Körkort 2006

Yadis skrev:
2181828 Jag tror det är en myt att privatister kuggas lättare. Fakta är nog dock att privatister oftare kommer till uppkörning mer oförberedda än körskoleelever. En del kör till och med upp för att kolla vad dom behöver träna på, istället för att ta lektion.
När jag körde upp var det en privatist. Snackade lite med honom och han berättade t.ex att han aldrig kört manöverbanorna eller ens visste hur dom såg ut(!). Han klarade dock överraskande nog manövern, vet dock inte hur det gick för honom i trafiken.
Håller med dig om att det är en myt. Kompisen och jag körde upp som privatister i fredags och vi klarade uppkörningen enkelt. River man en kon på någon av manöverbanorna av någon anledning än att man är superskakig ska man självklart kuggas om man uppträder osäkert. 50 banorna är ju en barnlek att klara i hastigheter upp till 65 -70 km/tim. manövrera i konbanan som bananen så går det som en dans. :banana
 
LayDeeOmega skrev:
2181115 Tack allihopa... Fick först köra den "svåra" krypkörningen vilket gick hur bra som helst. Sedan var det dags för den "svåra" manövern. rev ner en kon och fick köra om den. Rev ner den igen... sedan inbromsningar i 70 och 90 och SEDAN kommer gubben och säger att undanmanövern inte var godkänd. Visserligen kände jag det på mig men lönt att få köra inbromsningarna också i så fall och vagga in mig i någon falsk förhoppning :mad:
Vilket fall så tog körningen slut där. Fick en ny tid om två veckor. Surt som fan eftersom pengarna börjar sina ordentligt nu. men men, finns ju inte så mycket mer man kan göra förutom att vara besviken på sig själv. Tränade innan och då gick det hur bra som helst.

Well well... om två veckor så ska jag visa!!

Trist.. du klarar det nästa gång! :tummenupp

gött att du inte behövde vänta så länge på ny uppkörningstid
 
kanelen skrev:
2182247 manövrera i konbanan som bananen så går det som en dans. :banana

O hur manövrerar bananen ? heh... !

Körde krypkörning ca 20min på lektionen igår .. Från att ha fattat biffen med min CBR .. och vinglar inte och klarar banorna.. så vinglade jag som en alkoholist på banorna igår.. jag klarade banorna men läraren tycker jag vinglar med styret.. Knep med knäna men det gick ändå vingligt.. Styrningen känns så himmla lätt jämfört med CBR:en o jag använder mig av underkroppen när jag balanserar den.. men med CB 750:n på skolan gick det inte alls igår...

Tips någon ????? Har väl helt enkelt inte hittat balanspunkten på den hojen än antar jag.. ca 12 timmar på min CBR och ca 4 ½ timmar på skolans....

Känns förtvivlat :(
 
Last edited:
Motin skrev:
2183538

Tips någon ????? Har väl helt enkelt inte hittat balanspunkten på den hojen än antar jag.. ca 12 timmar på min CBR och ca 4 ½ timmar på skolans....

Känns förtvivlat :(

Du kommer greja det snart men se till att gå in med rätt inställning!
Även om man inte tror det så spelar inställningen in otroligt mkt.
Så intala dig själv att du verkligen tror på dig själv och att du ska klara
det. Jag är övertygad om att det kommer lossna när som helst för dig!

Det är ju en viss skillnad på CBRen och CBn vilket gör att man inte kan
ha riktigt samma teknik på de båda hojarna.
Jag tror på dig... Ut och öva öva öva och ett lycka till!
Snart grejar du det :tummenupp

skert skrev:
2182352 Trist.. du klarar det nästa gång! :tummenupp

gött att du inte behövde vänta så länge på ny uppkörningstid

Tack!
Nästa gång SKA jag klara det... Vet inte vad jag tar mig
till annars. Nu vet jag ju i alla fall vad jag ska öva öva och öva.

somebody skrev:
2182132
Du kommer få känna den där känslan att ha A-körkort.
Det må hända kännas skit just nu, men lägg det bakom dej och kör träna på.

Du fixar detta.

Tack för allt stöd. Känns lite bättre idag även om jag går och är irriterad på mig själv för att jag misslyckades. Men det är bara att ta nya tag som sagt.
 
Motin skrev:
2183538 O hur manövrerar bananen ? heh... !

Körde krypkörning ca 20min på lektionen igår .. Från att ha fattat biffen med min CBR .. och vinglar inte och klarar banorna.. så vinglade jag som en alkoholist på banorna igår.. jag klarade banorna men läraren tycker jag vinglar med styret.. Knep med knäna men det gick ändå vingligt.. Styrningen känns så himmla lätt jämfört med CBR:en o jag använder mig av underkroppen när jag balanserar den.. men med CB 750:n på skolan gick det inte alls igår...

Tips någon ????? Har väl helt enkelt inte hittat balanspunkten på den hojen än antar jag.. ca 12 timmar på min CBR och ca 4 ½ timmar på skolans....

Känns förtvivlat :(

På de lektionerna jag tog lärde mig min lärare att flytta över röven till höger, om du ska svänga sakta till vänster. Då du bara lutar hojen o inte kroppen är det hundra gånger lättare att hålla balansen. Lurar hjärnan lite...
 
Motin skrev:
2183538 O hur manövrerar bananen ? heh... !

Körde krypkörning ca 20min på lektionen igår .. Från att ha fattat biffen med min CBR .. och vinglar inte och klarar banorna.. så vinglade jag som en alkoholist på banorna igår.. jag klarade banorna men läraren tycker jag vinglar med styret.. Knep med knäna men det gick ändå vingligt.. Styrningen känns så himmla lätt jämfört med CBR:en o jag använder mig av underkroppen när jag balanserar den.. men med CB 750:n på skolan gick det inte alls igår...

Tips någon ????? Har väl helt enkelt inte hittat balanspunkten på den hojen än antar jag.. ca 12 timmar på min CBR och ca 4 ½ timmar på skolans....

Känns förtvivlat :(

Ett enkelt trix om du tycker att hojjen är för lättstyrd och vinglig är att ha litet mindre luft i framdäcket. När det väl är dags för uppkörningen går lågfarten nog som en dans. :tummenupp
 
kanelen skrev:
2183720 Ett enkelt trix om du tycker att hojjen är för lättstyrd och vinglig är att ha litet mindre luft i framdäcket. När det väl är dags för uppkörningen går lågfarten nog som en dans. :tummenupp

Tack för det men tror inte det ja lär få trixa med däcken på körskolans hoj hehe ;)
 
2Wheeldrive skrev:
1856498 Börja nu så har du kortet lagomt till våren :tummenupp Skjuter du upp på det så kommer du bara att ångra dig.

Jag håller med. Jag sköt upp det några veckor, fick vänta en hel vinter :huvet
Zaya
 
Heeej nu har jag hittat hit =)
Har uppkörning den 1 juni :yoparty
Men ja har en fråga har inte fått nån riktig genomgång på säkerhetskontrollen på mcn och körlektionerna tog slut idag =( Hur kollar jag styrlager över/under? samt gaffelben? Vet att man ska upp på centralstödet men hur ska ja kontrollera?
 
nordnord skrev:
2183930 Heeej nu har jag hittat hit =)
Har uppkörning den 1 juni :yoparty
Men ja har en fråga har inte fått nån riktig genomgång på säkerhetskontrollen på mcn och körlektionerna tog slut idag =( Hur kollar jag styrlager över/under? samt gaffelben? Vet att man ska upp på centralstödet men hur ska ja kontrollera?

Är det inte upp till körläraren att lägga upp dina körlektioner så du ska få all kunskap för att klara av en eventuell uppkörning?
Körlektionen innan jag skulle köra upp med bil så kom jag själv på att han inte lärt mig fickparkera och säkerhetskontroll så jag sa det till honom och han fick ju naturligtvis ta det då på sin övertid eller vad man ska kalla det.
Det gick i och för sig på 15 minuter max så det var väll inte så farligt för honom.
 
Quaya skrev:
2183936 Är det inte upp till körläraren att lägga upp dina körlektioner så du ska få all kunskap för att klara av en eventuell uppkörning?
Körlektionen innan jag skulle köra upp med bil så kom jag själv på att han inte lärt mig fickparkera och säkerhetskontroll så jag sa det till honom och han fick ju naturligtvis ta det då på sin övertid eller vad man ska kalla det.
Det gick i och för sig på 15 minuter max så det var väll inte så farligt för honom.

Självklart är det så men jag har fått EN genomgång relativt snabb en också,, Då jag hade brottom till jobbet,, men ja minns inte hur man kollade styrlagren och gaffelben? dvs hur man ska rycka vrida å vända,, det är nog det enda jag är osäker på iofs ;//
 
LayDeeOmega skrev:
2183555

Det är ju en viss skillnad på CBRen och CBn vilket gör att man inte kan
ha riktigt samma teknik på de båda hojarna.
Jag tror på dig... Ut och öva öva öva och ett lycka till!
Snart grejar du det :tummenupp

Jo en helt annat vinkel att sitta i, trodde att det skulle vara enklare för mig att köra skolans efter nötandet på sporthoj men icke.. Visserligen så oj oj va mycket mer man kan svänga runt med CB:n men jag är så fruktansvärt ostadig o vevar med styret fram o tillbaka. Kortet kommer kosta mig grymma pengar om jag nu ska få in tekniken med körskolans hoj... Men kan ju inte sluta nu mitt i utbildningen..
 
Gjorde nyss skrivningen, och det gick ju bra. Förutom att jag tappade koncentrationen efter 1/3 av testet eftersom min testdator bestämde sig för att krångla... Jaja, klarade det IAF så det gör inget ;)
 
Hur länge får man vanligen vänta på att få skriva teoriprovet?
Respektive för uppkörning när teorin är avklarad?
 
Rash skrev:
2184423 Hur länge får man vanligen vänta på att få skriva teoriprovet?
Respektive för uppkörning när teorin är avklarad?

Givetvis sanslöst beroende på hur mycket tur du har.. Själv tog det exakt fyra veckor och en dag från det jag skrev in mig på körskolan tills jag hade kortet. Bokade upskrivning några dagar efter att jag skrivit in mig på körskolan, dvs jag fick vänta på uppskrivningen i ungefär tre veckor. Sen var det en vecka och en dags väntan mellan uppskrivning och uppkörning. Men då hade jag som sagt en sanslös jävla tur och fick byta tid med en tjej som inte skulle hinna bli redo för uppkörningen..
 
Rash skrev:
2184423 Hur länge får man vanligen vänta på att få skriva teoriprovet?
Respektive för uppkörning när teorin är avklarad?

Min skola ville se att jag var redo så man fick göra ett testprov innan .. sen bokar de prov.. Läs effektivt några dagar så sitter det.. Jag ströläste 1-2 veckor och o läste igenom böckerna tog sen provet.
 
PerJohan skrev:
2184427 Givetvis sanslöst beroende på hur mycket tur du har.. Själv tog det exakt fyra veckor och en dag från det jag skrev in mig på körskolan tills jag hade kortet. Bokade upskrivning några dagar efter att jag skrivit in mig på körskolan, dvs jag fick vänta på uppskrivningen i ungefär tre veckor. Sen var det en vecka och en dags väntan mellan uppskrivning och uppkörning. Men då hade jag som sagt en sanslös jävla tur och fick byta tid med en tjej som inte skulle hinna bli redo för uppkörningen..

Som privatist glömde jag tillägga..
 
Rash skrev:
2184433 Som privatist glömde jag tillägga..

Som privatist hade jag fått vänta ytterligare knappt två veckor på uppkörningen bara.. Bokade teorin privat (skrev upp den 10:e maj) och även första uppkörningen (den 30:e maj, den tiden som jag sedan fick byta med tjejen, körskolan ordnade med bytet och ombokning). Så i Värnamo verkar det inte vara några saftigare köer ändå..
 
Last edited:
Rash skrev:
2184433 Som privatist glömde jag tillägga..

Då är det väl bara du bokar tid för teoriprovet.. o tar första bästa tid om du känner dig redo.. Om du inte läst nåt .. så ta en tid 1 vecka framåt så du hinner läsa.
 
Motin skrev:
2184031 Jo en helt annat vinkel att sitta i, trodde att det skulle vara enklare för mig att köra skolans efter nötandet på sporthoj men icke.. Visserligen så oj oj va mycket mer man kan svänga runt med CB:n men jag är så fruktansvärt ostadig o vevar med styret fram o tillbaka. Kortet kommer kosta mig grymma pengar om jag nu ska få in tekniken med körskolans hoj... Men kan ju inte sluta nu mitt i utbildningen..

Jo tack, det där med pengar känner jag igen. Eftersom jag kuggade uppkörningen igår kommer det ju gå åt massor med mer pengar till nya lektioner och ny uppkörning (840:- VV och 900:- körskola). Så jag förstår hur du känner det ur en ekonomisk synvinkel.
Men som sagt, det enda man kan göra är att öva. Har själv tänkt tanken att inte ta ngn mer lektion och bara öva med min egen. Men som sagt skiljer ju sig hojarna åt lite grann när det gäller hantering :/
Det kommer i alla fall lösa sig för dig! Se bara till att inte ge upp... känns själv som om jag vill göra det just nu. Men å andra sidan vet jag att jag hade ångrat mig något så fruktansvärt sedan...

Lycka till nu och glöm inte att köra med rätt inställning ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top