Körkort 2005

Juice skrev:
Så här såg min dag ut:
=)


När vi var tillbaka sa prövaren att vi skulle sätta oss och sen sa han Grattis du har klarat det!:tummenupp
Inte en enda anmärkning hade han...

Och jag är såååå glad över att jag klarade det!!! :banana :) :yoparty

varför var jag så nervös innan för?? :tungan


hahah grattis! I morgon är det min tur, eller otur, vi får se :)
Tullinge nästa!
 
alla är lite små nerves tror jag! jag gjorde fel efter säkerhets kontrollen! man ska ju dra den sen och jävlas! men jag satt mig på och starta den! :kocko men jag kom på mig själv & om det var okej om jag börja om! och det gick bra :) men då man har gjort allt de där! krypandet och så vidare! så skulle jag köra ut i stora stan å grejer! men då hade ju våran aparat som man har i örat! paja! så hon skulle säga till mig vart jag skulle! köra! så jag vart nu ännu mer nervös och börja tänka hur de här skulle gå!

men det gick bra från början! men sen så börjar hon prata om nån tågräls & en brant bake på vänster sida! och den skulle vara efter kurvan hon peka på!
så jag kom fram dit(trode jag) så jag svängde upp! plötstligt! så kör hon om mig & börja skrika åt mig!

-Va fan gör du! så där kan du väl inte göra fattar du väl! kopplar det inte i hjärning din eller! sa jag att de var här!

så jag sa bara förlåt & vart lite så förbanad på hon! för uppkörning lärare ska väl fan inte skirka på en! det är väl där för man körupp! för att göra fel & vissa vad som är rätt å titta vad man kan! så jag tänkte för mig själv! jäkla surkäring!

Men jag fick mig ett par goda skratt av hon :rofl hon fick motorstopp 2 gånger! och jag fick ju vänta på hon :D
så jag trode att jag hade kuga mig! så jag vart ju lite mer nervös!

men där jag skulle svänga upp var ungefär en 200 meter till ungefär!

(Se upp för sura tanter!)

men sen då vi kom fram till vägvärket så sa hon! det räckte väl till ett godkänd! vilken lättnad!:D så då var det bara hem och köra & det här var igår!
 
Ja då var det snags dags för mig igen..... inte rört min mc... inte ens tittat på den sen den tråkiga dagen. Har igentligen inte råd med en uppkörning till med mina föräldrar sponsrade mig med den eftersom som tyckte så syn om mig. Jag kommer iaf inte vara så glad och positiv som sist, den dagen började fan extremt bra. Nu känns det bara som att jag betalar för ngt som jag igentligen redan klarat av. känns fortfarande bittert.

Vill i alla fall säga GRATTIS till er alla som har klarat det nyligen, u rock!

/Regards Cel
 
Bomanrd skrev:
Grattis, vet hur det känns!! :tummenupp :yoparty

Vad blir det för hojj?
Tack!:)
Hm vet inte än, jag får åka å kolla lite först.
Hör av mig sen när jag vet vad det blir;)
Det enda jag vet är att den kommer bli strypt iaf, då jag tog för begränsad. :tungan
 
Juice skrev:
Tack!:)
Hm vet inte än, jag får åka å kolla lite först.
Hör av mig sen när jag vet vad det blir;)
Det enda jag vet är att den kommer bli strypt iaf, då jag tog för begränsad. :tungan

Hehe, strypningarna kommer inte att sitta i länge av egen erfarenhet. Men kan ändå vara skönt med 25kw på papperet när bylingen tar en. :)
 
a-kort

I morse va det dags. Vaknade en timma för tidigt. Va på körskolan kvart i 9 och vi drog därifrån kl 9. En tjej som skulle köra upp efter mig följde också med. Vi kom fram till tullinge typ kvart-tjugo-över. Körde lite kryp lite undanmanöver och några bromsprov. Det känndes bra så jag slutade innan jag började bli trött i armar o varm. Fem i 10 åkte vi 500m bort till uppkörningsstället. Han precis gå på muggen. Alla uppkörningsgubbar satt o fika typ. Han va norrlänning och skicka iväg mig till flygrakan för att värma upp medans han satte igång hojen.
Hans vanliga va på verkstad så han hade nått jävla skepp http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/bilde.asp?id=4281
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/bilde.asp?id=7397
Servohydraliskt centralstöd, micro och portapotti typ. :arsele

Upp på centralstöd koll av elsystem leda hojen och sen köra.
Kryp gick perfekt, jag fick raka koner utan stopp. Hastighetsbanan fick jag slalom hela vägen. Missade att svänga runt den näst sista konan vilket både jag och han märkte. Jag körde om den lite snabbt om det gick fläckfritt. Bromsningarna gick perfekt i 70 o 90. :yoparty

Körningen va lite mer nervös. Man vet ju att han ligger bakom o letar grejer o kugga så man kör inte riktigt lika naturligt som vanligt. Blir lite teaterkörning och det känns inte rätt på nått sätt. På en smal 70 väg sa han. Vi ska vända nu. Det kommer en grusväg till vänster och den kan vi vända på. Kommer runt ett krön och där ser jag vägen. Blinkar, possitionerar mig. Ser vägen och ser en skylt som säger motortrafik förbjuden typ och ser även att det ligger en bil bakom uppkörningsnissen. Jag avbryter då det hela och fortsätter rakt fram. Kombinationen av dålig sikt på 70 väg, vänstersväng, bil bakom som jag inte hade ögonkontakt med samt att det var förbjudet för motortrafik avgjorde mitt handlande. Med tanke på att han explicit bad mig köra in så hade det självklart vart bättre o göra det. Han själv körde ju in. Men han kan o andra sidan inte kugga mig för att jag valde att ta en säkrare väg. Jag vände senare när det va en lång raksträcka och sedan fortsatte färden på 30 vägar i villaområden.

Vi kommer sedan till uppkörningsstället och han säger "ja det där gick ju hjälpligt... nu när du får denna lilla lapp så kan du nog slappna av lite mer i körningen, grattis du är godkännd". :Bugar

Sen åkte jag hem på övningskörningshojen själv, dom andra va kvar för att tjejen skulle köra upp efter mig. Va många positiva tankar som flög i skallen på vägen tillbaks. Vackert höstväder och ingen övningskörningsskyllt :)

Nu är jag hemma och ska snart iväg på fazern, det ska bli så gött!!! :tummenupp

Hoppas det gått bra för alla andra idag och framför allt, Celtanic, på dom bara. Den här gången kommer du få lappen!!

mvh
david
 
Härliga historier!

Grattis på er!
:tummenupp

Själv har jag nu haft kortet i 2½månad, men det känns ändå som evigheter sen man tog det...
 
Teori prov imorrn..

Ska skriva teori provet imorgon för andra gången.. sist jag skrev för 3 veckor sen gick det med andra ord inte så jävla bra :kocko

En sak som jag reagerade på med samband med förra provet var att jag fick en fråga angående "optimal?" broms fördelning..
I min bok står det 60% frambroms 40% bakbroms..

Nu till det kluriga, alternativen jag fick var 80-20 -- 70-30 och 50-50..

Jag som endast kört mc ett fåtal gånger undrar därmed vilken jag skulle ha valt? :)

Tack för mig leverpastej


Mvh Patrik
 
Jag har uppkörning imorgon 12.30 och har varit något enormt nervös. Det gick superdåligt på konbanorna igår när jag tränade sist men stadskörningen gick utmärkt enligt min lärare. Det känns bara som ifall jag klarar konbanorna så klarar jag kortet, för att köra, det kan jag! Den värsta nervositeten har släppt nu ikväll, av någon anledning.

Jag har så svårt att inte nudda någon kon på högfarten med ansats. Det är väl oftast den man kör när man kör upp i Stockholm? Tullinge, heter det det? Jag hörde också rykten om att det oftast är kryp utan stopp som används oftast i Barkaby? Stämmer det?


Någon som har några sista minuten tips vad jag ska tänka på vid undanmanövern? Är det snällt folk som jobbar där, så ifall man kör omkull en kona så får man prova igen?



Mvh


En lätt nervös snubbe,


Niclas
 
Hibboi skrev:
Ska skriva teori provet imorgon för andra gången.. sist jag skrev för 3 veckor sen gick det med andra ord inte så jävla bra :kocko

En sak som jag reagerade på med samband med förra provet var att jag fick en fråga angående "optimal?" broms fördelning..
I min bok står det 60% frambroms 40% bakbroms..

Nu till det kluriga, alternativen jag fick var 80-20 -- 70-30 och 50-50..

Jag som endast kört mc ett fåtal gånger undrar därmed vilken jag skulle ha valt? :)

Tack för mig leverpastej


Mvh Patrik

Du skulle ha valt 70-30 vid optimal inbromsning och om det står hård inbromsning (eller liknande) är det 90-10.

Lycka till imorgon!
 
Hibboi skrev:
Ska skriva teori provet imorgon för andra gången.. sist jag skrev för 3 veckor sen gick det med andra ord inte så jävla bra :kocko

En sak som jag reagerade på med samband med förra provet var att jag fick en fråga angående "optimal?" broms fördelning..
I min bok står det 60% frambroms 40% bakbroms..

Nu till det kluriga, alternativen jag fick var 80-20 -- 70-30 och 50-50..

Jag som endast kört mc ett fåtal gånger undrar därmed vilken jag skulle ha valt? :)

Tack för mig leverpastej


Mvh Patrik

Du kunde inte få de där alternativen, den absolut optimala är 90% och 10%.
 
ÄNTLIGEN!! :yoparty
Kuggade första uppkörningen på krypdelen, men den här gången satt allt!
Fan vad NICE!
Fick köra stoppbanan på krypdelen, serpentinen på högfarts!
Båda är favoriter!
Bromsningarna klockrena, och inga problem alls i trafik!
Åkte ut sist, så jag var inte klar förrän vid 19:00!

Haft lite ångest över att kanske inte ta det den här säsongen...
*lättad suck*
:banana
 
Veratio skrev:
Jag har uppkörning imorgon 12.30 och har varit något enormt nervös. Det gick superdåligt på konbanorna igår när jag tränade sist men stadskörningen gick utmärkt enligt min lärare. Det känns bara som ifall jag klarar konbanorna så klarar jag kortet, för att köra, det kan jag! Den värsta nervositeten har släppt nu ikväll, av någon anledning.

Jag har så svårt att inte nudda någon kon på högfarten med ansats. Det är väl oftast den man kör när man kör upp i Stockholm? Tullinge, heter det det? Jag hörde också rykten om att det oftast är kryp utan stopp som används oftast i Barkaby? Stämmer det?


Någon som har några sista minuten tips vad jag ska tänka på vid undanmanövern? Är det snällt folk som jobbar där, så ifall man kör omkull en kona så får man prova igen?

Undanmanöver ska inte vara något problem, egentligen. Tipps man brukar få är att så tidigt som möjligt få i 3an, om det fungerar på den cyckel du har. Övningskörningscycklar brukar ha gott vrid. Det kommer göra att du får en avsevärt mycket jämnare färd. när du släpper på gasen så dyker inte hojen, om du kör på 3an i 50. När du drar på lite så hoppar den inte iväg osv. Du kan säker komma undan med att köra i lite lägre hastighet, typ 45, det viktiga är att du inte sänker hastiheten vid själva undanmanövern. Plockar du en kona får du tmed största sannorlikhet köra om.. så vida du inte förbrukat dina chanser redan på säkerhetskontroll och krypkörning.

jag körde på tullinge i dag och fick kryp utan stopp och undanmanöver med slalom fram och tillbaks. Alla som jag såg som jobbade där verkade mycket hyggliga. Mycket sansade och lugna allt i förhoppning att göra dig så lugn som möjligt. Lycka till!
 
SÅ DÄR JA!!!!!! :banana
då var de klart för min del också... :) liten rundtur inne på barkarby å sen ut till kungsängen å tebax så hade man ännu ett kort i fickan... :)
Nu står ju nästan hela alfabetet där (ABECE) :yoparty

Grattis alla ni andra som också klarade det! :) Såg en Blå Ninja ute på banan som verkade klara sig rätt bra bland konorna också så det går! :yoparty

Lycka till ni som väntar på uppkörning! Ses på vägarna!
 
Hoppas jag kan köpa hoj snart!

Det är ju verkligen skittråkigt att köra bil nu när man vet att man kan sitta på en hoj istället!

Grattis alla andra som också nyligen klarat kortet!!
 
Juice skrev:
Hoppas jag kan köpa hoj snart!

Det är ju verkligen skittråkigt att köra bil nu när man vet att man kan sitta på en hoj istället!

Grattis alla andra som också nyligen klarat kortet!!

Ska du köpa hoj nu? Säsongen är ju snart slut.
Själv väntar jag till nästa säsong :)

OT: Sporthoj.coms längsta tråd?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top