Körkort 2006

Palma skrev:
2254967 Ska köra upp om 2 veckor, men har skitsvårt för krypkörnigen =/, någon som har några bra tips? det är när man ska vända runt sista konen som är svårt, sätter ner foten hela tiden för jag är påväg o välta typ =( (övningskör / ska köra upp på en kawa zr7)

Kör inte för sakta! Många som tror att man nästan måste stå still när man kuskar runt men det ska va i gång takt.. har du lite smygfart rullandes så får du även styrfart..
 
Cervantes skrev:
2256110 Kör inte för sakta! Många som tror att man nästan måste stå still när man kuskar runt men det ska va i gång takt.. har du lite smygfart rullandes så får du även styrfart..

Inte "vanlig" gångtakt som man har när man... går. Ungefär halva gångfarten, eller som när man kör garagevändningen fast rakt fram.
 
Palma skrev:
2254967 Ska köra upp om 2 veckor, men har skitsvårt för krypkörnigen =/, någon som har några bra tips? det är när man ska vända runt sista konen som är svårt, sätter ner foten hela tiden för jag är påväg o välta typ =( (övningskör / ska köra upp på en kawa zr7)

Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)
 
Ngn som vet hur det ser ut med uppkörningstider i sthlm ??

Vet att dom kan ligga i augusti nu men e osäker...

Faan va tiderna går åt.. Verkar som att mna får vänta med att åka tills nästa sommar, inge kul att åka i oktober direkt...
 
Randerson skrev:
2256311 Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)

hmm trycker du på styret med högerhanden svänger man ju höger - pröva med en vanlig cykel! :tungan
 
Bushojjen skrev:
2258836 Ngn som vet hur det ser ut med uppkörningstider i sthlm ??

Vet att dom kan ligga i augusti nu men e osäker...

Faan va tiderna går åt.. Verkar som att mna får vänta med att åka tills nästa sommar, inge kul att åka i oktober direkt...

Testa att ringa varje dag efter avbokade tider..
 
750 är ju billigt jag får köra för 900 hundra (60min :mad: ) svin dyrt tycker ja men vad ska man göra nnär de bara finns en skola i mariestad som har mc...
 
Tjet skrev:
2256260 Inte "vanlig" gångtakt som man har när man... går. Ungefär halva gångfarten, eller som när man kör garagevändningen fast rakt fram.


Nä givetvis inte som en vanlig promenad.. Som en söndagspromnad med mormor snarare.. :)

Huvudsaken är att man inte försöker nästan stå still för då blir det bara jobbigare..
 
Dubbellektion idag med högfartsbanorna och bromsning.

Rev koner kanske 4-5 gånger men sen flöt det på .. började från 35-40km/h och gick upp 5 km/h allt eftersom. Blev godkänd av läraren så det kändes gott. Gick bättre än förväntat där..

Körde även 70 och 90 inbromsningar vilket också gick bra :)

Men däremot klantade ja till det från att ha kört landsväg och sen kör stadstrafik.. han tyckte ja körde som en galning (lagligt 50km/h men bromsade inte ner farten ordentligt i korsningar osv).. Fartblind ! Kändes inte så skoj att klanta sig på det när man gjort bra ifrån sig.. men men.

Med detta sagt så finns det nog en chans om något liten att jag kan ta kortet nästa vecka :). Högfartsbanorna var lite av en skräck innan jag kört dem.. Gick ju bra !

:D
 
Motin skrev:
2263540 Dubbellektion idag med högfartsbanorna och bromsning.

Rev koner kanske 4-5 gånger men sen flöt det på .. började från 35-40km/h och gick upp 5 km/h allt eftersom. Blev godkänd av läraren så det kändes gott. Gick bättre än förväntat där..

Körde även 70 och 90 inbromsningar vilket också gick bra :)

Men däremot klantade ja till det från att ha kört landsväg och sen kör stadstrafik.. han tyckte ja körde som en galning (lagligt 50km/h men bromsade inte ner farten ordentligt i korsningar osv).. Fartblind ! Kändes inte så skoj att klanta sig på det när man gjort bra ifrån sig.. men men.

Med detta sagt så finns det nog en chans om något liten att jag kan ta kortet nästa vecka :). Högfartsbanorna var lite av en skräck innan jag kört dem.. Gick ju bra !

:D

Gött! Snart så står du också där, med lappen i handen! :)
 
Jaha... då var det min tur att klara uppkörningen!

Gick som en dans... nästan iaf.. :)

Fotade ner mig på lätta lågfartsdelen, men fick ok.
Högfart tyckte gubben att jag slog av gasen för tidigt... fick göra om det och fick godkännt.

Körning i trafiken ca 30 min. Mest grusväg samt en runda i villa område.

Hoppas på bättre väder så man kan ta ut sin egen hoj!!

Over and out!
 
Randerson skrev:
2256311 Som jag skrev förut. Sitt så nära tanken som det bara går, håll blicken långt fram, och sen tryck på styret istället för att dra styret emot dig när du ska svänga. Alltså. Ska du svänga vänster så trycker du fram styret med högerhanden och tvärtom vid högersväng. Tänk också på att hålla cykeln så rakt upp som möjligt när du kör, börjar man luta cykeln så är det lätt att man tappar balansen. Kanske är det som händer när du ska vända runt sista konan på lågfartsbanan? Det är bara att öva, öva och öva. Jag hade också lite problem med krypkörningen i början, innan jag fick in tekniken!

Lycka till! =)


Ytterligare ett tips är att du använder fötterna att söka balansen i svängarna.
Testa att trycka lite med den fot som är "ytter" i svängen.
Där finns det rätt mycka balans att hitta.
 
Tjet skrev:
2264736 Sådär, nu är 1an utsuddad på A1-behörigheten. :banana

Grattis berätta gärna lite om händelsen :) !

SUKI_RF900 skrev:
2264755 Ytterligare ett tips är att du använder fötterna att söka balansen i svängarna.
Testa att trycka lite med den fot som är "ytter" i svängen.
Där finns det rätt mycka balans att hitta.

Håller med fullständigt .. det + trycka istället för dra/rycka i styret gör att man får bra flyt i körningen ! O givetvis inte att glömma blicken hög upp långt bort, kan man inte tjata nog om.
 
sådär grabbar!
Trejde gången gillt! Fixade kortet idag! A-begränsad dock!
Vi ses på motorvägen!

Tack för alla tips!

//Vishy
 
Malcolm_X skrev:
2265345 Satte min A-lapp nyss!!! :banana

Fan va skönt!! Nu saknas bara hojen,.

GRATTIS ! Nu är jag mycket nyfiken, vart fick du köra ?? Antar att du körde upp i Örebro ?? Ska nämligen själv köra upp i Örebro och alla tips mottages tacksamt !
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top