Körkort 2007

Körkort

Tjenare!! Skriver mitt första inlägg =)
Fixa uppkörningen i tis .. Va så jävla gött..
Så nu ska jag bara lösa det sista problemet =) köpa HOJ..
 
Min körlärare bli vansinnig OM jag skär kurvan så att jag kommer ut i det andra körfältet på de vägar som inte har mittlinje. Den enda gången jag får göra det är i en S kurva med fri sikt.


(självklart att man inte skär på en väg med mittlinje)
 
Klarade teorin förra måndagen. Ringt som en tok för att få uppkörningstid. till slut fick jag ett nu på lördag. men s*it trafikskolan e stängt på lördagar så jag får inte låna nån hoj av dem så inte fan tänker jag då köra lektioner med dem. Har redan kört 1 dubbel lektion o satte de flesta momenten.
Så nu till det viktiga. ska som sagt köra upp på lördag och snackat med polaren om jag får låna hans suzuki RF 600 och det gick bra. Tänkte under veckan köra lite med den o träna lite för att lära känna hojjen så man inte kommer o ska köra upp helt färsk på en ny hoj.
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.

ni som har en suzuki Rf 600 vad tror ni, kommer det bli ett helvete på lågfartsdelen eller är det som vilken mc som helst. fick bli ett val mellan hd sportster o RF 600 så mycket till val hade man inte.
 
Körde på första uppkörningen för en vecka sen :-( klarade manöverproven osv galant men vv tyckte jag körde för sakta...(pinsamt för mig va?!), har ny tid om en och halv vecka, då MÅSTE jag bara ha det! Annars blir det till att börja om från början m teorin och det är ju inte lite surt.
 
Jag fixade nyss uppkörningen och tyckte en sak var väldigt konstig. Jag tog en lektion före uppkörningen och har tidigare aldrig kört på körskola så jag tagit BE CE på gymnasiet. Jag fick 3st tips av honom inför uppkörningen och alla handlade om att man skulle vara tuffare i trafiken. Skära kurvor mer (i min fil), accelerera mer efter stopp/korsningar och sedan körde jag lite för försiktigt i villaområderna. Jag tycker det verkar skitskumt är det inte bra att man är lugn i trafiken. Men på uppkörningen körde jag som jag lärt och det verkar de vara väldigt nöjda med. Tror 50% av uppkörningen för mig i Uppsala gick up på att se om jag kunde skära kurvorna. Iaf körde jag mer kurvig väg en stadstrafik. Verkar vara viktigt alltså.

Grattis till mig föresten fixade körkortet för ca 2kkr + en lektion som jag fick i present! Synd bara att somaren är slut och jag insett att jag nog inte blir någon mc fanatiker då jag antigen är rädd för polisen eller inte uppfyller mitt adrenalin behov.
 
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.
.
Tar du fram din mcbok så hittar du måtten till både låg-/-hög fartskörning under avsnitt manövrering. Lycka till!!!
 
Klarade teorin förra måndagen. Ringt som en tok för att få uppkörningstid. till slut fick jag ett nu på lördag. men s*it trafikskolan e stängt på lördagar så jag får inte låna nån hoj av dem så inte fan tänker jag då köra lektioner med dem. Har redan kört 1 dubbel lektion o satte de flesta momenten.
Så nu till det viktiga. ska som sagt köra upp på lördag och snackat med polaren om jag får låna hans suzuki RF 600 och det gick bra. Tänkte under veckan köra lite med den o träna lite för att lära känna hojjen så man inte kommer o ska köra upp helt färsk på en ny hoj.
Därför tänkte jag höra ifall nån har en aning om de olika avstånden mellan konerna på dessa bannor som man ska köra. alltså hur konerna ska stå o allt på båda lågfarts o högfarst banan? skulle uppskattas verkligen så jag hinner träna lite.

ni som har en suzuki Rf 600 vad tror ni, kommer det bli ett helvete på lågfartsdelen eller är det som vilken mc som helst. fick bli ett val mellan hd sportster o RF 600 så mycket till val hade man inte.


Tänk på att 600 cc räknas inte som tung mc (obegränsad) utan bara som begränsad, men då får den heller inte överstiga 25kw på regbeviset.
(600 cc räknas aldrig som obegränsad hos vv ens om den har 100kw, måste vara 700 cc eller mer samt minst 35kw)
 
fan också. frågade polaren om den räknades som tungmotorcykel o han svarade ja. ingen som har en aning ifall Suzuki RF600 räknas som tung mc eller mellan :S
 
det är en 600cc med 72kw då måste den väl räcknas som tung. för det har väl inte så mycket med cc o göra utan kw.
 
Att det skall vara så förbålt svårt att få in i skallen att hojar med mer än 25 kW och under 700 cc inte duger till att köra upp på för NÅGON körkortsklass!

Det krävs förvisso A obegränsad för att få köra dem, men man får inte köra upp på dem varken för A begränsad eller A obegränsad.
Jag undrar hur många privatister som fått åka hem med en missad uppkörning bara för detta?

Hörru Bullysmile, ägna nu din energi åt att skaka fram en hoj som du kan använda för uppkörningen, i stället för att käfta emot här, när du har fått klart besked att RF 600:an är oanvändbar till uppkörning. Lyft nu luren och ring och fråga om du får låna den där HDn... :pannkyss
 
Last edited:
Nu har jag kortet i handen! Yeah!

Grattis till dig!

Gratulerar även mig själv som nu efter att ha övningskört sen juni 2004 äntligen har fått stora A på mitt körkort.

Kan verkligen rekommendera KörkorteXpress i Hallstahammar. Så trevliga och duktiga hela gänget där! Superintensivkursen på tre dagar var precis det jag behövde :tummenupp

Grattis även till Martin från Uppsala och Thomas från Stockholm (?) som också tog sina kort idag. :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top