Körkort 2005

Verkar vara svårt att du tider i luleå...i sthlm är det inte så lång väntetid iaf vad jag märkt av! :)
 
jag såg för länge sen en bild där någon trevlig människa ritat upp var man ska ta ut svängarna på krypkörningsbanan, jag efterlyser den bilden eftersom jag kämpar med att få runt nsren i lågfartsdelen. Går hyffsat men jag klarar dock inte banan alla gånger. Någon som hittar den bilden?
 
Måste bara skrika ut att fan vad gött att man ska köra upp med en DT125 :)

Lågfartsbanan fungerar att köras i 20 km/h utan problem (även om man inte ska köra den så fort) :tummenupp

På bromsprovet, bromsar man hojen på en raka eller efter banan?

Gör det något om man ligger över 70 och 90, eller är det bara bra?
 
Last edited:
Billigt!!!

De e skönt med billiga körkort!!! Har inte tagit en ända lektion i varken körning eller teori. Gick och skrev klarade det samma sak med uppkörningen... Missade en körning men de va pga att jag verkligen missade den!!! Glömde bort tiden helt. Trodde den va på fredagen men så va den på torsdagen så när jag för säkerhets skull skulle kolla tiden på torsdagkvällen för att veta när jag skulle vara där på fredagen så såg jag att den redan hade varit på morgon. :kocko :banana :huvet :arsele . Jaja skit samma nu sitter jag här med det i min hand sen ett tag tillbaka. :)
Uppkörningstanten måste tyckt att jag va lite konstig som inte hade en aning om hur alla dom olika testen gick till som krypkörningen och bromsprovet och undanmanöver provet... Men de gick bra!!!
 
Last edited:

Bifogat

  • Körning.JPG
    Körning.JPG
    27.2 KB · Visningar: 86
Fick mitt B körkort i Fredags.


Ha ju sedan tidigar A kort som jag haft nu snart i 5 år, så lite trafikvana hade man ju i alla fall.
Nu blir det att köra bil detta år tills hojen kommer i mars !

Körde som privatist så slutsumman hamnade runt 4.000 kr :)

Varför jag inte tagit B-kort innan är dels p.g.a att jag hatar bilar och för det andra så har jag alltid varit ihop med ngn som haft bil.
Men nu med åren så sa en kråka till mig att bilkort är bra att ha, så slipper man vara beroende av andra och det är rätt gött att ta bilen istället för hoj när det regnar.
Börjar bli rädd för hur tankar kan ändra sig med tiden... Tänk er detta scenerio ... att man börjar gilla customhojar med tiden ?? då tar jag livet av mig, det är säkert !
 
Om man inte har nåt centralstöd på hojen, hur gör man då om dom t.ex. ber en att kolla lagren?
 
Du ber uppkörningsläraren att vika upp den på sidostödet så att framhjulet lättar.. inte problem alls.
 
nasholm82 skrev:
Du ber uppkörningsläraren att vika upp den på sidostödet så att framhjulet lättar.. inte problem alls.

Vissa hojar gillar inte den behandlingen. Det lägger en last på sidostödet som det inte är byggt för. Det är jobbigt om sidostödet lägger av i det läget, så varför ta reda på om din är en av dem?

Vill man inte ta risken lägger man styret mot ändläget och ruckar på framhjulet medan man känner på skarven mellan hjul och motorcykel med ett finger.
 
Nån mer än jag som har problem med den högfartsbanan? Jag klarar den i 40km/h ungefär, men sen hinner jag inte riktigt med att svänga. Har väl inte direkt världens bästa kurvhoj, en suzuki intruder 800, men den borde ju ändå inte vara några problem att klara av det med.
Nån som har nåt bra tips hur man ska göra?
 
iceaway skrev:
Nån mer än jag som har problem med den högfartsbanan? Jag klarar den i 40km/h ungefär, men sen hinner jag inte riktigt med att svänga. Har väl inte direkt världens bästa kurvhoj, en suzuki intruder 800, men den borde ju ändå inte vara några problem att klara av det med.
Nån som har nåt bra tips hur man ska göra?

Det finns två högfartsbanor. Vilken bana gäller det?
När får du inte till det, vid sick-sack eller undanmanöver?
 
iceaway skrev:
Sicksacken är det, har inte provat undanmanövern än :)
Från 40 till 50 kan det vara svårt att få upp tempot men det går.
Tänk på hur du kör och att utnyttja banan till max. Ta ut svängarna
och planera ett bra spårval så ökar du automatiskt takten.
 
I fredas körde jag "landsvägskörning" med körskolan.

Var ute i skogarna runt vallentuna/täby kyrkby i perfekt sommarväder. Det enda som saknades var lite kaffe och bullar när vi stannade i gläntorna för att rasta.
Fy så kul det var, grymt lärorikt att lära sig rätt spårval.
Fick även känna på att dra en ofrivillig tvärnit på grus i 50-60.

Missa inte den lektionen ni som går i skola!


Läraren skällde inte så mycket vilket kanske är ett tecken på att det börjar ordna upp sig det här.

:tummenupp
 
iceaway skrev:
Sicksacken är det, har inte provat undanmanövern än :)


Växlar du ?

Testa att strunta i det,
dra upp den på ettan till 40-50 genom dom typ 2 första konerna (mitten av banan) och rulla med koppling i genom dom sista konerna så lär du dig få in svängarna utan att bli "störd" av att växla.

Sen när svängarna sitter så kan du börja växla.

Värt att testa iallafall kanske,
jag fick öva lite så ibörjan när jag dom ansåg att jag accelererade för sakta. Hård gas upp på ettan och sen bara glida igenom banan.

:tummenupp
 
tjockisbulle skrev:
Växlar du ?

Testa att strunta i det,
dra upp den på ettan till 40-50 genom dom typ 2 första konerna (mitten av banan) och rulla med koppling i genom dom sista konerna så lär du dig få in svängarna utan att bli "störd" av att växla.

Sen när svängarna sitter så kan du börja växla.

Värt att testa iallafall kanske,
jag fick öva lite så ibörjan när jag dom ansåg att jag accelererade för sakta. Hård gas upp på ettan och sen bara glida igenom banan.

:tummenupp

Jag brukar växla upp till 2an eller 3an innan jag kommer in i svängandet. Tror inte min hoj skulle bli så glad av att köra i 50 på ettan :D

Men jag ska ut igen ikväll efter jobbet och öva. Bara hålla tummarna och hoppas att nånting sjunkit in sen igår.
 
iceaway skrev:
Jag brukar växla upp till 2an eller 3an innan jag kommer in i svängandet. Tror inte min hoj skulle bli så glad av att köra i 50 på ettan :D

Men jag ska ut igen ikväll efter jobbet och öva. Bara hålla tummarna och hoppas att nånting sjunkit in sen igår.

I med trean innan du kommer in i banan och sen växlar du ner 2 konor innan
u-svängen till tvåan och motorbromsar lätt samt får ner farten med bromsen.
Ta ut svängen väl och lägg ner och rulla runt sen upp med farten i tvåan
och halva serpentinen lägg i trean.

Prova den andra högfartsbanan så kan det hända att en hel del lossnar på
den "svåra" banan också.
 
MBGIRL skrev:
I med trean innan du kommer in i banan och sen växlar du ner 2 konor innan
u-svängen till tvåan och motorbromsar lätt samt får ner farten med bromsen.
Ta ut svängen väl och lägg ner och rulla runt sen upp med farten i tvåan
och halva serpentinen lägg i trean.

Prova den andra högfartsbanan så kan det hända att en hel del lossnar på
den "svåra" banan också.

Det ska jag göra. Måste bara köpa lite fler koner först :D
Tack för tipsen!
 
I lördags körde jag för första gången i trafik.
Har inget bil kort så jag var rätt nervös.
Det gick helt ok trots allt. Körde bara i villaområden och sen lite 70 väg.

Igår (söndags) var jag och pappa ute och körde 7 mil landsväg.
I början var jag jätte dålig på att ta kurvorna eftersom jag var så nervös.
Vi satte oss och pratade och efter det gick det bara bättre och bättre.

SKa köra massa mer med pappa vilket är skoj.

En hemlis. Hojen jag lånade var en Yamma 400 från 82 med fransar på styrändarna. :hihi

Måste sätt ganska lustigt ut när jag kom på den med mitt dainese ställ. :rodnar

/RQ
 
Back
Top