Körkort 2005

Finns det nåt mer sätt att kolla spårningen på en hoj som har kardandrift än att gå långt bakom/framför och kolla? (och det där med plankan förstås, men inget man har tillgång till vid uppkörning misstänker jag).
Vet inte om det är så på alla kardanhojar men mitt bakhjul sitter fast på båda sidorna i sina hål och verkar inte gå att flytta på i längsled.
 
Speedsoda skrev:
Hur länge ordnar dom till uppkörningar :confused: ?? Jag har alltid rejsat tvåhjulingar på vintern och tänker fortsätta med det även när det gäller mc, frågan är om uppkörningsgubbarna tycker detsamma... :tungan

Var ute i Säve idag och söp in atmosfären, såg 3st förare ( 1 kvinna och 2 män, alla 3 på körskola hojar, ( d.v.s. Honda cb750 ). Dom 3 jag såg klarade manövermomenten och fick fortsätta att köra i trafik. Av vad jag tolkat testet skulle tjejen kört om högfartsdelen då hon släppte på gasen vid manöverkonerna och inte höll jämn fart, allt annat hon gjorde var inget annat än perfekt. Därav att kontrollanten säkert var nöjd ändå. En av killarna låste bägge bromsarna en kort sträcka vid 90 bromstestet men gick som sagt också vidare, skall tilläggas att det såg kontrollerat ut, mkt fin körning för övrigt.

Fick en liten pratstund med kontrollanten som sa att testet i sig nu är lite svårare än förrut men att man med dagens test har lättare att "rätta till ett misstag". Med det menade han att garagevändningen var över på 2 sekunder, antingen klarade man sig eller inte, hade du tur fick du göra om den och då med en ännu högre press på sig. Lågfartsdelen idag håller på längre och han påstod att man mer tittar på helheten hur förararen hanterar sitt fordon i krypfart, balans m.m. har du lite otur i en sväng gör det inget om dom andra 10 är bra.

Måste nämna också att det räckte att vara på plats och se konerna för att pulsen dubblerades, hujeda mig... hur skall det gå när det är dags...


På tal om uppkörning, här ( i Göteborg ) blir nog sista körningen någon gång i oktober, det beror lite på vädret. :3freak
 
Vill bara tala om att idag 080504 klarade jag äntligen det efterlängtade MC-kortet :banana

Är det någon som har en hoj till övers? :rolleyes:
 
SirDave skrev:
2008-05-04... imponerande.. ;)

Grattis!

hehe... hon är nog fortfarande så ivrig så att hon skrev fel :)
jag tog också kortet idag... vi gick båda två i samma skola o fick köra upp samtidigt :)

jag fick turen att börja, så jag fick mitt kort lite lite tidigare :hihi
Så skönt o köra själv :) Nu ska jag ut o avverka några mil till... Ha det o lycka till allihopa som fortf. övningskör.
 
Yes!!!

Nu star det aven "A" pa lappen :yoparty efter 0 st lektioner och fyra veckors sporadisk ovningsakning. Billigt o bra! Lycka till alla ni andra! /Lasse
 
iceaway skrev:
Om man ska göra säkerhetskontrollen och har trumbroms bak, vad ska man kolla på den?

Trampa till den ordentligt, hårdare än du någonsin gör när du kör. Inspektören kräver det kanske inte, men börjar den vara rejält sliten har det hänt att excentern har låst sig så bromsen inte återgår efter en hård (läs: panik) bromsning. Bakhjulslås som inte släpper när man förmodligen som minst behöver det - bättre att upptäcka det vid säkerhetskontrollen.
 
SirDave skrev:
2008-05-04... imponerande.. ;)

Grattis!

Ja, jag ligger alltid före min tid :tungan
Rikard1979 har rätt, var nog lite ivrig :rolleyes:

F*N va skönt det känns. Allt slit å all energi som har lagts ner är nu äntligen över. :yoparty
Nu är det bara att köra, köra å åter köra :banana
 
Klarade också min uppkörning igår (kl. 16 på barkarby)! Dom 2 som körde innan mig klarade sig också. Hur gick det för dig som körde sist, om du ser det här?
 
somebody skrev:
:banana GRATTIS GRATTIS :banana
Så nu är du ute å rejsar på en kanonsnygg hoj :hihi
/marie

Javisst!
Blev väl en 15-20 mil igår, trots lite regn o moln :hihi
Tog biken till jobbet imorse.... Soft o hitta parkeringsplatser överallt, och det är ju dessutom gratis :banana
 
rikard1979 skrev:
Javisst!
Blev väl en 15-20 mil igår, trots lite regn o moln :hihi
Tog biken till jobbet imorse.... Soft o hitta parkeringsplatser överallt, och det är ju dessutom gratis :banana

Håller med dig om bågen till jobbet :D förut tog det en timme att åka kommunalt, nu var jag här på strax under 25min. Så jävla skönt :)
 
För att bidra med lite tips, så kan jag väl tillägga några saker som kan vara viktigt att tänka på.

1. Leda hojen inför krypbanan :3freak

- Om ni tänker er den korta krypbanan, som ser ut som ett T, så fick jag ställa hojen vid nederdelen av T:et. Leda den rakt fram, sedan till vänstra sidan och därefter backa hojen till den högra delen.
Här kan instruktören låta dig stanna med fram eller bakhjul vid kanten.
Hade själv bara övat starten med framhjulet på kanten och hade då ett inövat avstånd till första svängen ut ur T:et... Men, när jag körde upp fick jag ställa bakhjulet där o fick då svängen mkt tidigare.
Kan vara nåt att tänka på :tummenupp

2. Bromsproven.
- Ta en ordentlig startsträcka, se gärna till o gasa ur hojen som du kör upp på, så att du känner till hur "snabbt" den accelererar.
Jag gick på niten att inte dragit ur växlarna ordentligt under uppvärmningen, och märkte givitvis vid körprovet att kopplingsfaan slirade när man gasade för friskt... Var nästan gränsfall till att jag hann upp i fart innan jag skulle bromsa :hihi (skithojar i skolan!)

Obs, lås inte bakhjulet. Toucha bara pedalen och låt frambromsen ta all bromsverkan... Då slipper ni bli kuggade eller göra om inbromsningen pga låst hjul.

3. Högfartsproven
Försök o hålla jämn hastighet hela tiden för att slippa orytm i svängningarna mellan konerna.
Vid undanmanövern, ut snabbt o in snabbt... Annars ryker en kona ;)
Lås inte bakhjulet vid inbromsning.

Sen när detta är klart har ni statistiskt sätt redan kortet i handen :D
Men, när ni sen ska ut i trafiken så kan ni tänka på följande små-saker:

1. Markera i korsningar att du har koll på övriga vägar, dvs vrid på huvudet ordentligt.

2. Blinka alltid ut ur cirkulationsplatser, även om du kör rakt fram.

3. Vid påfarter på större vägar/motorvägar.. Blinka i tid!

4. På motorväg, håll farten. Hamnar du bakom en lastbil el. liknande som inte håller hastigheten -> Kör om!

5. I villa områden (typ 30 vägar), toucha fotbromsen vid korsningar för att markera att du har bromsberedskap.

6. Placera dig rätt i korsningar, ha uppsikt och notera orienteringstavlorna så att du kan placera dig rätt redan innan du kommer fram till nästa korsning.
Om instruktören ingenting säger är det rakt fram som gäller, ha koll på vad som är rakt fram :D (ibland ligger man i högerfilen o sen så går den helt plötsligt till höger i nästa korsning :hihi )

7. Vid korsningar, titta ordentligt vad vägen du ska in på har för hastighet. Finns ingen hastighetsskylt utgår du ifrån den hastighet du körde nyss på vägen du kom ifrån.

My 5 cents.. Lycka till!

Underbart att ha mc-kort :banana
 
Last edited:
Jag sällar mig till den dödsföraktande skaran... tog förvisso kortet 27/7 men har kört konstant sen dess så det är först nu jag kan sätta mig ner o skriva in mig som a-kortbärare! :banana :banana :banana :banana Fyfaan vad skön att vara klar!!! kostade mig säkerligen 30k(har inget b-kort) men det skiter jag högaktningsfullt i!! :banana :fyllisar :banana
 
Hej!!!

Ååå... grattis alla ni som har tagit A-kortet!!!!

Jag har några funderingar på uppkörningen då jag tänkte köra upp som privatist!

Det talas ju en hel del om bromsprover i olika hastigheter men finns det någon begränsning om hur lång bromssträckan får vara vid resp. hastighet??

Eller tidsbegränsning när det gäller högfarts eller lågfartsprovet?????

Undanmanöverprovet hur funkar det??? är tanken att man ska nita på bromsen innan "hindret" för att styra undan och sen dra på igen för att köra igenom slalom konenrna???

Kör upp i Uppsala den 18/8 är det någon som vet vart man kör upp och om det finns något speciellt man bör tänka på just där???

Många tankar men jag hoppas få svar här???
Må gott!!

Wacom
 
rikard1979 skrev:
För att bidra med lite tips, så kan jag väl tillägga några saker som kan vara viktigt att tänka på.

1. Leda hojen inför krypbanan

- Om ni tänker er den korta krypbanan, som ser ut som ett T, så fick jag ställa hojen vid nederdelen av T:et. Leda den rakt fram, sedan till vänstra sidan och därefter backa hojen till den högra delen.
Här kan instruktören låta dig stanna med fram eller bakhjul vid kanten.
Hade själv bara övat starten med framhjulet på kanten och hade då ett inövat avstånd till första svängen ut ur T:et... Men, när jag körde upp fick jag ställa bakhjulet där o fick då svängen mkt tidigare.
Kan vara nåt att tänka på

2. Bromsproven.
- Ta en ordentlig startsträcka, se gärna till o gasa ur hojen som du kör upp på, så att du känner till hur "snabbt" den accelererar.
Jag gick på niten att inte dragit ur växlarna ordentligt under uppvärmningen, och märkte givitvis vid körprovet att kopplingsfaan slirade när man gasade för friskt... Var nästan gränsfall till att jag hann upp i fart innan jag skulle bromsa (skithojar i skolan!)

Obs, lås inte bakhjulet. Toucha bara pedalen och låt frambromsen ta all bromsverkan... Då slipper ni bli kuggade eller göra om inbromsningen pga låst hjul.

3. Högfartsproven
Försök o hålla jämn hastighet hela tiden för att slippa orytm i svängningarna mellan konerna.
Vid undanmanövern, ut snabbt o in snabbt... Annars ryker en kona
Lås inte bakhjulet vid inbromsning.

Sen när detta är klart har ni statistiskt sätt redan kortet i handen
Men, när ni sen ska ut i trafiken så kan ni tänka på följande små-saker:

1. Markera i korsningar att du har koll på övriga vägar, dvs vrid på huvudet ordentligt.

2. Blinka alltid ut ur cirkulationsplatser, även om du kör rakt fram.

3. Vid påfarter på större vägar/motorvägar.. Blinka i tid!

4. På motorväg, håll farten. Hamnar du bakom en lastbil el. liknande som inte håller hastigheten -> Kör om!

5. I villa områden (typ 30 vägar), toucha fotbromsen vid korsningar för att markera att du har bromsberedskap.

6. Placera dig rätt i korsningar, ha uppsikt och notera orienteringstavlorna så att du kan placera dig rätt redan innan du kommer fram till nästa korsning.
Om instruktören ingenting säger är det rakt fram som gäller, ha koll på vad som är rakt fram (ibland ligger man i högerfilen o sen så går den helt plötsligt till höger i nästa korsning )

7. Vid korsningar, titta ordentligt vad vägen du ska in på har för hastighet. Finns ingen hastighetsskylt utgår du ifrån den hastighet du körde nyss på vägen du kom ifrån.

My 5 cents.. Lycka till!

Underbart att ha mc-kort


Väldigt hjälpfulla tips, det behandlade faktiskt precis jag har grubblat över... :tummenupp
 
Wacom skrev:
Hej!!!

Ååå... grattis alla ni som har tagit A-kortet!!!!

Jag har några funderingar på uppkörningen då jag tänkte köra upp som privatist!

Det talas ju en hel del om bromsprover i olika hastigheter men finns det någon begränsning om hur lång bromssträckan får vara vid resp. hastighet??

Inte såvitt jag vet, jag bromsade i alla fall inte speciellt snabbt eftersom min hoj har kassa bromsar. Så länge man bromsar bestämt och inte låser några hjul så ska det nog inte vara nån fara.

Eller tidsbegränsning när det gäller högfarts eller lågfartsprovet?????

Nix, bara du håller 50 i slalombanan och undanmanövern i högfartsprovet.

Undanmanöverprovet hur funkar det??? är tanken att man ska nita på bromsen innan "hindret" för att styra undan och sen dra på igen för att köra igenom slalom konenrna???

Du ska inte bromsa utan hålla 50 hela tiden. Förutom när du rundar konen på slutet förstås.

Kör upp i Uppsala den 18/8 är det någon som vet vart man kör upp och om det finns något speciellt man bör tänka på just där???

Många tankar men jag hoppas få svar här???
Må gott!!

Wacom
 
Jag tror uppkörningen e rätt lugn om man har kört lite. När jag körde upp va de en kille som fick köra om 4(!) ggr på lågfarten (den utan stoppen) och 1 gång på högfarten (den lätta av dem). Efter detta kuggade han visserligen men vi kan ju enas om att han verkligen fick chansen iallafall.

Men va inte för självsäkra mot uppkörningskontrollant-nissen, det ska synas att man är nervös. Då e de lite snällare tror jag. I övrigt så är trafiken lätt om man har bilkort. Hade bara kört mc en gång i trafik innan uppkörningen men det gick förjävla bra. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top