Körkort 2005

Såpan fortsätter....:)
Körskolan bokade ny uppkörning(missade första på grund av körde mesigt på grus 4 maj i Örebro), den 23 juni(!!). Lite långt fram för min smak. Så ringde vägverket o frågade dom vad jag ska göra - "kör upp i annan stad" var deras råd. Så nu bokad redan på onsdag(11 maj) för uppkörning i Västerås. Dock har jag ingen båge men efter rundringningar till körskolor i Västerås så hyrde en snäll själ ut en båge MOT att jag tog en dubbellektion på måndag för att visa att jag kan köra. Blir svindyrt, men kortet går före allt just nu:)

Nån västeråsare som har lite tips om vilken väg dom brukar ta från manöverbanan när man kör trafik?
 
Hmmm för mig går det inge vidare att uppdatera lappen :va

Första körskolan som jag var anmäld hos var brutalt sega, vilket sedemera förklarades när jag skulle boka uppkörning. De hade gått i konkurs :huvet

:6surkart tänkte jag och sprang till nästa, där jag faktiskt var först att boka lektioner så på Fredag nästa vecka hoppas jag att de tycker att jag är så pass bra så att uppkörning kan bokas!

Sen är det väl ett par månaders väntetid :huvet

Bladen har något argsint i blicken varje gång jag sätter mig i bilen :skrämd
 
Yadis skrev:
Såpan fortsätter....:)
Körskolan bokade ny uppkörning(missade första på grund av körde mesigt på grus 4 maj i Örebro), den 23 juni(!!). Lite långt fram för min smak. Så ringde vägverket o frågade dom vad jag ska göra - "kör upp i annan stad" var deras råd. Så nu bokad redan på onsdag(11 maj) för uppkörning i Västerås. Dock har jag ingen båge men efter rundringningar till körskolor i Västerås så hyrde en snäll själ ut en båge MOT att jag tog en dubbellektion på måndag för att visa att jag kan köra. Blir svindyrt, men kortet går före allt just nu:)

Nån västeråsare som har lite tips om vilken väg dom brukar ta från manöverbanan när man kör trafik?

Om du är först ut i trafiken ligger manöverbanan utanför stan efter E18, så då är chansen stor att få börja med motorväg, lite rondeller och sedan ut mot sala för att testa vänstersväng, rolig landsväg bland bebyggelse och gruskörning. Sedan in till stan och harva i villaområden och lite enkelriktat. Säkert en o annan överraskande korsning som det finns gott om i V-ås.

Annars får du (som i mitt fall) ta dig till inspektörernas kontor inne i Västerås under tiden första offret kör i trafiken. Jag fick köra lite dubbelfilig ringled/motorväg/rondeller ut mot sala och ovan nämna sväng. Körskoleläraren lät oss också övningsköra åt det hållet, så det är nog en lågoddsare att du finner dig körandes mot Sala om några dagar.
 
sweborn skrev:
Om du är först ut i trafiken ligger manöverbanan utanför stan efter E18, så då är chansen stor att få börja med motorväg, lite rondeller och sedan ut mot sala för att testa vänstersväng, rolig landsväg bland bebyggelse och gruskörning. Sedan in till stan och harva i villaområden och lite enkelriktat. Säkert en o annan överraskande korsning som det finns gott om i V-ås.

Annars får du (som i mitt fall) ta dig till inspektörernas kontor inne i Västerås under tiden första offret kör i trafiken. Jag fick köra lite dubbelfilig ringled/motorväg/rondeller ut mot sala och ovan nämna sväng. Körskoleläraren lät oss också övningsköra åt det hållet, så det är nog en lågoddsare att du finner dig körandes mot Sala om några dagar.

Hur är det i västerås vad gäller vänstersväng på landsväg? Släppa förbi bakomvarande, om mötande/bakomvarande stanna till i väggrenen/busshållsplats o vänta tills fritt? Grusväg, ska man skära kurvorna i västerås. I Örebro ska man inte det:)
Manöverbanan ligger utåt flygplatsen i Västerås?
 
Last edited:
Yadis skrev:
Hur är det i västerås vad gäller vänstersväng på landsväg? Släppa förbi bakomvarande, om mötande/bakomvarande stanna till i väggrenen/busshållsplats o vänta tills fritt? Grusväg, ska man skära kurvorna i västerås. I Örebro ska man inte det:)
Manöverbanan ligger utåt flygplatsen i Västerås?

Kommer inte ihåg vad som sades innan om vänstersväng, bara att det finns goda möjligheter att hamna i mer eller mindre omöjliga situationer. Ett obestämbart problem var huruvida man räknar inspektörens bil som en "vanlig" bil vid vänstersväng. Fick man ha en bil bakom sig på 50/70-väg, och ingen på 90-väg? Klart är att inspektören placerar sin bil i syfte att skymma sikten bakåt, så håll en kontinuerlig uppsikt långt bakåt så du vet läget innan ordern kommer i högtalaren.

Fick lära mig att finns det ingen mittlinje får man skära, och man bör visa att man klarar av att välja bra spår under körningen. Förslagsvis genom att lägga snygga svepande eller raka linjer genom S-partier. Naturligtvis bara vid fri sikt.
Fick också lära mig att är det 70 som gäller skall man hålla 70 och inte mesa vid krokigare partier.

Edit: ja, banan ligger till och med PÅ flygplatsens område tror jag.
 
crosshandskar

Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???
 
Davidk skrev:
Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!
 
Miss_Orchidee skrev:
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!

:hihi
 
Miss_Orchidee skrev:
Men jösses, minnimera nu risken och ta ett par riktiga! även om "pappret" säger att du får det så får "läraren" en viss uppfattning, och den påverkar STARKT i slutändan

Seså, ta vanliga riktiga mc handskar nu!!!
men du vi som åker offroad lr motard kör med motardhandskar å det är sånna jag har så det borde accepteras tycker man
 
Davidk skrev:
Tänkte bara kolla här om man får köra upp i crosshandskar??? någon som vet???

Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
 
RoLLER skrev:
Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
ja men när körde du upp???? år 1931? lr 2004 typ :)
 
Davidk skrev:
men du vi som åker offroad lr motard kör med motardhandskar å det är sånna jag har så det borde accepteras tycker man
Det är mycket som inte är som det borde!

ja ville bara tipsa dig, men du gör självklart som du vill..... Ta vad som känns bäst då, men ja skulle råda dig till att ta med dom andra iallafall ifall han frågar så kan du ju byta bara :tummenupp
 
RoLLER skrev:
Jag körde upp i Crosshandskar. Det va inga probbs.

Dessutom hade jag crosshjälm, kanske inget konstigt med det. Det som va konstigt va att jag körde hela uppkörningen med oknäppt hjälm. När vi va klara och om tillbaks till utgångspunkten skulle jag ta av mig hjälmen. Då kände jag att den va oknäppt och tänkte:

"HELVETE! Nu är det kört, han måste ha sett stropparna fladdra i vinden"

Jag låtsades jag som det regnade och tog av mig hjälmen och fick KK't i handen. :brinnerup

Jag va så dj*la nervös att jag glömde knäppa hjälmen. :huvet

Lycka till looserdjävlar! :arsele
jag hade med oknäåpp hjälm :3freak men han såg som tur va inte det heller...:hihi
 
Miss_Orchidee skrev:
Det är mycket som inte är som det borde!

ja ville bara tipsa dig, men du gör självklart som du vill..... Ta vad som känns bäst då, men ja skulle råda dig till att ta med dom andra iallafall ifall han frågar så kan du ju byta bara :tummenupp
jo jag tror jag kör på den metoden faktiskt jag anar också att dom inte älskar crosshandskar men jag tänkte bara höra mig för så jag vet typ! :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top