Körkort 2005

Alicia skrev:
Lär väl märkas och sen får man väl hoppas på att man får en schyst kontrollant
Exakt. Om du fixar det mesta bra så borde han/hon ju kunna ha överseende med lite smågrejer. Men man vet ju inte om man får nån nitisk jäkel. Försök att inte vara nervös (lätta att säga), utan utstråla självsäkerhet.
 
lärarn skrev:
Exakt. Om du fixar det mesta bra så borde han/hon ju kunna ha överseende med lite smågrejer. Men man vet ju inte om man får nån nitisk jäkel. Försök att inte vara nervös (lätta att säga), utan utstråla självsäkerhet.

Och om inget annat funkar så: :tuttar
:D
 
En till här som har förhoppningar om att försöka hinna med teori och körningen i år. Funkar det inte som jag vill blir det teori i höst och uppkörning till 2006.

Jag får pröjsa 8 900:- för 15 lektioner a la 80 minuter samt teori. Helt OK för min plånbok. Dock så måste pengarna ut före skatten kommer i augusti men det är skitsamma. Får väl stå på bar backe innan dess då! :arsele

Jag tar min första lektion 28 april, alltså nästa torsdag. Har provsuttit en Honda och det var typ med erfarenhet... *skrattar*
Det ska bli spännande att följa er som startat i år med, kanske kan man bli extra peppad.

Mitt mål är att spöa en arbetskamrat (som jag förövrigt redan spöade i att hinna ta körkort B) eftersom han skryter som fan att han ska ta det snart... och har sagt så i typ 2 år... :tummenupp
 
Fixxxer skrev:
En till här som har förhoppningar om att försöka hinna med teori och körningen i år. Funkar det inte som jag vill blir det teori i höst och uppkörning till 2006.

Jag får pröjsa 8 900:- för 15 lektioner a la 80 minuter samt teori. Helt OK för min plånbok. Dock så måste pengarna ut före skatten kommer i augusti men det är skitsamma. Får väl stå på bar backe innan dess då! :arsele

Jag tar min första lektion 28 april, alltså nästa torsdag. Har provsuttit en Honda och det var typ med erfarenhet... *skrattar*
Det ska bli spännande att följa er som startat i år med, kanske kan man bli extra peppad.

Mitt mål är att spöa en arbetskamrat (som jag förövrigt redan spöade i att hinna ta körkort B) eftersom han skryter som fan att han ska ta det snart... och har sagt så i typ 2 år... :tummenupp


Jäklar va bra pris.
Visst känns de skönt att betala så många på en gång.
Jag kommer ju behöva mer än de 20 jag betalt för men va fasen. Bara att köpa ett paket på fem till och se hur långt de räcker då.

Du jag ska heja på dig järnet nu så du tar kortet innan killen på ditt jobb.
Fan så snopen han skulle känna sig! :hihi

Vilken skola kör du på?

/RQ
 
Murra skrev:
Hur stor risk är det att man får köra på grus egentligen?

Ngn som har ngra bra tips o trix om man ska köra upp i Barkarby?

//Mvh Tommy

:D

Risken är nog rätt stor att du får köra lite grus.
Men är rätt lätt egentligen. Leta reda på nån grusväg och cruisa bara! Kör i spåren (mitten är extra "grusig")

Och så lycka till i morn!
 
Hur är uppkörningen upplagd? :va

Får man fortsätta uppkörningen om man (ursäkta lokaluttrycket) "kukar ur" på manövreringen?

Nån som kör upp tidigare än 27 april som bor i, eller norr om Linköping förresten???
 
kurre3 skrev:
Hur är uppkörningen upplagd? :va

Får man fortsätta uppkörningen om man (ursäkta lokaluttrycket) "kukar ur" på manövreringen?

Nån som kör upp tidigare än 27 april som bor i, eller norr om Linköping förresten???

Kör upp 26:e. :tungan
 
Fan va gött!

Kom till körskolan idag och då sa den lilla söta receptionisten att hon hade bokat uppkörning åt mig den 12 Maj.

Nu e det bara att hålla tummarna och hoppas att alla manöverprov går bra :yoparty
 
kurre3 skrev:
Hur är uppkörningen upplagd? :va

Får man fortsätta uppkörningen om man (ursäkta lokaluttrycket) "kukar ur" på manövreringen?

Nån som kör upp tidigare än 27 april som bor i, eller norr om Linköping förresten???

Ett felsteg på manöverbanan så är det bara att sätta på den gröna skylten där bak och åka hem

P.s Du kommer förmodligen få köra grusväg (min polare körde upp 3 ggr i lkpg förra sommaren), sen kurviga vägar. Där ska du hålla max 50 i kurvorna (70-väg)!!
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ett felsteg på manöverbanan så är det bara att sätta på den gröna skylten där bak och åka hem

Uhm, nej. Dom är ute efter en helhetsbild. Jag har sett folk låsa både framhjul och bakhjul och ändå bli godkända.
Än mer så nu i nya manöverprovet.
 
kurre3 skrev:
Hur är uppkörningen upplagd? :va

Får man fortsätta uppkörningen om man (ursäkta lokaluttrycket) "kukar ur" på manövreringen?

Nån som kör upp tidigare än 27 april som bor i, eller norr om Linköping förresten???

Tror det beror mycket på vem av gubbarna från VV som ska bedöma. Vissa har mer känsla för det där än andra. Kör man som en kratta hela vägen så tror jag nog att många skulle underkänna, men gör man ett enskilt misstag kan inspektören exempelvis säga åt dig att göra ett visst moment en gång till, bara för att försäkra sig om att det var en engångshändelse, nervositet, etc. Precis som under resten av uppkörningen, jag menar ETT litet misstag gör oftast inte att man får vänta på lappen, inspektören ser hellre att man utsätts för liknande situation igen för att bevisa att man faktiskt kan. Men det är klart.....hamnar man hos fel gubbe så hjälps det nog inte.... :(

Under min uppkörning började jag med teknikbanan för att sedan fortsätta med den vanliga trafikkörningen. Vi hade en riktigt schysst och vettig inspektör. En av de övriga gröngölingarna som skulle ta kortet samtidigt var mycket nervös och tystlåten när vi åkte tillsammans ut till öppkörningsplatsen för teknikrundan. Kan säga att han låste bromsarna så totalt på hojen att det skrek nåt fruktansvärt! Minns jag inte fel så fick han ytterligare en chans att göra inbromsningen, men med samma resultat. Därefter var hans uppkörning färdig, han fick inte fortsätta med den vanliga trafikkörningen.

Dvs om du "kukar ur" totalt talar dom om det för dig och är det kört så lär du inte få fortsätta.
 
Hakka skrev:
Uhm, nej. Dom är ute efter en helhetsbild. Jag har sett folk låsa både framhjul och bakhjul och ändå bli godkända.
Än mer så nu i nya manöverprovet.

Det är möjligt, men alla som jag känner som kuggat har varit för en liten sak, ex nudda en kon, låsa ett bakhjul m.m
Men alla uppkörningsgubbar är ju inte likadana!

Edit: Det jag egentligen menade va att om du blir underkänd på manöverbanan får du inte fortsätta i trafik
 
Last edited:
OK! Risk för gruskörning o kurvor alltså. Bra att veta!

Ang. Kuggning:
Vill själv tro att inspektörens helhetintryck från ens körning i trafik är en parabel som kan påverka beslutet om att kugga eleven för ett visst snesteg eller "urkukning" som tex. låsning av bakhjul vid inbromsning..
Antar att detta är luddigt och att allting är relativt plus att inspektörerna är människor dom med...

Ex. Kalle har ikull en kona på manöverprovet men fixar resten av teknikprovet bra. Vidare kör han som en kratta i trafiken utan att begå kuggbara misstag, men inspector får intrycket av att Kalle är värdelös.
Vips är konan en godkänd pryl att kugga för men likt förbannat löjlig.
Kalle berättar för sina vänner att han kuggat pga. en enda kona som vält vid teknikprovet. Kalles kompisar darrar av skräck och historien berättas i generationer.
 
Alicia skrev:
Nu har man varit å kört igen, andra lektion.
Körde åttor och konbanor, gick riktigt bra faktiskt.
Dock hade jag lite problem å svänga åt höger första gångerna men sen
gick de me.
Några gånger åkte fötterna ner i marken när man körde för sakta å det kändes som hela hojen skulle tippa över en, men gick kanon senare och fötterna höll sig där dom skulle.

Det där låter ju jättebra. Jag har kört fyra gånger men känner att jag måste öva mycket mer på krypkörningen. Det är nog det jag behöver öva mest på. Har iofs inte gjort 70- och 90-inbromsningarna ännu... ;)
 
FreddaAbborre skrev:
Risken är nog rätt stor att du får köra lite grus.
Men är rätt lätt egentligen. Leta reda på nån grusväg och cruisa bara! Kör i spåren (mitten är extra "grusig")

Och så lycka till i morn!

OKej surt men det ska väll forhoppningsvis inte vara ngn fara då. =)

Ja lycka till du med för du kör väll oxo imorrn. Jag ska till täbygalopp imorrnbitti och träna mer på lågfartsdelen så den sitter som berget.
Finns det förresten ngn som vet ungefär hur fort man får köra lågfartsdelarna för just nu kör jag nästan stillastående men de e lite svårt och sitter inte varje gång. :P

//Mvh
 
Sad Glad skrev:
Det där låter ju jättebra. Jag har kört fyra gånger men känner att jag måste öva mycket mer på krypkörningen. Det är nog det jag behöver öva mest på. Har iofs inte gjort 70- och 90-inbromsningarna ännu... ;)

Krypkörningen går bra, men har inte gjort någon av inbromsningarna än, blir förmodligen nästa gång, jag vill göra allt direkt.
Andra gången jag körde idag, innan det har jag bara gasat lite med en minimoto så man får väl säga att de går framåt iallafall.
 
Är det någon som haft uppkörning än i år, eller har de ens börjat? Tyckte mig se en misstänkt BMW som skulle kunna vara en inspektör imorse.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ett felsteg på manöverbanan så är det bara att sätta på den gröna skylten där bak och åka hem

P.s Du kommer förmodligen få köra grusväg (min polare körde upp 3 ggr i lkpg förra sommaren), sen kurviga vägar. Där ska du hålla max 50 i kurvorna (70-väg)!!

Vadå ett felsteg???? man har väl i alla fall två försök om man gör bort sig på något.
 
Back
Top