Körkort 2005

skoteridioten skrev:
Jag fick göra säkerhetskontroll på el och drivpaket.
Sen var det dags för krypkörning, och likt förra gången så fick jag slalombanan utan stopp. Den här gången gick det kanon, inga konstigheter alls.


Funderar lite på säkerhetskontrollen där... El. Vad kollar man då? Lysen och dödaren fungerar eller bara att sladdarna är hela och att tändningen går att slå på?

Drivpaket är väl att kolla kedjan och drev.

Däck då kollar man mönster och ekrar. Ingår det att man kollar hjullager då också?

Hittade en säkerhetskontroll här på soprthoj, men ville kolla om jag är rätt ute...
 
Johan_83 skrev:
Funderar lite på säkerhetskontrollen där... El. Vad kollar man då? Lysen och dödaren fungerar eller bara att sladdarna är hela och att tändningen går att slå på?

Drivpaket är väl att kolla kedjan och drev.

Däck då kollar man mönster och ekrar. Ingår det att man kollar hjullager då också?

Hittade en säkerhetskontroll här på soprthoj, men ville kolla om jag är rätt ute...


El=Slå på tändningen. Kolla all belysning (inkl blinkers, bromsljus, parkeringsljus osv..) på hojen, kolla dödaren/arna.

Drivpaketet=Kedja + drev.

Däck=Kolla däckens skick.
 
Klarade oxå kortet idag!, vi var tre pers som körde i Mariestad kl 13.15. 1 kuggade vid manöverbanorna, vi två kvarvarande fixade bägge två kortet!.. TOKSKÖNT!!!

Tack för stödet som ni gett i den här tråden tidigare,, kan jag någongång hjälpa till så säg till..

Väl mött hojbröder!

//Daniel
 
Exxpert skrev:
Klarade oxå kortet idag!, vi var tre pers som körde i Mariestad kl 13.15. 1 kuggade vid manöverbanorna, vi två kvarvarande fixade bägge två kortet!.. TOKSKÖNT!!!

Tack för stödet som ni gett i den här tråden tidigare,, kan jag någongång hjälpa till så säg till..

Väl mött hojbröder!

//Daniel
Tre personer hitills som klarat kortet idag!

Grattis Exxpert!

För övrigt var det en hel del hojar på första träffan i Vadstena, rekomenderas :tummenupp
 
Mest förvånande är att man inte går efter effekt och vikt på hojen. Spelar roll hur många kubik man har... :va

Jag missade min första uppkörning idag på en zx9r. Mycket riktigt är vändradien kass, och det är helt klart mycket svårare att krypköra jämfört med en körskolehoj. Man blir dock duktig på att konstant garagesvänga :rolleyes: Med en zx9r är det fysiskt omöjligt att klara vändningen i första lågfartstestet utan att passera bakre linjen rejält, men det hängde de (det var två inspektörer) inte upp sig på. Däremot när jag touchade en kon i undanmanövern. Hade kört och vält i 50 knyck kvällen innan när jag tränade slalom i ösregn, och vägbanan på manöverprovet var blöt även nu, så det var väl en mental block som gjorde att jag inte vågade lägga hojen mer :galen För övrigt skall tilläggas att bara 2 av 7 personer fick fortsätta till trafiktest. 3 av 4 personer från körskolan kuggade. Körläraren hade aldrig varit med om ngt liknande...övernitiska? Nya tag, och nya kåpor inom kort!

VWagge skrev:
Nu när man har läst igenom hela(!) den här tråden så känner man sig lite mer osäker på just krypkörningen... Ska nämligen köra upp på en kompis zx9r, som antagligen har rätt så kass vändradie. Men man får väl träna som en dåre på att just krypköra och sen hoppas att dom bedömer hur pass säker man verkar vara och inte om man råkar korsa en linje...

Har uppkörning den 21a, så det börjar närma sig lite smått...

edit. Tycker det är lite dumt är det finns en grupp motorcyklar som man inte alls kan köra upp med, dom över 25kW och under 700cc, eftersom jag helst av allt hade velat köra upp med mig egen hoj.
 
:banana Klarade uppdateringen av lappen igår i Örebro :yoparty :fyllisar :rock

Så imorse åkte jag Blade till Tokholm :squid

Nog för att man är ledbruten, lomhörd och förfrusen men det var det värt :lol

Ibland är livet :tummenupp
 
Fyfan!
Tog lös mitt bakhjul i måndags för att lämna in det på däckbyte, när jag tar lös hjulet så upptäcker jag att ett lager är helt kasst.

Skyndar mig att fixa ett nytt samma dag och en ny packbox, allt för att hinna få tillbaka hjulet direkt så man kan fara ut och övningsköra... När jag sen kommer til garaget, med nytt lager o ny packbox så börjar jag titta lite på hur jag ska montera dit hjulet igen. Ser snabbt att allting inte ser ut som det ska och kommer fram till att jag saknar en bussning...

Förra ägaren (köpte hojen nyss) har bytt bakhjulslager och inte stoppat dit bussningen när han monterade dit hjulet igen.

Jaja, skit samma tänker jag och ringer till närmaste suzuki återförsäljare för att beställa en ny bussning. Från säljaren får jag svaret att bussningen inte finns i sverige och att han måste beställa en bussning från Japan! Så tidigaste datumet jag kan få min bussning enligt honom är den 15e juni... :huvet.

Men men, det är bara bita i det sura äpplet och redan nu ställa in sig på att man inte kommer att klara uppkörningen :huvet.
Och min uppkörning är den 21a, så mkt för den övningskörningen :4skrika
 
segerfalk skrev:
Mest förvånande är att man inte går efter effekt och vikt på hojen. Spelar roll hur många kubik man har... :va

Jag missade min första uppkörning idag på en zx9r. Mycket riktigt är vändradien kass, och det är helt klart mycket svårare att krypköra jämfört med en körskolehoj. Man blir dock duktig på att konstant garagesvänga :rolleyes: Med en zx9r är det fysiskt omöjligt att klara vändningen i första lågfartstestet utan att passera bakre linjen rejält, men det hängde de (det var två inspektörer) inte upp sig på. Däremot när jag touchade en kon i undanmanövern. Hade kört och vält i 50 knyck kvällen innan när jag tränade slalom i ösregn, och vägbanan på manöverprovet var blöt även nu, så det var väl en mental block som gjorde att jag inte vågade lägga hojen mer :galen För övrigt skall tilläggas att bara 2 av 7 personer fick fortsätta till trafiktest. 3 av 4 personer från körskolan kuggade. Körläraren hade aldrig varit med om ngt liknande...övernitiska? Nya tag, och nya kåpor inom kort!

Att det inte blev godkänt pga att du touchade en kon är inte hela sanningen. Så SNÄLLA, sluta skrämma upp blivande aspiranter!
Att vi är två inspektörer ibland är just för att säkerställa att vi INTE är "övernitiska".
 
Hoppsan skrev:
Att det inte blev godkänt pga att du touchade en kon är inte hela sanningen. Så SNÄLLA, sluta skrämma upp blivande aspiranter!
Att vi är två inspektörer ibland är just för att säkerställa att vi INTE är "övernitiska".

Visst ska man inte skrämma upp blivande körkortsaspiranter men ibland är
det inte alltid rättvist bedömning...så på så sätt kan man bara säga "tummen upp"
för att det kollas och det är två ibland.
 
Grattis på er !

Det är inte särskillt svårt att bli avundsjuk.

Själv hade jag ännu en lektion i veckan och lyckades köra som en kratta, helt ofokuserad, körde tex rakt över en stopp-plikt i en korsning.

:brinnerup

Planeringen är nu iallafall :
nästa vecka en till lektion i trafik
sen landsvägskörning
sen kontrolltest (gör hela uppkörningsprovet som ett test med läraren),

går det testet bra så antar jag att det är dags att boka uppkörning.

:Bugar
 
då blev då jag kuggad idag :( krypkörningen gick förskräckligt dåligt , jag missade begränsningslinjen med minsta möjliga marginal... och det värsta var att jag testade samma sak hemma senare och då gick det fint och jag klarade det med nästan en meters marginal...
 
Klarade uppkörningen idag! :banana Nya banorna är ju alls så svåra som man först kan tro, om jag får säga det själv.. Var bara tvungen att få skriva av mig lite :tummenupp
 
Fy fan va sugen man blir att fara ut och glida i fin vädret. Dock har jag 5 dygn och 9½ timme till uppkörning.

Funderar över de här med bakbromsen. Cykeln jag åker på, har en sådan sitt ställning att jag måste pressa upp foten max för att inte bromsa med bakbromsen så därför har jag vridit ut den till höger när jag kör. Rev väl en och annat kon med höger sulan på serpentinbanan ibörjan men nu går det fin. Men nu de viktiga får jag ha foten så eller måste den vara över bromspedalen? Som det är nu syns det ju tydligare att jag bromsar eftersom jag först måste flytta in foten till bromsen. Men kan dom börja gnälla på såna saker? Ja får ju fan kram om jag ska sitta så på hela uppkörningen. :3freak
 
Johan_83 skrev:
Men nu de viktiga får jag ha foten så eller måste den vara över bromspedalen?

Har du foten på bromspedalen hela tiden när du kör bil? ;)

Jag hade definitivt inte foten på bromspedalen hela tiden i något moment av uppkörningen. Däremot fick jag lära mig att plocka bort den därifrån när jag började köra för jag hade fått för mig att den skulle vara där. :rolleyes:

Nepp, foten åker upp när jag intar bromsberedskap och inte förr.
 
Behöver ni tips om en bra intensiv utbildning så finns http://www.vasterasbilmcskola.se/ ...

Jag pröjsade 8500:- för 1 vecka fast det var bara 4dagar, 2dagar på bana 16tim & 2dagar i trafik 6tim

Sen var det uppkörning veckan efter på Mån el. Tis. & nån tim. träning innan, Hoj fick man hyra till
uppkörningen & då var det samma man kört & tränat på Pris: 700:-

Klart prisvärt!.. Mc skolans bana dom hade byggt upp måste ha varit mindre än den på uppkörningen för alla
som körde upp med mej tyckte att TSV bana var jätte stor & inte alls så svår! hmm kan man ha lurat sej själv?

Plus att han kan många trix som lätt hjälper dej att klara kortet! :Bugar
Det är svårt att få platser så nu får man nog boka tills nästa år

Det känns jäkligt bra att kunna få kortet på 5dagar.. jag var lite skeptisk ända till uppkörningen..
men, men det gick ju bra! :banana :banana

[Fotnot] jag körde ut & testade krypbanan med min gixxer & faan vilken tur att man körde upp med körskolans hoj..
 
Gud så underbart...igår tog jag kortet!! :banana
Körde upp med min husaberg...blev ju bara A med begränsning iofs, men fy fan vilken skön känsla när man får fara ut och köra första gången själv!!

Lyckat till nu alla andra som har uppkörningen på G!!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top