Körkort 2008

när man kör lågfartsdelen, den med fyra koner på rad. när handledaren valt vilken sida man börjar på, får man då välja vilken sida av första konen man ska börja eller spelar det nå roll vilken sida man tar första konen beroende vilken sida handlendaren sagt att man ska starta ifrån?
 
när man kör lågfartsdelen, den med fyra koner på rad. när handledaren valt vilken sida man börjar på, får man då välja vilken sida av första konen man ska börja eller spelar det nå roll vilken sida man tar första konen beroende vilken sida handlendaren sagt att man ska starta ifrån?

Man får välja själv vilken sidan...:tummenupp
 
Angående lågfartsdelen, här kommer några tips.

Det är viktigt att svänga i tid, dvs rätt tidigt. Så man slipper ge max styrutslag. Når man styrstoppet så får man vara med på kopplingen och ge gas för att balansera motorcykeln.

Hejdå!
 
Angående lågfartsdelen, här kommer några tips.

Det är viktigt att svänga i tid, dvs rätt tidigt. Så man slipper ge max styrutslag. Når man styrstoppet så får man vara med på kopplingen och ge gas för att balansera motorcykeln.

Hejdå!

Ett annat tips, drar man upp hojen på bakan och kör en high chair wheelie, så får man grym svängradie. Man kan vända på en 50-öring, konbanan blir en barnlek! Dessutom ser vv-gubben att du har total kontroll över hojen. Vilket det hela handlar om.
 
Jag har tagit 8 lektioner nu. Har aldrig kört vare sig hoj eller moppe innan. Visste knappt hur man startade en hoj första gången jag satte mig på den :eek:
Boka uppkörning imorgon. :)
Men det funkar bra ändå. Tror inte det bara är nackdelar med att inte ha kört innan. Man lär ju sig verkligen från grunden hur man ska köra.
 
Jag har tagit 8 lektioner nu. Har aldrig kört vare sig hoj eller moppe innan. Visste knappt hur man startade en hoj första gången jag satte mig på den :eek:
Boka uppkörning imorgon. :)
Men det funkar bra ändå. Tror inte det bara är nackdelar med att inte ha kört innan. Man lär ju sig verkligen från grunden hur man ska köra.

Det jag tycker som spelar in mest roll, är hur lätt man har för att lära sig, och hur bra man lyssnar på lärarn kritik och tillämpar det i körningen direkt.
Sen hur mycket moped etc. man har kört innan kan hjälpa dig att minska ett par lektioner, men de spelar ingen större roll.
 
Fick lappen idag!

Klarade min uppkörning idag!!! Fan vad skönt! Det blev 35 mil under eftermiddagen.....:yoparty
 
Klarade min uppkörning idag!!! Fan vad skönt! Det blev 35 mil under eftermiddagen.....:yoparty

Grattis, måste vara sjukt skönt.. :tummenupp :tummenupp
Har inte börjat än tyvärr men hoppas på att så fort jag kommer ner till Halmstad kunna boka första lektionen..

Hur mycket fick du köra när du körde upp, vad kolla dom mer på nu?? :va
 
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra
 
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra
Lasten trycker på rätt bra i utförsbacken. D.v.s. lastbilens hastighet ökar under omkörningen.
 
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra



Därför att det e längre stop sträcka när det e nedförsbacke..Tyngden förs fram och så blir det längre.


Ja då har jag uppkörningen kvar!:tummenupp
 
Du ska köra om en tung lastbil. I vilket fall riskerar du troligen längst omkörningssträcka?
A På en plan väg
B I en uppförsbacke
C I en nedförsbacke


Kan någon förklara varför det blir nedförsbacke?
trodde uppförsbacke eftersom man inte axxar lika bra



En lastbil i uppförsbacke går jävligt sakta. En lastbil i nedförsbacke gör det inte. Simpelt.

Tragglar man med såna där frågor, så teoriprovet riktigt svårt.
 
Ni som kör upp i barkarby, vilka vägar tar de och nåt speciellt man ska tänka på i de områden man kör upp i?
 
Grattis, måste vara sjukt skönt.. :tummenupp :tummenupp
Har inte börjat än tyvärr men hoppas på att så fort jag kommer ner till Halmstad kunna boka första lektionen..

Hur mycket fick du köra när du körde upp, vad kolla dom mer på nu?? :va

Jag tror inte att skillnaderna på att köra upp med de nya reglerna är speciellt annorlunda mot hur det var innan. Jag fick köra i trafiken 25-30 minuter och det som han sa att de tittar lite extra på är hur du använder motorbromsen och undviker att ligga på tomgång samt att du ska växla upp så snabbt som möjligt. Dock är det i princip omöjligt för inspektören att hela tiden ha koll på vilken växel du har i. Kör man upp som jag på en CB750 så kan man inte direkt höra motorvarvet heller...

Lycka till i Halmstad!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top