Körkort 2007


Det är inte längre en misstanke utan fullständigt de'facto att privatister löper 200% större risk att kuggas än de som kör för en trafikskola.

Statistik på det? :va

Jag har tagit 3 körkort på 4 uppkörningar (och då vurpade jag på första) utan att ha satt en fot i en trafikskola :tummenupp
 
Klarade lappen igår, sjukt skönt :)

Körde upp privat och tabbade mig lite på lågfarten (satte ner en fot och fick börja om) och vv-mannen visade sig vara mänsklig och såg till helheten. Högfartsbanan, bromsning och trafiken gick hur bra som helst. Har övningskört med farsgubben i en månad ung, se till att unyttja era nära & kära istället för att gynna dessa trafikskolor är mitt tips... Total kostnad, teroriprov + uppkörning + lite soppa = inom student budget

Nu blir det åka av :squid

Grattis till alla er som redan klarat kortet och lycka till all ni som har uppkörningen framför er!
 
Någon här som kört upp i Ängelholm? Jag vet att man börjar konbanorna ute på F10, men kör man upp i själva Ängelholm eller bär det vidare till Helsingborg? Jag är anmäld i Ängelholm, men behöver bara veta vilken stad man ska reka... :)
 
Jag körde upp i barkarby och klarade idag, har knappt hunnit sjunka in ännu. Såfort jag kommer från jobbet ska jag ut o bränna :D
 
Jag körde också upp i dag... Glömde ju skriva in här, men jag klarade det IAF, äntligen....
Gjorde ingen Mattias i år ;)
 
metrozlut: Jag körde upp i Ängelholm idag. Tog banorna på flygfältet. Sen imed att jag var först ut så fick jag köra upp i trafik redan därifrån. Så vi körde därifrån runt lite, mycket landsväg och motorväg, sen in på lite villa område, sedan mot helsingborg och en liten sväng där inne i stan. Men jag var "privatist" också, dom andra fick först köra till helsingborg. Så du utgår från vägverket i Helsingborg helt enkelt. Lycka till !
 
Säkerhetskontrollen

Tja. Hur går säkerhetskollen till på uppkörningen? Vad kan uppkörningsgubben/tanten säga vad jag ska kolla på?

Säger han såhär.

Ex 1: Gör en säkerhetskontroll på din mc.
Ex 2: Gör stora/Lilla kontrollen på din mc.
ex 3: Kolla lager och däck.

Jag har pluggat på dessa grejer.



EL
Hel,halv och parkeringsljus
Bakljus,bromslus och skyltbelysning (passar även på att kolla på reflexen)
Blinkers
Tutan och dödarn

Lager och däck
Lyft upp framhjulet i luften(be om hjälp) känn om det är glapp i styrlagren(dra gaffeln emot och rucka lite)

Hjullagren( vicka på däcket och känn efter om det är något glapp) Snurra på¨hjluet och se att det löper fritt

Kolla fälgar och däck
Samma process på bakhjulet

Drivpacket och spårning

Känn på kedjan( på "spänsten"
Kolla drevet
Kolla på markeringarna vid hjulmuttrarna (lika på båda sidor)
Kolla så att hjulen spårar

Vätskor

Bromsvätska
Kylarvatten
Motorolja
Växellådsolja
Batterivatten?

Stötdämpare och reglage

Kolla så att kopplingsvajern är hel
Känn på stötdämparna
Sen ska du kolla packboxen ( se om det läcker)

Man ska ju kolla på bromsarna också, men under vilken kategori ska man kolla på dom? Eller har dom en egen?

// Ludde
 
metrozlut: Jag körde upp i Ängelholm idag. Tog banorna på flygfältet. Sen imed att jag var först ut så fick jag köra upp i trafik redan därifrån. Så vi körde därifrån runt lite, mycket landsväg och motorväg, sen in på lite villa område, sedan mot helsingborg och en liten sväng där inne i stan. Men jag var "privatist" också, dom andra fick först köra till helsingborg. Så du utgår från vägverket i Helsingborg helt enkelt. Lycka till !

Det låter konstigt, jag körde upp för en och en halv vecka sen i Ängelholm och vi körde ute på F10, sen så köred vi bara i Ängelholm med omnejd
 
Lappen fixad igår, kan knappt förstå att det hela är klart.
Tog ett litet varv med Duccen på kvällen, f-n va skönt :)
 
Säkerhetskontrollen

Tja. Hur går säkerhetskollen till på uppkörningen? Vad kan uppkörningsgubben/tanten säga vad jag ska kolla på?

// Ludde

Dom brukar välja mellan hel kontroll eller
- Bromsarna
- Elsystemet
- Lager

Det betyder att du skall ta allt som berör resp och kontrollera detta. Tar du bromsarna så skall du tex kontrollera:
- Spel i bromshandtag
- Bromsolja
- Hela och fina slangar
- Det finns bromsbelägg
- Att handtag/pedal inte "ger med sig"
- Bromsljus både fot och handbroms
- Funktionskontroll d.v.s testa att bromsen verkligen tar.

Samma sak gäller Elsystemet och lager d.v.s ta det som berör resp område.

Lycka till.:tummenupp
 
Säkerhetskontrollen

Tja. Hur går säkerhetskollen till på uppkörningen? Vad kan uppkörningsgubben/tanten säga vad jag ska kolla på?

Säger han såhär.

Ex 1: Gör en säkerhetskontroll på din mc.
Ex 2: Gör stora/Lilla kontrollen på din mc.
ex 3: Kolla lager och däck.

Jag har pluggat på dessa grejer.



EL
Hel,halv och parkeringsljus
Bakljus,bromslus och skyltbelysning (passar även på att kolla på reflexen)
Blinkers
Tutan och dödarn

Lager och däck
Lyft upp framhjulet i luften(be om hjälp) känn om det är glapp i styrlagren(dra gaffeln emot och rucka lite)

Hjullagren( vicka på däcket och känn efter om det är något glapp) Snurra på¨hjluet och se att det löper fritt

*text*

// Ludde

Glöm inte att kolla svinglagret, ta tag längst ute på svingen och t.ex. vid skjusspinnen och rucka lite..

Annars finns det väll sex delkontroller man kan göra?

El, lager, bromsar, däck och fälg, stötdämpare, drivning.

Normalt sett ber han att man kollar två delmoment. Ber han om "en säkerhetskontroll" skall du göra alla sex delmoment. Så var det iaf. vid min skola/uppkörningsområde...

Angående vätska så behöver du bara kolla bromsvätske nivån i samband med bromskontrollen. De övriga vätskorna krävs inte för "säkerheten" enligt min lärare :P

Lycka till!

Edit: Jag fick kolla lager och däck o fälg..
 
Last edited:
Ställer mig i ledet av klarade körkort, känns så jäkla najs!

Tycker dock att det är katastrof hur VV inte kan fixa uppkörningstider så det räcker om man skulle kugga.
Om jag hade kuggat var det inte säkert att jag hade fått en ny innan min teori gått ut.
 
Dom brukar välja mellan hel kontroll eller
- Bromsarna
- Elsystemet
- Lager

Det betyder att du skall ta allt som berör resp och kontrollera detta. Tar du bromsarna så skall du tex kontrollera:
- Spel i bromshandtag
- Bromsolja
- Hela och fina slangar
- Det finns bromsbelägg
- Att handtag/pedal inte "ger med sig"
- Bromsljus både fot och handbroms
- Funktionskontroll d.v.s testa att bromsen verkligen tar.

Samma sak gäller Elsystemet och lager d.v.s ta det som berör resp område.

Lycka till.:tummenupp
Tack för bra svar:tummenupp

Har bara en fråga till. Vad ska man kolla på hela kontrollen? Den kollen är väl inte lika noggran?
 
Tack för bra svar:tummenupp

Har bara en fråga till. Vad ska man kolla på hela kontrollen? Den kollen är väl inte lika noggran?

I princip är det allt som ingår i de resp delarna. Har dock inte hört någon som fått göra en hel kontroll pga tidsåtgången.

Hel kontroll är inte en "light" av allt.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top