Körkort 2008

En fråga. Om man kör på en landsväg bakom en bil som ska göra en vänstersväng. Bilen stannar i körfältet och väntar på att göra sin sväng. Många stannar gärna nära mittlinjen, vilket resulterar i att man måste köra om på insidan samt använda väggrenen ibland. Är detta lagligt? Får man göra så på en uppkörning? Eller ska man vänta bakom tills bilen gjort sin sväng?
Antar att man inte får göra en sån omkörning egentligen men men..
 
Last edited:
En fråga. Om man kör på en landsväg bakom en bil som ska göra en vänstersväng. Bilen stannar i körfältet och väntar på att göra sin sväng. Många stannar gärna nära mittlinjen, vilket resulterar i att man måste köra om på insidan samt använda väggrenen ibland. Är detta lagligt? Får man göra så på en uppkörning? Eller ska man vänta bakom tills bilen gjort sin sväng?
Antar att man inte får göra en sån omkörning egentligen men men..

det säkraste är att vänta tills bilen börjar rulla till vänster innan du kör om på insidan, man vet aldrig i fall föraren ångrar sig. Väggrenen får du använda under dagtid (i alla fall för att släppa förbi andra) bara man blinkar när man åker ut ska det inte vara några problem (eftersom du har väjningsplikt)
 
Bokade uppkörning häromdagen, 26 maj i Skövde! :)
Jag hade tänkt att försöka utan att ta lektioner på körskolan, för jag hoppas att kunskaperna från ett precis nytaget B-kort ska räcka, men är det någon som vet några speciella saker man ska tänka på vid uppkörningen som skiljer Bil och Mc åt vad det gäller olika moment? Exempelvis Rondeller och enkelriktatkörning (vet redan hur det funkar men som exempel på saker) ? Vore bra att veta vad som är annorlunda :tungan

Alla moment under uppkörningen bedöms...speciellt placering,krypkörning,planering och uppföljning.
Konbanor e ju ett måste...
Placering e ju helt annorlunda än bil eftersom du hela tiden måste va tydlig och dessutom försöka hålla dig i framförvarandes backspegel.

Hade skitstora problem lektionen innan jag skulle vissa mina färdigheter för vv:s kontrollant:huvet :huvet
Allt gick åt skogen den lektionen bara för jag tänkte "detta e en uppkörning".
Fick tipset att inte tänka så..utan bara åk som om du va själv.
De gjorde jag med o klara det galant..igår.
De va t.om en riktigt behaglig åktur...

Grattis till er andra som oxå klara er igår i Ystad..och till de 2 som inte gjorde de....bara på det igen!
 
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp
 
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp

Du har ju helt rätt hoj för uppkörningen, så oroa dig inte.
 
Tja!

Håller på att övningsköra privat och längtar efter den där lappen :) Har läst igenom denna tråden och fått en del goda tips. Dock har jag några frågor jag kanske kunde få hjälp med.

På en uppkörning om dom ber mig att göra en full säkerhetskontroll och man glömmer något av momenten. Kuggar han mig då eller säger han typ "kolla bromsarna" också? Är lite orolig för jag lär ju vara sjukt nervös och säkert glömma nått.

Sen detta med bromstesten.. Nån skrev tidigare i tråden att om du bromsar på 50m från 90 så klarar du dig nog.
Jag tycker 50m låter ganska långt. Vet att det ska vara en kontrollerad och säker bromsning men som det är nu så låser jag både fram och bakbroms ibland. Ska jag ta det betydligt lugnare med bromsningen och inte ligga precis på gränsen för låsning? Får ju garanterat längre bromssträcka men det kanske inte gör så mycket?

Tack på förhand för svar :tummenupp

En av de förändringar som är gjorda i år är att du får ha med dig en checklista när du gör säkerhetskontrollen. Dock får du inte på checklistan beskriva hur du utför momenten, bara vad som ska kontrolleras.
Jag fick en total blackout när jag skulle gör min kontroll, talade om det för honom som mest verkade tycka att det var roligt. Hjälpte mig med ledtrådar tills jag fick igång minnet. Tror inte att de lägger störst vikt vid detta moment.

Lycka till!
 
Full säkerhetskontroll är väldigt sällan man råkar ut för. Du får antingen bromsar, el, lager eller annat, ibland bara delar av dessa till och med. Jag har aldrgi varit med om någon som blivit underkännd på säkerhetskontrollen.
Vid bromsning ska man bromsa lagom, låser sig hjulen får du göra om, man brukar få 2ggr på det mesta om du inte varit på gränsen till underkännd på lågfarts och högfartsbanan. Se till att ha farten uppe i god tid innan bromsningen och dra in kopplingen de sista 20metrarna så du bara kan kan dra åt bromsen och titta rakt fram, inte ner.

Jag fick mitt körkort på min 3:e uppkörning så jag tycker mig själv ha en rätt bra koll på hur de vill man skall hantera hojen.

En av de förändringar som är gjorda i år är att du får ha med dig en checklista när du gör säkerhetskontrollen. Dock får du inte på checklistan beskriva hur du utför momenten, bara vad som ska kontrolleras.
Jag fick en total blackout när jag skulle gör min kontroll, talade om det för honom som mest verkade tycka att det var roligt. Hjälpte mig med ledtrådar tills jag fick igång minnet. Tror inte att de lägger störst vikt vid detta moment.

Lycka till!
 
Uppkörning den 14 maj!
Det jobbiga är att jag har opererat min axel och inte får köra för läkaren, Hmmm e jäkligt nervös för det... det värsta är att jag aldrig kört konbanan och inte har een aning om hur det går till. Nån fler som har uppkörning den 14 maj i tullinge kl 14:00?
 
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...
 
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Lika vettiga inlägg som alltid! :va
 
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Eller så beger du dig ut o tränar:fakta:rolleyes:

(om du har möjlighet till det)
 
Vaffan...! Den praktiska delen av A-kortet verkar ju helt omöjligt. Först säkerhetskontroller, sedan konbanor och totalt galna inbromningar á la snutjakt. Lyckas man, mot förmodan, klara dessa moment, så väntar en halvtimmes körning i trafik också. Sjukt i huvudet! Jag känner att jag kanske borde ta och ge upp redan nu...

Det är ju alla grundkrav som du SKA klara av för att godkänt få befinna dig på vägarna med mc.. Det låter och kanske känns som mycket men det enda som hjälper är att TRÄNA så att allt sitter som smäck. När det väl gör det så kommer du kunna ta uppkörningen med hyffsat ro.. om än lite nervös men det hör till !

Inbromsningar ala snutjakt ? Nej det är vanliga hårda inbromsningar med bibehållen kontroll..Sånt du bara SKA klara av för att köra mc


Du klarar det, träna ! Lycka till !
 
Krillan_18 % Motin:
Jo, jag vill ju ut och träna. Har hittills bara 100 mil privat körning samt en körlektion på bagaget.
Men det vill sig inte bättre än att mina två handledare känns tämligen otillgängliga. Den ena har brutit handen och är gipsad i tre veckor till. Den andra håller på att renovera sin kåk.
Jag har fem körlektioner inbokade innan uppkörningen, men det känns som att det är sjukt mycket jag måste hinna träna på tills dess; Inbromsningar, krypkörning, slalom etc. Jag har inte övat på något av dessa moment hittills. Det enda jag övar riktigt mycket på är att få ner hojen fins i kruvorna.

Lika vettiga inlägg som alltid! :va



Ja, du borde ju veta vad du talar om. Du har ju varit medlem här ett bra tag.
 
Last edited:
Körde min andra lektion idag. Grymt kul :D Jag tränade på högfartsbanorna och inbromsningar upp till 70, sen körning på grusväg. Läraren tyckte jag hade bra placering på stan samt att det gick bra på banan. Det där kortet känns inte så långt borta nu :rock
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top