Körkort 2007

Gott folk, ni behöver inte vara nervösa inför uppkörningen!

Själv tog jag 5 lektioner + 1 extra någon timme innan uppkörning.

Jag tränade kanske 15-20 minuter på konbanorna, 15-20 på broms och manöver tränade väl max 5 minuter på säkerhetskontrollerna (vi glömde av dessa och fick ta dom en kvart innan uppkörningssnubben från VV kom, lite dåligt av körskolan.

Klarade allting på första försöket, fick inget fel i protokollet efteråt heller. Trafiken va som jag hade tänkt mig. lite rondeller med placering, lite rödljus och placeringar vid svängar vid rödljus, omkörningar samt motorväg. (120-motorväg i södra sverige).

Det man bör tänka väldigt mycket, som ni säkert redan läst. Rör på huvudet även om ni ser. Man skall inte titta i ögonvrån, snubben som kollar på er kommer vilja se headbangs vid varje sväng, omkörning, korsning osv.

Att sedan ha bromsberedskap är det viktigaste som finns, och aldrig heller bara ett finger på frambroms, utan hela handflatan. Förflytta foten om ni skall markera beredskap med fotbroms. Låt inte den vila ovanför bromsen medans ni kör vanligt.

Vid sväng är väl det viktigaste, Backspegel, Vrida huvudet, och körriktningsvisare.

Vid bromsprovet skippade jag att använda fotbroms vid 70 samt 90. Det va torrt när jag tränade och det började duggregna i typ 10 minuter, detta slutade precs innan jag skulle göra mitt broms- och manöverprov.

Ha foten på bromsen och tryck den ytterst lite. Dom kan aldrig bevisa att du inte använt fotbromsen. Nyp heller aldrig ner frambromsen, mjölka den istället, då märker man lätt vart man har fästet.

Under träningen ville min körlärare att jag skulle prova full bromsverkan i 110, drog in bromsen lite hastigt så jag låste upp framhjulet i 5-10 meter. Han sa till mig efteråt att jag inte skulle bli kuggad på något sådant för jag släppte upp och bromsade riktigt igen. Men att bromsa från 90 till stillastående är lite obehagligt i början, speciellt om man låser upp frambromsen.

Hoppas ni alla klarar det, tänk om att dom enbart tänker på en sak, Säkerhet och kontroll i alla situationer!

Lycka till

ScaryMary skrev:
2652168 Jag kommer att ta tag i det så fort skolorna öppnar. En intensivare är jag lovad och teorin är avklarad för länge sen :tummenupp

Jag kan vara din personliga tränare, vägarna runt smögen är otroligt fina ;)
 
Last edited:
e på gång nu...Va och hämtade hem hojen i lördags, kan inte låta bli att kika in i garaget då och då...provsitta osv:banana
 
Ivul skrev:
2652242 Direkt efter bilkörkortet är tagit blir det MC för hela slanten :).

Hur tränar man privat på konbanorna egentligen?, antar att körskolorna lackar lite om man använder deras. :D

Nädå, det är iregel allmänna ställen dom har satt sina på. Jag körede för Thernströms i bjärred och han har en högfartsbana strax innan Lomma om man kommer från Bjärred--> Habo Ljung --> bron. Där svänger du vänster ner.....i ett industriområde. Uppmärkt med prickar var konorna ska stå. Lågfartsbana finns på parkeringen vid Tennishallen.
 
Teorin blev avklarad 2006 så resten bli förhoppningsvis till våren.
En gamal hoj köptes för ett par månader sedan.

btw... :hej Hej på er alla.. Första inlägget på forumet.

/Dominor
 
Det kommer jag förhoppningsvis göra. Om inte eventuella studier sätter käppar i hjulet. Men jag vill ha bilarna kvar också :gnissla

Och sen ska jag.. och sen.. och.. och.

Ja ni vet hur det är.

Den som lever får se :)

Gó Jul!

Mvh /J
 
jag skaaaaaaaaa!!! skriver teori 29e dec...



Ivil skrev:
2646767 Nå? Vilka ska ta steget 2007 då?:tummenupp

hahaha....jag kan ju bara säga att jag blev mer nervös efter att ha läst detta än vad jag var innan.... så det var inget lugnande inlägg....


vbg_snake skrev:
2653262 Gott folk, ni behöver inte vara nervösa inför uppkörningen!

Själv tog jag 5 lektioner + 1 extra någon timme innan uppkörning.

Jag tränade kanske 15-20 minuter på konbanorna, 15-20 på broms och manöver tränade väl max 5 minuter på säkerhetskontrollerna (vi glömde av dessa och fick ta dom en kvart innan uppkörningssnubben från VV kom, lite dåligt av körskolan.

Klarade allting på första försöket, fick inget fel i protokollet efteråt heller. Trafiken va som jag hade tänkt mig. lite rondeller med placering, lite rödljus och placeringar vid svängar vid rödljus, omkörningar samt motorväg. (120-motorväg i södra sverige).

Det man bör tänka väldigt mycket, som ni säkert redan läst. Rör på huvudet även om ni ser. Man skall inte titta i ögonvrån, snubben som kollar på er kommer vilja se headbangs vid varje sväng, omkörning, korsning osv.

Att sedan ha bromsberedskap är det viktigaste som finns, och aldrig heller bara ett finger på frambroms, utan hela handflatan. Förflytta foten om ni skall markera beredskap med fotbroms. Låt inte den vila ovanför bromsen medans ni kör vanligt.

Vid sväng är väl det viktigaste, Backspegel, Vrida huvudet, och körriktningsvisare.

Vid bromsprovet skippade jag att använda fotbroms vid 70 samt 90. Det va torrt när jag tränade och det började duggregna i typ 10 minuter, detta slutade precs innan jag skulle göra mitt broms- och manöverprov.

Ha foten på bromsen och tryck den ytterst lite. Dom kan aldrig bevisa att du inte använt fotbromsen. Nyp heller aldrig ner frambromsen, mjölka den istället, då märker man lätt vart man har fästet.

Under träningen ville min körlärare att jag skulle prova full bromsverkan i 110, drog in bromsen lite hastigt så jag låste upp framhjulet i 5-10 meter. Han sa till mig efteråt att jag inte skulle bli kuggad på något sådant för jag släppte upp och bromsade riktigt igen. Men att bromsa från 90 till stillastående är lite obehagligt i början, speciellt om man låser upp frambromsen.

Hoppas ni alla klarar det, tänk om att dom enbart tänker på en sak, Säkerhet och kontroll i alla situationer!

Lycka till



Jag kan vara din personliga tränare, vägarna runt smögen är otroligt fina ;)
 
Last edited:
Håller på jag med, har gjort klart teorin nu :-) bara körningen kvar hoppas på ett kort 2007 iallafall :-)
 
Last edited:
Längtan efter körkort

Pizzabagarn skrev:
2646786 Förhoppningsvis min tjej. Problemet är bara att hon inte vet om att hon ska det samt att hon antagligen inte har lust :gråta

Tänk vad mycket killar det finns som önskar att deras tjejer ska ta körkort:rolleyes: Kan bara säga en sak - ska man ta körkort så ska det vara för att man själv vill, inte för någon annans skull. Var inte för ihärdig, det kan verkligen ta bort lusten. Lägg ner lärarfasonerna och låt henne bara ha kul med hojen. Lektioner kan man ta på körskolan eller med någon annan som inte står en så nära som pojkvän. Men körglädjen kan de inte förmedla på körskolan, tyvärr. Låt det ta den tid det tar. Hon kanske behöver få övningsköra några säsonger. Låt henne göra det då, tills hon själv känner sig redo att ta steget.

I vår SKA jag ta kortet. Jag gjorde misstaget att låta mig pressas och lyssna på alla andra när jag egentligen vill låta det ta sin tid. Nu står jag där i alla fall, två säsonger senare och väldigt mycket fattigare (det är dyrt på körskolan). Säsongen 2006 fick ett snopet slut med brutet nyckelben strax innan uppkörning. På hoj förstås. Men jag ger mig inte, nu har det ju börjat bli kul. Tack vare Rörberg!:tummenupp
 
Men hallå!

bischan skrev:
2648343 jag känner igen detta feonmen... varför ska det vara så?



inte min heller.. hon är totalt ointresserad..

Det är ju som å tvinga någon att äta nåt det verkligen inte tycker om - man blir spyfärdig om man inte till och med går ut på toa och kräks. Ändra taktik och attetyd fortast möjligt om ni ska ha någon som helst framgång. Hojkörning ska vara kul!!! Tvång framkallar bara motvalskärringar (gäller alla kön!). Jag vet och kan intyga att det måste finnas ett väldigt stort intresse och lust för att lyckas ignorera och ändå ta sig vidare mot målet.

Ingenting är omöjligt - bara olika svårt
 
Meltingfire skrev:
2647691 Ska ta körkort till våren tänkte jag, tipsa gärna om bra mc-körskolor i stockholm innerstad/utanför, då jag är relativt nybliven 08:a :)

Jag tog mitt via Jarlas trafikskola och dom är bäst....
Jag testade ett par innan och dom låg inte i samma klass enligt min mening..

//Stefan
 
Teori avklarad för 2mån sedan, blir övningskörning till våren, tala om transportsträcka till våren.

/F
 
Wheii skrev:
2666775 Det är ju som å tvinga någon att äta nåt det verkligen inte tycker om - man blir spyfärdig om man inte till och med går ut på toa och kräks. Ändra taktik och attetyd fortast möjligt om ni ska ha någon som helst framgång. Hojkörning ska vara kul!!! Tvång framkallar bara motvalskärringar (gäller alla kön!). Jag vet och kan intyga att det måste finnas ett väldigt stort intresse och lust för att lyckas ignorera och ändå ta sig vidare mot målet.

Ingenting är omöjligt - bara olika svårt

Jag pressar henne inte på något sätt... jag nämner det aldrig för henne.. men jag märker ju att hon inte vill så jag pressar inte eller tvingar henne till det... det var ju bara en tanke att det kunde vara kul om hon körde själv med... Hon får ju bestämma helt själv om hon vill ta kortet eller inte.. jag argumenterar varken för eller emot med henne...
 
Swedecat skrev:
2648606
Edit: Sedan när ni har kortet ska ni åka på första bästa Broms&KurvKurs som SMC anordnar. Då får man lära sig hur man kör motorcykel på riktigt och alla andra saker som inte hinns med på trafikskolan. :Bugar

På jobbet och ont om tid att kolla, vart är närmaste kurs om man bor i Umeå? Tog mitt kort i september i år och vill lära mig mer :yoparty
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top