Körkort 2007

Då var allt avklarat!!!:yoparty

Trots regn har jag varit ute i två timmar och än är det inte slut...

Grattis alla lyckliga!!
 
Last edited:
Jag lår hålla med..
Körkort idag körde upp 09:30 i Uppsala sedan dess har jag varit ute och kört:yoparty

åfan....ja ska köra upp i slutet av juni här hemma i uppsala...kör man banorna ute vid 55:an där ? vart fick du åka sen ? så man har ett ungefär på vilken väg man kan tänkas hamna på....var det klurigt ? tog det lång tid ? ja e mest orolig över krypet , allt annat sitter galant...krypet på banan vid 55:an känns så tajt...så nära diket ibland :)

snäll gubbe som höll i uppkörnignen ?
 
åfan....ja ska köra upp i slutet av juni här hemma i uppsala...kör man banorna ute vid 55:an där ? vart fick du åka sen ? så man har ett ungefär på vilken väg man kan tänkas hamna på....var det klurigt ? tog det lång tid ? ja e mest orolig över krypet , allt annat sitter galant...krypet på banan vid 55:an känns så tajt...så nära diket ibland :)

snäll gubbe som höll i uppkörnignen ?

Jepp man kör banorna ute vid 55:an, Sedan beror det på vilken turordning man får köra.
Jag körde som nummer 2, Startade vid Brostugan körde gysingevägen (272) svängde mot Läby, Följde den vägen svängde sedan upp till Rickonberga sedan in mot stan, Körde inte mitt i stan mestadels i utkanten.
Tog ca: 30 min Gubben som höll i provet var kanon så oroa dig ej för mycket var lugn så går det fint... Lycka till:tummenupp
 
Jepp man kör banorna ute vid 55:an, Sedan beror det på vilken turordning man får köra.
Jag körde som nummer 2, Startade vid Brostugan körde gysingevägen (272) svängde mot Läby, Följde den vägen svängde sedan upp till Rickonberga sedan in mot stan, Körde inte mitt i stan mestadels i utkanten.
Tog ca: 30 min Gubben som höll i provet var kanon så oroa dig ej för mycket var lugn så går det fint... Lycka till:tummenupp



tackar...känner man sig lite lugnare...fick du svåra krypbanan eller ? :)
 
Hur kollar man svinglager? *Står att man ska ha ena handen på lagret och andra på däcket men hur får man upp det i luften när man har sidostöd?
 
Hur stor är sannolikheten att VV-kontrollanten ber en att göra full säkerhetskontroll?

Stämmer det att uppkörningen kan ta 3-4 timmar ifall man får åka ut sist i trafiken? Har för mig att man är 4 personer per kontrollant.
 
Last edited:
Hur stor är sannolikheten att VV-kontrollanten ber en att göra full säkerhetskontroll?

Stämmer det att uppkörningen kan ta 3-4 timmar ifall man får åka ut sist i trafiken? Har för mig att man är 4 personer per kontrollant.

IDag när jag körde upp var vi 7 pers... sista man var inte klar förrens efter ca 5 timmar
 
Wohooo!! Får även jag ansluta mig till er, lyckliga körkortsinnehavare! Uppkörningen på Tullinge gick galant, och jag har precis avnjutit mina första timmar åkandes själv på bågen! SÅ JÄVLA SKÖNT!

Nu blir det åka av!!!

Hare!
 
När du kollar svinglager räcker det med att du rycker hit å dit i svingen, mumlar lite å ser jävligt intresserad ut. Du behöver inte lyfta upp bakhjulet från marken över huvudtaget, ens om du har centralstöd. Normalt brukar det inte vara mer än 4 personer som kör upp, och om man är sist ut då kan det ta maximalt upp till 3 timmar, det är vad jag har hört iaf. Sen verkar det som om vissa får åka hem mellan manöver å trafik :va
Så var det inte för mig, å jag har kört upp en gång i barkarby å en gång i uppsala...
 
Hur kollar man svinglager? *Står att man ska ha ena handen på lagret och andra på däcket men hur får man upp det i luften när man har sidostöd?

Som du säger, ena handen på lagret o andra på däcket. Sedan rycker du i däcket med ena handen för att känna om där finns något glapp.
Du behöver inte ha däcket i luften.

Edit: Såg inte Simonpimon's svar.

Funkar dåligt.
du måste ha centralstöd på motorcykeln för att kunna göra säkerhetskontroll på den

Nej, det måste man inte alls. :rolleyes:
Du kanske menar styrlager och inte svinglager?
Styrlager kan man kolla på två sätt.
Antingen så tar men upp hojen på centralstödet om det finns. Någon får sätta sig långt bak på sadeln så att bakhjulet går i marken och framhjulet upp från marken, sedan så styr man styret sakta fram och tillbaka, och då skall det inte finnas några glapp. Detta alternativet är nog det mest välkända då nästan alla körskolehojar har ett centralstöd.

Det andra alternativet är, om man inte har centralstöd: sätter ett finger vid styrlagret vid styrkronan, sedan leder du hojen framåt och nitar frambromsen med ena handen, och då skall det inte nypa till något i fingret.
 
Last edited:
Jag ringde vägverket och bokade uppkörning precis, dom hade inte några tider förns Augusti:gnissla Finns det bättre med tider i något annat län tro? Hur länge fick ni vänta?
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top