Körkort 2006

fattaliano skrev:
2135585 tja.. jag har teori imorn.. och vill köra upp så snabbt som möjligt efter det.. uppkörningstider vet jag att det finns men det är både svårt att få tag på hojjar som man kan kan köra upp med via körskolan och fantastiskt dyrt.. vad tror ni om att köra upp med rettan?.. tror själv inte det blir nåt större problem för mig med krypkörningen.. det kanske är värt ett försök.. det går ju i princip 3 uppkörningar med egen hoj för priset av 1 uppkörning me skolans! :huvet :huvet

någon som har erfarenhet av att köra upp me sporthoj?

Varför inte ta kontakt med en körskola och låna/hyra deras förmodligen mer lättkörda mc.. ? Men det är klart det går.. min privata handledare körde ju krypbanan igår lätt som en plätt bara för att visa att det går.. Men han har ju några års erfarenhet också..
 
Motin skrev:
2134646 La hojen 2ggr vilket inte har inträffat förut.. :( böjt kopplingshandtag och lite skrap på kåpan blev resultatet.. och lite skadat självförtroende. Men sen drog vi iväg en kortis till Gelleråsen och vände vid ingången o hem igen.. då blev jag lite gladare :)

Tråkigt det med hojen, men sånt går ju lätt att ordna.
Gällande krypkörningen kan du ju testa att köra lite snabbare. En kompis sa till mig att många gör det svårare eftersom de kör fruktansvärt långsamt. Visst, jag menar inte att du ska köra på för fullt. Men testa att köra lite fortare än du gör nu, det skulle kunna hjälpa!

Lycka till!!


Ett stort GRATTIS till alla er som tagit kortet idag!! :tummenupp
 
Motin skrev:
2135670 Varför inte ta kontakt med en körskola och låna/hyra deras förmodligen mer lättkörda mc.. ? Men det är klart det går.. min privata handledare körde ju krypbanan igår lätt som en plätt bara för att visa att det går.. Men han har ju några års erfarenhet också..

den körskolan jag kört på ta r typ 1350 för hyran av mc men då ingår 60 min körlektion.. vilket jag inte vill ha... men de kan jag betala.. det är bara det att det inte finns några tilder till att hyra hojjar för ala är uppbokade.. och uppkörningstider ska det ju tydligen finnas ganska gott om...

känns korkat å köra upp med rettan p.g.a alla nackdelar men ja pallar inte vänta i en månad det går inte
 
har en fråga angående bromsningen 50/70/90. kuggade just på detta då jag hade "felaktig körställning" = böjda armar. ska man ha raka armar?

fick höra detta senare:
1. koppling in
2. bakbroms
3. frambroms

och så knäna mot tanken, raka armar och blicken högt stämmer det?
 
Kimmerien skrev:
2135968 har en fråga angående bromsningen 50/70/90. kuggade just på detta då jag hade "felaktig körställning" = böjda armar. ska man ha raka armar?

fick höra detta senare:
1. koppling in
2. bakbroms
3. frambroms

och så knäna mot tanken, raka armar och blicken högt stämmer det?

Förmodligen så "dippade" du, böjde armarna och sänkte huvudet.

/47
 
Kimmerien skrev:
2135968 har en fråga angående bromsningen 50/70/90. kuggade just på detta då jag hade "felaktig körställning" = böjda armar. ska man ha raka armar?

fick höra detta senare:
1. koppling in
2. bakbroms
3. frambroms

och så knäna mot tanken, raka armar och blicken högt stämmer det?


Tråkigt att du kuggade. Gällande armarna kan jag tyvärr inte uttala mig men blicken långt fram är det som gäller samt även knäna mot tanken

Du sätter det nästa gång, lycka till :tummenupp
 
Kimmerien skrev:
2135968 har en fråga angående bromsningen 50/70/90. kuggade just på detta då jag hade "felaktig körställning" = böjda armar. ska man ha raka armar?

fick höra detta senare:
1. koppling in
2. bakbroms
3. frambroms

och så knäna mot tanken, raka armar och blicken högt stämmer det?

Läst o fått sagt till mig: knäna mot tanken men inte sitta för nära tanken. Raka armar och blicken långt fram. Spänna emot med rygg och ben.. Har dock bara testat detta i 40-50km/h än så länge.

http://www.uppsalatrafikskola.com/Bromsning.htm
 
Idag var tredje dagen i rad som jag körde med skolan. Körde första lektionen för säsongen förra veckan och körde privat i 3h i måndags.
Igår klarade jag för första gången krypkörningen, jag blev så "överraskad" och glad så jag nästan välte. Har kämpat som en idiot utan att få till krypkörningen.I tisdags körde jag inbromsningar från 50, 70 och 90 och det gick väldigt bra. Idag körade jag höghastighetsbanan.Kom inte riktigt upp i 50 hela banan, bara vissa delar men det kändes bra. Nu har jag 2 lektioner till innan uppkörningen och tänkte att det blir väl till att öva på krypköringen och höghastighetsbanan. För första gången känns det som om det faktiskt är möjligt att klara uppkörningen.

Lycka till alla ni som kämpar som jag. Och grattis till alla er som kämpat klart.

Var tvungen att dela med mig för det känns så j-vla GÔTT!! att det äntligen har släppt.

:hihi
 
Goiting skrev:
2136031 Idag körade jag höghastighetsbanan.Kom inte riktigt upp i 50 hela banan, bara vissa delar men det kändes bra. Nu har jag 2 lektioner till innan uppkörningen och tänkte att det blir väl till att öva på krypköringen och höghastighetsbanan. För första gången känns det som om det faktiskt är möjligt att klara uppkörningen.

Grattis!
Håller själv på med manöverdelen... Krypkörning har jag faktiskt fått koll på snabbare än manöverdelen. Men mycket hängde nog på att jag inte lutade MCn tillräckligt. Har en lektion imorgon så jag hoppas att jag sätter allt perfekt då. Sedan är det bara inbromsning i 70 & 90 kvar, men det är inget jag oroar mig för.

Lycka till på uppkörningen!!
 
[/QUOTE]Ett stort grattis!!!
Shit vad roligt... själv går jag och väntar på min tur[/QUOTE]

LayDeeOmega skrev:
2136065 Grattis!
Håller själv på med manöverdelen... Krypkörning har jag faktiskt fått koll på snabbare än manöverdelen. Men mycket hängde nog på att jag inte lutade MCn tillräckligt. Har en lektion imorgon så jag hoppas att jag sätter allt perfekt då. Sedan är det bara inbromsning i 70 & 90 kvar, men det är inget jag oroar mig för.

Lycka till på uppkörningen!!


Tack så mycket :)

Läste (kanske i denna tråd) att man kan lägga sig ned 300% mer än vad man tror. Och eftersom det var lika bra att pröva så satt det perfekt på provet :tummenupp Tack för det tipset vem det nu en var :Bugar
 
Keyser Soze skrev:
Körde min andra lektion igår och då var vi på konbanan så nu kan jag också ge mig in i diskusionen. Jag klarade båda konbanorna utan att behöva sätta ner foten men var lite väl vidlyftig i vändningen på den svåra. Läraren tjatade på mig ett par gånger att jag inte skulle titta på den konan jag skall köra runt, utan nästa kona (första/sista i serpentinen)! Fick vrida huvudet havvägs ur led men jäklar vad snäv svängen blev, det var precis som att man mer eller mindre omedvetet styrde dit man tittade!



ehh, vad menar ni? Sitter ni upprätt och bara lägger ner cykeln?

Kör du för Thorells med masse?
 
grattis ni som grejat lappen!

jag blir snart gråhårig över lågfartsbanan.. allt annat känns stabilt. Jag klarar lågfarten ibland, men så fort jag misslyckas så är det kört för den dagen för jag blir så förbannad så jag inte kan koncentrera mig.. det stora kruxet jag har är att hojen vill välta inåt när jag slår på fullt styrutslag, varpå jag reagerar snabbare än en ninja med att flänga ut med dojan. :huvet

har läst alla poster i den här tråden, plöjde tillåme igenom körkort 05-tråden från början till slut, men trots alla matnyttiga tips får jag inte till vändningen. kära bullen, vad ska jag göra?
 
t-röd skrev:
2136386 grattis ni som grejat lappen!

jag blir snart gråhårig över lågfartsbanan.. allt annat känns stabilt. Jag klarar lågfarten ibland, men så fort jag misslyckas så är det kört för den dagen för jag blir så förbannad så jag inte kan koncentrera mig.. det stora kruxet jag har är att hojen vill välta inåt när jag slår på fullt styrutslag, varpå jag reagerar snabbare än en ninja med att flänga ut med dojan. :huvet

har läst alla poster i den här tråden, plöjde tillåme igenom körkort 05-tråden från början till slut, men trots alla matnyttiga tips får jag inte till vändningen. kära bullen, vad ska jag göra?

fortsätta hålla blicken högt uppe, när du känner att hojen vill välta så släpp ut kopplingen något. Det är grejen! :tummenupp
 
skert skrev:
2136404 fortsätta hålla blicken högt uppe, när du känner att hojen vill välta så släpp ut kopplingen något. Det är grejen! :tummenupp

Eller om du lär dig kontrollera hojen och hålla balansen på ett bra sätt hamnar du aldrig i denna situation. När du svänger vänster lutar du kroppen åt höger och vice versa. Svårare än så är det inte.
 
Dagsfärska uppkörningsdatum i Stockholm Barkaby!

21/6-06... fanns 2 återbud innan dess, han jag talade med idag på vv sa att det troligtvis inte kommer bli mer än 1 eller 2 avbokningar innan dess.
Sen sker det några avbokningar som aldrig hinner bokas. pga de bokas av nån timme innan.

//Peter
 
Jag brukar flytta häcken lite utåt för att få en lite vettigare balanspunkt. Funkar ganska bra för mig iaf.
 
t-röd skrev:
2136386 grattis ni som grejat lappen!

jag blir snart gråhårig över lågfartsbanan.. allt annat känns stabilt. Jag klarar lågfarten ibland, men så fort jag misslyckas så är det kört för den dagen för jag blir så förbannad så jag inte kan koncentrera mig.. det stora kruxet jag har är att hojen vill välta inåt när jag slår på fullt styrutslag, varpå jag reagerar snabbare än en ninja med att flänga ut med dojan. :huvet

har läst alla poster i den här tråden, plöjde tillåme igenom körkort 05-tråden från början till slut, men trots alla matnyttiga tips får jag inte till vändningen. kära bullen, vad ska jag göra?

Hade precis samma problem, så fort det kändes som om hojen skulle välta så var jag nere i marken med foten. Själv försökte jag att krypköra lite snabbare och som Ooops redan sagt, när hojen lutar åt ex vänster så försök skapa balans genom att luta dig något åt höger. Det är absolut inte mycket som krävs för att den skall hålla sig upprät, så börja inte luta allt för mkt. Något som jag inte lyssnade på förän ganska sent (eftersom det inte lät logiskt för mig) var UPP MED BLICKEN. Själv ville jag gärna kolla lite neråt på nästa kon, så upp med blicken.. det fungerar faktiskt!
Sedan är det bara till att träna träna träna... Sedan kommer det av sig självt!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top