Körkort 2005

Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke



Japp, du stannar på tillbakavägen också.
 
Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke



Inför stoppen på bana 2 är det knepigast med som du säger att få cykeln rakt,
tänk på att ta ut svängarna ordentligt.
Du behöver ju inte köra som precis som de streckade linjerna, efter tex första konen, lägg om max, så att du kör rakt uppåt på bilden, när du sen börjar komma upp jämnhöjd så lägg om max igen och så kommer du in rakt.

Jag har inga problem med korridoren på bana 1, den går fint. Men det har säkert massor att göra med vad man kör för cykel. Det är som sagt sista svängen jag har problem med. Det brukar funka men jag det är på håret hela tiden att jag inte kan ta andra konen på vägen tillbaka.


:tummenupp
 
heavy skrev:
Tja!

Jasså jasså!

Får nog fundera på lasses lite mera då.

Hur långt har du kommit me kortet då?


första körlektionen nästa lördag. sen får vi se hur många det blir!
hoppas på uppkörning i slutet av maj lr början av juni.
teorin blev klar i veckan med tre poängs marginal. björk :banana
 
Rolle85 skrev:
Men nu förstår jag inte riktigt vad ni menar..de finns två lågfartsmoment och 2 högfarstmoment och läraren på uppkörningen bestämmer vilken av dem man ska köra. Har precis varit ute på parkeringen mittemot och mätt upp lågfartsmomenten och kört dessa som en galning =) efter vägverkets ritningar och tycker båda momenten har samma svårighetsgrad faktiskt. De svåraste på moment 1 är första kurvan i korridoren....att inte svänga för mycket o samtidigt ha såpass bra med fart att hojen inte trillar över...insåg att de lättase på den är att hålla in koppling o bara rulla inget hållande på frambroms då är de klippt. De som sedan är lite svårt är sista kurvan i konbanan då man ska svänga runt o ta sig tillbaka....återigen...så rullade jag lite lätt och sedan ger lite gas.
Moment 2 ser lätt ut men tyckte den va lika jävlig...varje gång man kommer till ett stopp så står hojen riktad åt fel håll för att köra igen så de gäller o svänga om ordentligt. Funderade på en sak där...man stannar väl vid konorna på tillbakavägen också?

mv hHenke


Japp man stannar då också
edit: nån hade redan svarat

Tycker också båda banorna är lika svåra.. fan lågfartsbanorna är nog det man bör träna mest på :näsblod

Testade att göra en GV och satte den på första försöket.. typiskt :D
 
Last edited:
Tog en körlektion i onsdags bara för och prova på de olika manöverbanorna. Ettan va toksvår tyckte jag, satte aldrig på lektionen, tvåan "funka". Högfartsbanorna va inga problem.

Va ute o körde lite på eftermiddagen, och ettan sitter nästan finnemang nu. Bara öva in tvåan helt också.

Spännande med uppkörning på onsdag, 20e.
 
Bjork skrev:
första körlektionen nästa lördag. sen får vi se hur många det blir!
hoppas på uppkörning i slutet av maj lr början av juni.
teorin blev klar i veckan med tre poängs marginal. björk :banana


Härligt!

Hoppas du inte behöver ta så jätte många lektioner då, de är ju inte billigt.

Jag körde i trafik första gången igår(privat), skoj som fan!
:banana
Hare gott!!
 
Har kört 2ggr med farsgubben nu, skoj som fan är det!

Måste börja köra på körskolan snart också. Så man kan köra upp så fort som möjligt, blir väl lite konbana antar jag hehe.
 
heavy skrev:
Härligt!

Hoppas du inte behöver ta så jätte många lektioner då, de är ju inte billigt.

Jag körde i trafik första gången igår(privat), skoj som fan!
:banana
Hare gott!!


vore kul att åka med lite folk från stan i sommar, vi får väl se om det blir nåt kort :va men det ska väl gå bra ställer på hojen till maj. mvh björk
 
Bjork skrev:
vore kul att åka med lite folk från stan i sommar, vi får väl se om det blir nåt kort :va men det ska väl gå bra ställer på hojen till maj. mvh björk


Japp, vi får ta en sväng när vi båda har fått kortet!

Skaplig hoj hadde du också såg jag nu :tummenupp
Liiiite skillnad mot min :näsblod

//Macke
 
e det nån idé

e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.
 
frallan81 skrev:
e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.

Kan du köra med en lättare så gör det
 
Körkort 05 skrev:
Där ser du ! Jag hade en period med varannan gång totalt skit och varannan gång så satt det.

Jag började som sagt förra säsongen. Min teori går ut 5 maj så nu är det bråda dagar. Uppkörning bokad 27 april !!!! I dag skall jag träna lågfart 1 hela j-vla dagen, och i morgon om vädret är bra ut till Lennartsnäs vid Kungsängen och träna grusrally. Det är där man troligen får åka om man kör upp på Barkarby.

Ja de känns skit kul!
Nu vet jag att går de åt skogen nästa gång behöver man ju ej ge upp för de.
Sen visade de sig ju faktiskt att jag lärt mig nåt även när de gick dåligt!

Håller en tumme att du klarar upp körningen den 27!!! :tummenupp
 
RocketQueen skrev:
Ja de känns skit kul!
Nu vet jag att går de åt skogen nästa gång behöver man ju ej ge upp för de.
Sen visade de sig ju faktiskt att jag lärt mig nåt även när de gick dåligt!

Håller en tumme att du klarar upp körningen den 27!!! :tummenupp

Hur går det för dig nu?
Har du tagit några mer lektioner?
 
Bromsning?

Någon som vet om man har någon speciell bromssträcka på sig när man ska bromsa? eller är det bara om man gör det lagom snabbt och har full kontroll?
 
heavy skrev:
Japp, vi får ta en sväng när vi båda har fått kortet!

Skaplig hoj hadde du också såg jag nu :tummenupp
Liiiite skillnad mot min :näsblod

//Macke


den är till salu, fast efter säsongen, då nya projekt hägrar i horisonten. om man har jobbet kvar vill säga. fort går det=)
:banana
 
frallan81 skrev:
e det ens nån ide att försöka köra upp med min zx7r? eller borde jag leta efter nån annan lättare hoj? tänkte att den har ju inte stans bästa svängradie men om man lägger ner lite så går det ju bättre.

Svårt att lägga ner många grader i så låga hastigheter. Men det är nog en stor fördel att köra på en hoj man känner väl. Så vore jag dig skulle jag köra med din egen hoj. Påpeka att din hoj inte tar sig runt banan ordentligt så är uppkörningsförrättaren säkert flexibel. Annars får du väl :fatta! :D
 
Anarchist skrev:
Någon som vet om man har någon speciell bromssträcka på sig när man ska bromsa? eller är det bara om man gör det lagom snabbt och har full kontroll?

Du ska bromsa kontrollerat och effektivt genom att använda både fram- och bakbroms. Så det finns inget krav på en speciell sträcka. Tycker han att du bromsade för klent så får du prova en gång till.
 
Alicia skrev:
Hur går det för dig nu?
Har du tagit några mer lektioner?

Gick trögt i tisdags men i fredags lossnade det rejält.
Förutom att hojen börja skaka som f_n när jag skulle göra en inbromsning i 50. :brinnerup
Jag har tagit tre och imorgon är de min fjärde.
Har ju 17 lektioner kvar framöver. 2 i veckan.

Hur går de själv?
Bokat nå mer?
 
Last edited:
Uppkörning barkaby:

Tänkte höra lite om någon vet vilka omr man får köra i, eller vilka "uppkörnings-rundor" dom har?

Man ska ju kunna följa skyltar etc överallt, men jag tänkte bekanta mig lite med området runtomkring barkaby, så man hittar någorlunda även om man skulle missa någon skymd skylt osv =)

Mvh
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top