Körkort 2005

Sista körlektionen idag och det gick inte som jag hoppats precis. Satte ner foten första gången jag körde krypslalom, sen gick det bättre i och för sig. Just ja, lyckades välta innan jag ens börjat också. Pinsamt nybörjarmisstag hehe

Den lätta högfarten tar jag i 60 nu så den skall inte vara några problem. Den andra kunde jag inte köra idag.

Trafiken gick super, även på slirig grusväg. Lite tvekande vid nåt övergångsställe och en skum korsning bara.

Uppkörning i Malmö i övermorgon. Då skall det gå bättre! :tummenupp :)


Vad har ni Malmöiter som körde upp idag för kul att berätta då? :) Grattis till korten förresten!!
 
Kanske har glömt att berätta hur min uppkörning gick förra onsdagen :tungan

Aja, klarade iaf det!!! :tuttar :banana :yoparty :)

Men inte utan lite otur.... Gissa vems hörsnäcka som slutade fungera 50m in i trafiken... :död ... Hörde aldrig när den gick sönder så det var ju bara tyst i örat. När jag inte hörde nåt så fortsatte jag rakt fram, dvs. mot jakobsberg centrum.

Kommer ner till centrum iaf, då kör han om mig och stoppar mig. FAN tänker jag nu, antagligen har jag gjort nåt så sopigt att han är tvungen att avbryta hela uppkörningen, går genom huvet.

"Har du inte hört nåt" frågar han. "Nej" svarar jag varpå han ser förbryllad ut. Efter en liten kontroll av utrustningen så inser han at den inte fungerar och han med en liten suck "Vi får väl vara kreativa" ....
Vad fan menar han tänker jag när han säger=

"Du får helt enkelt hålla GOD uppsikt i backspeglarna så blinkar jag innan korsningarna och så kör du åt det håll jag blinkar"

Hinnar inte tänka så mkt förren han startar sin kryssare och jag likaså, ( dock ingen kryssare :rolleyes: ) ... Vi körde mot kallhäll på Enköpingsvägen, sedan upp på E18 mot stockholm, körde av vid jakobsberg och körde vi några vändor i korsningarna och rondellerna vid Ikea. Där var det ganska stressigt med att hinna se åt vilket håll han blinkade, fick ju tänkte till åt vilket håll det var.

Stannade sedan på Donken och han sa "Sebastian, du har körkort"

.... :squid :Rockbanan :hoppa .....

//Sebbe!
 
gyver skrev:
kan det va så att det är Adam som gömmer sig där bakom??? För jag klarade mitt kort i dag också. Så jävla skönt. Sur bara att man måste vänta på att få komma upp till sin hoj som står parkerad hos föräldrarna.

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!!!!!! :yoparty :yoparty :yoparty

// Jonas

Självklart mannen! Har du hämtat hojen nu eller? Fan va gött asså!

Ha d.

Mvh A
 
jag har kört en lektion på deabs bromma....och dem känns as bra....jag lyckades bryta fingret veckan efter i spot utövande...och har skrivning nu på ons...
 
Hoppsan skrev:
Fel!!!
Ponera att bilen bakom dig också ska till vänster och ställer sig mitt i vägen och väntar in mötande. Då blockerar ni hela körbanan och problem lär uppstå.
Så ska du göra en "avtömning" så gör den i god tid innan korsningen.


Sounds reasonable!
 
Lågfarrtsdel med stop!

Jag orkar inte läsa hela tråden så jag tar min fråga rakt av.

I änden på den lågfartsbanan man har stop på så skall man ju vända inom 4 meter och mellan de två olika dubbel konerna med 5 meters mellanrum enligt bilderna på vägverket. Jag övar med sambon och han vänder inte mellan konerna utan genom den dubbelkon som han inte står vid.

Har någon koll på hur denna del av banan får/skall gå till? Det är främst denna vändning jag undrar över som privatlärare.

Hoppas ni vet :confused: för jag gör det inte....
 
ninan skrev:
Jag orkar inte läsa hela tråden så jag tar min fråga rakt av.

I änden på den lågfartsbanan man har stop på så skall man ju vända inom 4 meter och mellan de två olika dubbel konerna med 5 meters mellanrum enligt bilderna på vägverket. Jag övar med sambon och han vänder inte mellan konerna utan genom den dubbelkon som han inte står vid.

Har någon koll på hur denna del av banan får/skall gå till? Det är främst denna vändning jag undrar över som privatlärare.

Hoppas ni vet :confused: för jag gör det inte....
Kolla på sidan 47 i denna tråd. scrolla ner lite så ser du en ritad bild på hur den ska köras
 
#78# skrev:
Kolla på sidan 47 i denna tråd. scrolla ner lite så ser du en ritad bild på hur den ska köras


Då vi precis börjat öva denna del så undrar jag igen då.... om man sväger runt mellan konerna som på vv's bild är det väl smartast att redan innan man kommer fram till konerna där man skall stanna i slutet ser till att hojen redan står förberedd för sväng direkt eller? Alltså lite snett imellan konerna.
 
Statistik...

Någon som vet, eller vet var man kan hitta info ang statistiken för uppkörningar. Hur många % som klarar det, privatister vs körskoleelever...?
 
Sad Glad skrev:
Sista körlektionen idag och det gick inte som jag hoppats precis. Satte ner foten första gången jag körde krypslalom, sen gick det bättre i och för sig. Just ja, lyckades välta innan jag ens börjat också. Pinsamt nybörjarmisstag hehe

Den lätta högfarten tar jag i 60 nu så den skall inte vara några problem. Den andra kunde jag inte köra idag.

Trafiken gick super, även på slirig grusväg. Lite tvekande vid nåt övergångsställe och en skum korsning bara.

Uppkörning i Malmö i övermorgon. Då skall det gå bättre! :tummenupp :)


Vad har ni Malmöiter som körde upp idag för kul att berätta då? :) Grattis till korten förresten!!


Har också lyckats välta en gång, dock var det bland dom första lektionerna så då får man välta :)

Vilken är den lätta högfarten ??
BÅDA ÄR SVÅRA!
hehehe dock kan jag hålla med om att den med undanmanöver i mitten av konbanan är lättare än den med undanmanöver i början.

Själv körde jag motorväg/avfarter/påfarter idag för första gången.
Gick kanon, kul att få dra på lite.

Lycka till idag
va självsäker, tänk att det är busenkelt, då kanske nervositeten släpper lite.



Grattis ni andra som tagit kortet nu.
:tummenupp
 
ninan skrev:
Då vi precis börjat öva denna del så undrar jag igen då.... om man sväger runt mellan konerna som på vv's bild är det väl smartast att redan innan man kommer fram till konerna där man skall stanna i slutet ser till att hojen redan står förberedd för sväng direkt eller? Alltså lite snett imellan konerna.


Du skall stå helt rakt emellan konerna vid stillastående.
Dock kan du sen starta med styret snett så svängen börjar direkt, lite klurigt men underlättar mycket.

Tänk på att ta ut svängarna ordentligt, sväng såpass att du kommer in rakt mot konerna innan stoppet.
 
ninan skrev:
Då vi precis börjat öva denna del så undrar jag igen då.... om man sväger runt mellan konerna som på vv's bild är det väl smartast att redan innan man kommer fram till konerna där man skall stanna i slutet ser till att hojen redan står förberedd för sväng direkt eller? Alltså lite snett imellan konerna.

Stämmer bra det. Man måste ta ut svängen rejält innan man kommer till stoppet.
Då kommer du rakt men du ska försöka som du säger att stå lite snett så du redan
är förberedd för själva svängen. Det är inget som säger att man ska stå rakt
med hojen i luckan det som är kravet är att du ska stanna och stå still där.
 
Kör upp imorgon kl. 13.15

Imorgon är det dags för mig, min lilla privatist, att köra upp. Visst jag är nervös men jag säger så här: Jag tycker själv att jag kör bra nog för att inneha ett eget körkort. Har haft 3 handledare o de tycker allihop att jag klarar alla moment väldigt bra. Har väl kört ca. 200 mil sen i höstas ute i trafiken samt tränat på banorna+ inbromsningarna i sammanlagt 12-14(effektiv tid) timmar. Säkerhetskontrollen har jag blivit instruerad av en som "handlett" 8 pers innan mig.

Så imorgon ger jag järnet o räcker det inte så räcker det inte men jag har i alla fall förberett mig på ett ok sätt.
 
MBGIRL skrev:
Det är inget som säger att man ska stå rakt
med hojen i luckan det som är kravet är att du ska stanna och stå still där.


Jag blev lärd i körskolan att ha hojjen rakt då man stannar.
En aning förvirrande...

Efterssom det bara står så här i reglerna så verkar det ju faktist inte spela nån roll.

"Provet inleds med

att motorcykelns bakhjul står vid linje A. Sökanden krypkör genom öppningen vid sidan av vinkelkorridoren, rundar enkelkonerna samt stannar vid dubbelkonerna, vänder och krypkör tillbaka på samma sätt. Körningen avslutas när fram*hjulet står vid linje A. "

Då borde det inte spela nån roll hur man stannar alls ?
Alltså om man har framhjulet eller bakhjulet ihöjd med dubbelkonerna då man stannar ?

:va
 
Så... Imorgon är det dags för mig att köra upp. Än har inte nerverna dykt upp, men de lär väl göra det imorgonbitti gissar jag...
 
tjockisbulle skrev:
Jag blev lärd i körskolan att ha hojjen rakt då man stannar.
En aning förvirrande...

Efterssom det bara står så här i reglerna så verkar det ju faktist inte spela nån roll.

"Provet inleds med

att motorcykelns bakhjul står vid linje A. Sökanden krypkör genom öppningen vid sidan av vinkelkorridoren, rundar enkelkonerna samt stannar vid dubbelkonerna, vänder och krypkör tillbaka på samma sätt. Körningen avslutas när fram*hjulet står vid linje A. "

Då borde det inte spela nån roll hur man stannar alls ?
Alltså om man har framhjulet eller bakhjulet ihöjd med dubbelkonerna då man stannar ?

:va

Som jag har fått veta så ska du stanna med framhjulet något före konorna.
Men alltså du behöver inte ha hojen rak med raka hjul eller att den ska stå
rakt mellan själva konorna. Om du står lite snett för att du tagit ut svängen
ordentligt innan så säger dom inget om det. Och svängen blir betydligt lättare
att göra också.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top