Körkort 2006

Argyle skrev:
Altså teorin är as enkel. Det är som på B kortet fast en mc på bilden. Man behöver knappt plugga på skiten, sen får man ha 12fel så det är chill.

Uppkörning är däremot ett helvete. Först är det två st banor man skall köra, en krypkörning och en höghastighets bana. Krypkörningen är att köra mellan 4 koner och sen i slutet göra en vänding med fullt utslag altså en garagevändning sen tillbaks i serpentin banan.

Andra biten är en höghastighets bana, man kör i 50kmh väjer för ett hinder, sen så kör man serpentin mellan en massa koner, tillbaks sen igen i 50kmh serpentin sen bromsar man där framme.

Tredje steget är bromsa i 70kmh sen 90kmh

Sen är det då köra i trafiken..

Uppkörning för MC är jävligt svår, ungefär 50% kuggar varje gång

Så var det väl iaf förr. Vad jag vet har dom väl tagit bort garagevändningen nu?
 
dsundelin skrev:
Så var det väl iaf förr. Vad jag vet har dom väl tagit bort garagevändningen nu?

Garagevändningen är invävd i konbanan och kallas inte garagevändning... Även tidtagningen är borttagen.
 
Ripper skrev:
Garagevändningen är invävd i konbanan och kallas inte garagevändning... Även tidtagningen är borttagen.

Jo det är precis som Ripper säger. Du har två slags olika krypkörningsbanor som handledaren på vägverket väljer mellan. Jag ritade en enkel skiss på hur de ser ut. Du vet alltså inte vilken av dessa två banor du kommer få köra så träna båda. Och när det gäller krypkörning är det som vanligt, reglera fart med koppling och gas, inga bromsar alltså. Meningen är att du ska köra så sakta du kan och samtidigt ta dig runt banan på ett korrekt sätt (ej sätta ner fötterna etc, dock SKA du stanna mellan två koner på bana #2). Lägg märke till att det finns ett begränsat område frammåt där du inte får köra, utan du skall klara av att vända 180 grader på ett rätt så snävt område runt sista konen, liknande garagevändningen. Kommer inte exakt ihåg hur bana #2 ser ut men här är bana #1 iaf. Du får själv välja om du vill köra enligt linjen markerat i blått respektive grönt. Börja och sluta mellan konerna. Ut och träna :) Sen är det inbromsningar från 50, 70 samt 90 km/h. Slappna av i kroppen, gör inte en wheelie utan det ska vara en kontrollerad inbromsning. Håll blicken långt fram i horisonten. Slutligen är det slalomkörning mellan koner i 50 km/h innan ni drar ut på en runda i stan/landsväg osv. Good luck :) :tummenupp

manover.JPG
 
MalmöBiker skrev:
Lägg märke till att det finns ett begränsat område frammåt där du inte får köra, utan du skall klara av att vända 180 grader på ett rätt så snävt område runt sista konen, liknande garagevändningen.

Eftersom du verkar ha koll så tänkte jag fråga om du vet
ifall den "inbyggda garagevändningen" är lika snäv som orginalet?!
 
LayDeeOmega skrev:
Eftersom du verkar ha koll så tänkte jag fråga om du vet
ifall den "inbyggda garagevändningen" är lika snäv som orginalet?!

Vet inte exakt men uppskattningsvis är det väl en 2-3 meter mellan konen du ska runda och avspärrningsområdet. Det är en väldigt enkel bana om du använder rätt teknik. Tugga inte asfalt med blicken utan försök titta dit du ska och rätt långt fram, använd en aktiv körstil, något framböjd, styr med "hela kroppen" och håll låren mot tanken så blir det bra :tummenupp
 
Last edited:
MalmöBiker skrev:
Vet inte exakt men uppskattningsvis är det väl en 2-3 meter mellan konen du ska runda och avspärrningsområdet. Det är en väldigt enkel bana om du använder rätt teknik. Tugga inte asfalt med blicken utan försök titta dit du ska och rätt långt fram, använd en aktiv körstil, något framböjd, styr med "hela kroppen" och håll låren mot tanken så blir det bra :tummenupp

Tack!!
Har redan börjat bli lite nervös även om jag inte har fått ngn uppkörningstid än :rolleyes:
Men 2-3 meter borde ju inte vara helt omöjligt. Trodde det rörde sig om 1,5 eller ngt liknande. Har ju fått höra lite allt möjligt om hur djävulskt det ska vara ute på manöverbanan. Ska dit med körskoleläraren så fort de öppnat på manöverbanan. Nu verkar det ju som om jag kanske inte behöver stressa upp mig i onödan. Tack igen :tummenupp
 
LayDeeOmega skrev:
Tack!!
Har redan börjat bli lite nervös även om jag inte har fått ngn uppkörningstid än :rolleyes:
Men 2-3 meter borde ju inte vara helt omöjligt. Trodde det rörde sig om 1,5 eller ngt liknande. Har ju fått höra lite allt möjligt om hur djävulskt det ska vara ute på manöverbanan. Ska dit med körskoleläraren så fort de öppnat på manöverbanan. Nu verkar det ju som om jag kanske inte behöver stressa upp mig i onödan. Tack igen :tummenupp

Be din körlärare ta med lite koner och stick ut till något lämpligt område och träna! Kan tipsa om en stor tom parkering i västra hamnen, bara att bygga upp banan och köra. Parkeringen är tillräckligt stor för att även träna inbromsningar från 50. Dessutom finns en väg intill där du kan träna inbromsningar från 70. Kika på denna filmen så ser du ungefär hur den ena varianten av manövertestet ser ut. Killen som kör hade dock inte blivit godkänd tror jag :) Snävare än så är det. Lycka till :tummenupp
 
Teoriprovet, körkort A

Hejsan,

tänkte höra om det är någon här som nyligen har gjort kunskapsprovet för kk A nyligen?
och undrar hurdant det är? är det likt B provet? Något man ska plugga på extra mycket eller så?
vilken typ av frågor är de?

Tack på förhand
 
Då har man bokat uppkörning! 9/6 blir det, fanns tid 22/5 oxå, men det blev för tidigt kände jag. Så nu får man väl ta å lära sig köra hoj :)
 
LayDeeOmega skrev:
Vilken lyx...
Du och din pappa brukar inte ta en sväng förbi Malmö när ni är
ute? :rolleyes:

Nä, men seriöst...måste vara skönt. Du lär du förhoppningsvis ha kortet
snart om du är ute och kör ofta!!
Har du bokat tid för uppkörning?

Faktum är att jag inte kör ofta. Jag har körde 200 mil under sensommaren/hösten (fixade ingen båge förrens då) varav ca 195 mil var ren köra-för-att-det-är-kul körning och ca 5 mil riktigt övningskörning. Sedan dog säsongen ut. Kravet nu har varit att fixa teorin innan jag får börja igen, teorin är visserligen klar med vädret har inte mognat än.

Fast det gör inget, jag har inte bytt helljuslampa, bytt bromsvätska eller fått rätt på kopplingen än. :4skrika

Så när bågen är klar och vädret tillåter så ska jag börja öva på konbaner och stadstrafik, sen ska det bokas tid ! :tummenupp

Hur långt har du kommit ?

skert skrev:
Då har man bokat uppkörning! 9/6 blir det, fanns tid 22/5 oxå, men det blev för tidigt kände jag. Så nu får man väl ta å lära sig köra hoj :)

Wah, vart bor du ? Jag måste ringa och kolla de lediga tiderna tror jag. ´:skrämd
 
lorkan skrev:
Wah, vart bor du ? Jag måste ringa och kolla de lediga tiderna tror jag. ´:skrämd

Falköping, ska köra upp i Skövde, hon jag prata med i telefon hade inte "lagt upp" fler körningar, så det verka som inte så många bokat prov. :va

Konstigt eftersom körskolan här i stan är fullbokad hela april/maj, aja dom har väl gått på att man är tvungen att boka genom körskolan när dom anser att man är "redo", dvs längre väntetid på att få köra upp.
 
LayDeeOmega skrev:
Tack!!
Har redan börjat bli lite nervös även om jag inte har fått ngn uppkörningstid än :rolleyes:
Men 2-3 meter borde ju inte vara helt omöjligt. Trodde det rörde sig om 1,5 eller ngt liknande. Har ju fått höra lite allt möjligt om hur djävulskt det ska vara ute på manöverbanan. Ska dit med körskoleläraren så fort de öppnat på manöverbanan. Nu verkar det ju som om jag kanske inte behöver stressa upp mig i onödan. Tack igen :tummenupp

Såg att du också har en cbr 600, vilken årsmodell? Har du kollat upp försäkring? Vad är det billigaste du hittat och vilket bolag?
 
MalmöBiker skrev:
Be din körlärare ta med lite koner och stick ut till något lämpligt område och träna! Kan tipsa om en stor tom parkering i västra hamnen, bara att bygga upp banan och köra. Parkeringen är tillräckligt stor för att även träna inbromsningar från 50. Dessutom finns en väg intill där du kan träna inbromsningar från 70. Kika på denna filmen så ser du ungefär hur den ena varianten av manövertestet ser ut. Killen som kör hade dock inte blivit godkänd tror jag :) Snävare än så är det. Lycka till :tummenupp

*usch* för denna manöver! (banan i filmen)
Vad man slet med den, många gånger kände man att näää detta kommer inte att gå!
Men så rätt som det var så lossnade det, och det funkade fint.
Jag gjorde även upp en liten bana hemma där jag tränade varje dag!
Den som är på filmen är ju den svåra, den andra lågfarts delen är enkel.
Ett tips är att köra så nära som möjligt den "nästsista" konan, för då kan du/ni få en större sväng direkt.
Och kolla även upp åt vilket håll du/ni tycker är enklast att svänga!
För man får välja om man vill ha ögersväng eller vänstersväng, nog fick vi det!

/m som INTE är avundsjuk på er som har ert kvar!
 
MalmöBiker skrev:
2038710 Be din körlärare ta med lite koner och stick ut till något lämpligt område och träna!

Tack så mkt, hjälpsamma människor uppskattas :tummenupp
Hade körlektion idag och vi körde bort till manöverbanan och bokade tid. Så nästa körlektion (torsdag) ska jag träna krypkörning mellan koner :banana

Birdiegbg skrev:
2038827 Besök sidan www.mckorkort.se
länken "hur gör man"
Därefter mc körkort / manöverbana

H Stefan

Tack så mkt för tipset!! Som jag skrev innan, hjälpsamma människor uppskattas :tummenupp

lorkan skrev:
2039590
Hur långt har du kommit ?

Jag ska börja köra på manöverbanan nästa lektion. Räknar med en +/- 4 lektioner där ute.

MalmöBiker skrev:
2039687 Såg att du också har en cbr 600, vilken årsmodell? Har du kollat upp försäkring? Vad är det billigaste du hittat och vilket bolag?

Yes, jag har en cbr 600F, registrerad som en 96a (är en 97a). Ja, jag har kollat upp försäkring och det var hutlösa premier jag fick om jag skulle haft den på mig. Så det slutade med att den står på sambon och då fick vi en rätt schyst premie via IF, ca 3000:-halvförsäkring/helår. Eftersom vi bor i samma hushåll så är det ju inte riktigt bedrägeri bedrägeri utan mer en försökning av sanningen :rolleyes:

Spoox skrev:
2038738
och undrar hurdant det är? är det likt B provet? Något man ska plugga på extra mycket eller så?
vilken typ av frågor är de?

Gjorde teorin i slutet på januari och ja, det är likt B-provet. Men det kommer ju ca 15 frågor som är mer mc-relaterade, de andra handlar ju bara om trafikregler i största allmänhet. Plugga extra mycket? Eftersom ingen får likadant prov är det ju svårt att säga, men plugga mkt på mc-delen, miljöfrågorna (så lätta att strunta i och vips så får man en sådan fråga på vv). Vilken typ av frågor? Oj....alla möjliga. Men du har ju två/tre alternativ, så känner du dig osäker är det ju bara att köra uteslutningsmetoden.
Lycka till
 
Tänkte bara kolla om någon här har koll på vart man kan hitta information om intensivkurser samt om det är prisvärt att ta en sådan. Har kört moped i två sommrar och försöker skramla pengar till att kunna ta kortet nu i sommar. Vill komma undan billigt och säkert, någon sorts ballans vore perfekt. Inte kassa massa pengar på missade uppkörningar och liknande. Hittat intensivkurser som går på runt 10k som i sin tur "garanterar" att man tar uppkörningen efter.

Hoppas någon kan ge mig lite tipps!
 
I morgon 09.40 ska jag köra min första dubbellektion. Första gången bakom styret. Så alla; håll tummarna för att det inte kommer snöa inatt!!!
 
Linusp3 skrev:
2041407 I morgon 09.40 ska jag köra min första dubbellektion. Första gången bakom styret. Så alla; håll tummarna för att det inte kommer snöa inatt!!!

Fösta gången du kör? Shit vad kul du kommer att ha :banana
Har visserligen bara kört själv 6 gånger men första gången var något alldeles speciellt. Håller verkligen tummarna för att det INTE ska komma en massa snö inatt, men det tror jag inte.

Lycka till imorgon :tummenupp
 
Linusp3 skrev:
2041407 I morgon 09.40 ska jag köra min första dubbellektion. Första gången bakom styret. Så alla; håll tummarna för att det inte kommer snöa inatt!!!

Hoppas de går bra!

om 3 veckor ska jag köra upp på r6an å är fortfarande osäker om de ens går att komma runt den nya banan, osäker om all snö är borta också:3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top