Körkort 2007

klarat skrivningen å fått en uppkörningstid 10/8, men enligt bilskolan så e de max tre veckors väntetid å tid e bokad av dom så inom tre veckor ska de köras upp....
antar att de bara e å boka av den tiden man har bokat å köra upp på den tiden dom får åt en..

för de behövs väl bara en uppkörningstid?...............:yoparty

klarat av teorin å fått en uppkörningstid den 10/8.
men enligt bilskolan så e de max treveckors väntetid å enligt körläraren e jag klar för uppkörning, så inom tre veckor hoppas jag på ha körkort..

för de behövs väl bara en uppkörning?...... ;-/

Last edited:
Attans då! Been there, done that.... Fick ett tips om att förstärka att det syns att man har uppsikt. Om du har en hjälm som är helsvart utan några märken på (räcker inte med dem som har kommit av att tugga grus) så sätt ett klistermärke i form av en pil lodrätt eller bara ett streck, så syns det direkt om du rör på skallen, för visst har man koll, det syns bara inte alltid. Det räcker ju att du har det fula märket på den 2 augusti sedan behöver du det aldrig mer! :tummenupp

Himla smart faktiskt. Om det är något jag har så är det koll och god uppsikt men ändå var inspektören på mig om det. Jag har svart hjälm! Vad jag dessutom gjorde för att markera extra för honom under uppkörningen var att titta ordentligt när jag passerade t.ex en korsning - det tolkade han som att jag tittade för sent :rolleyes: Så ett märke på hjälmen hade nog gjort skillnad och allvarligt talat, varför ta bort den efter uppkörning? Det är väl fler än inspektören som behöver se att vi vrider på huvudet i trafiken. Som det är nu finns det alldeles för många åsikter från bilister om hojåkare som är helt åt fanders, så med små medel kanske man kan göra liiiite förändring i alla fall. Det kan det vara värt. Många droppar vetni.... :)

Fixade kortet idag

Lite spännande på manöverbanan. Började med att jag körde den långsamma för sakta så jag satte ner en fot. Fortsatte och det flöt på. I den snabba undanmanövern sparkade jag omkull en kona, så jag fick köra igen. Vid 70-inbromsningen gjorde jag en lätt stoppie, så den fick jag göra om också. 90-inbromsningen utan anmärkning, likaså trafikkörningen.

Körde ensam tillbaka hojen till körskolan från Vägverket. Ganska skön känsla. men inte riktigt lika skönt som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför.

Körde ensam tillbaka hojen till körskolan från Vägverket. Ganska skön känsla. men inte riktigt lika skönt som jag hade förväntat mig. Jag undrar varför.

Tror det berodde på att du harvade på körskolehojen som är starkt förknippat med icke-körtkort, krypövningar och slaveri. Det blir bättre när du kör på din egen hoj. Garanterat !

Grattis till kortet. Kör med skallen !

vet inte vad som tagit åt mig, om det är nerverna som spelar mig ett spratt eller vad.
Nu igår då jag körde krypkörning på skolan så klarade jag inte banan en enda gång utan att sätta ner foten.
Då säger läraren till mig att jag måste ha mer gas och leka lite mer på kopplingen och bakbromsen under den "stora svängen". Efter jag gjorde det så gick det mycket bättre.
Han borde veta men får man verkligen göra så?
han säger också att det räcker att köra i 40 på manöverbanan, hmmm.

han säger också att det räcker att köra i 40 på manöverbanan, hmmm.

45 skulle väl jag säga kanske.
40 tror jag förrättaren upptäcker att det är för långsamt.
Men chansen är väl ganska stor att du helt enkelt får göra om om du kör för sakta.

Fixade kortet idag

Lite spännande på manöverbanan. Började med att jag körde den långsamma för sakta så jag satte ner en fot. Fortsatte och det flöt på. I den snabba undanmanövern sparkade jag omkull en kona, så jag fick köra igen. Vid 70-inbromsningen gjorde jag en lätt stoppie, så den fick jag göra om också. 90-inbromsningen utan anmärkning, likaså trafikkörningen.

No offense, men jag tycker det låter otroligt att du fick kortet...

Last edited:
På onsdag har jag uppkörning... Blir helt nervös bara jag tänker på det, några tips på att få ner nervositeten?

Hej en liten fråga till Marzocchi vad hette han som du körde upp för?
Ska själv göra det om lite mer än en vecka här i Växjö.

Grattis till kortet

Till er som känner er osäkra. Gå superintensivkursen hos körkortexpress http://www.korkortexpress.se/]. Dom håller till i Hallstahammar. Boende ingår i priset. 6900kr för 8 st 60min lektioner + 2 timmars uppvärmning innan uppkörningen + lån av mc och utrustning vid uppkörningen. Du har samma hoj under hela utbildningen samt uppkörningen.

Den varar under 2 dagar och avslutas med uppkörning den tredje dagen. Jättebra handledare och ruggigt trevliga. 80% av dom som går kursen klarar sig.

För mig gick det galant och jag hade aldrig kört manöverbana innan jag började kursen.

Last edited:
imorrn så äre dags.

12 timmar kvar sen är dags att börja ta kortet i gävle:) tyvärr har man inte oddsen med sig eftersom hojen dör lite då och då. de gjorde den aldrig innan den blev stulen.

Grattis till kortet!

Ser att du är en ny medlem och från clubbens hemstad så du får kolla i LKPG åkartråden lite när du skaffat hoj, och följa med oss ut:)

:yoparty

tack ska du ha..=) jag ska köpa hoj snart. funderar på en daytona 600
e de nåt o ha lr ?

45 skulle väl jag säga kanske.
40 tror jag förrättaren upptäcker att det är för långsamt.
Men chansen är väl ganska stor att du helt enkelt får göra om om du kör för sakta.

Kör du upp på barkarby och förrättaren är en militär så kommer inte 45 räcka. Inte en chans.

Han gillar fart :)

Teoriprov imorgon eftersom teoritiden har gått ut. Sen uppkörning. Igen. Blir den tredje i ordningen. Någon mer här som också tagit god tid på sig eller hur man ska säga.:P

Jag orkar inte med att kugga en uppkörning till så denna gången ska det f*n sitta. Nervositeten är min största fiende nu. Jag kan köra. Bara inte när VVgubben står och tittar sådär nitiskt..

Sen hur är det med bakbromsen - Får jag använda den under krypkörningen? Det måste jag ju få göra! Väl? Hur jag annars kunna sänka farten om det går för fort? Buhuhu. Jag tycker inte om uppkörningar.:(

Teoriprov imorgon eftersom teoritiden har gått ut. Sen uppkörning. Igen. Blir den tredje i ordningen. Någon mer här som också tagit god tid på sig eller hur man ska säga.:P

Jag orkar inte med att kugga en uppkörning till så denna gången ska det f*n sitta. Nervositeten är min största fiende nu. Jag kan köra. Bara inte när VVgubben står och tittar sådär nitiskt..

Sen hur är det med bakbromsen - Får jag använda den under krypkörningen? Det måste jag ju få göra! Väl? Hur jag annars kunna sänka farten om det går för fort? Buhuhu. Jag tycker inte om uppkörningar.:(

Min körskollärare (Håkan) säger till mig att jag ska ha högt varvtal och sedan justera farten med koppling samt bakbroms, så det borde vara ok då.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025