu än förut. Längar till nästa lektion :)

Detta såg ju intressant ut från körkortsexpress:
"
MC intensivkurs 3 dagar 6 900kr. Komplett med 8 st körlektioner, 1 st förberedande uppvärmningslektion inför uppkörningen, boende i elevlägenhet, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd, godkänt teoriprov och mycket körvana.
"

Eller
"
MC intensivkurs 7 dagar 10 550 kr. Komplett med 12 st körlektioner, teori, böcker, it-kod, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd och viss körvana.
"
 
Last edited:

Macckan

Övar på att köra effektivt
Gick med
22 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös
Ja trafiken o dess risker sitter ju i sen 15 års daglig bilkörning.
Jag trodde faktiskt att det går fortare än så för de flesta, så det känns märkligt...å andra sidan så kan jag tänka mig att det blir rätt många lektioner bara för att mästra den typen av hoj vilken jag upplever som svårkörd...därför sitter jag o tvivlar p hur jag skall göra...spara pengarna o testa ett annat år då med egen mc som man väljer själv.....

De flesta körskolor är anslutna till ett förbund, de har hyrt en del av ett flygfält i där man kör bana (krypkörning, bromsning osv), avgiften är en engångssumma (500kr) som körskolan vidarebefodrar.
Tanken är att jag skall dit på onsdag & då måste jag ha bestämt mig då jag blir tvungen att slanta 500 spänn.

Men samtidigt är jag spänd på om hojen känns bättre nästa gång....

Hojta så fort du kört, skulle vara intressant o höra hur du upplever hojen!?



Låter intressant dedär med att köpa en övningshoj, men men...då måste jag köpa ställ o grejer innan....hmmm
Var hade du tänkt köra då....farbror blå kikar väl runt lite överallt i stan när man minst behöver dem *s

OK!

Japp, jag återkommer när jag tagit min första lektion och känt lite på hojen lite senare i veckan.
 

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
På g...
Låter intressant dedär med att köpa en övningshoj, men men...då måste jag köpa ställ o grejer innan....hmmm
Var hade du tänkt köra då....farbror blå kikar väl runt lite överallt i stan när man minst behöver dem *s



Detta såg ju intressant ut från körkortsexpress:
"
MC intensivkurs 3 dagar 6 900kr. Komplett med 8 st körlektioner, 1 st förberedande uppvärmningslektion inför uppkörningen, boende i elevlägenhet, lån av säkerhetsutrustning, lån av mc till prov och t-shirt. Krav: giltigt körkortstillstånd, godkänt teoriprov och mycket körvana.
"

Tänkte träna på själva hanteringen av hojen, krypkörning, vändning, manöverproven o.s.v.Så själv behöver jag nog inte ett ställ, räcker med en hjälm :). Finns många tomma områden vid industriområden/parkering som jag tror sällan polisen kommer, man ser de knappt ens i vanliga fall. Men kommer nog inte riskera och köra i trafiken endo.

Angående körkortexpress så har de även en bra uppkörningsstatistik där 85 % (nått sånt) blir godkända på deras superintensiv.

Har själv bokat upp mig på deras superintensiv den 17 juni. (uppkörning 19 juni)

va tycker ni om den som övningshoj som man sedan kan sälja efter att man har fått kortet http://www.blocket.se/vi/14357813.htm?ca=15_s&last=1

kan t.o.m ha den på uppkörningen då den fyller alla krav för tung ?
 
Last edited:

Erik_HJ

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
KTM Duke -02
Imorgon ska man ut på årets första körlektion, hade 3st inbokade förra veckan men 2 sprack pga snö och kyla, 3e pga sjukdom. Uppkörning 23/4....satans vädergudar snodde en veckas körning, snabb som attan att boka fler pass varje vecka fram till Dagen =)
 

Pathfinder5555

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Meanie + KLR
Tänkte träna på själva hanteringen av hojen, krypkörning, vändning, manöverproven o.s.v.Så själv behöver jag nog inte ett ställ, räcker med en hjälm :). Finns många tomma områden vid industriområden/parkering som jag tror sällan polisen kommer, man ser de knappt ens i vanliga fall. Men kommer nog inte riskera och köra i trafiken endo.

Angående körkortexpress så har de även en bra uppkörningsstatistik där 85 % (nått sånt) blir godkända på deras superintensiv.

Har själv bokat upp mig på deras superintensiv den 17 juni. (uppkörning 19 juni)

va tycker ni om den som övningshoj som man sedan kan sälja efter att man har fått kortet http://www.blocket.se/vi/14357813.htm?ca=15_s&last=1

kan t.o.m ha den på uppkörningen då den fyller alla krav för tung ?

Där har du minsann hittat en klenod :yoparty
Du måste ju ha över 35 kw, vilket den har... så den är ju klockren på en uppkörning ...man lär ju skilja sig från mängden antar jag *s

Bra tips dedär stället...för min del som inte är student kostar det väl fläsk att ta mig dit med tåg antar jag......skall köra en dubbel på den jag är på nu så skall jag bestämma mig hur jag skall göra sen....kommer ändå inte ifrån den hojen jag kör nu...de verkar ju ha exakt samma..
Men ett jättebra tips =)
Återkommer även i frågan om mc köp om nån vecka....skall fundera på det.
Har ju faktiskt ett inhägnat område på jobbet hmmm
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Nån som har koll på det här med eco driving även för mc.. Läste på VV att dom skulle börja med det den 1 april.. Innebär det även på mc att man ska växla 2 pinnar direkt och motorbromsa eller??

Sen skulle även uppkörningssnubben kunna stanna en efter tex korsningar & fråga hur man tänkte.. Fast det vet man ju (förhoppningsvis) oftast:)

Ni som bokar tider trafikskolorna, börjar det med tjockt med tider eller finns det mycket ledigt??
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Är det många här som kör med övningsk. skylten på ryggen? Nån som vet vad polisen säger om man blir stoppad utan.. Böter bara eller??
 

MattisH

Körkortsaspirant
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Hässleholm
Hoj
Suzuki GSX 750 ES -84
Den måste jag ha tappat? :p

Jag vet inte hur man ska fästa den.. Tur att min handledare är polis :p
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Den måste jag ha tappat? :p

Jag vet inte hur man ska fästa den.. Tur att min handledare är polis :p

Jag tejpade fast en bilskyllt (övningskörning) på en reflexväst :tummenupp Som tur var behövde jag inte ha på mig den själv då farsan satt bak på 125an när vi övningskörde :tummenupp :) När jag ska övningsköra för A-begr. så tänkte jag bara skära ett snitt i varje ände av en skylt och dra den runt midjan med ett skärp :tummenupp
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
har uppkörning 2juni men det gör inget då nåt ännu bättre dyker upp nästa månad och måste man ha med sig papprena till körskolan när man ska övningsköra? teorin är klar
 

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Färingsö
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Sådärja!! Nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga eller rättare sagt givit upp för frestelsen. :rolleyes: Efter flera år av drömmar, två år av funderingar (ekonomi, garagebrist) och (minst) ett halvår med tvekan, tvivel och avgrundsdjupa grubblerier (krasher,skador,mm)... Skrivit in mig som körkortsaspirant på Dalens trafikskola. Första lektionen med Andreas är den 21/4 kl. 09.30!! :banana Med lite tur så har våren återvänt tills dess och de nya hojjarna anlänt: BMW F 650 GS. :tummenupp Tidigare MC-kunskap begränsar sig till två stycken "Prova på"-tillfällen och en provlektion förra våren så önska mig lycka till!!


Rätt val av skola! Dem är kanon på dalen fina hojar ! Men om man ska köra i trafikskola med bil får man välja någon annan.
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
en fråga angående lågfarts prov 2!!
det står i boken att man ska stanna vid dubbelkonerna. men hur länge och jag hoppas att de inte menar som en trailförare att man ska stå och balensera utan att man får sätta ner en fot och markera stoppet......
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top